ارزش اوبر از ارزش فورد و جنرال موتورز بیشتر است

یک‌شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۳
مطالعه 2 دقیقه
تنها پنج سال و نیم از تاسیس اوبر می‌گذرد. این شرکت پرآوازه‌ و البته پرحاشیه‌ی آمریکایی که کار خود را با ارائه‌ی یک اپلیکیشن در حوزه‌ی حمل‌و‌نقل شهری شروع کرد، در یک مدت کوتاه توانسته ارزش تجاری خود را از شرکت ۱۰۷ ساله‌ی جنرال موتورز بیشتر کند.
تبلیغات

اوبر در حال حاضر در ۶۷ کشور فعالیت‌های خود را ادامه می‌دهد و با ارائه‌ی سرویس‌های مختلف به تنها بازیگر اصلی بازار حمل‌و‌نقل تبدیل شده است. این شرکت در دور آخر افزایش سرمایه‌های خود قصد دارد تا سرمایه‌ی ۲.۱ میلیارد دلاری را جذب کند تا بدین ترتیب سرمایه‌ی کلی شرکت را به ۶۸ میلیارد دلار برساند. بد نیست بدانید که سرمایه‌ی شرکت در ابتدای سال ۲۰۱۵ نزدیک به ۵۲ میلیارد دلار بود. بنابر اطلاعات منتشر شده این اتفاق نه تنها برای اوبر بلکه در دنیای تجارت یک پیشرفت و جهش واقعی به نظر می‌رسد. اوبر در آخرین دور از جذب سرمایه توانسته نظر شرکت‌هایی چون مایکروسافت و بایدو را به خود جلب کند.

سرمایه‌ی اوبر در مقابل فورد و جنرال موتورز

بنابراین اوبر شرکت‌هایی نظیر فورد، جنرال موتورز و هوندا را از حیث ارزشمندی شرکت پشت سر خواهد گذاشت. نکته‌ی جالب اما آن است که این شرکت‌های خودروسازی هستند که با ارائه‌ی محصولات خود راه را برای اوبر در جهت ارائه‌ی سرویس‌های خود باز می‌کنند.

اوبر یک شرکت خصوصی به حساب می‌آید و هنوز سهام خود را وارد بازار بورس نکرده است. در نتیجه این شرکت متعهد به انتشار گزارش‌های مالی خود نیست. با این حال به نظر می‌رسد اوبر به پیشرفت‌های بدست آمده قانع نیست و به دنبال گسترش کسب‌و‌کار خود می‌گردد. در حال حاضر این شرکت در بعضی از مناطق حمل‌و‌نقل غذا را بر سرویس‌های خود افزوده. بر طبق اطلاعات منتشر شده اوبر به دنبال روشی نوین جهت حمل‌و‌نقل کالا می‌گردد تا به رقیبی برای شرکت‌هایی نظیر UPS و فدکس تبدیل شود.

سرمایه‌ی اوبر در مقابل شرکت‌های خودروسازی

در کنار موفقیت‌های حال و برنامه‌های آینده‌ی اوبر کارشناسان بحث‌های زیادی پیرامون جایگاه این شرکت مطرح می‌کنند. آیا اوبر ارزش این همه سرمایه‌گذاری و توجه را دارد، به طوری که ارزش آن از شرکت‌های مطرح اتومبیل‌سازی بیشتر شود؟

فعالان بازار سرمایه و وال‌ استریت نیز با شک و البته کمی ترس نسبت به آینده نگاه می‌کنند. چرا که گوگل و اوبر در حال تغییر پارادایم‌های حمل‌و‌نقل هستند. سوال اصلی آن است که شرکتی نظیر جنرال موتورز که سازمانی بوروکراتیک و بزرگ محسوب می‌شود چطور نسبت به موج‌های جدید بازار واکنش نشان می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات