مروری بر صفحه‌نمایش‌های منعطف: تکنولوژی آینده یا تب و تابی بی دوام؟

پنج‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
فکر نمی‌کنید بالاخره زمان آن رسیده باشد که بتوانیم دستگاه‌های دیجیتال خودمان را لوله کرده یا تا کنیم و درون جیب‌مان قرار دهیم؟ در این مقاله به مرور کاربردها، مزیت‌ها و آینده‌ای خواهیم پرداخت که صفحه‌نمایش‌های منعطف نقشی اساسی در آن خواهند داشت. بنابراین با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

صحبت ما در این مطلب در خصوص صفحه‌نمایش‌های خمیده یا دارای انحنا نیست که به سختی یک صفحه‌نمایش عادی هستند. منظور ما صفحه‌نمایش‌های دیجیتالی است که از نظر انعطاف‌پذیری بتوانند با کاغذ رقابت کنند. این صفحه‌نمایش‌ها کجا هستند؟ صفحه‌های تا شدنی بخشی از آینده خواهند بود. درست است که صفحات هولوگرام تاثیربرانگیرتر و پیشرفته‌تر به نظر می‌رسند، اما این صفحات احتمالا به این زودی‌ها به سطح قابل قبولی نخواهند رسید. اگر صحبت را بر مبنای واقع‌نگری قرار دهیم، صفحه‌نمایش‌های منعطف همان انقلاب بزرگ بعدی در صنعت و تکنولوژی خواهند بود.

چرا تا به حال صفحات نمایش منعطف همه‌گیر نشده‌اند

از نظر تئوری در فناوری اصلی صفحه‌نمایش تفاوت چندانی بین صفحات سخت و منعطف وجود ندارد. در نهایت مساله‌ی اصلی این است که بتوان بوسیله‌ی این صفحات به تولید نور رنگی پرداخت. اما چالش اصلی در این میان، حفظ عملکرد صفحه‌نمایش تحت فشار خم شدن است. بسیاری از تکنولوژی‌های موجود صفحات نمایش برای این نوع از کاربردها مناسب نیستند. برای نمونه، LCDها الزاما به یک صفحه‌ی ثابت تخت برای تولید نور زمینه نیاز داشته و LEDها نیز برای تولید نور در حالت خم شدن، تا شدن یا لوله شدن بسیار بزرگ هستند. در این میان اما، تکنولوژی OLED بعنوان استاندارد فعلی نمایشگرهای منعطف شناخته می‌شود.

Flexible Tablet

تنها یک مولکول اکسیژن یا رطوبت قادر است صفحه‌نمایش را به کلی از کار بیاندازد؛ بنابراین نیاز به ایزوله سازی و محفوظ کردن نمایشگر که در تکنولوژی OLED شاهدش هستیم بسیار حائز اهمیت است.

نقطه ضعف موجود در تکنولوژی OLED همین مساله است که این نمایشگرها در برخورد مستقیم با رطوبت یا اکسیژن به کلی بدرد نخور می‌شوند. این مشکل البته می‌تواند به کمک یک پوشش عایق هوا حل و فصل شود که در نمایشگرهای تخت کار بسیار ساده‌ای است؛ اما زمانی که صحبت از قابلیت انعطاف به میان بیاید بسیار دشوار و پیچیده خواهد شد. همچنین این مساله با در نظر گرفتن هزینه‌ی تولید و تلاش برای پایین نگاه داشتن آن برای ارائه‌ی محصولی قابل فروش در بازارها با پیچیدگی‌های جدیدی مواجه می‌شود.

 البته بعنوان یک خبر خوب باید به این مساله اشاره کنیم که شرکتی به نام Kateeva به توسعه‌ی یک شیوه‌ی عایق‌بندی جدید پرداخته که می‌تواند هزینه‌ی تولید صفحات نمایش منعطف OLED را تا نصف قیمت فعلی کاهش دهد. این خبر به تازگی ارائه شده و احتمالا شیوه‌ی مورد نظر در مراحل ابتدایی به سر می‌برد بنابراین همچنان باید منتظر ماند و دید آیا این تکنولوژی نوآورانه در انجام وعده‌های خود موفق خواهد شد یا خیر. در هر صورت جای تردید نیست که این مساله، دستیابی صفحه‌نمایش‌های منعطف را یک قدم نزدیک‌تر می‌کند.

دوام بالاتر و سازگاری بیشتر با فرم‌فکتورها

مزیت اساسی صفحه‌نمایش‌های منعطف چیزی است که صفحات نمایش سنتی از عهده‌ی آن بر نخواهند آمد:‌ خم شدن. همین حقیقت به تنهایی حکایت از تاثیر عظیم این صفحه‌نمایش‌ها بر روی دستگاه‌های آینده دارد. اگر همه چیز طبق محاسبات پیش برود، دیگر هیچ‌گاه لازم نیست نگران شکستن صفحه‌نمایش دستگاه خود باشید. همین مساله به تنهایی برای جلب توجه شما کافی نیست؟

future-bendable-displays-comfort-convenience

اما اجازه دهید این مساله را یک قدم به پیش ببریم. نتیجه‌گیری منطقی این است که صفحه‌نمایش‌های منعطف راه را برای دستیابی به دستگاه‌های منعطف و تا شدنی هموار خواهند کرد. شما هم از دست گوشی‌های سفت و سختی که به جیب شما فشار می‌آورند خسته شده‌اید؟ فوق‌العاده نبود اگر این دستگاه‌ها به سادگی با حالت ران شما و در جیب‌تان منطبق می‌شدند؟ یا شاید بتوان یک تلویزیون را در نظر گرفت که بتواند برای پر کردن گوشه‌ی اتاق اندکی پیچ بخورد و فضای کمتری اشغال کند. با در نظر گرفتن این موارد و صدها مورد استفاده‌ی دیگر، مسلما شما هم با من هم‌عقیده هستید که صفحه‌نمایش‌های منعطف می‌توانند آینده را از آن خود کنند.

تبلت‌های قابل حمل، در شکل طومارهای دیجیتال

تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها همیشه مقدار دقیق و معینی از فضا را اشغال می‌کنند. این روزها نمونه‌های نازک‌تر و کوچک‌تر کاملا در بورس بوده و توجه اغلب کاربران را به خود جلب کرده‌اند. اما تا کنون هیچ‌کس این موضوع را با چالش مواجه نکرده که ما همچنان دستگاه‌هایی را قابل حمل می‌نامیم که بسیار بزرگ و جاگیر هستند.

اگرچه این دستگاه‌ها برای زمانی که نیاز به تغییر مکان خود برای ادامه‌ی کار (مثلا حرکت میان منزل و محل کار) داشته باشید کاملا مناسب هستند، اما این دستگاه‌ها در فضای محدود و همچنین موقع حرکت چندان جمع و جور و مناسب به نظر نخواهند رسید.

future-bendable-displays-paper-scrolls

با ورود صفحه‌نمایش‌های منعطف و قابل تا شدن و لوله شدن، دستگاه‌های دیجیتال می‌توانند تداعی کننده‌ی نامه‌ها و طومارهای دوران باستان باشند و نیاز به فضای ثابت و زیاد را به مساله‌ای تاریخی بدل کنند. اگر پیش آمده باشد که برای یک بار از یک لپ‌تاپ در محیطی شلوغ نظیر اتوبوس یا هواپیما استفاده کرده باشید، حتما از سطح آزاردهنده بودن این مساله آگاهی دارید. حال تصور کنید که قادر باشیم سایز صفحه‌نمایش را بر اساس نیاز خود با تا کرده و کشیدن تنظیم کنیم.

ایجاد انعطاف برای ابزارهای پوشیدنی

یکی دیگر از تکنولوژی‌هایی که امروزه بازار داغی دارد، ابزارهای پوشیدنی است؛ دستگاه‌هایی که شخص آن‌ها را پوشیده و بسته به نوع آن به برطرف کردن مجموعه‌ای از نیازهای دیجیتال می‌پردازد. درست همانند سایر تکنولوژی‌ها، دستگاه‌های حوزه‌ی ابزارهای پوشیدنی نیز با محدودیت بزرگی به دلیل ساختار غیرقابل انعطاف صفحه‌نمایش‌ها روبرو بوده‌اند که گاهی موجب کاهش سطح توانایی‌ها و کاربردهای این دستگاه‌ها نیز شده است.

حیطه‌ی مهم دیگری که این روزها و طی سال گذشته تا کنون در دنیای موبایل با توجه بسیاری مواجه است، مربوط به دستگاه‌های پوشیدنی نظیر ساعت‌ها و عینک‌ها می‌شوند که با گوشی هوشمند کاربر ارتباط برقرار می‌کند. اگر شرکت‌های بزرگی همچون ال‌جی و سامسونگ موفق شوند تکنولوژی صفحه‌نمایش‌های منعطف را به گونه‌ای صحیح پیاده‌سازی کنند، کمک بزرگی به این حوزه از دستگاه‌ها خواهد شد. تقریبا همه بر این باور هستند که ما طی چند سال آینده همگی از این صفحه‌نمایش‌های کوچک بر روی بدن خود بهره خواهیم برد؛ و چه بهتر که این صفحه‌نمایش‌ها از قالب محدود خود خارج شوند.

عده‌ای معتقد هستند که تکنولوژی ابزارهای پوشیدنی چیزی جز یک تب و تاب زودگذر نیست؛ اما در این میان تعدادی نمونه‌ی کاملا کاربردی نیز وجود دارد که پا را از این فرض و احتمالات فراتر گذاشته‌اند. برای نمونه تنها این مورد را در نظر بگیرید که دستگاهی با صفحه‌نمایش منعطف برای نمایش وضعیت‌های حیاتی یک بیمار بر روی مچ دست او بسته شود. حتی نمونه‌های عمومی‌تر نظیر ساعت‌های هوشمند که تمامی بزرگان وارد توسعه‌ی آن‌ها شده‌اند مسلما بسیار جدی‌تر و کاربردی‌تر خواهند بود، اگر از قالب محدود خود خارج شده و با روند توسعه‌ی ساده‌تری مواجه باشند.

توان ادغام با سطوح غیرمتعارف

 بزرگ‌ترین تغییر خصوصا از نظر ظاهری مسلما توان ادغام صفحه‌نمایش‌های منعطف با ساختارها و سطوحی خواهد بود که تا کنون بخاطر غیرقابل انعطاف بودن صفحه‌نمایش‌ها غیرمتعارف و عجیب به نظر می‌رسیدند. البته این مورد در صورتی که شاهد زیاده‌روی شرکت‌ها در ایجاد شکل و ساختارهای عجیب و غریب بسیاری باشیم می‌تواند کاملا آزاردهنده شود. حتی تصور استفاده از این صفحه‌نمایش‌ها به منظور گسترش حوزه‌های تبلیغاتی و بازاریابی خود کاملا باعث تردید است.

future-bendable-displays-wearable-tech

با این وجود همچنان بسیاری از کاربردهای احتمالی چنین صفحاتی جذاب و جالب توجه هستند. به هر محصول یا دستگاه غیر مسطح فکر کنید و تصور کنید که چگونه خواهد شد اگر به ناگاه شاهد به کارگیری یک صفحه‌نمایش بر روی آن باشیم. موس کامپیوتر، لامپ‌ها، کفش‌ها، ابزارهای موسیقی، فرمان خودرو، دستگیره در، یا حتی قوطی کنسورها! همگی این موارد با تصور یک صفحه‌نمایش بر روی آن‌ها می‌توانند محصولاتی احتمالی برای دنیای آینده باشند. نیازی نیست ذهن خود را در مرحله‌ی اول درگیر تحلیل کاربردی یا بی‌معنا بودن این ایده‌ها کنید؛ چنین اقدامی در همان وهله‌ی اول موجب کشته شدن خلاقیت در ذهن شما خواهد شد.

جدای از این حقیقت که بسیاری از این ایده‌ها در حال حاضر احمقانه به نظر می‌رسند، تنها نیاز به یک نوآوری خلاقانه خواهد بود تا متوجه شویم تا چه حد صفحه‌نمایش‌های منعطف می‌توانند کاربردی و با ارزش باشند. شخصا تصور می‌کنم دوباره با دورانی روبرو خواهیم شد که بارها با تعجب از خود می‌پرسیم که "چگونه تا قبل از این هیچ‌کس به چنین موردی فکر نکرده بود"؟ چنین مساله‌ای نشان‌دهنده‌ی باز شدن درها به دنیایی جدید سرشار از ایده‌های ناب خواهد بود که تا کنون قابلیت عملیاتی نداشته و سرانجام با ورود صفحه‌نمایش‌های منعطف به ناگاه ممکن شده‌اند.

آیا صفحه‌نمایش‌های منعطف مسیری به سوی آینده هستند؟ یا در نهایت تنها تاثیری بی اهمیت بر صنعت تکنولوژی خواهند گذاشت؟ از بخش نظرات ما و سایر خوانندگان زومیت را از طرز تفکر خود در خصوص این مساله آگاه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات