چگونه !Hello World را در بیست زبان برنامه‌نویسی مختلف بنویسیم؟

یک‌شنبه ۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
نوشتن کد برنامه !Hello World اولین قدم برنامه‌نویسان تازه‌کار برای ورود به دنیای برنامه‌نویسی است. این برنامه جمله ساده !Hello World را چاپ می‌کند.
تبلیغات

برنامه !Hello World اولین گام برای آشنایی با زبان برنامه‌نویسی جدید است. این برنامه یکی از ساده‌ترین برنامه‌ها در تمام زبان‌های برنامه‌نویسی محسوب می‌شود. در این مقاله با نوشتن برنامه !Hello World در ۲۰ زبان برنامه‌نویسی محبوب آشنا خواهید شد.

برنامه !Hello World چیست؟

برنامه !Hello World برنامه‌ای کامپیوتری است که پیغام خروجی «!Hello World» را نمایش می‌دهد. این برنامه ساده برای نمایش دستورالعمل اولیه زبان برنامه‌نویسی به‌کار می‌رود. برنامه !Hello World اغلب اولین برنامه‌ای است که تازه‌کارها هنگام آشنایی با برنامه‌ای جدید می‌نویسند.

برنامه !Hello World به‌عنوان آزمایش سلامتی و اطمینان از نصب صحیح زبان برنامه‌نویسی اجرا می‌شود. این آزمایش لازم است؛ زیرا فرایندی پیچیده و طولانی در تنظیم زبان برنامه‌نویسی نقش دارد؛ در‌نتیجه برنامه ساده‌ای مثل !Hello World به‌عنوان اولین اجرا برای آزمایش ابزارهای جدید به‌کار می‌رود. درادامه فهرستی از برنامه‌های !Hello World در ۲۰ زبان برنامه‌نویسی محبوب دنیا ارائه شده‌ است.

!Hello World در جاوا اسکریپت

جاوا اسکرپیت یکی از زبان‌های کدنویسی محبوب دنیا است. این زبان هم در سمت کلاینت و هم در سمت سرور به‌کار می‌رود و زبان برنامه‌نویسی وب نامیده می‌شود. در قسمت زیر کد برنامه !Hello World را در جاواسکریپت می‌بینید:

خروجی:

Hello, World!

برنامه !Hello World در پایتون

پایتون یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی است. این زبان برای توسعه وب، توسعه نرم‌افزار، ریاضیات، اسکریپت‌نویسی سیستم و بسیاری از حوزه‌های دیگر به‌کار می‌رود. درادامه کد برنامه «!Hello World» را در پایتون می‌بینید:

print("Hello, World!")

خروجی:

Hello, World!

برنامه !Hello World در Golang یا Go

Go زبان برنامه‌نویسی متن‌باز گوگل است. Go امکانات متعددی دارد؛ ازجمله تایپ استاتیک، زباله‌روبی، پشتیبانی از همزمانی، کتابخانه و مجموعه‌ابزار استاندارد قدرتمند، قابلیت‌های آزمایش و... . کد ذیل برنامه !Hello World را در Go نشان می‌دهد:

package main

import "fmt"

 

func main() {

 fmt.Println("Hello, World!")

}

خروجی:

Hello, World!

برنامه !Hello World در جاوا

جاوا زبان برنامه‌نویسی سطح‌بالای شیءگرا و مبتنی‌بر کلاس است. جاوا در مجموعه‌ای از حوزه‌ها مثل توسعه اپلیکیشن موبایل، اپلیکیشن‌های GUI دسکتاپ، اپلیکیشن‌های مبتنی‌بر وب، اپلیکیشن‌های گیمینگ، فناوری‌های کلان‌داده، اپلیکیشن‌های توزیع‌شده، اپلیکیشن‌های مبتنی‌بر کلاد، اپلیکیشن‌های IoT و بسیاری از زمینه‌های دیگر کاربرد دارد. در ذیل کد برنامه Hello World! را در جاوا می‌بینید:

class HelloWorld {

 

 public static void main(

 String args[])

 {

 System.out.println("Hello, World!");

 }

}

خروجی:

Hello, World!

برنامه !Hello World در کاتلین

کاتلین زبان کدنویسی استاتیک بین پلتفرمی است. این زبان معمولا برای توسعه اندروید به‌کار می‌رود. برنامه !Hello World به زبان کاتلین بدین‌صورت نوشته می‌شود:

fun main(args: Array) {

 println("Hello, World!")

}

خروجی:

Hello, World!

برنامه !Hello World در PHP

PHP زبان اسکریپت‌نویسی متن‌باز است. این زبان برای توسعه وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های وب استفاده می‌شود. محبوبیت PHP به‌اندازه‌ای است که ۷۹ درصد از وب‌سایت‌ها با PHP طراحی شده‌اند. برنامه !Hello World در PHP بدین‌ترتیب نوشته می‌شود:

 

echo "Hello, World!";

?>

 

خروجی:

Hello, World!

برنامه !Hello World در سی‌شارپ

مایکروسافت در سال ۲۰۰۰ سی‌شارپ را توسعه داد. این زبان برای توسعه اپلیکیشن‌های دسکتاپ، بازی‌ها، اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های وب به‌کار می‌رود. برنامه !Hello World در سی‌شارپ بدین‌صورت نوشته می‌شود:

namespace HelloWorld

{

 class Hello {

 static void Main(string[] args)

 {

 System.Console.WriteLine("Hello, World!");

 }

 }

}

خروجی:

Hello, World!

برنامه !Hello World در Swift

اپل در سال ۲۰۱۴ سوییفت را توسعه داد و درواقع، این زبان برنامه‌نویسی مخصوص اکوسیستم اپل طراحی شده است. اغلب بازی‌های iOS یا اپلیکیشن‌ها به زبان‌های ریکت نیتیو (React Native) یا سوییفت نوشته می‌شوند. درادامه کد برنامه !Hello World را در سوییفت می‌بینید:

print("Hello, World!")

خروجی:

Hello, World!

برنامه !Hello World در ++C

++C زبان برنامه‌نویسی شیءگرایی است که Bjarne Stroustrup آن را توسعه داده. از این زبان در سطح وسیعی برای توسعه سیستم‌‌عامل‌ها، مرورگرها، بازی‌ها و... بهره می‌شود. درادامه کد برنامه !Hello World را در زبان برنامه‌نویسی ++C مشاهده می‌کنید:

#include

using namespace std;

int main()

{

 cout << "Hello, World!";

 return 0;

}

خروجی:

Hello, World!

برنامه !Hello World در C

سی زبان برنامه‌نویسی سطح میانی است که دنیس ریچی آن را توسعه داد. این زبان برای توسعه نرم‌افزارهایی مثل سیستم‌‌عامل، پایگاه داده‌ها، کامپایلر‌ها و... کاربرد دارد. درادامه برنامه !Hello World را به زبان سی می‌بینید:

#include

 

int main()

{

 printf("Hello, World!");

 return 0;

}

خروجی:

Hello, World!

برنامه !Hello World در متلب

MATLAB زبان برنامه‌نویسی مخصوص محاسبات تخصصی است. درادامه برنامه !Hello World را در متلب می‌بینید:

disp('Hello, World!');

خروجی:

Hello, World!

برنامه !Hello World به زبان R

R زبان برنامه‌نویسی محاسبات آماری و گرافیکی است. متخصص‌های آمار و داده‌‌کاوها در سطح گسترده‌ای از این زبان استفاده می‌کنند. در زیر برنامه !Hello World را در زبان R مشاهده می‌کنید:

cat('Hello, World!')

خروجی:

Hello, World!

برنامه !Hello World در Ruby

Ruby (روبی) زبان برنامه‌نویسی مخصوص ساخت اپلیکیشن‌های وب است. درادامه برنامه !Hello World به زبان روبی را می‌بینید:

puts "Hello, World!"

خروجی:

Hello, World!

برنامه !Hello World در Rust

Rust زبان کدنویسی متن‌باز متمرکز بر سرعت و امنیت حافظه و موازی‌سازی است. در زیر برنامه !Hello World را در Rust می‌بینید:

fn main() {

 println!("Hello, World!");

}

خروجی:

Hello, World!

برنامه !Hello World در TypeScript

مایکروسافت زبان تایپ‌اسکریپت را توسعه داد. این زبان ابرمجموعه جاوا اسکریپت است و به آن جاوا اسکریپت برای توسعه اپلیکیشن هم گفته می‌شود. در زیر کد برنامه !Hello World را در زبان برنامه‌نویسی تایپ‌اسکریپت می‌بینید:

let message: string = 'Hello, World!';

console.log(message);

خروجی:

Hello, World!

برنامه !Hello World در پرل

Perl (پرل) زبان کدنویسی مخصوص دست‌کاری متون، مدیریت سیستم، توسعه وب، برنامه‌نویسی شبکه و توسعه GUI است. در زیر کد برنامه !Hello World را به زبان پرل می‌بینید:

#!/usr/bin/perl

use strict;

use warnings;

print("Hello, World!");

خروجی:

Hello, World!

برنامه !Hello World در اسکالا

Scala‌ (اسکالا) زبان برنامه‌نویسی سطح بالایی است که امکانات برنامه‌نویسی تابعی و شیءگرا را در یک زبان ترکیب می‌کند. در زیر کد برنامه !Hello World را در اسکالا می‌بینید:

object Hello {

 def main(args: Array[String]) = {

 println("Hello, World!")

 }

}

خروجی:

Hello, World!

برنامه !Hello World در جولیا

جولیا برنامه‌ای متن‌باز و سطح بالایی است که با ترکیب امکانات قدرتمند دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی مثل سی، روبی، لیسپ (Lisp)، متلب، پایتون، R و پرل به‌وجود آمد. درادامه کد برنامه !Hello World را در جولیا می‌بینید:

println("Hello, World!")

خروجی:

Hello, World!

برنامه !Hello World در Dart

Dart (دارت) زبان برنامه‌نویسی کلاس‌محور و شیءگرا با دستورالعملی به سبک C است. این زبان را گوگل در سال ۲۰۱۱ توسعه داد و برای طراحی واسطه‌های کاربری فرانت‌‌اند وب و موبایل به‌کار می‌رود. در زیر برنامه !Hello World را در زبان برنامه‌نویسی دارت می‌بینید:

void main() {

 print('Hello, World!');

}

خروجی:

Hello, World!

برنامه !Hello World در Solidity

سالیدیتی (Solidity) نوعی زبان با تایپ استاتیک است که برای توسعه قراردادهای هوشمند طراحی شده که روی اتریوم اجرا می‌شوند. در زیر کد برنامه !Hello World را در Solidity می‌بینید:

pragma solidity ^0.4.22;

contract helloWorld {

 function renderHelloWorld () public pure returns (string) {

 return 'Hello, World!';

 }

}

خروجی:

Hello, World!

سفر کدنویسی خود را با پایتون آغاز کنید

پایتون امکانات سودمندی مثل کدنویسی ساده، زبان شیءگرا، پشتیبانی از برنامه‌نویسی GUI، زبان سطح بالا، امکانات قابل‌توسعه، زبان قابل‌حمل، زبان یکپارچه و بسیاری از امکانات دیگر را فراهم می‌کند. به‌همین‌دلیل، این زبان به اولویت اول بسیاری از افراد تازه‌کار علاقه‌مند به برنامه‌نویسی تبدیل شده است. پایتون یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی محبوب در دنیای کنونی است. اگر به‌دنبال شروع سفر کدنویسی خود هستید، پایتون بهترین انتخاب است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات