تصویر جعلی هوش مصنوعی از انفجار ساختمان پنتاگون، منجر به افت بازار سهام شد

چهارشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
تصویر جعلی ایجاد شده با هوش مصنوعی از انفجار پنتاگون
تصویر ساختگی از انفجار پنتاگون، نشان‌دهنده‌ی تأثیرات جهنم اطلاعات نادرستی است که می‌توان با هوش مصنوعی در فضای آنلاین گسترش داد.
تبلیغات

انتشار یک عکس جعلی از انفجار در پنتاگون که به‌احتمال بسیار زیاد با هوش مصنوعی ساخته شده بود، صبح امروز توجهات بسیاری از کاربران توییتر را به‌خود جلب کرد و همین وضعیت باعث شد بازار سهام برای مدت کوتاهی سقوط کند.

تصویر جعلی انفجار پنتاگون در یکی‌ از حساب‌های تأییدشده‌ی توییتر منتشر شد که برای گمراه‌کردن کاربران از نام Bloomberg Feed استفاده کرده بود. در این پست نوشته شده: «انفجار بزرگ در نزدیکی پنتاگون.»

پست خبر جعلی انفجار پنتاگون با سرعت بسیار زیادی در توییتر بخش شد تا جایی‌که بر دنیای واقعی نیز تأثیر گذاشت. به‌نوشته‌ی فیوچریسم، پس‌از اشتراک‌گذاری پست مذکور در حسابی که بیش‌از ۶۵۰ هزار دنبال‌کننده داشت، بازار سهام فقط در مدت چهار دقیقه ۰٫۲۶ درصد افت کرد.

اگرچه بازار سهام خیلی سریع دوباره به‌حالت عادی بازگشت اما این اتفاق نمونه‌ای واضح از تأثیرات مخرب انتشار اطلاعات نادرستی است که با هوش مصنوعی ایجاد شده‌اند.

تصویر جعلی ایجاد شده با هوش مصنوعی از انفجار پنتاگون

اگرچه برخی منابع می‌گویند مشخص نیست تصویر جعلی انفجار پنتاگون واقعاً با هوش مصنوعی ساخته شده است یا خیر اما نشانه‌هایی وجود دارد که این فرضیه را تأیید می‌کند. به‌عنوان مثال به‌نظر می‌رسد حصار اطراف ساختمان در پیاده‌رو، ذوب شده است و ازطرف دیگر قاب پنجره‌های ساختمان، کاملاً در یک راستا قرار ندارند.

واحد آتش‌نشانی آرلینگتون پس‌از انتشار عکس جعلی انفجار پنتاگون، با انتشار توییتی اعلام کرد: «آژانس حفاظت از نیروی پنتاگون و اداره‌ی آتش‌نشانی شهرستان آرلینگتون از گزارش‌های رسانه‌های اجتماعی درمورد انفجار در نزدیکی پنتاگون آگاه است. هیچ انفجاری در این منطقه رخ نداده و هیچ خطری مردم را تهدید نمی‌کند.»

توییتر اکنون متن پست جعلی انفجار پنتاگون را با توضیح زیر به‌روزرسانی کرده است: «این توییت براساس تصویر جعلی ساخته شده با هوش مصنوعی منتشر شده است.»

ازطرف دیگر بسیاری از حساب‌های کاربری توییتر ازجمله رسانه‌ی دولتی روسیه که بیش‌از سه میلیون دنبال‌کننده دارد، پست جعلی انفجار پنتاگون را بازنشر کردند.

این حادثه نشان می‌دهد استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی کنونی می‌تواند عواقب بسیار جدی و مهمی به‌دنبال داشته باشد. با توجه به اینکه بررسی سطح قابلیت‌های این فناوری درحال حاضر در مراحل اولیه است، احتمالاً در آینده‌ی نزدیک شاهد موارد استفاده‌ی بسیار بیشتری شبیه به تصویر جعلی انفجار پنتاگون خواهیم بود.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات