۱۰ خرداد: آغاز پروژه ساخت کشتی تایتانیک

چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
یکی از بزرگ‌ترین شاهکارهای مهندسی در صنعت کشتی‌سازی در زمان خود، بدون شک کشتی معروف تایتانیک بود که به دلیل اتفاق هولناک سال ۱۹۱۲، نام خود را در تاریخ ثبت کرد.
تبلیغات

۱۰۶ سال پیش در چنین روزی (۳۱ می ۱۹۱۱)، پروژه ساخت کشتی تفریحی و اقیانوس‌پیمای تایتانیک با طراحی توماس اندروز ایرلندی آغاز شد. پروژه‌ای که قرار بود سفر از اروپا به آمریکا را به سفری خاطره‌انگیز برای مسافران خود تبدیل کند؛ ولی سرنوشت این امر را به تلخی برای آن‌ها و خانواده‌هایشان رقم زد.

ساخت این کشتی بخار بزرگ در سال ۱۹۱۲ به پایان رسید و برای کسانی که خود را برای سفر با تایتانیک به آمریکا آماده کرده بودند، شور و هیجان را به اوج خود رساند. تایتانیک در تاریخ ۱۲ آوریل ۱۹۱۲، همراه با ۲۴۳۵ مسافر و ۸۳۲ خدمه که سرشار از شادی، امید و هیجان بودند؛ در حالی که هزاران نفر عزیزانشان را بدرقه می‌کردند بندر ساوت‌همپتون انگلستان را به مقصد شهر نیویورک آمریکا ترک کرد. در چند روز اول سفر همه‌چیز به‌خوبی پیش می‌رفت تا اینکه در ساعت ۱۱:۴۰ دقیقه نیمه‌شب ۱۴ آوریل ۱۹۱۲، این سازه غول‌پیکر فلزی که مهندس طراح آن با اطمینان عنوان می‌کرد که غرق نمی‌شود، با کوه یخ شناور در اقیانوس برخورد کرد تا به دلیل به وجود آمدن شکاف در قسمت جلوی کشتی، آب به کشتی نفوذ کند. غرق شدن این کشتی غول‌پیکر با وزن ۵۲,۳۱۰ تن در اقیانوس تنها دو ساعت و چهل دقیقه به طول انجامید تا یک فاجعه را با کشته شدن بیش از ۱۵۰۰ نفر رقم بزند.

این سازه ۵۰ هزار تنی با گنجایش ۴۶ هزار تن، تنها ۵ روز فرصت خودنمایی در اقیانوس داشت و دستان طبیعت این سازه عظیم را تنها در چند ساعت، برای همیشه در قعر اقیانوس جای داد.

دیگر رویدادهای مهم ۱۰ خرداد (۳۱ می)

۱۸۷۰ - ثبت پتنت استفاده از آسفالت در ساخت پیاده‌رو

۱۸۷۹ - افتتاح اولین خط ریلی الکتریکی

۱۹۳۰ - زادروز ران تومر، مهندس آمریکایی و مخترع ترن هوایی (Roller Coaster)

این مطلب در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ به‌روزرسانی شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات