آیا ربات‌های حشره، آینده سلاح‌های بدون سرنشین نظامی خواهند بود؟

جمعه ۲ تیر ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
در رمان‌ و فیلم‌های علمی تخیلی دوران جنگ سرد، تخیل نویسندگان، دستگاه و تجهیزات نظامی عجیب و غریبی را در سر می‌پروراند که با وجود آن که برخی از آنان به معنای واقعی کلمه مسخره بودند، اما برخی نیز که شاید تا حدی فراواقعی به نظر می‌رسیدند، امروزه با رشد سریع تکنولوژی به حقیقت می‌پیوندند. ارتش آمریکا معمولا پروژه‌های مهم خود را پس از چندین سال از تولید آنها فاش می‌کند. فناوری‌هایی چون GPS یا اینترنت از ارتش آمریکا کلید خورده‌اند. یکی از پروژه‌های کاربردی این ارگان هواپیماهای بدون سرنشین در مدل‌های مختلف بوده است. اما این بار آنها قصد دارند وسایلی با همین کاربرد یعنی جاسوسی و دیده‌بانی را در ابعاد مینیاتوری و به شکل یک حشره پرنده مثل زنبور بسازند.
تبلیغات

اگر به تجهیزات نظامی علاقه‌مندید، پس مطمئنا آشنا شدن با ربات‌های نظامی و هواپیماهای بدون سرنشین برایتان جالب خواهد بود. هواپیماهای بدون سرنشین (UAV) امتحان خود را در جنگ‌هایی در سراسر دنیا پس داده‌اند. آنها می‌توانند در قلمرو دشمن به دیده‌بانی بپردازند بدون آن که جان انسان‌ها را به خطر بیاندازند. اما این وسایل بزرگ و در برخی موارد عظیم‌الجثه هستند. اگر بخواهیم عملیاتی سریع را انجام دهیم که ماموریت آن باید بسیار بیشتر در خفا باشد، باید چه کار کنیم؟ اینجاست که ربات‌های بسیار کوچک به کار می‌آیند و دستگاه‌های بدون سرنشین حشره‌ای می‌توانند پاسخ این سوال باشند.

این پرنده‌های خیلی کوچک که از راه دور کنترل می‌شوند، با الهام از حشرات ساخته شده‌اند و در مناطق حساس نظامی مستقر می‌شوند (شاید هم تا کنون مستقر شده‌اند). این روبات‌های کوچک، هواپیماهای میکرو (MAV) نامیده می‌شوند و به لحاظ فیزیکی کاملا شبیه به حشرات پرنده می‌باشند. نیروی هوایی امریکا مدعی است که این روبات‌های حشره‌ای بزرگ‌تر از یک زنبور عسل معمولی نخواهند بود، و با نگاه گذری چشم غیر مسلح، به خصوص اگر در حال پرواز باشند، تشخیص داده نخواهند شد. جالب‌تر می‌شد اگر این ربات‌های حشره‌ یک نیش مکانیکی نیز داشتند تا نوعی دارو یا سم را وارد بدن انسان کنند و بدین صورت ترورهای پنهان انجام دهند، این طور نیست؟! این مساله هم از مسایل علمی تخیلی دهه‌های گذشته وارد زندگی واقعی شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات