گوشی هوشمند هولوگرافیک با قابلیت خم شدن معرفی شد

دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۸
مطالعه 3 دقیقه
گوشی هوشمند هولوگرافیک می‌تواند نوآوری آینده‌ی گوشی‌های هوشمند باشد که آنها را از حالت تکراری که در آن گرفتار شده‌اند نجات می‌دهد. به تازگی یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه کوین موفق به ساخت نمونه‌ی اولیه‌ی گوشی هوشمندی شدند که توانایی خم شدن نیز دارد. این نمونه‌ی اولیه می‌تواند کاربران را به آینده‌ی این نوع از گوشی‌ها امیدوار کند.
تبلیغات

تصاویر هواوگرافیک به طور کلی به تصاویری سه‌بعدی گفته می‌شود که در فضای اتاق قابل پخش هستند و بسیار واقعی به نظر می‌رسند. در دورانی که سازندگان گوشی‌های هوشمند به نوعی تکرار رسیده‌اند و قابلیت جدید برای ارائه به کاربران ندارند، ساخت یک گوشی هوشمند با قابلیت نشان دادن تصاویر هولوگرافیک، می‌تواند آینده‌ی روشنی را برای این صنعت رقم بزند.

تیم تحقیقاتی دانشگاه کوین (Queen's University) موفق به ساخت اولین گوشی هوشمند با نام HoloFlex با قابلیت نمایش تصاویر هولوگرافیک شدند. البته کیفیت صفحه‌نمایش این گوشی آنچنان زیاد نیست و رزولوشن ۱۶۰×۱۰۴ آن کیفیتی برابر با کارت‌پستال‌های قدیمی سه‌بعدی دارد. اما این گوشی یک نمونه‌ای اولیه است و همین نمونه‌ی اولیه به کاربر اجازه می‌دهد تا با چرخاندن گوشی در زوایای مختلف، یک تصویر هولوگرافیک سه‌بعدی را به خوبی تماشا کند. این تیم تحقیقاتی با ترکیب یک پنل انعطافپذیر تاچ OLED با صفحه‌ای از میکرولنزها که متشکل از ۱۶ هزار لنز چشم ماهی (Fisheye) بود، توانستند چنین صفحه‌نمایش خاصی طراحی و تولید کنند. تصاویری که از این صفحه‌نمایش پخش می‌شوند، در بلوک‌های ۱۲ پیکسلی دایره‌ای رندر می‌شوند.

گوشی هولوگرافیک

برای ایجاد قابلیت‌ خم شدن این گوشی نیز از سنسورهای مخصوصی استفاده شده که نسبت به حرکت قسمت‌های مختلف در راستای Z واکنش نشان می‌دهد. برای رندر کردن تصاویر هولوگرافیک و نیز انتقال دستورات سنسور خمشی، نیاز به پردازنده‌های قوی در این گوشی حس می‌شد. به همین دلیل است که پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۱۰ به همراه پردازنده‌ی گرافیکی آدرنو ۴۳۰ برای این گوشی در نظر گرفته شده است.

دکتر رول ورتگال (Roel Vertegaal) که مدیر تیم تحقیقاتی است درباره‌ی قابلیت‌های دیگر چنین محصولی می‌گوید:

با اضافه کردن دوربین‌های مخصوص به این گوشی، می‌توانیم قابلیت برگزاری کنفرانس‌های سه‌بعدی را به کاربران بدهیم. تصور کنید کاربران می‌توانند به صورت زنده نمای سه‌بعدی یکدیگر را از زوایای مختلف تماشا کنند.
گوشی هولوگرافیک

کارشناسان امیدوارند که شرکت‌های مانند اپل و سامسونگ برای به کار گرفتن چنین فناوری‌هایی پیش‌قدم شوند و در چند سال آینده شاهد عرضه‌ی گوشی‌های تجاری با چنین قابلیت‌هایی باشیم. به عقیده‌ی بسیاری، قابلیت‌های هولوگرافیک، قابلیت‌هایی هستند که می‌توانند آینده‌ی صنعت گوشی‌های هوشمند را منقلب کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات