فیس بوک و توییتر نیز در نزاع اپل با FBI به حمایت از کاپرتینویی ها پرداختند

جمعه ۳۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۸
مطالعه 3 دقیقه
نزاع اپل با اف بی آی باعث شده تا رفته رفته کمپانی‌های بیشتری به این موضوع واکنش نشان داده و در راستای حمایت از اپل، اظهار نظر کنند. پس از گوگل و مک آفی، حال نوبت به توییتر و فیس‌بوک رسیده تا حمایت خود را از تصمیم اپل برای عدم ایجاد یک Backdoor در iOS اعلام کنند. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

هر دو شبکه‌ی اجتماعی توییتر و فیس‌بوک ساعاتی پیش با انتشار بیانیه‌ای از اپل برای سرباز زدن از رای دادگاهی که این کمپانی را ملزم به ایجاد یک Backdoor در آیفون می‌کند، اعلام کردند. اف بی آی به منظور دسترسی به اطلاعات موجود در آیفون یکی از مهاجمان حمله‌ی تروریسی سن برناردینوی کالیفرنیا، از طریق دادگاهی رایی را بر علیه اپل گرفته که براساس آن اپل ملزم به ایجاد یک روزنه‌ی امنیتی برای دسترسی به اطلاعات این آیفون شده است. تیم کوک با واکنش به این موضوع، در اختیار قرار دادن چنین امکانی را کمک برای جاسوسی از کاربران خوانده و استفاده از این قابلیت را برای تنها یک بار، غیرممکن خوانده است. وی عنوان کرده که با توجه به وجود افرادی که همیشه در پی سواستفاده هستند، چنین اقدامی را سبب به خطر افتادن امنیت ملی آمریکا خوانده است. ساندار پیچای نیز با حمایت از موضع اپل، فشار دولتی برای ایجاد روزنه در کمپانی‌های فعال در عرصه‌ی فناوری را به منظور دسترسی به اطلاعات مشتریان، امری غیرمطلوب خوانده است. جان مک آفی، مدیرعامل و موسس کمپانی امنیتی مک آفی، برای کاهش فشار روی اپل و رد این درخواست قضایی، پیشنهادی را مبنی بر هک و کدگشایی آیفون 5c ارائه کرده و زمانی ۳ هفته‌ای را برای به ثمر نشستن این مدعی درخواست کرده است.

پس از اظهار نظر افراد صاحب نظر دنیای فناوری، حال جک دورسی، مدیرعامل توییتر نیز با توییت در این رابطه، از تیم کوک به دلیل ایستادگی در این موضوع حمایت کرده و اعلام نموده که توییتر در این مورد شانه به شانه‌ی اپل ایستاده است. دورسی در توییت خود، نامه‌ی سرگشاده‌ی تیم کوک را نیز لینک کرده و تصدیق کرده که چنین امکانی می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

فیس‌بوک نیز صدای حمایت خود از اپل را با استفاده از USA Today اعلام کرده است. بزرگ‌ترین شبکه‌ی اجتماعی جهان اعلام کرده که با تمام قوا در برابر خواست دولتمردان به منظور تضعیف معیارهای امنیتی ایستادگی خواهد کرد. فیس‌بوک به این موضوع اشاره کرده که افرادی که در پی انجام حملات تروریستی هستند، جایی در این شبکه‌ی اجتماعی نداشته و سپس به تقدیر از افراد و نهادهایی پرداخته که در راستای تامین امنیت و مبارزه با این چنین افرادی تلاش می‌کنند. با این وجود فیس‌بوک درخواست‌های غیرمعقولی را که در برای تضعیف امنیت مطرح شده، مقبول نشمرده و اعلام کرده که چنین درخواست‌هایی مانع پیشرفت کمپانی‌ها و باعث ایجاد بی اعتمادی می‌شود.

همانطور که اشاره کردیم تمامی این ماجرا حول درخواست اِف بی آی از اپل برای از بین بردن شماری از درخواست‌ها به منظور ورود رمز عبور در آیفون 5c مهاجم مورد نظر شکل گرفته است. درخواست اف بی آی شامل سه موضوع اصلی است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • از بین بردن تابعی که در صورت وارد کردن رمز عبور اشتباه برای ۱۰ بار تمام اطلاعات را پاک می‌کند.
  • از بین بردن قابلیتی که با ایجاد تاخیر در صورت وارد کردن رمز عبور برای چند بار ممتد، امکان ورود مجدد رمز‌های دیگر را محدود می‌کند.
  • ایجاد روشی نرم‌افزاری برای در اختیار این امکان که اف بی آی بتواند رمز عبور را با استفاده از نرم‌افزار وارد کند.

با وجود اینکه دولتمردان استفاده از این نرم‌افزار را تنها برای باز کردن قفل آیفون مورد بحث محدود می‌دانند، اما اپل و سایر کمپانی‌های فعال در حوزه‌ی فناوری این موضوع را آغازی برای درخواست‌های بعدی می‌دانند که در صورت وقوع موارد مشابه متوجه کمپانی‌های فناوری خواهد شد. تیم کوک با زیرسوال بردن این درخواست، آن را مخل آزادی بیان و حقوقی خوانده که دولت آمریکا وظیفه‌ی حفظ و نگهداری از آن‌ها را دارد.

قاضی دادگاهی که حکم مورد نظر را برای ارائه‌ی این قابلیت‌ها صادر کرده، مدت زمان پاسخگویی اپل را تا ۲۶ فوریه یعنی تا یک هفته‌ی دیگر تمدید کرده است.

باید دید که سرنوشت این تصمیم چگونه خواهد بود؟ نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات