اپل پتنت تشخیص چهره و سلفی سه بعدی ثبت کرد

چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
اپل پتنتی برای تشخیص چهره و نیز سلفی سه‌بعدی ثبت کرده که احتمالا از این قابلیت‌ها در آیفون ۸ بهره خواهد گرفت.
تبلیغات

نشانه‌های مختلفی وجود دارد که مشخص می‌کنند اپل خود را برای ارائه‌ی قابلیت تشخیص چهره با سبکی نوآورانه به نسل بعدی آیفون آماده می‌کند.

دوربین سه بعدی اپل

بنا به اطلاعاتی که توسط اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا به‌دست آمده، کوپرتینویی‌ها یک پتنت پیچیده برای یک فناوری جدید ثبت کرده‌اند که با استفاده از آن امکان تشخیص چهره با استفاده از اطلاعات عمق تصویر فراهم می‌شود. این فرآیند تشخیص چهره از طریق یک اپلیکیشن و به واسطه‌ی ماژول‌های دستکاری شده‌ی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری انجام می‌شود.

دوربین سه بعدی اپل

درحالی‌که مشخص نیست اپل چگونه می‌خواهد این تکنولوژی را در آیفون‌های بعدی خود قرار دهد، اما در یادداشت‌های مربوط به پتنت تشخیص چهره ظاهرا این کار با استفاده از ترکیب ماژول‌های دوربین، سنسورهای تشخیص عمق و تکنیک‌های تصویربرداری رایانه‌ای انجام خواهد شد تا در نتیجه‌ی همکاری این چند بخش، نقشه‌هایی از عمق تصویر ایجاد و شناسایی چهره با دقت زیادی در این تصاویر صورت پذیرد.

تکنولوژی اپل اساسا تصاویر را به عکس‌های کوچک‌تری تقسیم می‌کند و سپس یک یا چند ناحیه در تصویر یاد شده را انتخاب خواهد کرد تا وجود صورت انسان را در آن‌ها بررسی کند. در این روش از اطلاعات عمق تصویر استفاده خواهد شد تا به این شکل کل فرآیند تشخیص چهره با دقت بالاتری انجام شود.

در پتنت اپل همچنین می‌توان به این نکته پی برد که تکنولوژی مورد نظر اپل احتمالا هم برای تصاویر و هم برای ویدیوها کاربرد خواهد داشت. همانطور که در بالا اشاره کردیم، اگر چندین چهره‌ در نواحی مختلف تصویر و در عمق‌های متفاوت وجود داشته باشند، این فناوری چندان قابل اعتماد نخواهد بود، چراکه در این شرایط امکان تشخیص اشتباه بالا خواهد رفت.

خبرهای مرتبط با این پتنت همچنین مواردی را بیان کرده‌اند که در گزارش‌های قبلی هم به آن‌ها اشاره‌هایی شده بود. به عنوان مثال در این خبرها گفته شده که پتنت جدید اپل احتمالا می‌تواند باعث تغییر مسیر تلاش‌های اپل در حوزه‌ی واقعیت افزوده شود و در نتیجه امکان دارد یک دوربین سلفی سه‌بعدی توسط این شرکت معرفی شود.

نکته‌ای که صحت داشتن این گزارش‌ها را بیشتر تایید می‌کند و در واقع به نوعی به آن‌ها اعتبار بیشتری می‌بخشد این است که دوربین سه‌بعدی منتسب به اپل بر اساس ماژول اینفرارد (فروسرخ) ساخته شده توسط کمپانی پرایم‌سنس کار می‌کند. اگر به خاطر داشته باشید مدتی قبل این شرکت که تولیدکننده‌ی سنسورهای سه‌بعدی است توسط اپل خریداری شد. ماژول مورد بحث قادر است با دقت بالایی الگو‌های مختلف را به‌وسیله‌ی تابش نور روی صحنه‌ها نشان دهد. با استفاده از این ویژگی دستگاه‌های مختلف می‌توانند تصاویر را برش داده و نقشه‌هایی از عمق نواحی مختلف آن تولید کنند. 

مینگ‌چی‌کو، یکی از تحلیل‌گران اپل پیش از این پیش‌بینی کرده که گران‌قیمت‌ترین و در واقع رده‌بالاترین آیفون بعدی اپل از دوربینی با تکنولوژی‌های بهبودیافته بهره خواهد برد. همانطور که بارها در خبرهای مختلف اشاره شده، قیمت این مدل از آیفون احتمالا ۱۰۰۰ دلار تعیین خواهد شد.

البته تمامی موارد اشاره شده صرفا نتیجه‌ی تحلیل‌ها بوده و برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد باید بیشتر صبر کنیم تا ببینیم این تکنولوژی در عمل چگونه ظاهر خواهد شد.

نظر شما در این مورد چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات