بررسی آیپد پرو (iPad Pro) اپل

شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۰
مطالعه 18 دقیقه
آیپد پرو از نظر ابعاد نامتعارف‌ترین محصول مبتنی بر iOS اپل است که تاکنون ارائه شده است. این دستگاه کاربران حرفه‌ای را هدف قرار داده که می‌خواهند روی دستگاهی با ابعاد بزرگ نمایشگر، تجربه مالتی‌مدیای مناسبی داشته و حتی روی این پلتفرم به تولید محتوا بپردازند. کاربر به‌همراه آیپد پرو می‌تواند یک قلم استایلوس اپل پنسل و کیبورد مخصوص آن را نیز تهیه کند تا ابزاری کامل دراختیار داشته باشد.
تبلیغات

پس از ارائه اولین آیپد توسط اپل، تبلت‌ها در بازار رونق زیادی پیدا کردند و بسیاری از کاربران درکنار گوشی‌های هوشمند خود تبلت هم خریدند. اما پس از مدتی با ارائه تلفن‌های هوشمند با ابعاد بزرگ و فبلت‌ها، به مرور اقبال کاربران به تبلت‌ها نیز کاهش یافت و درنتیجه سودآوری صنعت تبلت نیز روندی نزولی را دنبال کرد. بااین‌حال هنوز شرکت‌های بسیاری فعالانه در این حوزه فعالیت مستمر دارند و هر سال محصولات جدید با کاربردهای متنوع روانه بازار می‌کنند. یکی از این شرکت‌ها اپل است که آیپدهایش همواره یکی از برترین انتخاب‌ها برای کاربران بوده و فروش بسیار خوبی داشته است.

امسال اپل یک آیپد جدید به‌نام آیپد پرو را معرفی کرد که بازار هدف آن کاربران حرفه‌ای است. نمایشگر بزرگ این دستگاه می‌تواند تجربه مصرف محتوای بهتری را دراختیار کاربر قرار دهد و البته امکان تهیه کیبورد و قلم برای آن این مزت را دارد تا بتوان با اتکا به نمایشگر بزرگ آیپد پرو به تولید محتوا هم پرداخت.

آیپد پرو

در ادامه با زومیت همراه باشید تا به بررسی آیپد پرو، تبلت ۱۲.۹ اینچی اپل بپردازیم.

این محصول توسط فروشگاه اینترنتی آل‌دیجیتال دراختیار زومیت قرار رگفته تا مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

طراحی

آیپد پرو از نظر طراحی ظاهری، همان آیپد ایر ۲ با ابعادی بزرگ‌تر است. تقریبا همه المان‌های طراحی این تبلت با آیپد ایر ۲ یکسان است و به جز نمایشگر ۱۲.۹ اینچی آن تفاوت ظاهری عمده‌ای بین این دو محصول نمی‌بینیم. بخش پستی خیلی تر و تمیز است و طراحی ساده‌ای دارد. طراحی باریک ۶.۹ میلی‌متری این تبلت باعث می‌شود تا گرفتن ان در دست راحت بوده و حس خوبی را به کاربر منتقل کند، اما وزن ۷۲۳ گرمی آن زیاد است و وقتی می‌خواهید آن را با یک دست بگیرید، ابعاد بزرگ آن نیز مزید بر علت می‌شود تا کار با دستگاه دشوار باشد. بنابراین وبگردی و خواندن متون روی این دستگاه چندان هم راحت نیست و اگر هدفتان از خرید تبلت مطالعه است، شاید بهتر باشد آیپد ایر ۲ را انتخاب کنید.

آیپد پرو

کیفیت ساخت این تبلت همچون همه محصولات اپل بسیار مناسب است. بدنه آلومینیومی آیپد پرو باعث می‌شود استحکام آن در برابر ضربات بسیار زیاد باشد و درعین‌حال حس بسیار خوبی هم به کاربر القا شود.

دکمه هوم در این تبلت با اسکنر اثر انگشت یکپارچه شده و دقت این حسگر همچون آیفون ۶ اس بسیار بالا است و با اولین تماس انگشت، قفل صفحه باز می‌شود.

آیپد پرو

روی لبه‌های بالا و پایین تبلت اسپیکرها قرار گرفته‌اند. دو اسپیکر در بالا و دو اسپیکر در پایین نوید کیفیت و حجم صدای عالی را می‌دهند که آیپد پرو با نمایشگر بزرگ و باکیفیتش را به ابزاری ایدئال برای مصارف چندرسانه‌ای تبدیل می‌کند.

آیپد پرو بزرگ‌ترین تبلت اپل است. ابعاد ۱۲.۹ اینچی آن باعث می‌شود تا مشاهده فیلم، بازی کردن، مطالعه و وبگردی روی این دستگاه بسیار لذت‌بخش باشد. از طرفی امکان مالتی تسکینگ در iOS 9 نیز روی این تبلت خیلی کاربردی‌تر است و به‌راحتی می‌توانید دو اپلیکیشن را درکنار هم باز کنید و هم‌زمان از آن‌ها استفاده کنید.

آیپد پرو

به‌همراه آیپد پرو می‌توانید قلم استایلوس ان که اپل آن را پنسل نامیده و کاور کیبورد تهیه کنید. متاسفانه به‌همراه این محصول، پنسل و کاور کیبورد دراختیار ما قرار نگرفته بود تا بتوانیم کاربرد و تجربه کاربری آن‌ها را نیز مورد بررسی قرار دهیم. کیبورد این تبلت قالبی شبیه به کیبورد کامپیوترهای مک دارد. این کیبورد قطعا نمی‌تواند به خوبی صفحه‌کلید مک‌بوک‌ها باشد و بیشتر یک ابزار جانبی برای مواقعی است که کاربر می‌خواهد با استفاده از تبلت قدرتمند خود متنی را تایپ کند یا تجربه‌ای شبیه لپ‌تاپ را در هنگام وبگردی داشته باشد. داک کیبورد درواقع یک کاور باکیفیت است که سطح داخلی آن را یک کیبورد پلاستیکی نرم پوشانیده است.

آیپد پرو ازطریق یک کانکتور مغناطیسی به این کیبورد متصل می‌شود و ارتباط و انرژی مورد نیاز بخش کیبورد نیز ازطریق همین کانکتور تأمین می‌شود. شما نیازی به شارژ کردن کیبورد به‌صورت مجزا ندارید و به محض اتصال کیبورد، انرژی مورد نیاز آن ازطریق باتری تبلت تأمین می‌شود.

آیپد پرو

پنسل یا همان قلم استایلوس آیپد پرو دقت بسیار بالایی دارد و می‌تواند برای طراحان و گرافیست‌ها ابزاری کارآمد باشد؛ به‌خصوص که مجموعه نسبتا کاملی از انواع ابزارهای شرکت ادوبی برای این تبلت ارائه شده‌اند تا به کمک آن‌ها بتوان به تولید محتوا پرداخت.

اپل پنسل در داخل خود یک باتری دارد و برای شارژ کردن آن کافی است درپوش انتهای قلم را خارج کرده و کانکتور آن را به درگاه لایتنینگ متصل کنید تا قلم در زمان کوتاهی شارژ شده و آماده استفاده شود. برخلاف سرفیس پروهای مایکروسافت امکان اتصال قلم به بدنه دستگاه به‌صورت مغناطیسی وجود ندارد و محلی برای قرارگیری ان در نظر گرفته نشده است، بنابراین باید در نگه‌داری ان دقت کنید، وگرنه ممکن است آن را گم کنید!

آیپد پرو

آیپد پرو در سه رنگ نقره‌ای، طلایی و خاکستری ارائه شده است. برای خرید نسخه وای‌فای آن امکان انتخاب با دو حافظه داخلی ۳۲ و ۱۲۸ گیگابایت وجود دارد، درحالی‌که نسخه ۴ جی آن حافظه ۱۲۸ گیگابایتی دارد.

صفحه‌نمایش

آیپد پرو به یک نمایشگر ۱۲.۹ اینچی مجهز شده که از بسیاری از اولترابوک‌ها، مثل مک‌بوک ۱۲ اینچی اپل یا سرفیس پرو ۴ مایکروسافت بزرگ‌تر است. پنل IPS این تبلت با رزولوشن ۲۷۳۲ در ۲۰۴۸ پیکسل که منجر به تراکم ۲۶۴ پیکسل بر اینچ شده، از هر ابزار مبتنی بر iOS دیگری رزولوشن بالاتری دارد و از این نظر بی‌نظیر است.

زاویه دید نمایشگر و کنتراست آن همچون نمایشگر همه محصولات اپل عالی و مثال‌زدنی است. کاربران حرفه‌ای‌تر می‌دانند که در نمایشگرهای ابزارهای هوشمند همه چیز به رزولوشن و کنتراست و میزان روشنایی بستگی ندارد و المان‌های دیگری چون کیفیت پنل، چینش پیکسل‌ها و تکنولوژی‌های به کار رفته در نمایشگر روی تجربه کاربری تأثیر بسزایی دارند. آیپد پرو در بین تمام محصولات مبتنی بر iOS بالاترین رزولوشن را دارد. دلیل اینکه اپل رزولوشن این دستگاه را بالاتر از سایر محصولاتش انتخاب کرده، ابعاد بزرگ‌تر آن است تا بتواند تراکم پیکسل را همچنان بالا نگه دارد و کیفیت کاربری افت نکند.

نمایشگر آیپد پرو از هر نظر بسیار جذاب است. تصاویر در آن کاملا زنده هستند و دقت نمایش رنگ‌ها بسیار خوب است. زاویه دید تبلت نیز مانند اغلب نمایشگرهای مبتنی بر فناوری IPS مناسب است و وقتی از زوایای مختلف به آن نگاه می‌کنید، رنگ‌ها به هم نمی‌ریزند. روشنایی تصویر مناسب است، اما نسبت به سایر محصولات اپل، کمی از این نظر ضعیف‌تر است؛ بااین‌حال به‌راحتی می‌توان از آن در محیط‌های پرنور نیز استفاده کرد.

آیپد پرو

آیپد پرو هم‌زمان با آیفون ۶ اس معرفی شد. جدیدترین آیفون اپل به فناوری 3D Touch مجهز شده بود که کاربر به کمک آن می‌توانست با فشار بیشتر روی نمایشگر، گزینه‌های بیشتری را دراختیار داشته باشد. متاسفانه آیپد پرو به این ویژگی مجهز نیست.

اسپیکر

اگر به‌دنبال تبلتی بزرگ با قابلیت‌های مالتی‌مدیای بالا برای تماشای فیلم، انجام بازی‌های مهیج مثل Need for speed یا حتی گوش دادن به موسیقی هستید، آیپد پرو اگر بهترین انتخاب نباشد، قطعا یکی از بهترین انتخاب‌ها است. اپل در این محصول با قرار دادن چهار اسپیکر روی لبه‌های چهار گوشه این تبلت توانسته صدایی با حجم بسیار زیاد و کیفیتی عالی ایجاد کند. کاپرتینویی‌ها ادعا می‌کنند که قدرت خروجی آکوستیک آیپد پرو سه برابر آیپد ایر است. اما داستان به اینجا ختم نمی‌شود. این اسپیکرها باتوجه‌به شکلی که تبلت را در دست می‌گیرید، جهت فرکانس‌های بالا را تنظیم می‌کنند، تا با تکان خوردن تبلت، صدای خروجی و جهت آن تغییری نکند.

آیپد پرو

بنابر این در هنگام بازی کردن، به‌خصوص بازی‌های ریسینگ که صدای خودرو در آن‌ها مهم است و کاربر با چرخش تبلت ماشین را کنترل می‌کند، تجربه‌ای بسیار متفاوت خواهید داشت. استفاده از چهار اسپیکر، تجربه‌ای مشابه صدای فراگیر را تداعی می‌کند و باعث می‌شود آیپد پرو باتوجه‌به اسپیکرهای قدرتمند و نمایشگر بزرگ و باکیفیتی که دارد به ابزاری مناسب برای مصارف مالتی‌مدیا مثل تماشای فیلم و بازی کردن تبدیل شود.

قلم پنسل و کاور کیبورد

با ارائه آیپد پرو به‌همراه قلم استایلوس، واکنش‌های بسیاری را شاهد بودیم. بسیاری می‌گفتند که چه شده که اپلی که زمانی مدیرعامل فقید آن، استیو جابز، قلم استایلوس را ابزاری بی‌مصرف تلقی می‌کرد، حالا خودش اپل پنسل را برای آیپد پرو ارائه کرده است.

در گذشته کاربرد قلم استایلوس متفاوت بود. قبل از معرفی صفحه‌نمایش لمسی از نوع خازنی، کار با صفحه‌نمایش‌های لمسی با انگشت بسیار سخت بود. به این دلیل سازندگان مختلف با معرفی قلم استایلوس سعی داشتند تا این مشکل را برطرف کنند. اپل می‌دانست که صفحات لمسی خازنی به‌راحتی با انگشتان دست کار می‌کنند و نیازی به قلم استایلوس در آن‌ها نیست. اشاره‌ی جابز به قلم استایلوس نیز قلمی بود که به خاطر سختی کار با انگشت عرضه می‌شد.

آیپد پرو

اما آیپد پرو یک گوشی کوچک نیست بلکه صفحه‌نمایش بزرگ ۱۲.۹ اینچی دارد که با آن می‌توان کارهای بسیاری انجام داد. صفحه‌کلید اختصاصی درکنار یک قلم استایلوس می‌تواند کاربردهای این تبلت را دو چندان کرده و درواقع به نفع کاربران باشد.

نکته‌ی دیگر انجام کارهای گرافیکی است. قطعا جابز انجام این گونه کارها روی یک صفحه‌نمایش ۳.۵ اینچی را متصور نبود. اما حالا افراد هنرمند نیز از آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی به‌عنوان یک برگه کاغذ و از قلم استایلوس به‌عنوان یک قلم واقعی استفاده کنند. قلم استایلوس در گذشته درواقع کار لمس انگشت را انجام می‌داد اما حالا می‌توان با آن خطوط نازک و ضخیم رسم کرد و مانند یک قلم واقعی آن را مورد استفاده قرار داد. این قلم دقت و سرعت واکنش بسیار بالایی دارد و می‌تواند ابزاری مناسب برای طراحی باشد. سطح فشار شما روی صفحه باعث می‌شود تا بتوانید پررنگ‌تر یا کمرنگ‌تر بنویسید و تجربه‌ای بسیار نزدیک به قلم و کاغذ واقعی داشته باشید.

دوربین

آیپد پرو در پشت به یک دوربین ۸ مگاپیکسلی مجهز شده که عکس‌های گرفته شده با آن قابل قبول است، اما با کیفیت عکاسی گوشی‌های پرچم‌دار امروزی قابل مقایسه نیست. سیاست اپل همواره به این صورت بوده که روی تبلت‌هایش دوربین‌هایی ضعیف‌تر از آیفون‌ها قرار داده و برای این موضوع هم دلیل خوبی دارد؛ حقیقت این است که اغلب کاربران ترجیح می‌دهند با گوشی هوشمند عکس بگیرند، نه با تبلت؛ به‌خصوص اگر تبلت مورد آیپد پرو ۱۳ اینچی باشد!

آیپد پرو

بااین‌حال با دوربین ۸ مگاپیکسلی این تبلت می‌توانید عکس‌های قابل قبولی بگیرید و به‌راحتی اسناد مورد نظرتان را به کمک اپلیکیشن‌های مخصوص، اسکن کنید.

دوربین جلوی این تبلت نیز ۱.۲ مگاپیکسلی با قابلیت ضبط ویدیوی 1080p است و برای انجام مکالمات ویدیویی کاملا مناسب است.

در ادامه می‌توانید نمونه تصاویر گرفته شده با دوربین اصلی این تبلت را مشاهده کنید:

بررسی گلکسی اس 6 اج سامسونگ (Galaxy S6 Edge)

نرم‌افزار

آیپد پرو مثل همه آیپدهای اپل به سیستم‌عامل iOS مجهز شده و به‌تازگی جدیدترین به‌روزرسانی این سیستم‌عامل، یعنی iOS 9.2 نیز برای آن ارائه شده است. کاربران محصولات اپل به خوبی می‌دانند که رابط کاربری iOS چقدر ساده و کاربرپسند است. آیپد پرو هم از این قاعده مستثنا نیست.

آیپد پرو

منوی نوتیفیکیشن‌ها و تنظیمات سریع به‌راحتی از بالا و پایین تبلت دردسترس هستند. اپلیکیشن‌های جدید چون News و Apple Music نیز به‌طور پیش‌فرض روی آیپد پرو دیده می‌شوند. اپلیکیشن Garageband که یکی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌ها برای خوره‌های موسیقی و آهنگسازها است هم به‌طور پیش‌فرض روی این تبلت وجود دارد و به خاطر ابعاد بزرگ صفحه‌نمایش لذت نواختن سازها با آن دوچندان می‌شود.

آیپد پرو

یکی از اصلی‌ترین کاربردهای این تبلت می‌تواند برای گیمینگ باشد؛ چرا که آیپد پرو به اسپیکرهای بسیار قدرتمند نمایشگر بزرگ باکیفیت و سخت‌افزاری بسیار قوی مجهز شده که از پس سنگین‌ترین بازی‌ها نیز به‌راحتی برمی‌آید. همه این موارد باعث می‌شوند تا لذت بازی روی آیپد پرو بسیار زیاد باشد.

اما مهم‌ترین موضوع در رابط کاربری این تبلت امکان مالتی‌تسکینگ است. ابعاد بزرگ نمایشگر باعث شده تا اپل قابلیت مالتی تسکینگ که روی آیپد ایر ۲ ارائه کرده بود را روی این تبلت نیز بیاورد تا کاربر بتواند دو و حتی سه اپلیکیشن را هم‌زمان اجرا کند. همه اپلیکیشن‌ها را نمی‌توان در قابلیت مالتی تسکینگ مورد استفاده قرار داد، اما اغلب اپلیکیشن‌های خود اپل از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند.

مالتی تسکینگ روی آیپد پرو

استفاده از این قابلیت به دو صورت امکان‌پذیر است. شما می‌توانید یک اپلیکیشن را به‌صورت معلق روی تصویر مشاهده کنید یا دو اپلیکیشن را درکنار هم باز کنید و همرمان روی آن‌ها کار کنید. امکان اینکه از هر دو روش مالتی تسکینگ به‌صورت هم‌زمان استفاده کنید نیز وجود دارد، تا به سه اپلیکیشن به‌صورت هم‌زمان دسترسی داشته باشید.

سخت‌افزار و بازده

 اپل در آیپد پرو از پردازنده بسیار قدرتمند A9X استفاده کرده است. تراشه A9X با لیتوگرافی ۱۶ نانومتری FinFET توسط شرکت TSMC ساخته شده است. این اولین تراشه مورد استفاده در ابزارهای هوشمند است که با فناوری FinFET تولید شده و در جدیدترین تبلت اپل مورد استفاده قرار گرفته است. مساحت کل A9X برابر ۱۷۲ میلی متر مربع است که کمی بزرگتر از A6X و A8X و کوچکتر از A5X است.

آیپد پرو

مقدار زیادی از مساحت سیستم روی چیپ A9X اپل به پردازنده‌ی گرافیکی ۱۲ هسته‌ای شرکت ایمجینیشن تکنولوژی اختصاص یافته است که این پردازنده‌ی مرموز حتی در لیست محصولات تولیدی این شرکت قرار ندارد. A9 به پردازنده‌ی گرافیکی PVR GT7600 با ۶ هسته‌ی پردازشی مجهز شده بود، درحالی‌که پردازنده‌ی گرافیکی A9X نمونه‌ای مابین GT7800 با ۸ هسته و GT7900 با ۱۶ هسته است. اپل با جای دادن این پردازنده‌ی ۱۲ هسته‌ای با پهنای باند ۱۲۸ بیتی به A9X امکان انتقال داده با سرعت فوق‌العاده‌ی ۵۱.۲ گیگابیت‌برثانیه را داده است. برای مقایسه بد نیست بدانید پردازنده‌ی انویدیا X1 که طبق ادعای شرکت سازنده‌اش توانایی گرافیکی در حد کنسول‌های نسل هفتم را دارد، از پهنای باندی برابر با ۲۵.۶ گیگابیت‌برثانیه برخوردار است.

اپل در این تراشه بیشتر روی پردازنده گرافیکی و زیرسیستم مربوط به حافظه آن متمرکز شده است. کاپرتینویی‌ها در A9 از واحد پردازش گرافیکی با ۶ هسته استفاده کرده بودند، اما در تراشه جدید تعداد هسته‌های گرافیکی دوبرابر شده و به ۱۲ هسته رسیده است. براساس نقشه راه شرکت ایمجینیشن نام مشخصی برای پردازنده گرافیکی PowerVR دوازده هسته‌ای وجود ندارد و به همین دلیل برای پردازنده گرافیکی A9X از نام غیررسمی PowerVR 12 cluster سری ۷ استفاده می‌شود.

تصور بسیاری بر این بود که اپل در تراشه جدید از پردازنده گرافیکی ۱۰ هسته‌ای استفاده کند که هزینه کمتری هم دارد، اما اپل ترجیح داده تا بازده گرافیکی آیپد پرو را فدای صرفه اقتصادی نکرده و ۲ هسته گرافیکی دیگر نیز به تراشه اختصاص خود اضافه کند. بسیاری تصور می‌کردد اپل به‌جای استفاده از هسته‌های بیشتر، فرکانس کلاک تراشه خود را به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش دهد. فرکانس کلاک واحد پردازش گرافیکی این تراشه به‌طور دقیق مشخص نیست، اما ازآنجاکه عملکرد آن براساس بنچمارک‌ها دوبرابر عملکرد گرافیکی A9 است، به‌نظر می‌رسد افزایش سرعت کلاک بسیار اندک بوده است. وقتی تعداد هسته‌ها دوبرابر می‌شود، میزان تسریع کمتر از دوبرابر خواهد بود و احتمالا اپل با اندکی افزایش فرکانس توانسته قدرت پردازش گرافیکی را به نزدیک به دوبرابر برساند.

پردازنده‌ی A9X آیپد پرو نسبت به پردازنده‌ی A8X به کار رفته در آیپد ایر ۲ تا ۱.۸ برابر سریع‌تر است. اپل معتقد است آیپد پرو نسبت به کامیپوترهای عرضه شده در ۶ ماهه اخیر تا ۸۰ درصد سریع‌تر است و از نظر گرافیکی ۹۰ درصد عملکرد بهتری دارد.

اپل در A9X از سطح سوم حافظه‌ی کش استفاده نکرده است که این مسئله کمی عجیب است. می‌توان احتمال داد که پهنای باند بالا باعث شده است تا اپل درحال‌حاضر نیازی به استفاده از حافظه کش L3 نبیند. این احتمال نیز وجود دارد که اپل هنوز به قابلیت مصرف بهینه‌ی L3 نیاز ندارد. بااین‌حال با وجود غیبت حافظه‌ی سطح سوم، سیستم روی چیپ A9X قدرتمند‌ترین پردازنده‌ی حال حاضر است.

آیپد پرو

درکنار تراشه A9X، اپل از تراشه حرکتی M9 نیز برای سنجش حرکت مورد استفاده قرار گرفته است. در این تراشه ژیروسکوپ و شتاب‌سنج‌هایی برای سنجش فعالیت‌های کاربر تعبیه شده و اپل اعلام کرده که M9 نسبت به نسل‌های پیشین بسیار بهینه‌تر عمل کرده و دقت بالاتر و مصرف پایین‌تری دارد. تراشه مجتمع حرکتی همچنین این امکان را به ابزارهای اپلی می‌دهد تا قابلیت Hey Siri را داشته باشند تا کاربر بتواند خیلی سریع به دستیار صوتی دسترسی داشته باشد، اما به‌نظر می‌رسد این قابلیت روی آیپد پرو، برخلاف اپل واچ و آیفون‌های جدید همیشه فعال نیست و کاربر باید به‌صورت دستی، دستیار صوتی سیری را فعال کند.

آیپد پرو به ۴ گیگابایت حافظه رم نیز مجهز شده که دو برابر آیپد ایر ۲ است. این تبلت ۱۲.۹ اینچی اولین محصول مبتنی بر iOS است که از ۴ گیگابایت حافظه رم بهره می‌برد.

در ادامه می‌توانید نتیجه برخی بنچمارک‌های اجرا شده روی این تبلت را مشاهده کنید:

آیپد پرو دستگاهی با ابعاد بزرگ در کلاس خود محسوب می‌شود. همین موضوع باعث شده تا اپل بتواند باتری حجیم ۳۸.۵ وات ساعتی لیتیوم پلیمر را رد دل این دستگاه قرار دهد. این شرکت مدعی است در استفاده روزمره این تبلت می‌تواند ۱۰ ساعت تمام دوام بیاورد. ادعای اپل چندان هم دور از واقعیت نیست و بسته به نحوه استفاده از تبلت بین ۹ تا ۱۱ ساعت می‌توانید با آن به‌طور مداوم کار کنید. اما در استفاده معمول حداقل یک روز کامل این دستگاه شما را همراهی خواهد کرد.

آیپد پرو

آنچه در مورد باتری این تبلت بیش از هر چیزی توجه ما را به خود جلب کرد، مصرف نزدیک به صفر آن در حالت استندبای است. ما تبلت را به‌طور کامل شارژ کرده و پس از تعطیلات سه روزه به سراغ آن آمدیم و همچنان عدد ۱۰۰ درصد را در بالای آن مشاهده کردیم. این موضوع نشان می‌دهد که اپل توانسته به خوبی هم در نرم‌افزار و هم در سخت‌افزار پردازنده خود بهینه‌سازی‌های لازم را انجام دهد تا وقتی نمایشگر خاموش است مصرف آن تقریبا صفر باشد.

در آزمایش همیشگی پخش ویدیوی زومیت، آیپد پرو توانست حدودا ۱۲ ساعت دوام بیاورد. در این آزمایش یک فیلم HD استاندارد را آنقدر پخش می‌کنیم تا باتری دستگاه از حالت فول شارژ به صفر درصد شارژ برسد و خاموش شود. ازآنجاکه آیپد پرو نمایشگر بزرگی دارد، عمده مصرف آن نیز به نمایشگرش مربوط می‌شود. از این رو پیشنهاد می‌کنیم روشنایی صفحه‌نمایش را در حد معقول نگه دارید تا بتوانید مدت زمان بیشتری از آن استفاده کنید.

جمع‌بندی

کاپرتینویی‌ها به نوعی آیپد پرو را با شعار جایگزین کردن آن با رایانه‌های رومیزی روانه‌ی بازار کرده‌اند که حتی می‌توان قدرت پردازشی بالا را نیز شاهدی بر این ادعا خواند. اما آیا همه چیز در قدرت سخت‌افزاری بالای این محصول خلاصه می‌شود؟ یکی از مسائلی که می‌توان آن را پاشنه‌ی آشیلی برای آیپد پرو خواند، استفاده از یک سیستم‌عامل متعلق به دنیای گجت‌های موبایل است. iOS که در گوشی‌های آیفون و تبلت‌های دیگر خانواده‌ی آیپد مورد استفاده قرار می‌گیرد، بیشتر به‌عنوان پلتفرمی شناخته شده که می‌توان اپلیکیشن‌های مورد نیاز را با پرداخت مبالغ کمتری در مقایسه با نرم‌افزار‌های مورد استفاده تحت دسکتاپ، خریداری کرد. توسعه‌دهندگان نیز همین موضوع را مطرح کرده و به این موضوع اشاره می‌کنند که اپلیکیشن‌های موجود در اپ استور برای iOS، از نظر هزینه‌ی دریافتی تابع قانون نانوشته‌ای از نظر قیمت تعیین شده هستند و نمی‌توان کاربران این گجت‌ها را با عرضه‌ی نسخه‌‌ای از نرم‌افزارهای تحت دسکتاپ، ملزم به پرداخت هزینه‌ای مشابه نسخه‌ی دسکتاپ کرد.

آیپد پرو

البته این مشکل فقط محدود به آیپد پرو نیست؛ بلکه این موضوع را باید مسئله‌ای خواند که در حوزه‌ی گجت‌های مبتنی بر پلتفرم‌های موبایل وجود دارد. اما اهداف تعیین شده برای آیپد پرو باعث شده تا این موضوع پررنگ تر از پیش برای توسعه‌دهندگان مطرح شود. این موضوع باعث می‌شود تا شرکت‌ها در زمان الویت‌بندی عرضه‌ی نرم‌افزارهای خود برای رایانه‌های رومیزی یا گجت‌های موبایل با چالش‌هایی رو‌به‌رو شوند.

به‌نظر می‌رسد آیپد پرو نه می‌تواند جایگزین مناسبی برای لپ‌تاپ شما باشد و جایگزین خوبی برای تبلت ۱۰ اینچی هم نیست. ابعاد بزرگ آن کیفیت تجربه چندرسانه‌ای و وبگردی را بهبود می بخشد، اما همین اندازه بزرگ و وزن زیاد باعث می‌شود تا شیوه کار کردن با آن دشوارتر بوده و جابجایی ان نیز سخت‌تر باشد. از طرفی کیبورد آن به خوبی لپ‌تاپ‌های رده‌بالا مثل مک‌بوک‌های اپل نیست و سیستم‌عامل مورد استفاده در آن نیز iOS است که سیستم عاملی است که برای ابزارهای موبایل توسعه داده شده و اکوسیستم آن با مک و ویندوز کاملا متفاوت است. بنابراین تنها می‌توانیم بگوییم که آیپد پرو صرفا یک آیپد بزرگ‌ با قیمتی بالاتر است که علاه بر استفاده‌های معمول یک تبلت، امکان طراحی با قلم و تایپ متون با کیبورد را نیز دراختیار کاربر قرار می‌دهد. تا طراح‌ها، نقاش‌ها و افرادی که نیاز به یادداشت برداری با قلم دارند جذب این محصول شوند.

آیپد پرو

آیپد پرو با قیمت ۳.۲ میلیون تومان در آل‌دیجیتال به فروش می‌رسد.

نقاط قوت

  • بدنه فلزی به‌همراه طراحی زیبا
  • پردازنده‌ی بسیار سریع
  • سبک و باریک با ارگونومی مناسب
  • ۴ اسپیکر فوق‌العاده قدرتمند با امکان تنظیم خودکار
  • پشتیبانی از قلم اپل پنسل و امکان استفاده به‌همراه کیبورد مخصوص

نقاط ضعف

  • عدم وجود نرم‌افزارهای کافی برای استفاده از نمایشگر بزرگ‌تر
  • ابعاد بزرگ و حمل غیر آسان در مقایسه با آیپد ایر
  • قیمت بالای قلم و صفحه‌کلید فیزیکی
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات