تا سال ۲۰۵۰، زباله‌های پلاستیکی از جمعیت ماهی‌ها بیشتر می‌شوند

سه‌شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
طبق تحقیقات انجام شده حجم زیاد پلاستیک تولیدی توسط انسان‌ها آب‌های آزاد را در اشغال خود خواهند گرفت و با فرض همین روند در سال ۲۰۵۰ تعداد زباله‌های پلاستیکی شناور در آب‌ها از جمعیت ماهی‌ها جلو خواهد زد. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

مجمع جهانی اقتصاد در گزارش جدید خود پلاستیک و شکل‌گیری یک اقتصاد سبز بر پایه‌ی حل مشکل زباله‌های پلاستیکی را هدف قرار داده است. این سازمان بین‌المللی خواستار یافتن راه‌های تازه و بهبود یافته‌ی بازیافت زباله‌ها شده تا در آینده مشکل پلاستیک‌های رها در طبیعت حل شود. تهیه‌کنندگان این تحقیق بعد از مطالعه‌ی ۲۰۰ گزارش و مصاحبه با ۱۸۰ نفر متخصص در حیطه‌ی محیط زیست پیش‌بینی خود از آینده‌ی اکوسیستم دریایی کره‌ی زمین را ارائه کرده‌اند.

در این گزارش آمده است که نزدیک به یک سوم از زباله‌های تولیدی به طبیعت راه پیدا می‌کنند و بازیافت نمی‌شوند. حجم زیادی از این زباله‌ها راهی آب‌های آزاد می‌شوند که در نهایت یا خوراک آبزیان می‌شوند یا به صورت توده‌ای از مواد انباشته بر روی آب شناور می‌مانند.

یکی از نکات جالب این گزارش در روند رو به رشد تولید زباله‌های پلاستیکی است. با جود تلاش‌ شرکت‌ها در جهت کاهش مصرف پلاستیک در تولیدات خود و مصرف‌کنندگان در صرفه‌جویی مواد پلاستیکی همچنان نمودار مصرف این ماده رشد زیادی را نشان می‌دهد. در حال حاضر در مقایسه با ۵۰ سال قبل تولید پلاستیک ۲۰ برابر بیشتر شده و این عدد تا سال ۲۰۵۰ به بیش از سه برابر مصرف فعلی خواهد رسید.

متاسفانه نزدیک به ۹۵ درصد از پلاستیک تولید شده بعد از یک بار مصرف دور انداخته و تنها ۱۴ درصد از آن‌ها وارد فرآیند بازیافت می‌شوند. سراغ مابقی زباله‌ها را احتمالا باید در گوشه‌ی خیابان‌، داخل جنگل یا کنار ساحل گرفت.

از آمارهای گفته شده می‌توان نتیجه گرفت که نزدیک به ۸ میلیون تن زباله‌ی پلاستیکی سالانه وارد جریان آبی در سرتاسر جهان می‌شود. در ادامه مقاله آمده است:

اگر اقدامی در رابطه با این اتفاقات صورت نگیرد، تا سال ۲۰۳۰ در هر دقیقه به اندازه‌ی دو کامیون پلاستیک و تا سال ۲۰۵۰ به اندازه‌ی چهار کامیون زباله‌‌های پلاستیکی وارد آب‌های آزاد می‌شوند. در بدترین سناریو‌ی پیش‌بینی شده در سال ۲۰۳۰ به ازای هر ۳ تن ماهی نزدیک به یک تن پلاستیک در آب‌ها غوطه‌ور خواهند بود و در سال ۲۰۵۰ میزان این زباله‌ها از جمعیت‌ ماهی‌ها پیشی خواهد گرفت.

 مشکل اصلی در برابر کاهش تولید پلاستیک مقاومت صنایع در برابر آن است؛ چرا که پلاستیک به یکی از اجزای اصلی بیشتر صنایع تبدیل شده و پیدا کردن یک ماده‌ی جایگزین برای آن حداقل در کوتاه مدت سخت و تا حدی غیر ممکن به نظر می‌رسد. دنیایی بدون پلاستیک نیازمند همکاری تمام بازیگران و ذی‌نفعان آن است، بخش خصوصی، دولت‌ها، مراکز علمی و مصرف‌کنندگان عادی باید برای رسیدن به اقتصادی عاری از زباله‌های پلاستیکی تلاش کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات