اپل و سامسونگ بزرگترین خریداران چیپ‌های پردازشی در سال 2013

جمعه ۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۱
مطالعه 2 دقیقه
با وجود اینکه سال پیش سامسونگ در میزان هزینه برای خرید تراشه‌های پردازشی پیشتاز بود، ولی اپل در سال 2013 عنوان بزرگترین خریدار تراشه را از آن خود کرده است. همانند سال پیش، اپل و سامسونگ برترین خریداران نیمه‌هادی‌ها در میان تولیدکنندگان سال 2013 بودند که بیش از 1 میلیارد درآمد برای این بخش ایجاد نمودند.
تبلیغات

 اپل با هزینه‌ای معادل 30.3 میلیارد دلار در بخش چیپ‌ها، از مخارج 22.2 میلیارد دلاری سامسونگ در این قسمت فراتر رفته و رتبه اول را به خود اختصاص داده است. با این وجود غول الکترونیک کره‌ی جنوبی، با حدود 30 درصد افزایش در هزینه‌ی خود بالاترین رشد را نسبت به سال 2012 در میان ده تولیدکننده‌ی این لیست داشته است که در مقابل آن، اپل با نرخ رشد پایین‌تر 17 درصدی قرار دارد. یک تحلیلگر IHS که گزارشات مربوط به این آمارها را ارائه داده است می‌گوید پویایی آینده‌ی بازار احتمالا به نفع سامسونگ خواهد بود.

این تحلیلگر همچنین می‌گوید که با توجه به اینکه اپل همچنان از فناوری LCD در محصولات خود استفاده می‌نماید، بهره بردن سامسونگ از AMOLED در تولیدات خود، می‌تواند در آینده، یک وجه تمایز دیگر نسبت به تولیدات اپل برای این شرکت باشد. او این‌گونه اظهار می‌کند که اگر تکنولوژی OLED بیش از پیش جای خود را در میان مصرف‌کنندگان باز نماید، نتایج آن به شکل محسوسی در قدرت خرید چیپ‌های این کمپانی‌ها منعکس خواهد شد.

دیگر تولیدکنندگان که جایگاه‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند شامل، اچ‌پی در رده ی سوم با 10.1 میلیارد هزینه، لنوو در رده‌ی چهارم با 9.2 میلیارد هزینه، و دل در جایگاه سوم با 7.7 میلیارد هزینه می شوند. گفته می‌شود که 22 درصد از این هزینه‌ها مربوط به پلتفرم‌های کامپیوتری و 16 درصد متعلق به دستگاه‌های مصرفی می‌شود.

در گزارش IHS این نکته آمده است که معیار مورد استفاده در این بررسی، تنها مخارجی را که یک تولیدکننده بصورت خارجی انجام می‌دهد نمایان می‌کند و چیپ‌های خریداری شده در بخش‌های داخلی خود سازندگان در این معیار لحاظ نمی‌شود. بنابراین شرکت‌هایی نظیر سامسونگ که زیرمجموعه‌ی عظیمی از تولیدات چیپ را بصورت داخلی انجام می‌دهد در حقیقت نیاز کمتری به خریداری چیپ به صورت خارجی خواهد داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات