تماشا کنید: شکار طعمه توسط آفتاب پرست با سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت

دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۴
مطالعه 2 دقیقه
معمولا برای مقایسه‌ی شتاب خودروها، بازه‌ی زمانی رسیدن سرعت یک خود از صفر تا صد کیلومتر بر ساعت را اندازه‌گیری می‌کنند. این روز‌ها سریع‌ترین سوپراسپورت‌ها قادرند تا کمتر از ۳ ثانیه به سرعتی بالای ۱۰۰ کیلومتر در ساعت دست یابند، اما آفتاب پرست قادر است با بهره‌گیری از ماهیچه‌های قدرتمند زبان خود، سرعت این عضو را در کمتر از ۰.۰۷ ثانیه به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برساند. با زومیت باشید تا ویدیویی اسلوموشن از این فرآیند را به نظاره بنشینید.
تبلیغات

 آخرین مطالعات صورت گرفته در مورد سرعت حرکت زبان آفتاب پرست نشان از این دارد که این حیوان قادر است با سرعت بالایی زبان خود را حرکت داده و طعمه‌ی خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن شکار کند. تحقیقات نشان می‌دهند که آفتاب پرست قادر است در کمتر از ۲۰ میلی ثانیه طعمه‌ی خود را شکار کرده و آن را ببلعد. جالب است بدانید که این آفتاب پرست جثه‌ی چندان بزرگی نداشته و می‌توان آن را روی انگشت شست قرار داد. البته باید به این نکته اشاره کرد که سایز آفتاب پرست‌ها متغیر بوده و نمونه‌های مختلف آن دارای سایزی از ۱.۵ سانتی متر تا ۶۸.۵ سانتی متر هستند. همانطور که در  ویدیوی اسلوموشن نیز مشاهده می‌کنید، آفتاب پرست به سرعت زبان خود را به سمت سوژه شلیک کرده و طعمه را در کوتاه‌ترین زمان با قابلیت چسبناک بودن زبان به سمت دهان خود هدایت می‌کند.

اطلاعات ارائه شده نشان از این دارد که زبان این حیوان قادر است در کمتر از ۰.۰۷ ثانیه سرعت حرکت زبان خود را از صفر به صد کیلومتر در ساعت برساند که حاکی از عملکرد فوق‌العاده‌ی این عضو از بدن این حیوان دارد. همین قابلیت باعث شده تا بسیاری زبان این حیوان را با عنوان زبان بالستیک بشناسند.

یکی دیگر از قابلیت‌های جالب این خزنده، امکان کنترل دو چشم بصورت مجزا است. به بیان بهتر آفتاب پرست قادر است تا روی دو سوژه‌ی مختلف و متمایز بصورت جداگانه تمرکز کند که نشان از قابلیت فوق‌العاده‌ی این حیوان برای یافتن طعمه‌های مختلف و همچنین جلوگیری از حمله‌ی جانداران دیگر دارد. به طور حتم یکی از دلایلی که باعث می‌شود این خزنده بسیار چابک به نظر برسد، تشخیص زودهنگام خطراتی است که آن را تهدید می‌کند.

دانشمندان همچنین به این موضوع اشاره کرده‌اند که دلیل تغییر رنگ پوست این جانور، نه همرنگ شدن با محیط، بلکه ریشه‌دار در مسائل دیگری است. دو فاکتور اصلی که باعث تغییر رنگ بدن آفتاب پرست می‌شود، شامل دمای محیط و روحیه‌ی این خزنده است. زمانی که آفتاب پرست عصبانی شده باشد، شدت رنگ‌ قرمز در پوست این خزنده افزایش پیدا می‌کند و از این‌رو سایر موجودات و مخصوصا آفتاب پرست‌های دیگر به روشنی پیام آمادگی آفتاب پرست برای مبارزه را دریافت می‌کنند.

در ادامه می‌توانید این ویدیو را به نظاره بنشینید:

لینک ویدیو

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات