مک ها و سرفیس ها گران‌قیمت تر و کمیاب تر خواهند شد

جمعه ۲۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
معرفی مک‌ بوک پرو و سرفیس استودیوی جدید نشان می‌دهد که رایانه‌های شخصی در حال افزایش قیمت هستند و از بدنه‌ی اصلی بازار فاصله گرفته‌اند.
تبلیغات

کامپیوتر شخصی زمانی یک ماشین کمیاب و بسیار گران‌قیمت محسوب می‌شد. با این وجود امروزه کامپیوتر خانگی و لپ‌تاپ‌ کالاهایی همه‌گیر هستند و با قیمتی مناسب به مشتریان عرضه می‌شوند. اما در هفته‌های گذشته، شرکت‌هایی که مفهوم رایانه‌ی شخصی را تا حد زیادی تعریف کرده‌اند؛ نشان دادند که آینده‌ی کامپیوتر مشابه گذشته‌ی آن‌ است. این ماشین‌ها قرار است به دورانی برگردند که گران‌قیمت بودند و فقط در دسترس قشر خاصی از مردم قرار داشتند.

کافی است برای لحظه‌ای صفحه‌های رنگارنگ و با وضوح بالا و بدنه‌های باریک و تمام فلزی سرفیس استودیو و مک ‌بوک پرو را از یاد ببریم و روی قیمت‌ها تمرکز کنیم. در سمت مایکروسافت، سرفیس استودیو با قیمتی معادل ۲۹۹۹ دلار عرضه‌ می‌شود. البته این قیمت در صورتی که به دنبال رم ۳۲ گیگابایت و فضای ذخیره‌سازی ۲ ترابایت باشید، تا ۴۱۹۹ دلار افزایش خواهد داشت. این شرکت همچنین سرفیس بوک را با عمر باتری ۱۶ ساعت معرفی کرده است که ۲۳۹۹ دلار قیمت دارد. این لپ‌تاپ با فضای ذخیره‌سازی بیشتر تا ۳۲۹۹ دلار هزینه در بر خواهد داشت.

در سمت دیگر اپل محصولات جدید خود را با قیمتی گران‌تر نسبت به نسل قبل ارائه می‌کند. مک بوک پرو -که نسخه‌ی پایه‌ی این محصولات محسوب می‌شود و مجهز به تاچ‌بار نیست- ۱۴۹۹ دلار قیمت دارد. اگر به دنبال تاچ‌بار هستید؛ باید حداقل ۱۷۹۹ دلار هزینه کنید و اگر بخواهید از صفحه‌ی ۱۳ اینچی فراتر بروید؛ باید یاد‌آوری کنیم که قیمت مک بوک پروهای ۱۵ اینچی از ۲۳۹۹ دلار آغاز می‌شوند. همچنین اگر این رایانه را با گرافیک و پردازنده‌ی بهتر و فضای ذخیره‌سازی ۲ ترابایت بخواهید؛ باید ۴۲۹۹ دلار هزینه کنید.

به نظر می‌رسد اپل و مایکروسافت هر دو به این نتیجه رسیده‌اند که مردم دیگر مانند قبل به دنبال خرید رایانه‌های شخصی نیستند. دسکتاپ‌ها و لپ‌تاپ‌ها دیگر آمار فروش گذشته را ندارند و رایانه‌هایی که کاربران امروز در دست دارند، برای رفع نیازهای ابتدایی به اندازه‌ی کافی مناسب است. به همین دلیل تقاضا برای رایانه‌های جدیدتر به‌مرور کمتر خواهد شد. استراتژی اقتصادی شرکت‌های بزرگ نشان می‌دهد که اگر نتوانید در فروش محصولات سود خود را کسب کنید؛ به سمت استفاده از فاکتور افزاینده‌ی دیگر (یعنی افزایش قیمت و حاشیه‌ی سود محصولات) خواهید رفت. این دیدگاه پیش‌ازاین توسط اپل به کار گرفته شده بود و حالا مایکروسافت نیز به این قافله پیوسته است.

dslr chart

اس‌ال‌آر-های دیجیتال زمانی بسیار گران‌قیمت و به همین دلیل مختص قشر خاصی از جامعه بودند. پس از مدتی آن‌ها راه خود را به بدنه‌ی بازار پیدا کردند. این محصولات خیلی زود به خانه‌های مردم راه پیدا کردند و بر گردن تمام توریست‌های جهان مشاهده شدند. البته گوشی‌های هوشمند مجهز به دوربین و دوربین‌های بدون آینه و با کیفیت مناسب پس از مدتی بازار را تصاحب کردند و DSLR-ها به جایگاه پیشین خود -یعنی اختصاص به بخش اندکی از جامعه- برگشتند. امروز دوربین‌هایی مانند «نیکون D500» حدود ۲۰۰۰ دلار قیمت دارند. مشتریان این گونه دوربین‌ها بخش اندکی از جامعه هستند و البته این دوربین‌ها مشتریان خاص خود دارند و برای آن قشر محدود، استفاده از DSLR کاملا ضروری است. همین سرنوشت به‌زودی در انتظار رایانه‌های شخصی خواهد بود.

از دیدگاه اقتصادی، هر شرکت تکنولوژی که در بازار آزاد رقابت می‌کند باید به دنبال سود اقتصادی خود باشد. شرکت‌های باهوش‌تر خیلی زود متوجه می‌شوند که فروش یک محصول خاص در حال کم شدن است و سعی می‌کنند محصولات جدید خود را با امکاناتی بالا و قیمت‌های بیشتر ارائه کنند. با توجه به اینکه امروزه تلفن‌های همراه بسیاری از کاربردهای رایانه را پوشش می‌دهند؛ زمان آن رسیده که رایانه‌های شخصی نیز به تکامل برسند. سرفیس استودیو امکانات خلاقانه‌ای را به کاربران ارائه می‌کند که توسط هیچ‌یک از ماشین‌های دسکتاپ پیشین در دسترس نیست. مک بوک پروی جدید نیز بهترین تلاش اپل برای ایجاد یک دستگاه قدرتمند و قابل‌حمل است. همچنین تاچ‌بار یک امکان ویژه است که در سایر محصولات بازار موجود نیست. شاید بسیاری از این امکانات استفاده‌ی چندانی نداشته باشند؛ اما واکنشی طبیعی به تغییرات بازار رایانه‌های شخصی هستند - بازاری که امروزه به بلوغ نهایی خود رسیده است.

هر دستگاهی برای حضور بلندمدت و رشد در بازار نیازمند اثبات توانایی‌های خود در مقایسه با نمونه‌های پیشین است. رسیدن به این هدف در دوران پیشرفت سخت‌افزار و نرم‌افزار بسیار ساده‌ بود و حالا این تغییرات ساده در امکانات دیگر در دسترس نیستند. به‌جز مایکروسافت و اپل، شرکت‌هایی مانند ریزر نیز از همین قوانین پیروی می‌کنند. این شرکت رایانه‌هایی مانند ریزر بلید پرو را با قیمتی معادل ۳۶۹۹ دلار عرضه می‌کند.

آینده‌ی رایانه‌های شخصی هیجان‌انگیز و درعین‌حال گران‌قیمت خواهد بود. اپل و مایکروسافت هرکدام به دنبال جنس متفاوتی از نوآوری‌ها هستند و به همین دلیل آینده‌ی رایانه‌های شخصی غیرقابل‌ پیش‌بینی است.

شرکت‌هایی مانند اینتل، ایسر و ایسوس که عمدتا در ساخت سخت‌افزار تخصص دارند؛ کمتر می‌توانند به دنبال افزایش قیمت بروند. اما شرکت‌هایی مانند اپل و مایکروسافت که بر عرضه‌ی نرم‌افزار تسلط دارند؛ می‌توانند تجربه‌هایی جدیدتر با قیمت‌هایی بالاتر به بازار عرضه کنند. به‌عنوان مثال محصولی مانند تاچ بار -که با سیستم‌عامل مک و طراحی مک بوک پرو کاملا هماهنگ است- تجربه‌ای منحصربه‌فرد را در اختیار مشتریان می‌گذارد. همچنین مهم‌ترین خصوصیت سرفیس استودیو هماهنگی آن با سیستم عامل ویندوز است. از این طریق مایکروسافت می‌تواند قابلیت‌هایی مانند ترسیم و لمس را به شکلی کاملا نوین ارائه کند و راهبردهای خلاقانه‌ی جدیدی در اختیار کاربران بگذارد.

تمام این‌ها به این معنی نیست که رایانه‌های شخصی در معرض انقراض هستند. با نگاهی به بازار می‌توان دریافت که امروزه نیازهای یک فرد از طبقه‌ی متوسط به‌سادگی توسط موبایل‌ها و تبلت‌ها برطرف می‌شوند. این اتفاق با نگاهی به تغییرات بازار دوربین‌ها کاملا مشخص است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات