انویدیا با DLSS 3.5 گرافیک بازی‌ها را واقع‌گرایانه‌تر می‌کند

سه‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
فناوری انویدیا DLSS
فناوری ارتقای عملکرد بازی DLSS 3.5 انویدیا، درمقایسه‌با DLSS 3 آپدیت چشمگیری دریافت کرده و روی قابلیت بازسازی پرتو (Ray Reconstruction) تمرکز دارد.
تبلیغات

درحالی‌که به‌روزرسانی جدیدی برای فناوری‌های AMD FSR3 و اینتل XeSS منتشر نشده، انویدیا مصمم است با جدیدترین نسخه‌ی DLSS بار دیگر به سرتیتر رسانه‌های تکنولوژی تبدیل شود. تیم سبز تا امروز چهار نسخه از الگوریتم مبتنی‌بر هوش مصنوعی خود منتشر کرده که شامل DLLS1 (مارس ۲۰۲۰)، DLSS 2.3 (نوامبر ۲۰۲۱)، DLSS 3 (اکتبر ۲۰۲۲) و DLSS 3.1 (ژانویه ۲۰۲۳) می‌شود و ظاهراً جدیدترین آپدیت این فناوری روی بهبود رهگیری پرتو تمرکز دارد.

DLSS 3.5 بر بازسازی پرتو Ray Reconstruction (RR) تمرکز دارد تا تجربه‌ی بصری بهبودیافته‌ای نسبت‌ به تکنیک‌های حذف نویز قدیمی‌تر ارائه دهد. انویدیا ادعا می‌کند حجم داده‌هایی که RR براساس آن‌ها آموزش دیده، پنج برابر بیشتر از DLSS 3 است. این برنامه برای ترکیب داده‌های اضافه‌ی موتور بازی‌سازی و نرم‌افزار، تشخیص جلوه‌های مختلف رهگیری پرتو، تمایز بین پیکسل‌های زمانی و مکانی و حفظ داده‌های فرکانس بالا برای ارتقای عملکرد بازی، آموزش دیده است.

انویدیا متوجه شد استفاده از حذف‌کننده‌‌ی نویز، داده‌های مهم موردنیاز برای ارتقای عملکرد را از بین می‌برد و همین موضوع باعث از دست رفتن داده‌های رنگی هنگام بهبود مقیاس تصویر می‌شود. علاوه‌براین امکان دارد روش‌های سنتی به‌دلیل انباشته‌شدن پیکسل‌های فریم‌های قبلی، اثرات نوری نادرست روی صفحه‌نمایش ایجاد کنند و باعث ایجاد جلوه‌ای شبح‌مانند شوند.

فناوری DLSS و Ray Reconstruction
فناوری DLSS در D5 Renderer
فناوری DLSS در بازی Cyberpunk

انویدیا تأیید کرده DLSS 3.5 در پاییز سال جاری به‌طور عمومی منتشر خواهد شد و در بازی‌های پرطرفداری مثل Cyberpunk 2077: Phantom Liberty، Portal و Alan Wake 2 مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این فناوری همچنین در پلتفرم Omniverse انویدیا Chaos Vantage و D5 Renderer به‌ کار گرفته خواهد شد. باید دید این ارتقا، روی قیمت کارت گرافیک انویدیا تأثیر می‌گذارد یا خیر.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات