استیو وزنیاک از بنیان‌گذارن اپل: من +‌استیو جابز = مارک زاکربرگ

جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۰
مطالعه 3 دقیقه
استیو وزنیاک یکی از بنیان گذاران شرکت اپل است که در کنار استیو جابز مرحوم نقشی اساسی را در شکل‌گیری این غول رایانه‌ای ایفا کرده است. وی که اخیراً در مصاحبه‌ای با شبکه خبری بلومبرگ شرکت کرده بود اعلام نمود: مارک زاکربرگ - موسس و مدیر عامل شبکه اجتماعی فیس‌بوک - ترکیبی از او و جابز معروف خودمان است! ما اینطور فکر نمی‌کنیم شما چطور؟
تبلیغات

آن روزها که استیو جابز همانند یک تاجر خوش آتیه، هر روز خوش تیپ می‌کرد و برای پیشبرد اهداف کلی شرکت می‌کوشید، استیو وزنیاک نیز سختکوشانه در پشت رایانه همچون سایر مهندسان به کار بر روی تولیدات جدید شرکت مشغول بود.

اخیراً، وزنیاک در مصاحبه کوتاهی با بلومبرگ ابراز داشت که مارک زاکربرگ، جوانک 28 ساله امریکایی تبار و موسس فیس‌بوک، شباهت زیادی به ترکیب این دو – یعنی استیو جابز و استیو وزنیاک – در اپل دارد.

«خوشبختانه سال‌های سال با استیو جابز مرحوم همکار بودم. به نظرم در حال حاضر مارک زاکربرگ شباهت زیادی به هر دوی ما دارد. وقتی که صحبت‌های مارک را در رسانه‌ها می‌شنوم، جوانی را می‌بینیم که پر از ایده، شور و شوق است و برنامه‌های بسیار جذابی برای کاربران دارد. افکار خوب که بسیار ستودنی هستند، درست مثل من و استیو.»

شاید استیو وزنیاک مطلع نباشد، اما نباید از یاد ببریم که بخش زیادی از کدهای فیس‌بوک کار زاکربرگ جوان نیست و وی تنها در اوایل به کدنویسی می‌پرداخت. در حقیقت می‌توان مارک را بیشتر به استیو جابز شبیه دانست  تا استیو وزنیاک، یا ترکیبی از آنها.

با توجه به اینکه سهام فیس‌بوک در حال آماده‌سازی برای عرضه عمومی است، از وزیناک پرسیدیم که تا چه حد با قیمت پیشنهادی برای این شبکه اجتماعی موافق است. وی نیز ابراز داشت: «اگر در مقام یک سرمایه گذار بودم، قیمت اولیه فیس‌بوک برایم اهمیتی نمی‌داشت و آن را خریداری می‌کردم. چرا که هدف اصلی کسب سود است!»

البته از آنجایی که وی تمایل به کسب سود ندارد؛ علاقه‌ای نیز به سرمایه‌گذاری در این شبکه‌اجتماعی ندارد. جالب اینکه دو تن دیگر از چهره‌های معروفی که چند روز پیش همین سوال را از آنها پرسیدیم نیز تمایلی به سرمایه‌گذاری در فیس‌بوک نداشتند و بهانه‌هایی آوردند. این دو یکی مشاور مارک زاکربرگ و دیگری موسس شرکت Reddit بودند.

وزنیاک همچنین از فیس‌بوک تقدیر کرد که تاکنون توانسته به صورت خصوصی اداره شود و تنها پس از اجبار قانونی، سهام خود را برای عرضه عمومی آماده نموده است. زاکربرگ تلاش بسیاری کرد تا شرکتش را همچنان بسته نگاه دارد اما با توجه به قانون ۵۰۰، دیگر کاری از دستش بر نمی‌آمد.

قانون ۵۰۰ عبارتست از قانون اوراق قرضه و سهام، مصوب 1934 میلادی است و بنا به نص صریح این قانون شرکت‌های خصوصی که بیش از 500 نفر سرمایه‌گذار دارند؛ لازم است تا سالانه صورت‌های مالی خود را به کمیسیون اوراق و سهام ایالات متحده تحویل داده و نسبت به عرضه عمومی سهام خود اقدام کنند.

اما از همه این حرف‌ها گذشته، به نظر شما ارزش یکصد میلیارد دلاری که بر شبکه اجتماعی فیسبوک گذارده شده حقیقی است یا اینکه حبابی بیش نیست؟ آیا ممکن است این حباب نیز به یکباره بشکند! نظر شما چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات