افزایش درآمد تبلیغاتی گوگل در گرو جستجوی گجت های موبایلی و یوتیوب

شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
گوگل صبح دیروز گزارش مالی مربوط به سه ماهه‌ی اول خود را منتشر کرد. همانطور که در زومیت خواندید، این کمپانی درآمدی ۱۸ میلیارد دلاری را در فصل اول سال جاری کسب کرده که نشان از افزایشی ۱۶ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن دارد. بخش بزرگی از این درآمد توسط یوتیوب و جستجو در گجت‌های موبایل کسب شده که در ادامه نگاهی به آن خواهیم داشت. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

گوگل اخیرا گزارش مالی مربوط به سه ماهه‌ی اول سال جاری میلادی را منتشر کرد که نشان از کسب درآمدی ۱۸ میلیارد دلاری توسط این کمپانی دارد. براساس اطلاعات ارائه شده این کمپانی در سه ماهه‌ی اول سال جاری میلادی درآمدی ۱۸.۷ میلیارد دلاری کسب کرده که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن نشان از افزایشی ۱۶ درصدی دارد. درآمد حاصل از تبلیغات توسط وب‌سایت‌های گوگل، مخصوصا دو سرویس جستجو در گجت‌های موبایل و همچنین یوتیوب، در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن با افزایشی ۲۰ درصدی همراه شده و درآمدی ۱۴.۳ میلیارد دلاری را عاید این کمپانی کرده است.

گوگل به منظور در اختیار گرفتن روش‌های جدید برای انجام تبلیغات، تغییراتی را در فرمت‌های بکار رفته در تبلیغات خود به کار بسته است. این روش‌های جدید برای تبلیغات در فصل سوم از سال ۲۰۱۵ میلادی معرفی شده‌اند. روش‌های مورد استفاده توسط اپل و تغییرات ایجاد شده به روشنی باعث بهبود نصب اپلیکیشن‌ها و ارتقا تبلیغات نمایش داده شده توسط این کمپانی شده است. موفقیت در زمینه‌ی تبلیغات اپلیکیشنی اهمیت فوق‌العاده‌ای برای گوگل دارد، چراکه غول جستجو به شکل جدی در پی آن است تا این بازار را از دست فیس‌بوک خارج کرده و بخش اعظمی از آن را در اختیار خود داشته باشد.

یکی دیگر از مواردی که گوگل را در برابر فیس‌بوک قرار می‌دهد، سرمایه‌گذاری بالای این دو کمپانی در جستجوی موبایل است. هر دو کمپانی سرمایه‌ی بسیار بالایی را پیشبرد اهداف خود و استفاده از هوش مصنوعی در انجام جستجو از طریق گجت‌های موبایل به کار بسته‌اند.

هرچند گوگل به صورت دقیق میزان درآمد کسب شده از طریق تبلیغات در یوتیوب را ارائه نکرده، اما به جرات می‌توان گفت که تبلیغات در این سرویس بخش بزرگی از درآمد تبلیغاتی گوگل را به خود اختصاص داده است. همچنین باید به این موضوع اشاره کرد که علاوه بر اختصاص بخش بزرگی از درآمد تبلیغاتی، یوتیوب رشد خوبی را نیز از نظر کسب درآمد به خود دیده است.

تقاضای بالا برای تبلیغات در یوتیوب باعث شده تا هزینه هر کلیک در تبلیغات آنلاین برای گوگل کاهش یابد، بطوریکه شاهد کاهش ۹ درصدی این فاکتور در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن هستیم. تبلیغات در یوتیوب در مقایسه با تبلیغات در سرویس جستجوی گوگل هزینه‌ی کمتری داشته و به ندرت می‌توان از این تبلیغات به فروش مستقیم رسید.

یکی از مواردی که هر روزه شاهد گسترده شدن آن بوده و می‌توان آن را امری اجتناب ناپذیر خواند، سرازیر شدن دلارهای تبلیغاتی از حوزه‌ی تبلیغات سنتی به سمت حوزه‌ی آنلاین نظیر گجت‌های موبایل، ویدیو و شبکه‌های اجتماعی هستیم. در واقع حوزه‌ی بازاریابی آنلاین و تبلیغات در دنیای مجازی در حال تغییر رویه‌ی بازار رسانه‌ای در تمام جهان است.

در طول پنج سال آینده حوزه‌ی گجت‌های موبایل شاهد افزایش چشمگیر تبلیغات خواهد بود. در آینده‌ی نزدیک شاهد این موضوع خواهیم بود که گجت‌های موبایل بخش بزرگی از بودجه‌های تبلیغاتی را مال خود کرده و حوزه‌ی موبایل تمام حوزه‌های تبلیغات نظیر جستجو، ویدیو، نمایش و شبکه‌های اجتماعی را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد، در چنین شرایط عرصه برای فعالیت تبلیغاتی رسانه‌های چاپی بسیار تنگ خواهد شد.

موبایل تبدیل به بزرگ‌ترین کانال تبلیغات خواهد شد، بطوریکه درآمد حاصل از تبلیغات در حوزه‌ی موبایل در کشور آمریکا تا سال ۲۰۲۰ شاهد افزایشی بیش از ۲۶.۵ درصد خواهد بود.

تبلیغات در حوزه‌ی ویدیو‌ و سرویس‌های مرتبط با این محتوا در مقایسه با تبلیغات دیداری و جستجو رشد بیشتری را از خود به نمایش خواهند گذاشت. تبلیغات در ویدیو تا سال ۲۰۲۰ در کشور آمریکا شاهد افزایش درآمد به میزان ۲۱.۹ درصد خواهد بود.

در سال ۲۰۱۹ میلادی درآمد حاصل از تبلیغات در حوزه‌ی جستجوی موبایل از درآمد جستجو روی دسکتاپ پیشی خواهد گرفت. در همین دوره درآمد حاصل از تبلیغات در حوزه‌ی جستجوی موبایل شاهد افزایشی ۲۵.۲ درصدی خواهد بود، حال آنکه درآمد تبلیغات در حوزه‌ی موبایل شاهد کاهش خواهد بود.

تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی رشد بسیار زیادی را به خود می‌بیند، بطوریکه درآمد تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی تا سال ۲۰۲۰ در کشور آمریکا شاهد رشدی ۱۴.۹ درصدی خواهد بود.

بین سال ۲۰۱۵ تا سال ۲۰۲۰، درآمد حاصل از حوزه‌ی تبلیغات سنتی در کشور آمریکا تنها شاهد رشدی ۰.۵ درصدی خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات