کاهش کم سابقه ارزش سهام سامسونگ پس از اعلام نتیجه دادگاه مناقشه با اپل

دوشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۴
مطالعه 2 دقیقه
سامسونگ، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید کننده محصولات الکترونیکی در کره جنوبی و دنیا است که پس از اعلام نتیجه دادگاه اپل بر ضد این شرکت با بیشترین افت یک روزه سهام خود در چهار سال اخیر رو‌به‌رو شده است. سامسونگ که موظف به پرداخت بیش از یک میلیارد دلار جریمه شده، با سقوط 7 درصدی سهام خود دست به گریبان است.
تبلیغات

در نخستین روز از داد و ستد در بازارهای بورس پس از اعلام نتیجه دادگاه، سهام شرکت سامسونگ الکترونیکس با شدیدترین افت ارزش سهام خود در تقریباً ۴ ساله اخیر مواجه شده است. طی این روند، سهام این کمپانی کره‌ای تقریباً با 7 درصد کاهش ارزش رو‌به‌رو شده است.

ارزش سهام سامسونگ در آغازین ساعات معاملات بورس دیروز با 6.98 درصد افت به 89000 وون کره جنوبی رسید (78.38 دلار). این بیشترین افت تجاری این شرکت از اکتبر 2008 میلادی تاکنون است. با این حساب، میزان شاخص ارزش سهام مرکب کره جنوبی یا به اختصار کوسپی (KOSPI) نیز با 0.6 درصد کاهش رو‌به‌رو شده است.

این اتفاق سه روز پس از آن روی می‌دهد که دادگاه سن خوزه در ایالت کالیفرنیای امریکا شرکت کره‌ای را به پرداخت جریمه هنگفتی بالغ بر یک میلیارد دلار ملزم کرده است. که درمقابل واکنش یکی از مدیران اجرایی ارشد سامسونگ را دی پی داشته؛ وی این رای را «بدترین سناریوی ممکن» دانسته است.

شرکت سامسونگ نیز به‌طور رسمی ضمن احترام به رای دادگاه و تلاش برای برگزاری دادگاه استیناف، این حکم را «فقدانی بزرگ برای جامعه خریداران و مصرف‌کنندگان امریکایی» ارزیابی کرده و معتقد است که «این پایان بازی نیست.»

علی ایحال، رای هیئت منصفه نه نفره ممکن است تنها بخشی از جرایمی باشد که آن‌ها حقیقتاً باید می پرداختند. حال که روند دادگاه استیناف به جریان افتاده است، هر دو کمپانی در تلاش برای احقاق حقوق حقه خود و به کرسی نشاندن موضع خویش در راند پایانی هستند.

لوسی کوه، قاضی دادگاه منطقه‌ای ایلات متحده، که ریاست دادگاه فوق را بر عهده داشته است، حتی می‌تواند میزان جریمه سامسونگ را تا سه برابر افزایش دهد، موضوعی که اپل هیچ بدش نمی‌آید. بدین ترتیب، احکام قضایی ایالات متحده امریکا می‌تواند از این که هست برای سامسونگ بدتر باشد.

سامسونگ رنج وسیعی از شامل تلویزیون، دستگاه‌های پخش بلو ری و حتی تجهیزات خانه و آشپزخانه گرفته و گوشی‌های هوشمند و غیره را تولید و روانه بازار می‌کند.اما گجت‌ها گل سر سبد آن‌ها بوده و بخش بزرگی از سود سرشار این کمپانی میلیارد دلاری را تشکیل می‌دهند.

بنا به گزارشی که ماه گذشته منتشر شد، این شرکت در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی قریب به 4.5 میلیارد دلار سود خالص کسب کرده است که از این میان 63 درصد سود حاصله از قبل فروش گوشی‌های هوشمند بوده است.

در همین راستا، تحلیلگران تخمین می زنند که سامسونگ بیش از 52 میلیون گوشی هوشمند تلفن همراه را در سه‌ماهه دوم سال 2012 میلادی به فروش رسانده باشد که 6.5 میلیون از آن‌ها Galaxy S III بوده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات