دست‌یافته جدید محققان سوئیسی، ربات‌هایی که با مغز کنترل می‌شوند برای افراد ناتوان

یک‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۹
مطالعه 2 دقیقه
گروهی از محققان سوئیسی در یکی از معتبرترین مراکز علمی این کشور موفق به تولید نوعی از ربات‌های هوشمند برای معلولان حرکتی شده‌اند که می‌توان آن را تنها به کمک تفکرات ذهنی کنترل کرد. در مراسم ویژه‌ی رونمایی این فن‌آوری جدید که اوایل هفته گذشته برگزار گردید، یک بیمار مرد فلج، توانست تنها با فکر، رباتی را به چپ و راست حرکت دهد.
تبلیغات

با وجودی که این فنآوری می‌تواند تا حدودی توانایی‌های از دست رفته را به بیماران بازگرداند، هنوز در مراحل اولیه خود بوده و با چالش‌های گوناگونی مواجه است. یکی از مهمترین این مشکلات نیاز به تمرکز ذهنی از سوی بیمار است. بدین ترتیب در صورت پرتی حواس کاربر حتی با کوچکترین و جزئی‌ترین مسائل و برهم خوردن تمرکز ذهنی، سیستم دیگر قادر نیست به درستی عمل کند. به همین منظور این محققان می کوشند بیش از پیش کنترل دستگاه را به نحوه‌ی تفکر آدمی نزدیک کنند.

در حال حاضر اگر بر فرض مثال دستور حرکت را به این ربات دهیم، این حرکت تا آنجا ادامه می‌یابد که با دستور دیگری آن را از حرکت بازداریم یا اینکه آن به مانعی برخورد کند. بنا به ادعای سخنگوی این گروه تحقیقاتی، ساخت مدل خانگی این ربات سالهای سال به طول خواهد انجامید.

آیا روزی می رسد که کاراگاهان به دنبال دستگیری ربات‌های قاتلی باشند که معلوم نیست با قوه کدام ذهن پلید دست به جنایات می‌آلایند؟ و آیا روزی رمان 1984 جرج اورول رنگ حقیقت می‌گیرد و دیگر در هیچ کنجی از ذهنمان نیز فضایی برای تفکر آزادانه باقی نخواهد ماند؟ نظر شما چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات