اینتل با رایانش ادراکی، تشخیص حرکات دست، صدا و چهره را وارد دنیای کامپیوترها می‌کند

یک‌شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۱ - ۲۰:۱۴
مطالعه 3 دقیقه
اینتل اخیراً اصطلاح جدیدی وارد دنیای کامپیوتر کرده است. اصطلاحی که معنای آن وارد شدن صدا، حرکات طبیعی دست و تشخیص چهره افراد به دنیای رایانه‌هاست. Perceptual Computing یا رایانش ادراکی چیزی است که اینتل مدت‌ها به دنبال آن بوده و با همکاری چند کمپانی بزرگ به نتایج خوبی رسیده است. در ادامه مطلب می‌خواهیم آنچه اینتل از کامپیوترها انتظار دارد و پیشرفت‌های اخیر این کمپانی خلاق را مورد بررسی قرار دهیم.
تبلیغات

اینتل یکی از کمپانی‌های بزرگی است که در جهت تکامل واسط کاربری کامپیوترها تلاش کرده و می‌کند. هدف اینتل این است که کامپیوترها توان درک حرکات و صدای انسان را داشته باشند و چهره‌‌‌ی کاربر را برای امنیت بیشتر، تشخیص دهند. اصطلاح جدید رایانش ادراکی نیز به همین منظور توسط اینتل به کار برده می‌شود.

تصمیم اینتل این است که امسال سه قابلیت تشخیص صدا، چهره و حرکات دست را از طریق پلتفرم خاص خودش وارد کامپیوترهای موجود کند. هدف اینتل ساده و طبیعی کردن روش استفاده از کامپیوتر است و تاکنون در این زمینه پیشرفت خوبی داشته است.

اینتل با همکاری کمپانی Naunce که شاید نام نرم‌افزار معروفش یعنی Dragonfly NaturallySpeaking برای تبدیل نوشتار به گفتار و بالعکس را شنیده باشید، تصمیم گرفته که قابلیت پیشرفته‌ی تشخیص صدا را وارد پی‌سی‌ها کند، قابلیتی که از 9 زبان در 27 کشور دنیا پشتیبانی می‌کند. از امکانات آن یک مشاور صوتی شبیه سیری اپل است که به کاربر اجازه‌ی انجام فعالیت‌هایی مثل پست کردن اخبار و به روز کردن حساب کاربری‌اش در فیس‌بوک و توییتر، جست‌وجو در ویکیپدیا و کنترل کردن بازی‌ها را می‌دهد.

همکاری اینتل با کمپانی کریتیو نیز منجر به تولید دوربین سه‌بعدی 150 دلاری‌ای شده که توان تشخیص ژست‌های حرکتی شبیه به کینکت که با حرکت دست در فاصله‌ی 6 الی 36 اینچ یا معادل آن 15 الی 91 سانتی‌متر، انجام می‌شوند را دارد. نمونه‌ای از این دوربین جالب در نمایشگاه CES رونمایی شده بود که امتحان خود به خوبی پس داد. دوربین کریتیو برای انجام بازی خاصی که در آن سکه‌های مجازی برداشته می‌شد، به کار گرفته شده و نتیجه این بود که حرکات پنج انگشت را به درستی تشخیص می‌داد.

این سیستم در یک نمایش دیگر، دوربین سه‌بعدی، پس‌زمینه را به صورت آنی تشخیص می‌داد، بنابراین برای تولید ویدیو دیگر نیازی به استفاده از پس‌زمینه‌ی سبزرنگ نخواهد بود.

در نهایت نسخه‌ی آزمایشی بازی معروف Portal 2 محصولی از Valve بود که به کمک دوربین سه‌بعدی کریتیو، گرفتن و حرکت دادن مکعب‌ها به شکل جالبی امکان‌پذیر می‌شد.

سومین بخش از رایانش ادراکی اینتل، تشخیص چهره می‌باشد. اینتل معتقد است که تشخیص چهره برای حفظ امنیت کامپیوتر امر مهمی است. با استفاده از رایانش ادراکی می‌توان رمز عبوری از ترکیب چهره و صدا ایجاد کرد که شکستن آن غیرممکن است. قابلیت تشخیص چهره به صورت سه‌بعدی پیشرفت زیادی کرده و حالا به سطحی رسیده که چندین ماهیچه‌ی صورت را در آن واحد بررسی می‌کند و نمی‌توان با یک عکس و حتی ویدیو آن را گمراه کرد.

پتانسل رایانش ادراکی بسیار بالاست. بیشتر چیزهای عجیب و غریبی که در فیلم‌های علمی تخیلی 25 سال اخیر دیده‌ایم، ممکن است با کمک رایانش ادراکی به واقعیت تبدیل شوند. با مشارکت فعال اینتل در این عرصه، سرعت عمومی شدن آن افزایش خواهد یافت و در نهایت وارد تمام کامپیوترهای جدید خواهد شد.

اینتل قول داده که دوربین سه‌بعدی امسال روانه‌ی بازار شود اما توسعه‌دهندگان از همین حالا هم می‌توانند آن را از طریق وب‌سایت اینتل تهیه کنند. یک بسته‌ی توسعه نرم‌افزاری نیز برای استفاده از قابلیت‌های رایانش ادراکی ارائه می‌شود.

نظر شما در مورد رایانش ادراکی یا پِرسپچوول کامپیوتینگی که اینتل از آن نام برده چیست؟ آیا آنقدر پیشرفت می‌کند که در تمام کامپیوترها از آن بهره‌مند شویم یا به صورت محصولی نمایشی و گران یا برعکس، محصولی ارزان ولی بدون کاربرد باقی می‌ماند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات