گلکسی S24 و پیکسل ۸ گوگل از نمای پشت در دست پسر جوان

مقایسه پیکسل ۸ با گلکسی S24؛ کدام گوشی کامپکت را بخریم؟

سه‌شنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۹
مطالعه 23 دقیقه
پیکسل 8 و گلکسی S24 از محبوب‌ترین پرچمداران کامپکت ۲۰۲۴ محسوب می‌شوند؛ اما از بین این دو کدام یک ارزش خرید بیشتری دارد؟
تبلیغات

هرساله هنگام پرده‌برداری غول‌های فناوری از گوشی‌های پرچمدارشان، اکثر کاربران منتظر چیز جز بهترین و قدرتمندترین مدل نیستند و همه می‌دانند که شرکت‌ها برای برگزیدن بهترین پرچمدار سال خود عموما سراغ بزرگترین نسخه می‌روند و بدیهی است که کامل‌ترین پکیج از هر نظر تنها در اختیار نسخه‌ی فول‌سایز قرار می‌گیرد و از نظر ظاهری نیز بیشتر جلب توجه می‌کند.

بی‌شک همه‌ی افراد به دنبال گوشی‌های بزرگ و مملو از امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری نیستند. سازندگان این مسئله را درک کرده‌اند و به‌همین علت همچنان پس‌از سال‌ها می‌بینیم که اغلب آن‌ها، به‌ هیچ‌عنوان نسخه‌ی پایه را از سبد محصولاتشان خارج نکرده‌اند. این نشان می‌دهد که کماکان بازار گوشی‌های جمع‌وجور و کم‌زرق و برق‌تر مشتریان خاص خود را دارد و برای هیچ سازنده‌ای خوشایند نیست که سهم فروش خود از گوشی‌های کامپکت و کیفیت ساخت بالا را به شرکت رقیب واگذار کند.

امسال تب‌و‌تاب رقابت بین گوشی‌های کلاس کامپکت تداوم دارد و دستگاه‌هایی چون پیکسل 8 و گلکسی S24، نمایندگان دو شرکت بزرگ گوگل و سامسونگ برای ارائه‌ی نوع منحصربه‌فردی از تجربه‌ی سیستم‌عامل اندروید هستند؛ در شرایطی‌که از رجیستری آیفون ۱۵ خبری نیست و سایر شرکت‌ها نیز تمایل چندانی به ساخت گوشی‌هایی در محدوده‌ی ۶ اینچ نشان نمی‌دهند، عملا پیکسل ۸ و گلکسی S24 بهترین و جدیدترین پرچم‌داران کامپکت بازار به‌حساب می‌آیند؛ به‌همین منظور تصمیم گرفتیم تا برای علاقه‌مندان گوشی‌های جمع‌وجور در محدوده‌ی ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان، بین این دو گوشی مقایسه‌ی عمیقی انجام دهیم؛ پس زومیت را تا انتهای مقاله همراهی کنید.

ویدئوی مقایسه پیکسل 8 و گلکسی اس 24

تماشا در یوتیوب

طراحی، کیفیت ساخت و صفحه‌نمایش

پیکسل ۸ و گلکسی S24 از نمایشگری با ابعاد یکسان (۶٫۲ اینچ) بهره می‌برند؛ بنابراین از نظر ابعاد بدنه نیز تقریبا مشابه یکدیگر هستند؛ البته قطر بیشتر حاشیه‌ها، به خصوص در لبه‌ی بالا و پایین گوشی، جثه‌ی پیکسل 8 را از روبه‌رو اندکی بزرگتر از گلکسی S24 جلوه می‌دهد و اختلاف سه میلیمتری ارتفاع گوشی، برداشت درستی از این حدس به‌دست می‌دهد. نسبت ۸۵ درصدی نمایشگر به بدنه‌ی پیکسل ۸ درمقایسه‌با نسبت ۹۰ درصدی گلکسی S24 به‌علت انحنایی که از لبه‌ی فریم به‌سمت پنل جلویی حرکت می‌کند تا حدی تعدیل شده است و اختلاف موجود چندان به‌چشم می‌آید.

اگر از بزرگ‌تر بودن حفره‌ی دوربین سلفی در پیکسل صرف‌نظر کنیم، می‌توان گفت که دو گوشی از نمای جلو ظاهر مشابهی دارند؛ اما هنگامی‌که صحبت از حس‌وحالِ در دست‌گرفتنِ گوشی می‌شود، تفاوت‌های دو گوشی به‌چشم می‌آید. گوگل سعی دارد گوشی‌هایش به‌راحتی از سایر گوشی‌های دیگر قابل تشخیص باشند و به‌همین دلیل مجموعه‌ی دوربین را در دل نواری بزرگ و بسیار برجسته در پشت گوشی جای داده است تا ظاهر پشتی گوشی را منحصربه‌فرد کند.

نمایشگر گلکسی S24
رابط کاربری گوگل پیکسل ۸

پیکسل ۸ حدود ۲۰ گرم از گلکسی S24 سنگین‌تر است و حدود ۱٫۳ میلی‌متر نیز ضخامت بیشتری دارد؛ به‌علاوه ضخامت نسبتا زیاد بیرون‌زدگی نوار دوربین نیز به این عدد اضافه می‌شود. نوار بسیار بزرگ و برجسته‌ی دوربین که از فریم آلومینیومی گوشی منشعب می‌شود، به‌نوبه‌ی خود یکی از عوامل افزایش‌یافتن وزن بدنه‌ی پیکسل به‌حساب می‌آید. خوشبختانه وزن زیادتر پیکسل ۸ نسبت‌به گلکسی اس ۲۴ تهدیدی برای پایداری گوشی دردست نیست.

پنل پشتی گلکسی S24
پنل پشتی گوگل پیکسل ۸

پیکسل ۸ برخلاف نسخه پرو از پنل پشتی شیشه‌ای براق با محافظت Gorilla Glass Victus بهره می‌برد که ضمن جذب اثر انگشت و چربی، بسیار مستعد جذب گرد و خاک به‌خصوص در اطراف ناحیه‌ی نوار دوربین نیز است؛ درحالی‌که گلکسی S24 پنل پشتی شیشه‌ای مات از نوع Gorilla Glass Victus 2 دارد و موارد یادشده در پرچمدار کوچک کره‌ای‌ها کمتر به‌چشم می‌خورند. یکی دیگر از موارد آزاردهنده در پیکسل ۸، قرارگیری دکمه‌ی پاور بالاتر از دکمه‌های تنظیم صدا بود که بارها ما را هنگام روشن‌کردن صفحه‌ی گوشی دچار اشتباه کرد.

فریم گلکسی S24 پلاس
دکمه‌های فیزیکی گوگل پیکسل ۸
درگاه و اسپیکر گلکسی S24 پلاس
درگاه تایپ سی گوگل پیکسل ۸

پیکسل 8 و گلکسی S24 هر دو از صفحه‌نمایش OLED به‌قطر ۶٫۲ اینچ بهره می‌برند؛ اما تراکم پیکسلی گوشی پیکسل مقدار ناچیزی بالاتر است [۴۲۸ دربرابر ۴۱۶ پیکسل‌براینچ]؛ از طرفی پنل گلکسی S24 به فناوری LTPO مجهز شده که نرخ نوسازی را بین یک تا ۱۲۰ هرتز براساس نوع محتوای درحال نمایش تغییر می‌دهد؛ اما پیکسل ۸ تنها امکان تغییر نرخ نوسازی بین ۶۰ و ۱۲۰ هرتز را ارائه می‌دهد. ضمنا گلکسی S24 با لایه‌ی Gorilla Glass Victus 2 روی نمایشگر خود، مقاومت بیشتری نسبت به پیکسل ۸ با پوشش Victus دارد.

نمایشگر گلکسی S24
نمای جلوی گوشی گوگل پیکسل ۸

حداکثر روشنایی پنل پیکسل ۸ در حالت دستی به ۱۲۲۸ نیت می‌رسد، درحالی‌که گلکسی S24 عدد ۵۸۷ نیت را ثبت می‌کند؛ البته محدودیت روشنایی دستی توسط سازنده تعیین می‌شود و شاید نتوان امکان تنظیم روشنایی با این شدت بدون وابستگی به نور محیطی را یک حسن به‌حساب آورد؛ اما دستیابی به روشنایی ۲۰۴۲ نیتی در حالت خودکار، زیر نور خورشید و بدون واکنش نشان دادن به محتوای HDR خود یک مزیت بزرگ به‌حساب می‌آید. روشنایی پیکسل ۸ در هنگام پخش ویدیوی HDR از ۲۲۰۰ نیت فراتر نمی‌رود و از این نظر از نتیجه‌ی ۳۰۰۰ نیتی رقیبش باز می‌ماند.

یکی از برتری‌های نمایشگر پیکسل ۸ بر گلکسی S24 دقت فوق‌العاده بالای نمایشگر آن و تولید رنگ‌هایی کاملا خنثی است که تجربه‌ی بصری تقریبا بی‌نقصی را عاید کاربر می‌کند. درواقع می‌توان گفت که پیکسل 8 در فضای sRGB دقیق‌ترین رنگ‌ها را نمایش می‌دهد. پوشش طیف رنگی در فضای DCI-P3 نیز در حد گلکسی S24 است و رنگ‌ها همچنان خنثی و بسیار دقیق هستند.

نرم‌افزار و رابط کاربری

تا قبل از این‌که سامسونگ به‌صورت جدی وارد حوزه‌ی هوش مصنوعی شود، گوشی‌های پیکسل برای مدت‌ها مملو از نوآوری‌ها و قابلیت‌هایی بودند که با تکیه‌بر یادگیری ماشین، رفتار سیستم‌عامل را درست‌مانند یک موجود دارای شعور و آگاهی، مطابق با عادات کاربر و نحوه‌ی استفاده او از گوشی شخصی‌سازی می‌کردند. حضور هوش مصنوعی برای اولین بار در سطح سخت‌افزار زمینه‌‌ی شکل‌گیری امکانات جدیدی را فراهم کرد که بیشتر آن‌ها تنها با اتکا به پردازنده‌ی دستگاه، دیگر محدودیتی برای توانمندی‌های یک گوشی هوشمند قائل نبودند.

سامسونگ با معرفی سری S24 سعی کرد تا بسیاری از قابلیت‌های هوشمند را از گوشی‌های پیکسل وام بگیرد. برای همین سری گلکسی S24 به بسیاری از امکانات هوش مصنوعی که نظیر آن‌ها را از سال‌ها قبل در پیکسل دیده بودیم، مجهز شده‌اند. تقریبا بیشتر امکانات با نوشتار و گفتار سروکار دارند و به کاربر در مواردی چون تشخیص و درک عبارات و جملات از طریق ورودی‌های صوتی و نوشتاری و ارائه‌ی قابلیت‌هایی چون ترجمه، خلاصه‌برداری، تایپ و بسیاری از موارد دیگر کمک می‌کنند.

نسخه اندروید گلکسی S24
ساخت والپیپر با هوش مصنوعی در گوگل پیکسل ۸

از برخی دیگر از امکانات One UI 6.1 می‌توان به هوش مصنوعی مولد قدرت‌گرفته از Gemini گوگل برای تولید و ویرایش پیشرفته‌تر تصاویر اشاره کرد؛ البته گوشی‌های گوگل از جمله پیکسل ۸ همچنان از نظر تعداد امکانات و میزان یکپارچگی مدل‌ زبانی گوگل در سطح رابط کاربری پیشتاز هستند و با توجه‌به اینکه داده‌ها و فناوری تحت اختیار شرکت‌ها هیچ‌زمان به‌اندازه‌ی غول نرم‌افزاری یعنی گوگل غنی نبوده است، با اطمینان می‌توان گفت که تا سال‌ها گوشی‌های پیکسل یکه‌تاز این حوزه خواهند بود.

رابط کاربری One UI با چاشنی هوش مصنوعی با پیکسل‌ها تشابهاتی پیدا کرده است؛ اما تجربه‌ی کاربری قطعا از یکی از مواردی خواهد بود که به‌نظر من گوگل در آن حساسیت بیشتری نسبت‌به سامسونگ خرج داده و توجه این شرکت به جزئیات، چیزی در سطح حساسیت اپل نسبت‌به iOS برآورد می‌شود. از نمونه‌ی این توجه به جزئیات می‌توان استفاده از پتانسیل هپتیک یا بازخورد لمسی در بخش‌های مختلف رابط کاربری از جمله انیمیشن‌ها برای ارتقای حس تعامل با برقراری یک ارتباط خیالی میان حواس بینایی و لامسه را مثال زد.

چک کردن وبسایت زومیت با گلکسی S24 پلاس
گشتن در وبسایت زومیت با گوگل پیکسل ۸

یا به‌عنوان نمونه، گوگل طراحی رابط گرافیکی برنامه‌ی راه‌اندازی اولیه گوشی و همچنین نکات آموزشی یادگیری کار با سیستم‌عامل را با سلیقه و حساسیت زیادی انجام داده است و تا جای ممکن از المان‌های گرافیکی و انیمیشن‌ها بهره برده که از ابتدا تا انتهای مراحل حس دوستانه‌تری را به‌کاربر القاء کند. اگر نخواهیم در مورد خوبی‌های Pixel UI اغراق کنیم، ناهماهنگی‌ها و بخش‌هایی نیمه‌تمام را می‌توان در بخش‌هایی از رابط کاربری مشاهده کرد که چنین موردی کمتر در One UI دیده می‌شود.

پیکسل 8 و گلکسی S24 هر دو با اندروید ۱۴ معرفی شدند و سامسونگ نیز برای اولین بار مدت پشتیبانی پرچمداران جدیدش که شامل دریافت نسخه‌های بعدی اندروید می‌شود را به هفت سال افزایش داد تا این لطف گوگل صرفا شامل حال کاربران پیکسل نشود.

سخت‌افزار، عملکرد و باتری

پیکسل ۸ از تراشه‌ی تنسور G3 و گلکسی S24 از تراشه‌ی Exynos 2400 قدرت می‌گیرند که وجه مشترک بین این دو تراشه، فرایند ساخت چهار نانومتری آن‌ها است که تامین آن از سوی سامسونگ صورت می‌گیرد؛ اما تفاوت‌های بسیاری در دل خود دارند. Exynos 2400 از هسته‌های پردازشی قدرتمندتر و پیشرفته‌تری نسبت‌به تنسور بهره می‌گیرد و در کلاستر میانی خود یک هسته بیشتر دارد تا در مجموع ۱۰ هسته‌ی پردازشی ساختار CPU آن را تشکیل دهند.

بازی کردن با گلکسی S24 پلاس
تماشای ویدیو با گوگل پیکسل ۸

پردازش‌های گرافیکی در تنسور G3 برعهده‌ی ماژول Mali-G715 MP7 است و سامسونگ از ماژول اختصاصی خود موسوم به Xclipse 940 با هسته‌های توسعه‌یافته توسط AMD در واحد گرافیکی تراشه‌اش استفاده می‌کند. با توجه‌به این موضوع شکی نیست که گلکسی S24 عملکرد بسیار بهتری را نسبت به تنسور از خود به‌نمایش می‌گذارد؛ اما بد نیست اشاره‌ای به آمار و ارقام داشته باشیم. تراشه‌ی گلکسی S24 با برتری ۳۵ درصدی و دوبرابری در پردازش‌های تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای پیکسل 8 را پشت سر می‌گذارد و در پردازش‌های محاسباتی GPU-محور نیز با اختلاف ۱۷۶ درصدی یعنی تقریبا نزدیک به سه‌برابر گوی رقابت را به‌کلی از پیکسل 8 می‌گیرد.

عملکرد پیکسل ۸ در برابر رقبا

محصول/بنچمارک

تراشه

Speedometer 2.1

GeekBench 6

GFXBench

تجربه‌ی وب‌گردی

توان محاسباتی GPU

توان محاسباتی CPU

شبیه‌ساز بازی

Vulkan/Metal

Single/Multi

Aztec Ruins

Onscreen/1440p

Vulkan/Metal

پیکسل ۸

Tensor G3

۱۳۸

۵۷۱۷

۱۵۹۵

۳۴۹۷

۵۷

۳۷

گلکسی S24

Exynos 2400

۲۴۲

۱۶۲۳۳

۲۱۴۸

۶۶۱۸

۶۴

۶۸

تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

عملکرد تراشه‌ی Exynos 2400 در بازی‌ها به‌طور چشم‌گیری با پیکسل فاصله ندارد؛ البته پیکسل در تست Offscreen با اختلاف تقریبا دوبرابری از گلکسی S24 باز می‌ماند. با استناد به چنین نتایجی و با توجه به مشکلاتی که تراشه‌های ساخت سامسونگ در زمینه‌ی پایداری عملکرد و کنترل حرارت دارند و راندمان آن‌ها نیز از این بابت تا حد زیادی تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد دانستن میزان حفظ پایداری دو گوشی در پردازش‌های طولانی مدت اهمیت می‌یابد.

تست استرس گوشی پیکسل ۸ گوگل

در آزمون استرسی که از دو گوشی به‌عمل آمد، هر دوی آن‌ها این آزمون را با پایداری حدود ۵۰ درصد به‌اتمام رساندند. با توجه‌به اینکه Exynos 2400 از هسته‌هایی با فرکانس بالاتر بهره می‌گیرد، گرمای بیشتری نسبت‌به پیکسل ۸ تولید می‌کند تا با این‌ کار برتری دوبرابری خود در ارائه‌ی حداکثر توان پردازشی ممکن را با نماینده‌ی گوگل حفظ کند؛ بنابراین پیکسل ۸ تا حد زیادی بهتر از گلکسی S24 از پس مدیریت حرارت برمی‌آید و گوشی در پردازش‌های طولانی‌مدت آن‌چنان داغ نمی‌شود.

پیکسل ۸ در نسخه‌های ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی از نوع UFS 3.1 همراه با هشت گیگابایت رم LPDDR5X عرضه می‌شود. تراشه‌ی ذخیره‌سازی گلکسی S24 تنها در ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت از نوع UFS 3.1 است و در ظرفیت‌های ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی، نوع پرسرعت‌تر UFS 4.0 استفاده می‌شود. همچنین علاوه‌بر ظرفیت ۸ گیگابایت رم پایه می‌توانید نسخه‌ی ۱۲ گیگابایت رم را بین انتخاب‌های خود داشته باشید.

عمر باتری گلکسی S24
منوی باتری گوگل پیکسل ۸

از اعداد و ارقام که بگذریم، هر دو گوشی در کاربری‌های روزمره و استفاده از اپلیکیشن‌های عادی از تلگرام و اینستاگرام گرفته تا توییتر و کروم و یوتیوب و صدالبته جابه‌جایی بین اپ‌ها و بخش‌های مختلف رابط کاربری، عملکرد بسیار نرمی را به‌نمایش می‌گذارند و به‌سختی می‌توان متوجه تفاوتی میان عملکرد روزانه‌ی گوشی‌ها شد؛ به‌عبارتی دیگر، اگر گیمر نیستید، قدرت تراشه را برای انتخاب بین دو گوشی مدنظر قرار ندهید و به سراغ پارامترهای تعیین‌کننده‌ی دیگر مثل رابط کاربری یا دوربین بروید.

ظرفیت باتری گلکسی S24 تنها ۴۰۰۰ میلی‌آمپرساعت است؛ درحالی‌که باتری پیکسل ۸ به اندازه‌ی ۵۷۵ میلی‌آمپرساعت ظرفیت بیشتری دارد که طبیعتا انتظار ما را از شارژدهی پیکسل بالا می‌برد؛ اما تست‌ها کاملا خلاف موضوع را ثابت می‌کنند چراکه پیکسل 8 توانست تنها ۱۶ ساعت و نیم برای پخش ویدیو دوام بیاورد که این موضوع احتمالا می‌تواند از LTPO نبودن پنل نشأت بگیرد؛ اما گلکسی S24 با باتری کوچکتر به عدد ۲۸ ساعت و ۳۸ دقیقه دست یافت. در کاربری روزمره نیز گوشی گوگل ۱۲ ساعت و ۳۸ دقیقه دوام آورد و گلکسی S24 عدد ۱۲ ساعت و ۵۱ دقیقه را ثبت کرد.

گذشته از بحث شارژدهی باید اشاره کنم که گلکسی S24 حداکثر با توان ۲۵ وات و پیکسل ۸ با توان ۲۷ وات به‌صورت سیمی شارژ می‌شود. این مقدار برای شارژ بی‌سیم به‌ترتیب معادل ۱۵ و ۱۸ وات است.

دوربین

پیکسل 8 و گلکسی S24 هر دو از دوربین اصلی و اولتراواید ۵۰ و ۱۲ مگاپیکسلی بهره می‌برند؛ اما پیکسل برای دوربین تله‌فوتوی ۱۰ مگاپیکسلی گلکسی با بزرگ‌نمایی سه‌برابری اپتیکال هم‌تایی ندارد. دوربین اصلی آن‌ها با استفاده از فیلترهای رنگی Quad Bayer و Tetrapixel با ترکیب چهار پیکسل مجاور عکس‌های ۱۲٫۵ مگاپیکسلی می‌گیرند با این تفاوت که حسگر نماینده‌ی گوگل ۴۴ درصد بزرگ‌تر است.

حسگر دوربین اصلی پیکسل ۸ در پس لنزی با گشودگی بازتر f/1.68 و فاصله کانونی ۲۵ میلی‌متری قرار دارد. دوربین اصلی گلکسی S24، نور را از لنزی با فاصله کانونی ۲۴ میلی‌متر و گشودگی f/1.8 عبور می‌دهد؛ بنابراین علاوه‌بر آنکه پیکسل حسگر بزرگ‌تری دارد، لنز آن نیز تا ۱۵ درصد نور بیشتری درمقایسه‌با گلکسی S24 از درون خود عبور می‌دهد.

حسگر دوربین اولتراواید در گلکسی S24 برخلاف دوربین اصلی‌اش از پیکسل 8 اندکی بزرگ‌تر است و با توجه به یکسان بودن گشودگی (f/2.2) و فاصله‌ی کانونی (13mm) باید انتظار عکس‌های روشن‌تری را از گلکسی S24 داشته باشیم؛ اما درعوض دوربین اولتراواید پیکسل با بهره‌گیری از قابلیت فوکوس می‌تواند تصاویر ماکروی بسیار باکیفیتی را از فاصله‌ی کمتر از یک سانتی‌متری از سوژه بگیرد.

فقدان دوربین تله‌فوتو در پیکسل بدین مفهوم است که پرچم‌دار کامپکت گوگل برای عکاسی زوم، از کراپ دیجیتال روی تصویر ۵۰ مگاپیکسلی دوربین اصلی کمک می‌گیرد؛ درحالی‌که گلکسی S24 بزرگ‌نمایی ۳ برابری را به‌صورت اپتیکال و با دوربین تله‌فوتو انجام می‌دهد.

عکاسی با گلکسی S24
عکاسی با گوگل پیکسل ۸

گلکسی S24 و پیکسل ۸ می‌توانند ویدیوهای +HDR10 و ده‌بیتی HDR با وضوح 4K بگیرند؛ اما حداکثر نرخ‌فریم برای فیلمبرداری با این حالت در پیکسل ۸ به ۳۰ فریم‌برثانیه محدود می‌شود. ضمنا پیکسل فاقد امکان فیلمبرداری 8K است. همچنین برای ثبت تصاویر با وضوح کامل ۵۰ مگاپیکسلی در گوشی گوگل، گزینه‌ای در اپلیکیشن دوربین آن نیافتیم؛ بنابراین تمامی عکس‌ها با خروجی ۱۲٫۵ مگاپیکسلی در گوشی ذخیره می‌شوند.

عکس‌های دوربین اصلی پیکسل 8 در مقایسه با گلکسی S24 اندکی جزئیات بیشتر را از دل تصویر بیرون می‌کشند؛ اما گستره‌ی دینامیکی محدودتری دارند. عکس‌های گلکسی S24 از نظر کنتراست در شرایط بهتری به‌سر می‌برند تا در مجموع تصاویر این گوشی مطلوب‌تر به‌نظر بیایند؛ اما رنگ‌های پیکسل تطابق به‌مراتب بیشتری با واقعیت دارند.

دورنمایی از ساختمان با نمای سنگی
عکس واید پیکسل 8
دورنمایی از ساختمان با نمای سنگی
عکس واید گلکسی S24
نمایی از آجر و پنجره
برش عکس واید پیکسل 8
نمایی از آجر و پنجره
برش عکس واید گلکسی S24

شرایط یکسانی برای تصاویر دوربین اولتراواید نیز حاکم است با این تفاوت که پیکسل برگ برنده‌ی خود را که جزئیات بود به گلکسی S24 واگذار می‌کند. ضمنا رنگ‌ها در دوربین اولتراواید گلکسی S24 اندکی اشباع‌شده‌ هستند

نمایی از ساختمان سنگی و آجری
عکس اولتراواید پیکسل 8
نمایی از ساختمان سنگی و آجری
عکس اولتراواید گلکسی S24
نمای آجری و سنگی
برش عکس اولتراواید پیکسل 8
نمای آجری و سنگی
برش عکس اولتراواید گلکسی S24

با این‌که پیکسل ۸ فاقد دوربین تله‌فوتو است، در عکس‌هایی که با بزرگنمایی دیجیتال معادل سه‌برابر دوربین اصلی گرفتیم، جزئیات همچنان در سطح نسبتا قابل قبولی قرار داشتند؛ اما طبیعتا جای خالی دوربین با بزرگنمایی اپتیکال را پر نمی‌کنند. شرایط در مورد کنتراست و گستره‌ی دینامیکی همچنان به‌نفع نماینده سامسونگ برقرار است؛ اما دقت رنگ‌های پیکسل بیشتر است.

نمایی از پنجره‌ های ساختمان آجری
عکس زوم سه‌برابری پیکسل 8
نمایی از پنجره‌ های ساختمان آجری
عکس تله‌فوتو گلکسی S24
بافت شطرنجی آجر
برش عکس زوم سه‌برابری پیکسل 8
بافت شطرنجی آجر
برش عکس تله‌فوتو گلکسی S24

هنگام عکاسی در شب، دوربین پیکسل ۸ با وجود این‌که نور کمتری را جذب کرده؛ اما در به‌تصویر کشیدن نقاطی که تمرکز نور روی آن‌ها است، عملکرد بسیار بهتری از خود نشان داد. در گلکسی S24 جزئیات در این نواحی سوزانده شده‌اند و پردازش تصویر به افزایش نویز در آن‌ها منجر شد. رنگ‌ها در گلکسی شاداب‌تر به‌نظر می‌رسند؛ اما آنچه در تصاویر پیکسل می‌بینیم تمایل بسیار بیشتری به‌ واقعیت دارد.

خانه ویلایی در شب
عکس واید پیکسل 8 در شب
خانه ویلایی در شب
عکس واید گلکسی S24 در شب
دیوار آجری زیر نور
برش عکس واید پیکسل 8 در شب
دیوار آجری زیر نور
برش عکس واید گلکسی S24 در شب

در تصاویر دوربین اولتراواید پیکسل ۸ عکس‌ها از جزئیات خالی شده و بافت‌ها در بیشتر نقاط محو می‌شوند. با وجود این‌که حسگر گلکسی S24 اندکی بزرگ‌تر است؛ اما برتری خاصی نسبت به پیکسل از نظر جذب نور دیده نمی‌شود و مجددا آثار پردازش بیش‌از حد تصاویر گلکسی S24 را در نقاط پرنور کماکان مشاهده می‌کنیم.

نمایی از خانه ویلایی در تاریکی شب
عکس اولتراواید پیکسل 8 در شب
نمایی از خانه ویلایی در تاریکی شب
عکس اولتراواید گلکسی S24 در شب
نمایی از دیوار آجری و شاخه درختان
برش عکس اولتراواید پیکسل 8 در شب
نمایی از دیوار آجری و شاخه درختان
برش عکس اولتراواید گلکسی S24 در شب

در تصاویر پرتره شاهد نتایج شاداب‌تر و خوش‌رنگ و لعاب‌تری از گلکسی S24 هستیم، درحالی‌که گوگل در پیکسل ۸ سعی دارد خروجی تصاویرش انطباق بیشتری با واقعیت داشته باشند و بافت پوست را واقعی‌تر نشان دهند. گلکسی S24 همچنین در تشخیص سوژه از پس‌زمینه و جداسازی آن به‌منظور اعمال جلوه‌ی بوکه بهتر عمل کرده است.

فردی در مقابل درب منزل
عکس پرتره پیکسل 8
فردی در مقابل درب منزل
عکس پرتره گلکسی S24
نمایی نزدیک از صورت یک فرد
برش عکس پرتره پیکسل 8
نمایی نزدیک از صورت یک فرد
برش عکس پرتره گلکسی S24

گلکسی S24 از دوربین سلفی ۱۲٫۵ مگاپیکسلی با امکان فوکوس خودکار Dual-Pixel بهره می‌برد. پیکسل ۸ از دوربین سلفی ۱۰٫۵ مگاپیکسلی استفاده می‌کند؛ اما فوکوس آن روی محدوده‌ای مشخص ثابت بوده و از امکان فوکوس خودکار برخوردار نیست؛ بنابراین ممکن است خروجی‌ها جزئیات کمتری در سلفی‌های دست جمعی داشته باشند.

سلفی فردی در محیط کار
سلفی پیکسل 8
سلفی فردی در محیط کار
سلفی گلکسی S24

در تصویری که از خودم با دوربین سلفی پیکسل ۸ گرفتم، به‌دلیل فاصله کانونی کمتر، محدوده‌ی بیشتری از نواحی پشت من پوشش داده شده است؛ اما دفرم‌شدن صورت در این حالت بیشتر می‌شود. تصاویر سلفی پرچمدار گوگل کنتراست بالاتر و حال و هوای طبیعی‌تری دارند. هر دوعکس از نظر جزئیات و گستره دینامیکی عملکرد رضایت‌بخشی دارند.

جمع‌بندی

پیکسل 8 گوشی دوست‌داشتنی و جذابی به‌نظر می‌رسد؛ اما گوگل همچنان در زمینه‌ی سخت‌افزار، آن‌گونه که باید سنگ‌تمام نمی‌گذارد. پیکسل ۸ کیفیت ساخت بسیار بالا و تجربه‌ی خوشایند و کاملا متفاوتی با گوشی‌های دیگر دارد اما در قیاس با گلکسی S24 نمی‌توان به راحتی از مواردی چون استفاده از فناوری‌های قدیمی‌تر در سخت‌افزار و گاه‌گداری گاف‌هایی که از گوگل در طراحی و ساخت گوشی‌های سری پیکسل از جمله همین گوشی سر می‌زند، چشم‌پوشی کرد. با این حال پیکسل روی خوش خود را با نمایشگر باکیفیت‌تر و تجربه‌ی کاربری متفاوت‌تر نشان می‌دهد.

اگر قصد دارید تجربه‌ای متفاوت و هوشمندتری از اندروید داشته باشید، انتخاب پیکسل ۸ شاید ایده‌ی بدی نباشد، به‌خصوص این‌که در کاربری روزمره تجربه‌ای روان، مینیمال و پایداری را ارائه خواهد داد و همچنین در استفاده‌های طولانی کمتر با داغی و مشکلات ناپایداری مواجه خواهد شد؛ اما اگر حساسیت در مورد طراحی، عملکرد و سخت‌افزار بیشتر باشد، گلکسی S24 انتخاب معقول‌تری خواهد بود و صدالبته که باید اختلاف قیمت حدود ۱۰-۱۵ میلیون تومانی دو گوشی را نیز مدنظر داشته باشید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات