ایلان ماسک: توسعه‌ی بدون کنترل هوش مصنوعی همانند دعوت از شیطان است

دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۹
مطالعه 2 دقیقه
هفته‌ی گذشته ایلان ماسک با حضور در سمپوزیوم AeroAstro Centennial در دانشگاه ماساچوست (MIT) به سوالات دانشجویان در حوزه‌های مختلف علوم پاسخ داد. ایلان ماسک یکی از سرمایه‌گذاران بزرگ در عرصه‌ی فناوری است که SpaceX، SolarCity، Tesla Motors و PayPal از جمله‌ی کمپانی‌هایی است که وی تاسیس کرده یا ریاست آن را برعهده دارد. در جریان این گفتگو ایلان ماسک پاسخ جالبی به یکی از سوالات در مورد هوش مصنوعی داد که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.
تبلیغات

در جریان این گفتگو یکی از حضار سوالی را در مورد عقیده ی ایلان ماسک در مورد هوش مصنوعی پرسید که اسلان ماسک واکنش جالب توجهی در قبال این سوال نشان داد. ماسک عنوان کرد که باید نظارت دقیقی روی توسعه‌ی هوش مصنوعی وجود داشته باشد، چراکه از نظر ایلان ماسک، هوش مصنوعی بزرگ‌ترین تهدیدی است که ماهیت هستی انسان‌ها را تهدید می‌کند. در ادامه پاسخ کامل ایلان ماسک را در مورد این سوال تقدیم حضور می‌کنیم:

ایلان‌ماسک: به عقیده‌ی من باید نظارت بیشتری در مورد هوش مصنوعی و توسعه‌ی آن داشته باشیم. به‌نظر من هوش مصنوعی بزرگ‌ترین خطری است که ماهیت وجودی ما انسان‌ها را تهدید می‌کند، از این‌رو باید در مورد هوش مصنوعی بسیار محتاط‌تر باشیم.من معتقدم که باید نهادهای نظارتی ملی یا حتی بین‌المللی در مورد کنترل توسعه‌ی هوش مصنوعی ایجاد شود تا کمپانی‌های فعال در این حوزه را کنترل نماید تا اینکه مشکل بزرگی در این حوزه و از جانب هوش مصنوعی ایجاد نشود. توسعه‌ی هوش مصنوعی همانند فراخوانی شیطان است.

سوال: پس در اینصورت هیچ‌گاه شاهد ارسال HAL9000 به فضا نخواهیم بود؟ (HAL9000 شخصیت علمی-تخلیلی سری داستان‌های ادیسه آرتور سی‌.کلارک است که در سری فیلم‌های ادیسه نیز شاهد حضور آن در قالب سیستم کنترلی فضاپیما بودیم)

ایلان‌ماسک: HAL9000 در مقایسه با مفهوم هوش مصنوعی که من در نظر دارم، بسیار ساده است. هوش مصنوعی که من از آن سخن می‌گویم بسیار پیچیده‌تر و هوشمندتر است.

نظر شما زومیتی‌ها در مورد هوش مصنوعی و لزوم کنترل فعالیت کمپانی‌ها در این حوزه چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات