چین: دولت آمریکا پس‌ از اعمال تحریم علیه شرکت‌های چینی، به‌دنبال تخریب آن‌ها است

شنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
سخن گوی وزارت خارجه چین
سخنگوی وزارت خارجه‌ی چین، دولت ایالات‌ متحده را به تخریب شرکت‌های چینی پس‌ از اعمال محدودیت‌های صادراتی علیه آن‌ها متهم کرد.
تبلیغات

پس‌ از اینکه روز جمعه غول تجزیه‌وتحلیل ژنتیک چینی به نام BGI Group و ۱۷ نفر دیگر به‌دلایل امنیتی یا حقوق بشری، از دسترسی به فناوری‌های ایالات‌ متحده تحریم شدند، این کشور دولت آمریکا را به حمله‌ی به شرکت‌های چینی متهم کرد.

وزارت بازرگانی ایالات‌متحده می‌گوید دو واحد از شرکت BGI احتمالاً به دستگاه نظارتی دولت چین کمک می‌کنند. گروه‌های حقوق بشری می‌گویند این BGI Group در تلاش است با اجبار برخی اقلیت‌های مذهبی، پایگاه داده‌ای از نمونه‌های ژنتیکی آن‌ها ایجاد کند.

برخی شرکت‌های چینی دیگر نیز به‌دلیل نقش خود در نوسازی نظامی حزب کمونیست حاکم بر این کشور یا توسعه‌ی تسلیحات کشورهای دیگر به نقض قوانین حقوق بشر متهم شده‌اند.

به گزارش APNews، واشنگتن، چین را به تلاش برای استفاده از شرکت‌های غیرنظامی برای دستیابی به تراشه‌های پردازشی، تکنولوژی‌های مرتبط با هوافضا و سایر فناوری‌هایی که می‌توان از آن‌ها برای ساخت سلاح استفاده کرد، متهم کرده است. پکن در پاسخ می‌گوید دولت ایالات‌ متحده در تلاش است تا رقبای تجاری بالقوه‌ی خود را متوقف کند.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی چین می‌گوید ایالات‌ متحده برای سرکوب شرکت‌های چینی بهانه‌‌تراشی می‌کند. او از واشنگتن خواست تعصب ایدئولوژیک را کنار بگذارد و از سوءاستفاده از بهانه‌های مختلف برای سرکوب غیرمنطقی شرکت‌های چینی دست بردارد.

مائو می‌گوید پکن از حقوق مشروع خود با قاطعیت دفاع خواهد کرد اما هیچ نشانه‌ای مبنی‌بر تلافی احتمالی ارائه نداد. دولت این کشور به‌دنبال محدودیت‌های اعمال‌شده ازطرف ایالات‌متحده، اظهارات مشابهی را مطرح کرد اما هیچ اقدامی انجام نداد.

BGI Research و BGI Tech Solutions (Hongkong) Co نیز اکنون به فهرست موجودیت ایالات‌متحده اضافه شده‌اند و این یعنی دو شرکت مذکور برای دسترسی به فناوری‌های حساس آمریکایی باید مجوز دریافت کنند.

وزارت بازرگانی ایالات‌متحده می‌گوید شرکت تجزیه‌وتحلیل ژنتیک چینی، خطر بسیار مهمی برای مشارکت در نظارت روی سرکوب اقلیت‌ها دارد. در بیانیه‌‌ی این سازمان آمده که احتمال زیادی وجود دارد که اقدامات شرکت مذکور به برنامه‌های نظامی ختم شوند و این موضوع خطرناک است.

شرکت آمریکایی لاکهید مارتین و واحد موشک‌سازی آن و شرکت ریتون ماه گذشته پس‌ از عرضه‌ی تسلیحات به تایوان، به فهرست محدودیت‌های چین اضافه شدند. این شرکت‌ها درحال‌حاضر از واردات کالا به چین یا سرمایه‌گذاری جدید در این کشور منع شده‌‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات