چرا دراپ باکس گزینه‌ خوبی برای تصاحب توسط اپل است؟

پنج‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
در میان غول‌های فناوری، اپل تنها شرکتی است که نمی‌توان آن را یک کمپانی اینترنتی اطلاق کرد، چراکه بخش بزرگی از درآمد این کمپانی از طریق فروش سخت‌افزار و گجت‌های الکترونیک به دست می‌آید، البته تیم کوک اعلام کرد که این روند در سال جاری میلادی تغییر خواهد کرد، از این‌رو در ادامه به بررسی دلایلی خواهیم پرداخت که تصاحب دراپ‌باکس توسط اپل را یک امر منطقی جلوه می‌دهد. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

اپل در میان بزرگان دنیایی فناوری تنها کمپانی است که نمی‌توان آن را به عنوان یک شرکت اینترنتی در نظر گرفت، چراکه اصلی‌ترین کانال درآمدزایی این کمپانی از طریق فروش گجت‌های هوشمند نظیر گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها است، اما به نظر می‌رسد این روند در سال جاری میلادی تا حدودی تغییر پیدا خواهد کرد. تیم کوک، مدیرعامل اپل در جریان برگزاری کنفرانس مربوط به ارائه‌ی گزارش مالی سه ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۶ اعلام کرد که این روند در سال جاری تغییر یافته و اپل تمرکز بیشتری را روی محصولات نرم‌افزاری و اینترنتی خود قرار خواهد داد، از این‌رو انتظار می‌رود در سال جاری میلادی شاهد تغییراتی در سرویس‌های اپل نظیر آی کلاد، آی مسیج و اپل موزیک باشیم.

با وجود سخنان تیم کوک مبنی بر سرمایه‌گذاری بیشتر روی محصولات اینترنتی و نرم‌افزاری، انتظار نمی‌رود این کمپانی قادر باشد تا همپای رقبای اصلی‌اش نظیر گوگل و مایکروسافت به ارائه‌ی خدمات بپردازد.

بن تامسون از موسسه‌ی Stratechery معتقد است که اصلی‌ترین دلیلی که باعث می‌شود اپل قادر به ارائه‌ی سرویس‌های آنلاین به خوبی رقبا باشد، سازمان‌دهی نامناسب این کمپانی است.

وی علاوه بر اشاره به نقاط ضعف اپل، پیشنهاداتی را به کاپرتینویی‌ها ارائه کرده است. تامسون پیشنهاد کرده که اپل خط مشی جدیدی را برای بخش نرم‌افزار و سرویس‌های آنلاینش ترسیم کرده و مسیر این حوزه را از محصولات سخت‌افزاری خود جدا کند، بطوریکه مدیران این کمپانی قادر باشند اهدافی را بصورت مستقل در نظر گرفته و برای رسیدن به آن‌ها تلاش کنند.

وی در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:

عمده‌ترین مشکل اپل این است که نمی‌توان روی اغلب محصولات و سرویس‌های نرم‌افزاری این شرکت حساب باز کرد. با توجه به اینکه فروش محصولات سخت‌افزاری و مخصوصا آیفون حجم عظیمی از نقدینگی و درآمد را روانه این کمپانی می‌کند، از این‌رو کیفیت سرویس‌های اینترنتی و نرم‌افزاری این کمپانی در درجه‌ی پایین‌تری از اهمیت قرار می‌گیرند. راه‌حل این موضوع، افزایش اعتبار سرویس‌های ارائه شده توسط اپل است که این موضوع نیز در گرو تغییر نگرش مدیران این کمپانی است. سرویس‌های نرم‌افزاری و اینترنتی ارائه شده توسط اپل باید از محصولات سخت‌افزاری این کمپانی جدا شوند. همچنین مدیران بخش‌های نرم‌افزاری و سرویس‌های اینترنتی باید همچون سایر بخش‌ها در قبال درآمد کسب شده و افزایش آن پاسخگو باشند.

تامسون به این موضوع اشاره کرده که در حال حاضر، دو تیم جداگانه در حال کار روی سرویس‌های آنلاین اپل هستند و از این‌رو روابط چندان خوبی بین این دو تیم برقرار نیست. تامسون در این خصوص می‌گوید:

دو تیم از مهندسان اپل بصورت موازی در حال کار روی توسعه‌ی زیرساخت سرویس رایانش ابری جدید برای اپل هستند تا از آن در سرویس‌های وب این کمپانی استفاده شود. همین موضوع باعث شده کلیدی‌ترین متخصصان اپل در اثر همین اصطکاک درونی از کمپانی جدا شوند.

تامسون یکی از بهترین راهکارها برای حل این مشکل را برای اپل، تصاحب دراپ‌باکس می‌داند. وی دراپ‌باکس را یک استارت آپ بسیار موفق معرفی می‌کند که در سال‌های پس از آغاز فعالیت، رشد خوبی را نیز شاهد بوده و یکی از بهترین سرویس‌های ابری حال حاضر است.

اپل پیش از این پیشنهادی را برای تصاحب دراپ‌باکس ارائه کرده بود، اما این استارت آپ موفق پیشنهاد چند صد میلیون دلاری اپل را در سال ۲۰۰۹ رد کرد، اما به نظر می‌رسد اپل باید بار دیگر، شانس خود را امتحان کرده و پیشنهاد خرید جدیدی را برای تصاحب این کمپانی ارائه کند. در صورت تحقق این موضوع، تصاحب دراپ‌باکس را باید بزرگ‌ترین خرید اپل به حساب آورد. در حال حاضر بیتس، با پرداخت ۳.۱ میلیارد دلار، بزرگ‌ترین خرید اپل است، حال آنکه به نظر می‌رسد هر دو کمپانی اپل و دراپ‌باکس از این موضوع منافعی خواهند داشت.

حرکت در مسیر درست

یکی از نکات جالب توجه در مورد اپل، نبود مسئولیتی با عنوان مدیر ارشد سرویس‌های آنلاین در این کمپانی است. همانطور که در بالا اشاره کردیم، در اپل دو تیم بصورت موازی روی توسعه‌ی سرویس‌های آنلاین و نرم‌افزاری کار می‌کنند، نتیجه‌ی عملکرد خود را در اختیار ادی کیو قرار می‌دهند که قائم مقام ارشد بخش نرم‌افزار‌ها و سرویس‌های اینترنتی است.

هیوستون، مدیر عامل دراپ باکس

اما نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد، تمرکز نکردن ادی کیو روی سرویس‌های ابری است. بخش بزرگی از تمرکز وی روی نرم‌افزار‌های چند رسانه‌ی است. ادی کیو، سابقه‌ی زیادی در حوزه‌ی توسعه‌ی نرم‌افزار‌های رسانه‌ای دارد، برای مثال می‌توان به فروشگاه آیتونز اشاره کرد که توسط کیو راه‌اندازی شده و یک سرویس فوق‌العاده برای کاربران محصولات اپل است.

اخیرا با اتخاذ یک سیاست صحیح در اپل، مسئولیت پخش سود‌دهی نظیر اپل استور به کرگ فدرینی، مدیر ارشد بخش نرم‌افزار در اپل واگذار شده است. با توجه به اینکه بیشتر تمرکز ادی کیو روی توسعه‌ی هر چه بیشتر رسانه‌های تصویری و صوتی است.

اپل برای ایجاد یک سرویس ابری قدرتمند به فردی نیاز دارد تا به راه و رسم توسعه‌ سرویس‌های آنلاین تسلط داشته و چنین سرویسی را با موفقیت به سرمنزل مقصود برساند. دیو هیستون، مدیرعامل دراپ‌باکس یکی از افرادی است که می‌‌تواند چنین مسئولیتی را بر عهده بگیرد. کیو از جمله‌ی افرادی است که هیوستون را می‌شناسد، چراکه در جریان کنفرانس دراپ‌باکس با وی رو سن رفته و در مورد همکاری دو کمپانی سخن گفته است. علاوه بر مورد اشاره شده، ارتباط نزدیک‌تری نیز بین کیو و دراپ‌باکس وجود دارد؛ پسر ادی کیو، یکی از مهندسان دراپ‌باکس است که براساس اطلاعات لینکداینش، در این کمپانی مشغول به کار است.

تصاحب دراپ‌باکس را باید یکی از بهترین راه‌هایی بدانیم که از طریق آن اپل می‌تواند مسیر درست و رسمی‌ترین را برای توسعه‌ و ارائه‌ی سرویس‌های قدرتمند مبتنی بر کلاد به کاربرانش عرضه کند. اطلاعات ارائه شده نشان از این دارد که دراپ‌باکس در سال ۲۰۱۴ میلادی درآمدی نزدیک به ۴۰۰ میلیون دلار کسب کرده است. دراپ‌باکس دارای نقشه‌ی راهی مستند است و برنامه‌های متعددی را برای توسعه‌ی و بهبود سرویس‌هایش در دست دارد. این سرویس کاربران بسیاری دارد که از گجت‌های اپل استفاده نمی‌کنند.

تصاحب فناوری در کنار در اختیار گرفتن برند

برخلاف شماری از خرید‌های انجام شده در دنیای فناوری که با هدف به دست آوردن کاربران بیشتر صورت می‌پذیرد، این موضوع در خرید‌های اپل کمترین نقش را دارا است، با این وجود دراپ‌باکس براساس آمارهای ارائه شده بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر دارد و درآمد کسب شده توسط این کمپانی نیز بیش از ۴۰۰ میلیون دلار برآورد شده است.

Diskotech  دراپ باکس

اپل بیشتر راغب است تا به جای خریداری کمپانی‌های بزرگ، به سراغ کمپانی‌های کوچک‌تر برود، دلیل در پیش گرفتن چنین سیاستی نیز مشخص است؛ بهره‌گیری از هوش تیم کمپانی مورد نظر و همچنین در اختیار گرفتن فناوری جالب توجهی که توسعه یافته است.

براساس اطلاعات ارائه شده، دراپ‌باکس بیش از ۱٫۲۰۰ نفر نیروی کار دارد که بخش بزرگی از این متخصصان از کمپانی گوگل جذب دراپ‌باکس شده‌اند. دراپ‌باکس پیش از این از سرور‌های آمازون برای ارائه‌ی سرویس‌‌های خود استفاده می‌کرد، حال آنکه این کمپانی اخیرا از بکارگیری راهکارهای درون سازمانی خود برای میزبانی از سرویس‌هایش پرده برداشته که همین موضوع می‌تواند جذابیت دراپ‌باکس برای اپل را افزایش دهد. اپل اخیرا تلاش‌های خود برای ایجاد یک ساختار مستقل به منظور میزبانی از سرویس‌هایش را تحت نام پروژه‌ی Mcqueen به پیش می‌برد.

از نظر داشتن تکنولوژی و فناوری‌های کاربردی، دراپ‌باکس یکی از مواردی است که می‌تواند نیازهای اپل را تامین کرده و سرویس‌های ارائه شده توسط این کمپانی را بهبود دهد. برای مثال می‌توان به سیستمی موسوم به Diskotech اشاره کرد که قادر است بیش از یک پتابایت داده را در حجم یک صندوق میوه ذخیره کند.

مسئولان دراپ‌باکس نیز با اذعان به دستگاه ذخیره‌سازی فوق‌العاده کوچک اما پرظرفیت خود، آن را یکی از بهترین نمونه‌های موجود می‌داند که می‌تواند نیاز کمپانی‌هایی در حد و اندازه‌ی دراپ‌باکس را رفع کند.

دراپ‌باکس در آخرین دور از جذب سرمایه‌ی خود، سرمایه‌ای ۱۰ میلیارد دلاری را کسب کرده، اما یکی از چالش‌های این کمپانی، ایجاد و توسعه‌ی یک مدل تجاری برای سرمایه‌گذاری این حجم عظیم از پول است. در صورتی که دراپ‌باکس در حوزه‌ی ارائه‌ی سرویس‌های ابری به آخر راه رسیده و سرویس جدیدی برای ارائه کردن نداشته باشد، چالش‌ها با توجه به بالا بودن انتظارات از این کمپانی افزایش خواهد یافت.

تصاحب دراپ‌باکس برای اپلی که بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار پول نقد در حساب‌های بانکی دارد، امر چندان پیچیده‌ای نیست. خرید دراپ‌باکس را می‌توان تعاملی برد-برد برای هر دو کمپانی خواند، هرچند این تصاحب در صورت تحقق، بزرگ‌ترین خرید اپل خواهد شد.

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات