مک بوک‌ پرو 2016 غیر قابل تعمیر است

سه‌شنبه ۲ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
بر اساس بررسی‌های سایت iFixit مک‌ بوک‌های جدید به دلیل طراحی خاص، قابلیت تعمیر ندارند.
تبلیغات

مک‌ بوک‌ پرو‌ ۲۰۱۶ اپل فوق‌العاده سبک و باریک ساخته شده‌ است و به همین دلیل مک‌ بوک ایر که پیش‌تر به‌عنوان پرچم‌دار سبک و باریک اپل شناخته می‌شد، اکنون به غیر از قیمت پایین ویژگی منحصربه‌فرد دیگری ندارد. اما موضوع مهم این است که ساخت لپ‌تاپی مانند مک‌ بوک‌ جدید با چنین ابعادی قطعاً چالش‌ها و محدودیت‌هایی را به دنبال خواهد داشت.

مهم‌ترین این موارد، قرار دادن بخش‌های گوناگون سخت‌افزار در فضایی کوچک و استفاده از روش‌های متداول برای اتصال و کنار هم قرار دادن قطعات است.

با اینکه ساخت MacBook Pro 2016  را ،با وجود محدودیت‌های مختلف، می‌توان یک شاهکار مهندسی دانست؛ اما از سوی دیگر آن را به محصولی غیرقابل تعمیر نیز تبدیل کرده است. موضوعی که سایت iFixit با باز کردن و کالبدشکافی بخش‌های مختلف مدل دارای نوار لمسی و ساده به آن دست یافته است.

بر اساس بررسی آی فیکس ایت، مک‌ بوک پرو با تاچ بار نهایتا سزاوار دریافت نمره‌ی ۱ از ۱۰ است. طراحی بخش عمده‌ی این  محصول مشابه با مدل‌های پیشین بوده و طبق رویه‌ی همیشگی، اپل از اتصالات و پیچ‌هایی در این دستگاه استفاده کرده است که رسیدن به بخش‌های داخلی دستگاه را دشوار می‌کند.

مدل ساده هم با اینکه از لحاظ ساختاری با همتای دیگرش در برخی زمینه‌ها متفاوت است از iFixit نمره‌‌ی ۲ از ۱۰ را دریافت کرده است.

از تفاوت‌های ظاهری مدل ساده و نوار لمسی می‌توان به تعداد پورت‌های USB-C، تاچ آیدی و حضور TouchBar اشاره کرد و همین موارد برای نشان دادن تفاوت جزئی در قابل تعمیر بودن مدل ساده نسبت به همتای گران‌تر کافی به نظر می‌رسد.

برای آنکه مک‌ بوک پرو هر چه بیشتر باریک ساخته شود، از سخت‌افزاری استفاده شده است که عملاً قابل سرویس (تعمیر یا تعویض) نبوده و حتی برای افرادی که تخصص زیادی در تعمیرات مک‌ بوک دارند نیز کاری غیرممکن است.

تیم iFixit زمان زیادی را صرف بررسی تفاوت‌های دو مدل مک‌ بوک پرو کرده و یکی از شاخص‌‌ترین تفاوت‌های میان این دو مدل را قسمت SSD دستگاه دانسته است. بخشی که در مدل نوار لمسی به بورد اصلی لحیم شده و امکان ارتقا و تغییر آن وجود ندارد. اما در مدل ساده به دلیل وجود کنترلر جداگانه از لحاظ تئوری می‌توان نتیجه گرفت که SSD آن قابل ارتقا خواهد بود.

از تفاوت‌های دیگر می‌توان به باتری‌های ۴۹.۲ تا ۵۴.۴ وات، وجود دو فن در مدل TouchBar و یک فن در مدل ساده و محل قرارگیری بلندگو‌ها در کف بدنه‌ی مک‌ بوک اشاره کرد. به نظر می‌رسد دلیل تفاوت در ظرفیت باتری‌ این دو مدل مصرف برق بیشتر در بخش نوار لمسی باشد.

در نهایت مک‌ بوک پرو دقیقا به‌گونه‌ای ساخته شده است تا تمام بخش‌ها در یک بدنه‌ی کوچک و باریک جا شوند. اما سؤالی اصلی این است که آیا محدودیت‌ها و تغییرات اعمال‌شده ارزش ساخت چنین محصولی را دارند یا خیر.

به نظر می‌رسد اگر مک‌بوک پرو ۲۰۱۶ مدل تاچ‌بار شما به تعمیر نیاز داشته باشد، احتمالا به‌جای تعمیر آن یک دستگاه نو در اختیارتان قرار می‌دهند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات