مهربانه ۴۲۳ میلیون تومان حمایت جمع‌آوری کرده است

یک‌شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۲
مطالعه 3 دقیقه
بر اساس گفته مدیر مهربانه اعلام کرد این سایت تاکنون ۴۲۳ میلیون برای ۷۲ پروژه خیریه در کشور جمع‌آوری کرده است.
تبلیغات

باقر بحری بنیانگذار مهربانه در نشست خبری این سایت و موسسه خیریه گفت: «مهربانه تاریخش از مهربانی‌ها آغاز می‌شود. من فکر می‌کنم که شرکت‌ها در مقابل درآمدها و سودهایی که در جامعه می‌برند مسئول هستند و باید این‌ها را به کشور بازگردانند. من شخصا از لحاظ مالی در کودکی فقیر و یتیم بودم و کمک دیگران بود که من را به اینجا رساند تا بتوانم دست کسی را بگیرم. در گذشته فکر می‌کردم که چرا من نباید دست دیگران را بگیرم و به جامعه کمک کنم.»

بحری ادامه داد: «ما بخش خیریه‌ را در مبحث جمع‌آوری سرمایه یا crowd founding را برگزیدیم و پیامد کار این شد که نتایج خوبی در بر داشت. یکی از این نتایج موسسه خیریه مهربانه است. موسسه خیریه و سایت مهربانه ماهیت‌های جداگانه‌ای دارند. موسسه می‌تواند حمایت‌های بدون پروژه دریافت کند ولی سایت پروژه محور خواهد بود.»

گلرخ بحری موسس و مدیر مهربانه نیز در این مراسم گفت: «دو سال و نیم قبل اسفند ماه، مهربانه با پروژه آماده سازی برای کنکور با کمک موسسه خیریه دانشجویان دانشگاه شریف شروع به کار کرد. با توجه به سابقه کار با خیریه کودکان کار خیلی دوست داشتم این کار را به عهده گرفتم. افرادی که در پروژه اول که دو هفته‌ای تکمیل شد فعالان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بودند.»

موسس مهربانه اعلام کردمشکلی که در ابتدا بود، اعتماد کردن موسسات خیریه به مهربانه و پلتفرم دریافت کمک‌ها بود که با جلسات و ۵ ماه فعالیت کم‌کم به دست آمد. بزرگترین پروژه ابتدایی کار کمک ۲۰ میلیونی به بیماران ALS به جای چالس سطل آب یخ بود که با همکاری انجمن ALS در ایران بود.»

گلرخ بحری ادامه داد: «۱۲ استان را تحت پوشش قرار داده‌ایم و در آینده به این مناطق افزوده خواهد شد. تا کنون ۴ جایزه مختلف در جشنواره‌ها را کسب کردیم. یک روزی برای ما سخت بود که آرزوی ساخت مدرسه در سیستان و بلوچستان را محقق کرد اما امروزه خیریه‌ جمع‌آوری سرمایه، این آرزو را به حقیقت تبدیل کرده است.»

او بیان کرد: «یکی از سیاست‌های ما شفافیت در پروژه‌ها است که ما نیز به همین خاطر طرح همه یا هیچ را راه انداختیم تا ضمن کمک صد در صدی به مراکز و انسان‌های نیازمند، اعتماد را به کاربر می‌دهد و در صورت عدم تجرای پروژه پول را به کاربر برمی‌گردانیم. موسسات خیریه دغدغه‌هایی دارند که مردم نمی‌بینند و نیاز داردند که حمایت شوند.»

بحری گفت: «۴۲۳ میلیون برای ۷۲ پروژه موفق بوده است. در بحث خیریه همه کاربران شناسایی نمی‌شوند چون برخی افراد نمیخواهد نام و نشانی از خود به جای بگذارند. به همین دلیل بیش از کاربران شناخته شده کاربر ناشناخته وجود دارد.»

مدیر مهربانه تصریح کرد: «پس از پیگیری‌های بسیار مهربانه توانست مجوز موسسه خیریه دریافت کند تا از این پس پروژه‌هایی که بدون حضور خیریه‌هاست را تحت نام موسسه خیریه مهربانه انجام شود.»

گلرخ بحری در مورد آمارهای حمایتی این سایت توضیح داد: «پروژه‌های مرتبط با کودکان ۴۵ درصد از پروژه‌های مهربانه را با مبلغ ۱۹۵ میلیون تومان از آن خود کرده است. ۶۵ میلیون تومان در مهربانه برای معلولان جامعه کمک دریافت شده است.»

او بیان کرد: «شهریور ما تصمیم گرفتیم ریسک کنیم و کمپینی را با نام با مهر میرم مدرسه در نظر بگیریم تا در ۷ پروژه ۷۲ میلیون تومان جذب سرمایه کنیم. به دلیل بالا بودن عدد با شرکت‌ها و برندها بحث مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها را داشته باشیم. نکته جالبی رخ داد و آن هم حضور ۴ اسپانسر که همه استارتاپ هستند، بود. پین‌تاپین، پونیشا، چیلیوری و اسنپ بود. به خاطر این حضور ۴ شرکت، شرکت‌های دیگر حضور یافتن و تا کنون تنها ۱۵ میلیون از ۷۲ میلیون تومان تأمین نشده است و مبلغ ۵۷ میلیون تومان برای این ۷ پروژه دریافت شده است.»

بحری افزود: «امیدواریم این پروژه‌ها نیز تکمیل شود تا ۱۵۰۰ کودک و نوجوان به مدرسه بروند و شاید در آینده خودشان به تأسیس خیریه بپردازند.»

مدیر مهربانه تصریح کرد: «پروژه‌هایی بوده است که به خاطر عدم پایند بودن به قرارداد و عدم تامین اعتماد مهربانه، آن پروژه لغود شده و مبالغ به اعتبار کاربرها برگردانده شده است.»

گلرخ بحری در پاسخ به خبرنگار زومیت در مورد دریافت سهم از پرداخت‌ها گفت: «مهربانه هیچ درصدی از پروژه‌ها برنمی‌دارد. این اتفاق در حال حاضر نمی‌افتد. در فکر هستیم که هزینه‌های مهربانه را با اسپانسر گرفتن تأمین کنیم. شرکت‌ها می‌توانند اسپانسر هزینه‌های مالی باشند.»

گلمر بحری یکی از مدیران مهربانه نیز در ادامه پاسخ به خبرنگار زومیت تأکید کرد: «ما بخاطر موسسه شدن، بر اساس قانون می‌توانیم بخشی از کمک‌ها را برای اداره امور برداریم ولی تا کنون اینگونه نبوده و تمام هزینه‌های مازاد را گروه شرکت‌های آتنا انجام داده است.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات