۱۷ حقیقت جالب در خصوص ویکی‌پدیا

دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۱
مطالعه 7 دقیقه
ویکی‌پدیا دانشنامه آنلاین جهانی است که اطلاعات بسیار زیادی در آن وجود دارد. این وب‌سایت مطرح نیز حقایقی دارد که در این مقاله از زومیت به‌آن‌ها می‌پردازیم.
تبلیغات

 حدود ۱۳ سال پیش برای پی بردن به‌اطلاعات مختلف و جمع‌آوری آن‌ها نیاز به‌ مراجعه پی در پی به کتابخانه‌ها بود و برخی نیز از طریق CD کتاب‌ها وارد عمل می‌شدند و در حقیقت شرایط آن زمان نسبت به‌حال خیلی متفاوت بود. مدتی بعد سرویسی به‌نام ویکی‌پدیا ایجاد شد و در حقیقت نوری بود در وادی نادانی که به‌سادگی دسترسی سرتاسر جهان را به‌گستره‌ی وسیعی از اطلاعات فراهم می‌کرد. این سرویس به‌صورت رایگان در اختیار مردم قرار گرفت و در زمان گسترش اینترنت بستری مناسب جهت دسترسی به‌اطلاعات جامع و کامل ایجاد کرد.

نکته جالب اینجاست که ویکی‌پدیا یکی از بستر‌های قابل اعتماد اینترنتی است که در تمام زمینه‌ها نظیر جغرافیا، رسانه‌ها، بیماری‌ها و موارد مشابه اطلاعات درستی ارایه می‌دهد. در حقیقت هرچیزی که به‌آن نیاز دارید در ویکی‌پدیا وجود دارد. این اطلاعات نیز توسط بسیاری از افراد و هر کاربری که به‌کامپیوتر و اینترنت دسترسی دارد قابل ویرایش است. ویکی‌پدیا برای زبان‌های مختلف نیز ارایه شده است تا دسترسی مردم به‌اطلاعات ساده‌تر باشد.

اما با وجود اینکه بسیاری از ما حداقل یک بار از ویکی‌پدیا استفاده کرده‌ایم، برخی حقایق را در خصوص آن نمی‌دانیم. همراه زومیت باشید تا با ۱۷ حقیقت در خصوص ویکی‌پیدا آشنا شویم.

۱- ویکی‌پدیا یکی از ۶ وب‌سایت پربازدید جهان است

ویکی‌پدیا

آیا می‌‌توانید نام ۵ وب‌سایت پربازدید دیگر را ذکر کنید؟

۲- هر ماه ۵۰۰ میلیون کاربر از ویکی‌پدیا استفاده می‌کنند

با توجه به اینکه هر کاربر با ورود به ویکی‌پدیا از صفحات مختلف بازدید می‌کند، هر ماه ۱۸ میلیارد صفحه در این سرویس نمایش داده می‌شود.

۳- Wiki واژه‌ای از هاوایی به معنای سریع است

ویکی‌پدیا

ویکی در بین مردم هاوایی به‌معنای سریع است و برای مثال خودرو Magnum از سوی فراری را می‌توان ویکی نامید.

۴- سال ۲۰۰۵ سطح دانش ویکیپدیا هم‌تراز بریتانیکا (Britannica) اعلام شد

حدود ۱۰ سال پیش نظرسنجی از سوی Nature صورت گرفت و ادعا شد که دانش ویکیپدیا همتراز بریتانیکا است اما حالا به‌سطح علمی این سرویس نیز افزوده شده است.

۵- ویکی‌پدیا در سرتاسر جهان توسط ۷۳ هزار ویراستار ویرایش می‌شود

ویکی‌پدیا

۲۲ میلیون حساب کاربردی در ویکی‌پدیا وجود دارد و با مشاهده تصویر بالا اطلاعات بیشتری در خصوص این کاربران به‌دست خواهید آورد. بر اساس تصویر فوق جمعیت کاربران مرد در ویکی‌پدیا بسیار بیشتر از زنان است و نیمی از این کاربران نیز در محدوده سنی ۱۸ تا ۳۰ سال هستند. حدود نیمی از کل کاربران این سرویس تحصیل کرده هستند و بیش از نیمی از آن‌ها ازدواج نکرده‌اند و حدود ۷۰ درصد این افراد فرزندی ندارد.

۶- ویکی‌پدیا به‌زبان‌های مختلف وجود دارد، اما اطلاعات انگلیسی آن بیش از سایر زبان‌ها است

در نسخه انگلیسی ویکی‌پدیا ۴.۶ میلیون مقاله وجود دارد اما به‌نظر می‌رسد که همچنان جا برای گسترش دارد و این میزان تنها ۱۳.۷ درصد از کل اطلاعات موجود نسبت به‌زبان‌های مختلف این سرویس است. در حال حاضر این مقدار به ۱۳.۱ درصد از کل مقالات ویکی‌پدیا رسیده است.

۷- بسیاری از سرور‌های ویکی‌پدیا در ویرجینیا هستند

ویکی‌پدیا

قرارگیری بخش عمده‌ای از سرور‌های ویکی‌پدیا در ویرجینیا بدین معناست که این مجموعه از قوانین ویرجینیا اطاعت می‌کند. البته اختلالات زیادی در روند کار ویکی‌پدیا مشاهده می‌شود.

۸- ویکی‌پدیا قوانین خاصی ندارد و تنها روی ۵ رکن تکیه کرده است

ویکی‌پدیا مقالات خود را با در نظر داشتن ۵ رکن ارایه می‌دهد، اما باید به این نکته توجه داشت که این ارکان در حقیقت قابل تغییر هستند.

۹- خرابکاری‌‌های مقالات ظرف ۵ دقیقه اصلاح می‌شوند

ویکی‌پدیا

از آن‌جا که تمام کاربران امکان ویرایش اطلاعات موجود را دارند به‌همین دلیل احتمال ایجاد خرابکاری نیز افزایش می‌یابد. با این اوصاف حتی اگر خرابکاری‌ نیز صورت گیرد بسیار سریع برطرف می‌شود.

۱۰- دو نفر از کارمندان ویکی‌پدیا روی پروژه‌های جانبی نظیر دریافت پول از مشتریان و انجام ویرایش‌ مقالات کار می‌کنند

بر اساس گزارش Business Insider شاید خیلی جالب به‌نظر نرسد اما ظاهرا دو نفر از کارمنان ویکی‌پدیا با دریافت پول اقدام به‌ویرایش برخی مقالات با توجه به‌اصول مورد نظر می‌کنند.

۱۱- یکی از موسسان ویکی‌پدیا در سال ۲۰۰۲ آن را ترک کرد

Larry Sanger

تصویر فوق مربوط به Larry Sanger است و وی در سال ۲۰۰۲ ویکی‌پدیا را ترک کرد و مدعی شد که ویکی‌‌پدیا به‌اندازه کافی معتبر نیست.

۱۲- در سال ۲۰۰۶ روزانه ۱۸۰۰ مقاله به‌ویکی‌پدیا افزوده می‌شد

در حال حاضر روزانه ۸۰۰ مقاله در این سرویس قرار می‌گیرد اما در سال ۲۰۰۶ افزوده شدن ۱۸۰۰ مقاله باعث شد که سطح وسیعی از اطلاعات توسط ویکی‌پدیا پوشش داده شود.

۱۳- سازمان سیا اطلاعات صفحه ویکی‌پدیایش را ویرایش می‌کند

ویکی‌پدیا

از آنجا که سیا با آژانس امنیت ملی آمریکا از لحاظ منافع مشکلاتی دارد، این سازمان صفحه ویکی‌پدیایش را به‌شخصه ویرایش می‌کند.

۱۴- سال ۲۰۰۶ جمعی از اعضای کنگره آمریکا صفحاتشان را در ویکی‌پدیا به‌روز کردند

Larry Sanger

جمعی از اعضای کنگره آمریکا در سال ۲۰۰۶ با استفاده از IP‌های مختلف اقدام به‌ویرایش صفحات خود کردند.

۱۵- در حقیقت ویکی‌پدیا از یک دانشنامه دیگر ایجاد شده است

ویکی‌پدیا

ویکی‌پدیا بر اساس اطلاعات Nuoedia که موسس آن Jimmy Wales و Sanger بود ایجاد شده است (Jimmy Wales در حال حاضر یکی از مدیرعاملان ویکی‌پدیا است). در آن سرویس فرآیند ویرایش بسیار رسمی بود. Sanger نیز مدتی بعد دانشنامه اینترنتی جدیدی را با نام Citizendium ارایه داد که رقیبی برای ویکی‌پدیا به‌حساب می‌آید.

۱۶- ویکی‌پدیا پیش از این از com. استفاده می‌کرد

ویکی‌پدیا

پیش از این ویکی‌پدیا از com. به‌جای org. استفاده می‌کرد اما زمانی که نسخه اسپانیایی این سرویس ارایه شد این مجموعه تصمیم گرفت برای از بین بردن مشکلات مربوط به تبلیغات اقدام به‌حرکت به‌سوی org. کند.

۱۷- در جریان اعتراض ویکی‌پدیا به اقداماتی نظیر SOPA حدود ۱۶۲ میلیون از صفحه‌ی این سرویس غیرفعال شد

ویکی‌پدیا

اقدامات این چنینی زیادی توسط وب‌سایت‌هایی نظیر گوگل و ویکی‌پدیا صورت گرفته است و به‌طور حتم در جریان اعتراض ویکی‌پدیا دانش‌آموزان و دانشجویان زیادی تکلیف مدرسه‌شان را با تاخیر ارایه دادند.

همان‌طور که در این مقاله از زومیت مطالعه کردید، ویکی‌پدیا نیز دارای حقایق جالبی است که پی بردن به آن‌ها باعث می‌شود در استفاده‌های بعدی از ویکی‌پدیا هرچه بیشتر با گذشته این سرویس آشنا شوید. نظر شما در خصوص ویکی‌پدیا چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات