هوش مصنوعی گویندگی خبر در کره‌جنوبی را به‌عهده می‌گیرد

شنبه ۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
کره‌‌جنوبی به‌تازگی گوینده‌ی خبری را معرفی کرده که به‌کمک هوش مصنوعی و از روی گوینده‌ی خبر واقعی طراحی شده است.
تبلیغات

با اینکه امروزه می‌توان اخبار را به‌راحتی و به‌سرعت ازطریق اینترنت پیگیری کرد، هنوزهم به وجود گویندگان خبر به چند دلیل نیاز است: گویندگان خبر ویژگی‌های شخصیتی خاص خود را دارند، به شیوه‌ی خاص و منحصر‌به‌فرد خود خبر را منتقل می‌کنند، با دیدگاه‌هایشان اخبار را تجزیه‌و‌تحلیل می‌کنند و بدین‌ترتیب عمقی که به خبر می‌بخشند، بسیار بیشتر از زمانی است که خودمان از وب‌سایت آن را خوانده باشیم.

بااین‌همه، به‌نظر می‌رسد روزی همین گویندگان خبر با تمام ویژگی‌های انسانی و منحصر‌به‌فردشان هم با هوش مصنوعی جایگزین شوند و این اتفاق کمابیش در کره‌جنوبی افتاده است. شبکه‌ی خبری MBN به‌تازگی اولین گوینده‌ی خبر طراحی‌شده با هوش مصنوعی در کشور کره‌جنوبی را با نام AI Kim (مخفف Artificial Intelgience به‌معنی هوش مصنوعی) معرفی کرد. درواقع، این هوش مصنوعی از روی گوینده‌ی خبر واقعی به‌نام کیم جو ها طراحی شده است که در MBN کار می‌کند. AI Kim خودش را این‌گونه معرفی می‌کند:

من ازطریق یادگیری عمیق ۱۰ ساعته‌ی تماشای فیلمی از کیم جو ها و جزئیات صدای او، نحوه‌ی صحبت‌کردن، حالات صورت، نحوه‌ی حرکت لب‌ها و حرکت اعضای بدنش خلق شده‌ام. من توانایی گویندگی خبر را درست به‌خوبیِ کیم جوها دارم.

 آنچه باعث شگفتی بیشتر می‌شود، این است که حین معرفی، این گوینده‌ی خبر هوش مصنوعی توانست با همان لحن و حالت همتای انسانی‌اش صحبت و حتی برخی از حرکات بدن کیم را نیز تقلید کند. هدف از طراحی این مدل گویندگان خبر این است که پوشش خبر ایستگاه‌های خبری به‌صورت ۲۴ ساعت شبانه‌روز در کل هفته باشد؛ به‌‌ویژه در زمان‌هایی که گویندگان واقعی خواب هستند یا به‌علت بیماری نمی‌توانند در محل کار حضور یابند.

تماشا در یوتیوب

چین اولین کشوری بود که در سال ۲۰۱۸، اعلام کرد تصمیم گرفته است از هوش مصنوعی برای اجرای برنامه‌ی خبری خود در خبرگزاری شینهوا استفاده کند. این خبرگزاری ابتدا گوینده‌ی خبر مردی به‌نام کوای هااُ را معرفی کرد و چند ماه بعد، گوینده‌ی خبری هوش مصنوعی زن به‌نام شین شیائومنگ را رونمایی کرد. هر دو را خبرگزاری شینهوا و با همکاری موتور جست‌وجوی چینی به‌نام Soguo طراحی کرده است.

در یکی از ویدئوهایی که آن زمان خبرگزاری شینهوا منتشر کرد، کوای هااُ در حالی‌که سرش را به نشانه‌ی تأکید تکان می‌داد و پلک می‌زد و ابروهایش را کمی بالا انداخته بود، هنگام معرفی خود گفت:

من نه‌تنها می‌توانم ۲۴ ساعت شبانه‌روز در ۳۶۵ روز سال شما را همراهی کنم؛ بلکه به تعداد نامحدودی تکرار می‌شوم و در چندین صحنه‌ی مختلف هم‌زمان حاضر می‌شوم تا اخبار را به گوشتان برسانم.

تماشا در یوتیوب؛ آیا می‌توانید تشخیص دهید کدام انسان و کدام هوش مصنوعی است؟

طبق گفته‌ی هوش مصنوعی دیگری از خبرگزاری شینهوا که به انگلیسی صحبت می‌کرد، توسعه‌ی صنعت رسانه نیازمند نوآوری‌های مستمر و ادغام عمیق با فناوری‌های پیشرفته‌ی جهانی است.

دیدگاه شما درباره‌ی این وجه از پیشرفت فناوری چیست؟ آیا هوش مصنوعی روزی می‌تواند کاملا جایگزین نیروی کار انسانی شود؟ تصور چنین روزی برایتان کابوسی هولناک است یا رؤیایی شیرین؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات