تفاوت های اصلی پی سی ویندوزی با مک اپل

سه‌شنبه ۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
مطالعه 9 دقیقه
صف‌آرایی پی‌سی‌های ویندوزی در مقابل مک‌های اپل را باید یکی از قدیمی‌ترین مجادلات دنیای فناوری خواند، اما این دو گروه از رایانه‌ها چه تفاوت‌های برجسته‌ای با هم دارند؟
تبلیغات

پی‌سی‌های مجهز به سیستم عامل مایکروسافت با وجود غلبه در بازار رایانه‌های رومیزی و لپ‌تاپ‌ها، رقیب سرسختی به نام مک‌های اپل پیش روی خود دارند که البته این رقابت جدید نیست و سابقه‌ای چندین و چند ساله دارد. تعطیلات سال نوی میلادی که به‌عنوان فصل خرید در کشورهای غربی شناخته می‌شود، جلوه‌ای جدید از رقابت دو کمپانی کهنه‌کار را نمایش داده است، چراکه ردموندی‌ها چندی پیش از رایانه‌ی آل این وان خود با عنوان سرفیس استودیو رونمایی کردند که در کنار سایر آل-این-وان‌های ویندوزی، آی‌مک‌های اپل را به چالش می‌کشد. البته اپل نیز بیکار ننشست و در مراسمی که پاییز سال ۲۰۱۶ برگزار کرد، مک‌بوک پروهای جدید خود را با بهره‌‌گیری از نوار لمسی OLED راهی بازار کرد.

در ادامه به بررسی تفاوت‌های اساسی مک‌ها با پی‌سی‌های ویندوزی خواهیم پرداخت.

طراحی‌های اپل چشم‌نواز است، اما مایکروسافت شرایط را بهبود داده است

سرفیس استودیو مایکروسافت

یکی از مهم‌ترین وجوه تمایز اپل را باید توجه به جزئیات خواند. این کمپانی همواره در تمام محصولات خود کوچک‌ترین جزئیات را در نظر گرفته که از این‌رو به گزینه‌ی اول خرید طرفداران محصولات این کمپانی تبدیل شده است. مک‌های اپل نیز از این قاعده مستثنا نیستند و علاوه بر ظاهر، اپل وسواس خاصی در کنار هم قراردادن ماژول‌ها نشان می‌دهد.

شرکای سخت‌افزاری مایکروسافت، در سال‌های اخیر حرف زیادی برای گفتن در برابر اپل نداشتند و حتی شماری از تولیدکنندگان لپ‌تاپ‌های ویندوزی، مک‌بوک پروهای اپل را به‌عنوان خط مشی طراحی خود در نظر گرفتند؛ تا اینکه مایکروسافت دست‌به‌کار شد و محصولات سخت‌افزاری خود را به‌عنوان پرچم‌داران پلتفرم ویندوز رونمایی کرد. محصولات سری سرفیس که آخرین نسل از آن‌ها سرفیس پرو ۴، سرفیس بوک و سرفیس استودیو است، تحسین بسیاری از منتقدان را برانگیخته‌اند. سرفیس استودیو به‌عنوان آل این وان ویندوزی، اخیرا رونمایی شد و طراحی خلاقانه‌ی آن بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

در کنار مایکروسافت، سایر تولیدکنندگان ویندوزی نظیر ایسوس و دل از محصولات ردموندی‌ها الهام گرفتند و از این‌ طریق، محصولات خود را از نظر ظاهری بسیار باب طبع کاربران تولید کردند، به‌طوری‌که لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌های ویندوزی نیز چشم‌نواز شده‌اند.

البته هنوز هم می‌توان محصولات ویندوزی نه‌چندان زیبایی در بازار مشاهده کرد، حال آنکه چند گزینه‌ی مناسب برای رقابت با محصولات اپل در بازار وجود دارد.

مک‌ها غالبا از گزینه‌های ویندوزی گران‌تر هستند

مک بوک پرو 2016

به‌صورت میانگین، قیمت مک‌های اپل بسیار گران‌تر از گزینه‌های ویندوزی موجود در بازار است، به‌طوری‌که حتی مقایسه‌ی گزینه‌های موجود در بازار از نظر مشخصات فنی نیز نشان از گران‌تر بودن مک‌های اپل دارد. طرفداران محصولات ویندوزی قیمت بالاتر مک‌های اپل را به‌عنوان «مالیات اپل» می‌خوانند.

با کنار گذاشتن محصولات ویندوزی نظیر سرفیس بوک یا یک پی‌سی مخصوص گیمینگ که قیمت بالایی دارند، معمولا می‌توان یک لپ‌تاپ ویندوزی را با پرداخت ۵۰۰ دلار خریداری کرد، حال آنکه قیمت ارزان‌ترین مک‌بوک ایر اپل ۹۹۹ دلار است، در حالی که ارزان‌ترین لپ‌تاپ ویندوز ۱۰ در بازار ۱۵۰ دلار است.

ویندوز پلتفرم کاملا بهتری برای گیمرها در مقایسه با مک‌های اپل است

پی سی گیمینگ

گیمرها بیشتر ترجیح می‌دهند از پی‌سی‌های ویندوزی استفاده کنند، چراکه پی‌سی‌های ویندوزی بسیار بیشتر از رقبای اپلی قابل شخصی‌سازی هستند. گیمرهای حرفه‌ای معمولا در مورد تمام جزئیات و ابعاد مختلف پی‌سی‌های خود وسواس خاصی دارند، به‌طوری‌که از قدرت پردازنده تا نوع پردازنده‌ی گرافیکی و میزان حافظه‌ی رم برای گیمرها مهم است و کاربران این‌چنینی، علاقه دارند با خرید ماژول‌های مختلف، سیستم خود را همواره به‌روز نگه‌دارند.

در مقابل پی‌سی‌های ویندوزی، بروزرسانی سخت‌افزاری مک‌های اپل غیرممکن است. البته در صورتی که با صرف هزینه‌ی کمتر نسخه‌های ضعیف‌تر مک‌های اپل را تهیه کنید، از رایانه‌ای بهره خواهید برد که در مقایسه با نمونه‌های ویندوزی با قابلیت اجرای بازی‌های مختلف، قدرت کمتری در اختیارتان قرار می‌دهد.

هرچند تعداد بازی‌های توسعه‌یافته برای مک‌های اپل در مقایسه با گذشته بسیار افزایش یافته است، اما این پلتفرم هنوز در مقایسه با ویندوز مایکروسافت حرفی برای گفتن در حوزه بازی ندارد.

مک‌های اپل پشتیبانی بهتری دارند

Genuis Bar اپل استور

زمانی که مشکلی برای مک شما ایجاد شود، می‌توانید به‌راحتی با گرفتن یک وقت ملاقات در فروشگاه‌های فیزیکی اپل استور، مشکل خود را با متخصصان اپل در میان بگذارید. در صورتی که مشکل در طول یک جلسه قابل حل باشد، هزینه‌ای از این بابت از شما دریافت نخواهد شد.

مایکروسافت نیز همچون اپل فروشگاه‌های فیزیکی خود را دایر کرده است و در این فروشگاه‌ها همچون Genius Bar در اپل استورها، بخشی برای پاسخگویی به مشکلات کاربران تحت نام Answer Desk در نظر گرفته شده است، اما مسئله‌ی اصلی اینجا است که تمام پی‌سی‌های ویندوزی توسط خود مایکروسافت تولید نمی‌شوند و از این‌رو امکان پشتیبانی از تمام محصولات ویندوزی در فروشگاه‌های مایکروسافت وجود ندارد. از طرفی دیگر، تعداد فروشگاه‌های مایکروسافت به‌اندازه‌ی اپل‌استورها زیاد نیست.

مک در مقایسه با ویندوز در برابر انواع ویروس‌ها و بدافزارها مقاوم‌تر است

مقاوم بودن مک در برابر ویندوز

با توجه به اینکه تعداد مک‌های مورد استفاده بسیار کمتر از تعداد پی‌سی‌ها است، از این‌رو مک‌های اپل کمتر مورد تعرض و حمله‌ی هکرها قرار می‌گیرند. به بیان بهتر، هکرها می‌توانند با حمله به ویندوز و صرف زحمت کمتر، تعداد بیشتری کامپیوتر را مورد حمله قرار دهند. البته این موضوع همیشگی نیست، چراکه در سال‌های اخیر شاهد افزایش ویروس‌هایی هستیم که سیستم‌عامل مکینتاش اپل را مورد حمله قرار داده‌اند. اپل با علم به این موضوع، در پی آن است تا با ایجاد راهکارهای پیشگیرانه‌ی جدید در نسخه‌های جدید مک‌، سیستم‌عامل و کاربران خود را از آسیب بدافزار‌ و ویروس‌ها حفظ کند.

به گزارش مک‌ورلد، با توجه به اینکه مکینتاش مبتنی بر یونیکس توسعه یافته، از این‌رو این سیستم‌عامل به مراتب امن‌تر از ویندوز مایکروسافت است.

ظاهر هر دو سیستم‌عامل کاملا متفاوت است

ظاهر مک در برابر ویندوز

نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل‌های اپل و مایکروسافت برای رایانه‌ها که macOS Sierra و Windows 10 نام دارند، اصلا به هم شبیه نیستند و ظاهر کاملا متفاوتی دارند.

مایکروسافت سعی کرده است در ویندوز ۱۰، ویژگی‌های مورد پسند ویندوز ۷ را که بیشتر مورد علاقه‌ی کاربران دسکتاپ است با ویژگی‌های ویندوز ۸ که بیشتر با در نظر گرفتن گجت‌های لمسی توسعه یافته است، ترکیب کند. مایکروسافت تقریبا موفق شده است به خواسته‌ی خود برسد، چراکه کاربران در ویندوز ۱۰ می‌توانند بین حالت دسکتاپ و تبلت سوئیچ کنند که هر یک قابلیت‌های خاصی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

مکینتاش اپل ظاهری ساده‌تر دارد و استفاده از آن در مقایسه با ویندوز از پیچیدگی کمتری برخوردار است، به‌طوری‌که برای مثال، حذف و اضافه کردن اپلیکیشن‌ها به این سیستم‌عامل به ساده‌ترین شکل ممکن انجام می‌شود.

پی‌سی‌های ویندوزی متنوع‌تر هستند

تنوع پی سی های ویندوزی

امروزه تعداد تولیدکنندگان پی‌سی‌های ویندوزی بسیار زیاد است و همین موضوع باعث می‌شود تنوع محصولاتی که کاربران می‌توانند در دنیای ویندوز خریداری کنند، بسیار زیاد باشد.

هرچند مایکروسافت اخیرا وارد حوزه‌ی تولید سخت‌افزار شده است، اما کمپانی‌هایی نظیر اچ‌پی، ایسر، لنوو، دل و بسیاری دیگر از کمپانی‌ها وجود دارند که همچنان پی‌سی‌های ویندوزی تولید و راهی بازار می‌کنند. همین موضوع باعث شده است کاربران در صورت تمایل برای خرید پی‌سی‌های ویندوزی، گزینه‌های متعددی برای کاربردهای مختلف و همچنین بودجه‌های متنوع در اختیار داشته باشند.

مایکروسافت با توسعه‌ی ویندوز ۱۰، دامنه‌ی عملیاتی سیستم‌عامل خود را بیش از پیش افزایش داده است، به‌طوری‌که با این سیستم‌عامل تولیدکنندگان می‌توانند گجت‌هایی نظیر لپ‌تاپ‌، پی‌سی دسکتاپ، تبلت، گوشی هوشمند و در آینده‌ی نزدیک هولولنز را راهی بازار کنند.

در مقابل، اپل خود سخت‌افزار و نرم‌افزار رایانه‌هایش را تولید می‌کند، از این‌رو نمی‌توان جز تولیدات اپل گزینه‌ی دیگری در بازار پیدا کرد و انتخاب علاقه‌مندان به مک تنها به تولیدات اپل محدود است. البته مشخص نیست که آیا در صورت تولید محصولی دیگر توسط کمپانی غیر از اپل مبتنی بر مک، این محصول به خوبی مک‌های اپل  خواهد بود یا خیر.

شماری از پی‌سی‌های ویندوزی با نمایشگر لمسی عرضه می‌شوند

رایانه ویندوز 10 لمسی

مایکروسافت با رونمایی از ویندوز ۸ پشتیبانی از نمایشگرهای لمسی را نیز به لیست قابلیت‌های سیستم‌عامل خود اضافه کرد. ردموندی‌ها در ویندوز ۱۰ این ویژگی را پررنگ‌تر و کاربرپسندتر کردند، از این‌رو بسیاری از لپ‌تاپ‌ها و پی‌سی‌های مبتنی بر ویندوز ۱۰ با پشتیبانی از قابلیت لمس راهی بازار می‌شوند و خود مایکروسافت نیز محصولات سری سرفیس را با تأکید بر امکانات لمسی نمایشگر رونمایی می‌کند.

در مقابل، اپل آیپد پرو را راهی بازار کرده که مبتنی بر سیستم‌عامل iOS است و به اعتقاد اپل می‌تواند جایگزین مک‌بوک‌های این کمپانی شود، حال آنکه هیچ‌یک از مک‌های اپل دارای نمایشگر لمسی نیست و بر اساس اعتقادات و سیاست‌های اپل، به نظر نمی‌رسد در آینده‌ نیز شاهد بهره‌گیری از این قابلیت در مک‌های اپل باشیم.

ویندوز روی تبلت‌ها نیز اجرا می‌شود، اما مک مختص رایانه‌ها است

اجرای ویندوز روی تبلت ها

ویندوز ۱۰ روی انواع گجت‌ها با سایز نمایشگر متفاوت قابل اجرا است. تغییرات مایکروسافت روی ویندوز ۱۰ برای پشتیبانی از تراشه‌‌های مبتنی بر معماری ARM، در آینده می‌تواند پلتفرمی یکپارچه از ویندوز ۱۰ را با قابلیت اجرای انواع اپلیکیشن‌ها (شامل انواع Win32) در تمام گجت‌ها، حتی گوشی‌های هوشمند ویندوزی امکان‌پذیر کند.

در مقابل سیستم‌عامل مکینتاش شامل لپ‌تاپ‌ها و رایانه‌های این کمپانی نیست و نمی‌توان این سیستم‌عامل را به‌صورت استاندارد روی سایر گجت‌ها نصب کرد.

میانبرهای کیبورد در دو پلتفرم متفاوت است

تفاوت میانبرهای ویندوز و مک

در ویندوز و مکینتاش کلید‌های متفاوتی برای انجام میانبرها مورد استفاده قرار می‌گیرد. با وجود اینکه کلید cntrl  در مک نیز وجود دارد، ولی اغلب میانبرها با استفاده از کلید command انجام می‌شوند. این موضوع علاوه بر دستورات خود سیستم‌عامل، در مورد تمام اپلیکیشن‌ها نیز صادق است. برخی از دستورات شبیه به ویندوز هستند، حال آنکه در برخی موارد، ترکیب کلید‌ها به‌طور کامل متفاوت است.

مک‌ها قادر به اجرای ویندوز هستند، اما عکس این موضوع ممکن نیست

اجرای ویندوز در مک

اپل در سیستم‌عامل مک و در پی آن رایانه‌های خود، قابلیت اجرای ویندوز را هم از طریق ماشین مجازی و هم از طریق نصب در کنار مکینتاش فراهم کرده است.

تمام مک‌ها ابزاری به همراه دارند که Boot Camp نام دارد و با استفاده از آن می‌توان ویندوز را به‌راحتی در کنار مکینتاش روی رایانه‌های مک اپل نصب کرد. اپل حتی در مقایسه با تولیدکنندگان ویندوزی، درایورهای مورد نیاز برای نصب ویندوز روی رایانه‌هایش را زودتر منتشر می‌کند و استفاده از آن نیز بسیار ساده‌ است، چراکه به‌محض اجرای ویندوز، بوت‌کمپ به‌صورت خودکار اجرا می‌شود و به دریافت تمام درایورهای مورد نیاز اقدام می‌کند.

نظر شما در مورد این دو پلتفرم چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات