با توافقی که بین شاکیان پرونده و نایکی حاصل شده، این کمپانی حاضر شده تا در مجموع مبلغی ۲.۴ میلیون دلاری را در اختیار کاربرانی قرار دهد که دستبند هوشمند فولبند نایکی را بین ۱۹ ژانویه ۲۰۱۲ تا ۱۷ ژوئن ۲۰۱۵ خریداری کردهاند. این توافق در پی شکایتی به دادگاه در سال ۲۰۱۳ حاصل شده است. اگرچه اپل نیز در کنار نایکی به عنوان یکی از کمپانیهای متخلف حضور داشت، اما این کمپانی هیچ مسئولیتی را در قبال بازپرداخت خسارت به کاربران برعهده نخواهد گرفت.
براساس اطلاعات ارائه شده، فولبند نایکی برخلاف تبلیغات انجام شده حول این محصول، توانایی اندازهگیری تعداد قدمها، کالری سوزانده شده و فعالیتهای صورت گرفته را بصورت دقیق ندارد. دادخواست ارائه شده به دادگاه نشان از این دارد که هر دو کمپانی اپل و نایکی از این موضوع آگاه بوده و با علم بر عدم توانایی فولبند، این گجت را با تبلیغات غیرواقعی به فروش رساندهاند.
براساس ادعای وکلای پرونده هر دو کمپانی با گمراه کردن کاربران اقدام به معرفی فولبند در تلویزیون، رسانههای آنلاین و تبلیغات محیطی کردهاند. برای مثال اپل این دستبند هوشمند را تا ماه مارس میلادی در فروشگاههای خود به فروش رسانده است. کاربرانی که در بین تاریخهای اشاره شده اقدام به خریداری فولبند کردهاند میتوانند مبالغ مورد نظر را در قالب گیفت کارتهای ۱۵ یا ۲۵ دلاری از فروشگلههای آنلاین یا حقیقی نایکی دریافت کنند.
لازم به ذکر است اپل و نایکی پروژههای مشترکی را در زمینهی طراحی و تولید انواع نرمافزارها و سختافزارهای مرتبط با سلامتی انجام دادهاند. اپل شماری از متخصصان و مهندسان شرکت کننده در ساخت فولبند را نیز به استخدام خود در آورده و در فرآیند تولید اپل واچ به کار گرفته است.
نظرات