قدیمی ترین اسباب بازی دنیا، کله عروسکی سنگی با موهای مجعد

دوشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۷:۵۴
مطالعه 2 دقیقه
تفریحات و اسباب بازی های بچه های امروز با آنچه ما در گذشته با آنها سرگرم می شدیم کاملا متفاوت است. همین طور تفریحات ما با نسل های گذشته نیز متفاوت بوده است. جالب است بدانید که تالار ملی اسباب بازی در امریکا، قدیمی ترین اسباب بازی دنیا را معرفی کرده است. ادوارد بلیبرگ مسئول بخش هنرهای مصر باستان در موزه بروکلین معتقد است توپ های سنگی ساخته شده از خاک رس را شاید بتوان به عنوان قدیمی ترین اسباب بازی دنیا به حساب آورد، اما از آنجا که کاربرد این توپ ها قطعی نیست و دانشمندان نمی توانند بر این موضوع اتفاق نظر داشته باشند، این فرضیه قطعیت ندارد. در ادامه چند نمونه از قدیمی ترین اسباب بازی های دنیا را معرفی می کنیم.
تبلیغات

در سال 2004، باستان شناسان در تحقیقات خود که در ویرانه های جزیره پانتلریا در ایتالیا صورت می گرفت، یک سر عروسکی از جنس سنگ با قدمت 4,000 سال را کشف کردند. از آنجایی که این شی باستانی در محوطه گورستان کشف نشده بود، احتمالا مربوط به اعتقاد یا سنت خاصی هم نبوده است.

این سر عروسکی، دارای موهای مجعد بوده و در کنار اسباب و اثاثیه آشپزخانه کشف شده بود. اسباب و اثاثیه آشپزخانه در اندازه های کوچک ساخته شده بودند و به نظر برای استفاده بچه ها مناسب بودند. به همین دلیل پیش بینی می شود این سر عروسکی نیز جزو وسایل بازی بچه ها بوده باشد.

ادوارد بلیبرگ اضافه می کند در حفاری های صورت گرفته در مصر نیز عروسک های چوبی متعددی با همین قدمت کشف شده اند ولی به دلیل ظاهر نا مناسبشان به نظر نمی رسد که برای بازی بچه ها بوده باشند. بنابراین همین سر عروسکی سنگی با موهای مجعد به عنوان قدیمی ترین وسیله بازی بچه ها، مورد تایید باستان شناسان قرار گرفته است.

از طرفی باید در نظر داشت که قدمت بازی ها را می توان بسیار قبل تر از اسباب بازی ها دانست. مصریان باستان در 2,686 سال پیش از میلاد مسیح بازی تخته ای به نام سنت (Senet) داشتند که شباهت زیادی به تخته نرد خودمان داشته است. البته نمی توان مطمئن بود که کودکان در مصر می توانستند این بازی را انجام دهند. دانشمندان می پندارند بچه ها در عوض با تکه های گل خشک شده یا سنک «یه قل دو قل» بازی می کرده اند.

نظر شما در مورد این اسباب بازی ها چیست؟ به نظر شما قدیمی ترین وسیله بازی کودکان چه بوده است؟ کدامیک از وسایل بازی مورد علاقه شما بوده است؟

منبع: Popsci

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات