۲۳ مرداد: تشریح اولین ماشین محاسباتی دیجیتال

دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۷۷ سال پیش در چنین روزی، جان وینسنت آتاناسوف در مقاله‌ای ماشین ABC را تشریح کرد. ABC اولین کامپیوتر دیجیتال الکترونیکی اتوماتیک است.
تبلیغات

۷۷ سال پیش در چنین روزی (۱۴ آگوست ۱۹۴۰)، جان وینسنت آتاناسوف، فیزیکدان و مخترع بزرگ بلغاری-آمریکایی مقاله‌ای منتشر کرد که در آن دستگاه ABC (کامپیوتر آتاناسف-برری) را تشریح کرده بود. ماشین ABC به‌عنوان اولین کامپیوتر دیجیتال الکترونیکی ساخته‌ی دست بشر شناخته می‌شود. دکتر آتاناسوف یک دادگاه طولانی با جان ماکلی بر سر حق امتیاز اختراع رایانه داشت که سرانجام دادگاه در سال ۱۹۷۳ به سود جان آتاناسوف رأی داد و مشخص شد که بسیاری از ایده‌ها و طرح‌هایی که در ساخت ماشین انیاک استفاده شده درواقع طرح‌ها و ایده‌های او بوده است، نه جان ماکلی که وی را به‌عنوان مخترع ENIAC می‌شناسند.

رایانه ABC در خلال سال‌های ۱۹۳۹ تا ۱۹۴۲ در زیرزمین کالج ایالتی آیووا توسط آتاناسوف و کلیفورد بری ساخته شد. در طرح‌های اولیه این رایانه بیش از ۳۰۰ لامپ خلأ استفاده شده بود و این ماشین قادر بود توابع پیچیده‌ی جبری را حل کند. این رایانه در حدود ۳۲۰ کیلوگرم وزن داشت و ابعاد آن تقریبا اندازه‌ی یک میز کار بود. اگرچه ماشین دکتر آتاناسوف در برخی از جنبه‌ها با ماشین‌هایی که ما آن‌ها را رایانه می‌نامیم متفاوت است؛ ولی این ماشین از ایده‌هایی بهره می‌برد که کماکان در رایانه‌های امروزی به کار گرفته می‌شود. برای مثال منطق محاسباتی رایانه دکتر آناتاسوف باینری (دقیقا منطقی که در رایانه‌های امروزی استفاده می‌شود) و کلیه‌ی محاسبات آن الکترونیکی بود و سیستم در بخش پردازش و حافظه از دو بخش مجزا تشکیل می‌شد.

دیگر رویدادهای مهم ۲۳ مرداد (۱۴ آگوست)

۱۸۲۰ - افتتاح اولین بیمارستان چشم‌پزشکی ایالات متحده آمریکا در نیویورک

۱۸۸۵ - ثبت اولین پتنت ثبت اختراع در کشور ژاپن

۱۸۹۴ - برقراری اولین تماس بی‌سیم جهان به کمک دستگاه مورس

۱۹۸۸ - سالروز مرگ انزو فراری، مؤسس شرکت خودروسازی فراری

این مطلب در تاریخ ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ به‌روزرسانی شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات