تهیه نقشه‌ی سه بعدی اشیا با تراشه‌ی یک میلی‌متر مربعی Caltech

یک‌شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۰
مطالعه 2 دقیقه
یک تیم تحقیقاتی از Caltech بدین منظور تراشه‌ی ارزان قیمت و کوچکی را تهیه کرده که دوربین گوشی‌ هوشمند را به اسکنر سه بعدی تبدیل می‌کند.
تبلیغات

اخیرا استفاده از چاپگر سه بعدی بسیار افزایش یافته است، از این‌رو لزوم تهیه‌ی اسکنرهای سه بعدی یا دوربین‌هایی که بتوانند نقشه‌ی سه بعدی اشیا را تهیه کنند، احساس می‌شود. یک تیم تحقیقاتی از Caltech بدین منظور تراشه‌ی ارزان قیمت و کوچکی را تهیه کرده که دوربین گوشی‌ هوشمند را به اسکنر سه بعدی تبدیل می‌کند.

براساس اطلاعات ارائه شده، Caltech موفق به ساخت تراشه‌ی ارزان قیمت، کوچک و در عین حال بسیار با دقتی شده که قادر است دوربین گوشی‌ هوشمند را به یک اسکنر سه بعدی تبدیل کند. تیم توسعه دهنده‌ی این تراشه مدعی است که دقت این اسکنر به قدری بالا است که حتی ابعاد آن با نمونه‌ی اصلی تا دقت میکرون نیز برابر می‌کند.

این کمپانی تراشه‌ی سیلیکونی خود را NCI نامیده که برگرفته از عبارت Nanophotonic Coherent Imager بوده و سایز آن کمتر از یک میلی‌متر مربع بیشتر است. با توجه به سایز کوچک این تراشه، می‌توان از آن به راحتی در درون گوشی‌های‌هوشمند یا دوربین‌ها استفاده کرد.

با استفاده از این تراشه می‌توان ارتفاع، عرض و عمق شی را محاسبه کرد که از طریق یک سنسور سنجش از راه دور لیزری یا LIDAR صورت می‌پذیرد. این تراشه قادر است با محاسباتی که روی انعکاس پرتوهای لیزر انجام می‌دهد، ابعاد شی مورد نظر را به همراه جزئیاتی از آن محاسبه کند.

Caltech در تشریح فناوری مورد استفاده برای تهیه‌ی نقشه‌ها و تصاویری با رزولوشن بالا که قادرند کوچک‌ترین جزئیات اشیا را به تصویر کشیده و ابعاد شی را به درستی و با دقت بالا ثبت کند، به استفاده از یک مفهوم فیزیکی اشاره کرده است.

متخصصان Caltech موفق شده‌اند با استفاده از مفهوم همدوسی امواج یا Coherence، دقت مورد نیاز برای ایجاد تصویر سه بعدی را به دست بیاورند. امواج همدوس دارای فرکانس هستند و به بیان ساده‌تر دو موج همدوس از هر نظر شبیه به یکدیگرند. در تراشه‌ی NCI، فرکانس و مشخصات امواج همدوس بازتابیده شده از جسم سنجیده شده و نقشه‌ی سه بعدی تهیه می‌شود.

در حال حاضر تراشه‌ی NCI تنها قادر است تا اشیا بسیار کوچک را اسکن کرده و تصویر سه بعدی آن را تهیه کند. برای مثال در ویدئوی زیر و تصویر بالا شاهد نقشه‌ی سه‌بعدی یک سکه هستید. تیم توسعه دهنده در تلاش است تا قابلیت NCI را برای اسکن اشیا بزرگ‌تر نیز افزایش دهد.

سنسور لیزری مورد استفاده که با نام LIDAR شناخته می‌شود، قابلیت شناسایی مسافت اشیا با سنسور را نیز دارا است و از این‌رو از این سنسور در خودروهای هوشمند و همچنین روبات‌ها نیز استفاده می‌شود.

تراشه‌ی NCI قادر است علاوه بر تهیه‌ی نقشه‌ی سه بعدی اشیا، فاصله‌ی آن‌ها را نیز محاسبه کند که این موضوع پتانسیل این تراشه را برای استفاده در صنعت خودروسازی افزایش می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات