با بهترین سایت‌ سازهای ایرانی و خارجی آشنا شوید

شنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
مطالعه 9 دقیقه
کاور مقاله سایت سازها
اگر قصد راه‌اندازی فروشگاه آنلاین و استفاده از سایت سازها را دارید، ما در این مقاله نحوه کارکرد و مزایا و معایب آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.
تبلیغات

بسیاری از افراد از دارندگان کسب‌وکارها و فروشگاه‌های اینترنتی کوچک گرفته تا شرکت‌ها و سازمان‌های در حال پیشرفت، دوست دارند وب‌سایت اختصاصی خود را راه‌اندازی کنند اما برخی عوامل مانند نداشتن علم برنامه‌نویسی یا هزینه نسبتاً بالا برای استخدام برنامه‌نویس، آن‌ها را از این خواسته خود دور می‌کند. در این مواقع بیشتر افراد سراغ ابزارهایی به نام سایت ساز‌ها می‌روند، حال با هم بررسی خواهیم کرد که این ابزارها چه هستند و چه مزایا و معایبی دارند.

سایت ساز چیست؟

سایت ساز برنامه یا پلتفرمی است که به شما امکان می‌دهد بدون نیاز به کدنویسی و با استفاده از انواع ویرایشگرهای بصری، قالب‌های از‌ پیش‌ ساخته‌شده و درگ اند دراپ کردن گزینه‌ها روی صفحه، وب‌سایت بسازید. سایت سازها راه‌حل‌های مقرون‌به‌صرفه‌ای برای طراحی و انتشار وب سایت شما هستند اما اگر به وب‌سایتی با فضای بیشتر برای رشد ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد کسب‌وکار خود نیاز دارید، شاید هنوز هم ساخت سایت سفارشی گزینه بهتری باشد.

تفاوت سایت‌های سفارشی و CMSها با سایت سازها

سایت سفارشی

کدزنی برای ساخت سایت

برای ساخت چنین وب‌سایت‌هایی به مهارت‌های مختلف کدنویسی از برنامه‌نویسی فرانت‌اند و بک‌اند گرفته تا شناخت انواع آیتم‌های گرافیکی نیازمندید که در اکثر مواقع از عهده یک تیم دو یا سه نفره برمی‌آید. این سایت‌ها انعطاف‌پذیری بیشتری در شخصی‌سازی گزینه‌های موردنظر دارند اما تخصص، بودجه و زمان بیشتری را هم می‌طلبند.

CMS (سیستم مدیریت محتوا)

CMS نرم‌افزاری است که به شما امکان می‌دهد وب‌سایت خود را بسازید و ویرایش کنید و برخلاف وب‌سایت‌های سفارشی، نیازی به مهارت کدنویسی هم ندارند. از معروف‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوا می‌توان به وردپرس اشاره کرد که بیشتر از یک‌سوم فروشگاه‌های اینترنتی و سایت‌های دنیا با همین ابزار طراحی شده‌اند.

وردپرس

CMSها همچنین برای پروژه‌های پیچیده تجاری یا شخصی مانند وب‌سایت‌های تجاری، صفحات فرود (لندینگ پیج)، نمونه کارها، وبلاگ‌ها، فروشگاه‌ها و غیره مناسب هستند. با استفاده از تم‌های مختلف و عملیات کشیدن و رها کردن آیتم‌های موردنظر در صفحه، می‌توانید وب‌سایت خود را به‌راحتی و در کمترین زمان راه‌اندازی کنید.

کار با سایت سازها حتی راحت‌تر از طراحی سایت با CMS‌ها بوده اما در کنار مزایا، معایبی نیز دارند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

مزایای سایت سازها

نحوه کار سایت ساز

۱. عدم نیاز به دانش کدنویسی

شاید ندانید اما برای جابجایی دو آیتم ساده در صفحه وب، نیاز به کدنویسی مجدد چندین پاراگراف داریم که وقت زیادی را از ما می‌گیرد. خوشبختانه در استفاده از سایت سازها این کارها در پس‌زمینه و توسط تیم برنامه‌نویسی پلتفرم موردنظر انجام شده و تنها کاری که شما باید انجام دهید، انتخاب و کشیدن آیتم مورد نظر به مکان دلخواه روی صفحه وب است.

۲. عدم نیاز به مهارت طراحی

وقتی نوبت به طراحی آیتم‌های سایت می‌رسد شما با عناصر و گزینه‌های مختلفی از جمله قالب بندی، رنگ پس‌زمینه، فونت‌ها و سایر چیزهایی که می‌خواهید در صفحه خود قرار دهید سر و کار دارید؛ بنابراین بدون تجربه و تخصص لازم در این زمینه‌ها قادر به طراحی سایت مورد نظر خود نیستید، پس نکته مثبت دیگری که در استفاده از سایت سازها وجود دارد، عدم نیاز به دانش طراحی است.

۳. بسیار ارزان‌تر از سایر روش‌ها

استخدام یک برنامه‌نویس، فریلنسر یا واگذاری پروژه خود به یکی از شرکت‌های طراحی سایت، شاید هزینه زیادی روی دست شما بگذارد که انتظارش را ندارید. در بیشتر مواقع استفاده از سایت‌سازها بسیار ارزان یا حداقل کمتر از دستمزد تازه‌کارترین برنامه‌نویس است؛ بنابراین می‌توانید پول خود را برای چیزهای دیگری از جمله بازاریابی و تبلیغ حرفه‌ی خود هزینه کنید.

۴. سرعت بالا

برای نوشتن کدهای وب‌سایت به‌صورت دستی، از چند روز تا چند هفته زمان لازم است و در نهایت مجبورید همه بخش‌های آن را آزمایش و از درست کار کردن هر بخش مطمئن شوید اما سایت سازها زمان زیادی را برای شما ذخیره می‌کنند زیرا می‌توانید در عرض یک روز و تنها با چند کلیک سایت مورد نظر خود را بسازید.

۵. راحتی در استفاده و عدم نیاز به آموزش

اگر دارای کسب و کاری هستید که قصد استفاده از سایت سازها را دارید باید بدانید که کارمندان شما برای ایجاد تغییرات روی وب سایت نیازی به آموزش نخواهند داشت. از آنجا که وب‌سایت شما هر از چند گاهی نیاز به بروزرسانی‌هایی دارد، دیگر مجبور نیستید که خودتان این به‌روزرسانی‌ها را اعمال کنید و می‌توانید از کارمندانی که حتی دانشی از برنامه‌نویسی ندارند نیز کمک بگیرید.

معایب سایت سازها

چگونه دسترسی وب سایت‌ها را در مرورگرهای مختلف مسدود کنیم؟

توجه داشته باشید معایبی که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت در مورد همه سایت سازها صدق نمی‌کنند اما اگر قصد تهیه سرویسی از یکی از شرکت‌های مشغول در این زمینه را دارید، باید حواستان به نکات زیر باشد.

۱. محدودیت‌های مختلف

اگر پس از مدتی استفاده از یک پلتفرم قصد داشته باشید کسب و کار خود را به پلتفرم دیگری انتقال دهید، از آنجا که سازندگان پلتفرم قبلی کدهای HTML، برنامه و اسکریپت‌های خود را برای اجرای وب سایت دارند، مجبورید هر چیزی را که در پلتفرم قبلی داشتید فراموش و از ابتدا شروع کنید.

۲. ویژگی‌های محدود

اگر از سایت سازهای رایگان استفاده می‌کنید احتمالاً تا حد مشخصی مجاز به ساخت صفحات وب خواهید بود اما اگر به صفحات بیشتر یا ویژگی‌های پیشرفته‌تری نیاز داشته باشید، مجبورید سایت سفارشی‌ خود را بسازید. همچنین بعضی از سایت سازهای رایگان برخی از ویژگی‌ها مانند افزونه‌ها، تجزیه و تحلیل، دسترسی به فروشگاه آنلاین یا گواهی‌های SSL را هم محدود می‌کنند.

۳. از نظر فنی کاملاً سفارشی نشده‌اند

سایت سازها دارای قالب‌ها و امکانات از پیش ساخته‌ای هستند که شما تنها محدود به استفاده از آن‌ها هستید و اگر از یکی از آن‌ها خوشتان نیامد، یا مجبورید با آن کنار بیایید یا سراغ سایت‌های سفارشی بروید.

۴. مشکلات مربوط به نام دامنه

از آنجا که استفاده از URL شخصی شما با طرح‌های رایگان و غیررایگان سایت‌ سازها مجاز نیست، آدرسی که در اختیار شما قرار می‌گیرد، از نام کسب‌و‌کار شخصی شما و نشانی اینترنتی خود آن‌ها تشکیل می‌شود که برای شرکت‌های معتبر چندان حرفه‌ای به‌نظر نمی‌رسد.

۵. رتبه‌بندی ضعیف گوگل و سئو

برخی سایت سازها قوانین و نظم خاصی را که گوگل در نشان دادن محتواها دارد، دنبال نمی‌کنند که به دلیل کد زدن نامرتب و پایین بودن رتبه سئو سرویس آن‌ها است؛ بنابراین قبل از اینکه سرویسی را انتخاب کنید، از بالا بودن رتبه سئو آن‌ها در میان سایر سایت سازها مطمئن شوید.

۶. عدم پشتیبانی از خدمات مشتری

برخی سایت سازها هم هستند که تنها روی فروش سرویس خود تمرکز کرده و به مشکلاتی که ممکن است بعدها برای مشتریان به وجود بیاید توجهی ندارند. در این صورت تنها راهی که پیش روی شما قرار می‌گیرد، مطرح کردن مشکلتان در سایر انجمن‌های آنلاین و انتظار پاسخ از آن‌ها خواهد بود.

۷. نامناسب بودن برای مشاغل بزرگ

به طراحی آیتم‌ها روی صفحه وب توجه کنید. اگر حس می‌کنید حتی کوچک‌ترین چیز آن‌طوری که باید باشد نیست، مطمئن باشید که مشتریان شما نیز بیش از یک بار از صفحه شما بازدید نمی‌کنند و چنین نتیجه‌ای برای شرکت‌های روبه‌رشد اصلاً مناسب نیست.

۸. کند بودن

ما سرعت بالا را به عنوان یک ویژگی مثبت در استفاده از سایت سازها معرفی کردیم اما سایت سازی خوب است که علاوه بر سرعت بالا در آماده‌سازی سایت، این سرعت را در استفاده همیشگی و روزمره از آن نیز حفظ کند؛ بنابراین بهتر است که از سرعت پاسخ‌دهی سرورهای پلتفرم مورد نظر نیز مطمئن شوید.

۹. محدودیت برای مشاغل فعال در تجارت الکترونیک

زمانی که به ویژگی‌های پیچیده‌تری در وب‌سایت فروشگاهی خود نیاز دارید، مانند قیمت‌گذاری عمده کالاها، تحویل در محل یا حمل و نقل پیشرفته، ممکن است کم‌و‌بیش با محدودیت‌هایی مواجه شوید.

۱۰. تجربه نامناسب در استفاده روی گوشی

برای نمایش مناسب وب‌سایت روی گوشی، نحوه کدزنی بسیار مهم است. وقتی صحبت از بهینه‌سازی وب‌سایت برای موبایل می‌شود، بسیاری از سایت سازها محدودیت‌هایی دارند و آیتم‌ها را درست نشان نمی‌دهند. از آنجا که این روزها بیشتر افراد از گوشی‌های خود برای مرور وب استفاده می‌کنند، بسیار مهم است که وب‌سایت شما برای نمایش در گوشی نیز کاملاً آماده باشد.

۴ سایت ساز معروف خارجی

نمای سایت ساز ویکس

Weebly

با این سایت‌ ساز می‌توانید سایت‌های ساده و ظریفی را با ویرایشگرهای کاربرپسند آن بسازید. همچنین می‌توانید ویژگی‌های مختلفی را که برای بیش از ۲۰۰ هدف مختلف طراحی شده، به سایت خود اضافه کنید. Weebly همچنین دارای داشبورد تحلیلی داخلی است که معیارهای کلیدی سایت را به شما نشان می‌دهد.

Wix

Wix به شما امکان می‌دهد وب‌سایت‌های خیره‌کننده‌ای را با کتابخانه‌ها، قالب‌های گسترده و ویرایشگر قدرتمند آن، تنها با کشیدن و رها کردن ایجاد و با بازار اپلیکیشن‌های این پلتفرم، ویژگی‌های مختلفی را به سایت خود اضافه کنید. Wix همچنین ابزارهای تحلیلی پیشرفته‌ای را برای کمک به نظارت و بهینه‌سازی سایت شما ارائه می‌دهد.

Ionos

Ionos سایت ساز دیگری است که با آن می‌توانید سایت خود را با ویرایشگر بصری آن که دارای گزینه‌های مختلف سفارشی‌سازی است، ویرایش کنید. Ionos همچنین قابلیت ادغام شدن با پلتفرم‌های محبوبی مانند Google My Business، فیس بوک و اینستاگرام را نیز ارائه می‌دهد.

Godaddy

با این سایت ساز به راحتی سایت‌های سریع و آسانی را با فرایند خودکار و محتوای شخصی‌سازی‌شده ایجاد کنید. شما همچنین می‌توانید سایت خود را با ویرایشگر ساده آن ویرایش کنید که دارای برخی از عناصر از پیش کدگذاری شده بوده و تنها نیاز به کشیدن و رها کردن دارند. GoDaddy همچنین از برخی سیستم عامل‌های رسانه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و توییتر نیز پشتیبانی می‌کند.

۴ سایت ساز معروف ایرانی

نمای یک سایت ساز

توضیحات ارائه‌شده برای هر سایت ساز برگرفته از سایت هر پلتفرم بوده و آن‌ها خود را اینگونه معرفی کرده‌اند:

وبزی

وبزی تکنولوژی جدید و پیشرفته‌ای برای طراحی وب‌سایت است که با استفاده از ابزارهای پیشرفته، امکان ساخت سایتی منحصر به فرد و با سلیقه خودتان را بدون نیاز به دانش فنی در اختیارتان قرار می‌دهد. به گفته این سایت برای ساخت سایت با وبزی دیگر نیاز به استخدام طراح سایت و یا یادگیری طراحی سایت ندارید و در کمتر از یک ربع می توانید سایت دلخواه خودتان را طراحی کنید.

پرتال

با پرتال هم می‌توانید فروشگاه‌های آنلاین و هم هر سایتی را که دوست دارید، از پایه طراحی کنید. این سایت علاوه‌بر ابزار‌ها و آیتم‌های زیادی که در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد، آموزش‌های لازم در مورد شروع سایت‌های فروشگاهی را هم در خود جای داده تا به افراد مبتدی کمک بیشتری کند. هاست رایگان، دامنه اختصاصی و پست الکترونیکی سازمانی از جمله خدماتی هستند که با خرید سرویس‌های پرتال نصیب شما می‌شود.

سازیتو

سایت سازیتو یک سیستم فروشگاه‌ساز حرفه‌ای برای کسب‌و‌کارهای کوچک و متوسط است. با سایت سازیتو می‌توانید به‌راحتی و بدون نیاز به دانش فنی، فروشگاه اینترنتی زیبا و کارآمدی ایجاد کنید. به گفته خود این پلتفرم، سایت سازیتو دارای امکانات متنوع و کاربردی مانند تعریف محصولات فیزیکی، فایل و خدمت، اتصال درگاه بانکی، ارائه کد تخفیف، طراحی صفحات دلخواه، اتصال به اینستاگرام و الوپیک، سئوی خودکار و غیره نیز است.

کاموا

کاموا نیز یکی دیگر از سایت سازهای موفق ایرانی محسوب می‌شود که با ویژگی‌هایی از جمله امنیت بالا، دامنه اختصاصی، اتصال به ربات‌ تلگرامی و انواع سرویس‌های پست، قالب‌های متنوع و مناسب برای مرور سایت از طریق موبایل و تبلت و درگاه بانکی مستقل، از پلتفرم‌های نسبتاً خوب در این زمینه است.

ممنون که تا انتهای مقاله همراه ما بودید و امیدواریم که شما را از ساز و کار پلتفرم‌های سایت ساز آگاه کرده باشیم. همچنین اگر می‌خواهید برای شروع کار آنلاین خود در مورد سرویس‌ های ذخیره سازی ابری یا بهترین سایت‌های آپلود فایل نیز بدانید، می‌توانید اطلاعات کاملی از آن‌ها را در مقالات تخصصی زومیت به‌دست آورید.

سوالات متداول زومیت

  • سایت‌ ساز خوب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

    هنگامی که برای ساخت فروشگاه آنلاین یا سایت خود به سراغ یک سایت ساز می‌روید، آن پلتفرم باید امکانات و آیتم‌های زیاد با تنوع بالا، قابلیت وصل شدن به درگاه‌های بانکی، قابلیت نمایش در تمامی دستگاه‌ها از جمله تبلت و گوشی و دامنه اختصاصی داشته باشد تا در نهایت به کسب و کار شما ضرری وارد نشود.

  • سایت‌ سفارشی بهتر است یا سایت آماده؟

    هرکدام مزایا و معایب خود را دارند که در مقاله به آن‌ها پرداختیم اما اگر قصد شروع کار آنلاین با بودجه متوسطی را دارید و تازه در ابتدای راه هستید، استفاده از سایت ساز‌ها گزینه بهتری برای شما است اما اگر دارای شرکتی روبه‌رشد و نسبتاً بزرگ هستید، حتماً به سراغ یک تیم برنامه‌نویسی و ساخت سایت سفارشی بروید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات