11 نکته ظریف در طراحی که نشان از توجه فراوان اپل به جزئیات دارند

چهارشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
اپل همیشه به طراحی محصولات بسیار باکیفیت و خوش ساخت شهره است. طراحی دقیق و حساب شده و صدالبته توجه وسواس گونه به جزئیات، بارزه این نگرش است که باعث می‌شود حتی کوچک‌ترین نکات هم در رابطه با تجربه و احساس کاربر، از قلم نیفتد.
تبلیغات

بسیاری از این جزئیات، حتی یک‌بار هم توجه کاربران را به طور محسوس جلب نمی‌کند، اما آن‌ها همیشه، تجربه کاربران را تحت تاثیر قرار می‌دهند. مثلا در طراحی صفحه قفل iOS، وقتی رمز عبور را اشتباه می‌زنیم، به جای آن‌که پیام آزاردهنده "رمز عبور اشتباه است" ظاهر شود، کادر مربوطه به آرامی می‌لرزد که هم پیام را خوب منتقل می‌کند، هم تعامل کاربر با دستگاه را از حالت خشک و ماشینی در می‌آورد. این‌ها همه نکاتی هستند که کم به چشم آمده، اما در حقیقت تاثیر شگرفی دارند.

فن هوشمند و با نزاکت:

aa-smart-fan-that-listens

قابلیت تبدیل صدا به متن، یکی از ویژگی‌های جذابی است که به دنبال ورود سیری به آیپد، وارد سیستم عامل OS X و رایانه‌های مک شد. وقتی این قابلیت را فعال می‌کنید، سرعت چرخش فن‌ها به صورت خودکار کاهش می‌یابد تا سر و صدای اضافی، خللی در کار ایجاد نکند.

 نور زندگی:

aa-breathing-sleep-light

در کناره لپ‌تاپ‌های مک، یک لامپ LED هوشمند قرار دارد که در زمان رفتن به حالت Sleep، با الگویی مشابه تنفس انسان روشن و خاموش می‌شود. گویی خود دستگاه هم زنده است و دارد بعد از چند ساعت انجام کار، استراحت کرده و به آرامی نفس می‌کشد. این اثر، از نظر روانشناختی می‌تواند باعث احساس امنیت و آرامش شود. اپل این ایده را در سال 2002 بصورت پتنت در آورد.

ورود به اپلیکیشن دوربین با افکتی جالب:

aarebound-to-unlock-the-camera-app

در صفحه قفل iOS، یک آیکون دوربین در سمت چپ پایین صفحه قرار دارد. برای ورود به اپلیکیشن دوربین، باید این آیکون را به سمت بالا بکشید. اما افکتی که اپل در اینجا استفاده کرده بسیار جالب و پویا است. مثلا اگر صفحه را تا نیمه بالا بیاورید و سپس رها کنید، صفحه پایین افتاده و پس از چند بار برخورد به کف و بالا و پایین پریدن منطقی، در جای خود قرار می‌گیرد. اگر صفحه را بالا آورده و این‌بار محکم به پایین بکشید، صفحه به کف برخورد کرده، سپس دوباره و با سرعت بالا می‌جهت و دوربین باز می‌شود.

 بازتاب نور از عناصر بصری:

aa-virtual-reflections

لغزنده‌هایی که برای تنظیماتی مانند تغییر حجم صدا در نظر گرفته شده‌اند، به گونه‌ای از جنس فلز طراحی شده و نور را بازتاب می‌کنند. حال اگر آیفون را به آرامی به چپ و راست کج کنید، زاویه بازتاب این نورها تغییر می‌کنند.

 آهن ربای مخفی:

aa-hidden-magnets

در مدل‌های قدیمی‌تر آی‌مک که دوربین مخصوص چت ویدیویی "iSight" در خود دستگاه تعبیه نشده و باید یک دوربین اضافه بصورت جداگانه تهیه می‌شد، در لبه بالایی آی‌مک یک آهن‌ربا قرار گرفته بود که از دید کاربر کاملا پنهان بود. اما می‌شد دوربین را به راحتی بر روی لبه بالایی گذاشته و از بابت افتادن یا جا به جا شدن آن هم نگرانی وجود نداشت. این آهن‌ربا برای نگه داشتن کنترل از راه دور هم استفاده می‌شد.

بلند کردن در لپ‌تاپ با یگ انگشت:

aa-one-finger-lift-to-open

به لطف فضایی که میان لبه صفحه نمایش و بدنه ایجاد شده، می‌توان تنها با یک انگشت در لپ‌تاپ را بلند کرد. این ویژگی، در نگاه اول ساده به نظر می‌رسد، اما پس از چندین بار استفاده در روز، می‌بینید چقدر لذت بخش و راحت است. البته اگر این کار را در مک‌بوک‌ ایر با سرعت زیاد انجام دهید، بدنه دستگاه از روی زمین بلند می‌شود.

  دکمه Caps Lock هوشمند:

aa-smart-caps

وقتی با سرعت شروع به تایپ می‌کنیم، ممکن است بارها به اشتباه، دکمه کپس لاک را فشرده و به زحمت بیفتیم. اپل این دکمه در مک‌بوک‌های ایر و رو طوری برنامه ریزی کرده که با یک ضربه کوچک عمل نمی‌کند و باید کمی بیشتر از یک لحظه آن را فشرد. بنابراین با یک تکنیک ساده، تجربه کاربری بهبود یافته و لذت تایپ، خصوصا با وجود صفحه کلید جزیره‌ای و خوش ساخت اپل، بسیار بیشتر می‌شود.

 سیستم Hi-Fi داخلی:

aa-hidden-hi-fi-audio

حرفه‌ای‌های دنیای میکس و صدا که از مبدل‌های نوری صوتی استفاده می‌کنند، می‌توانند خروجی صوتی TOSLINK (کابل‌های فیبر نوری انتقال صوت) بگیرند و از کیفیت صدای بسیار بهتری بهره ببرند.

 افکت ماه گرفتگی در Do Not Disturb:

aa-tiny-do-not-disturb-eclipse

این قابلیت که باعث می‌شود تماس‌های ورودی، پیام‌های متنی و انواع اطلاع رسانی‌های دیگر مزاحم کار یا استراحت شما نشوند، پس از فعال سازی با ظاهر شدن یک آیکون هلال ماه در نوار نوتیفیکیشن‌ها همراه می‌شود. با فعال و سپس غیر فعال کردن این قابلیت، می‌بینید که این هلال ماه با یک انیمیشن زیبای خسوف محو می‌شود.

 پیش‌بینی در مورد دکمه Store:

aa-predictive-store-button

دکمه Store در اپلیکیشن پخش موسیقی، ویدیو و iBooks به چشم می‌خورد. این دکمه در نسخه‌های قبلی iOS، به دلیل جای‌گذاری مناسبش باعث می‌شد کاربر به اشتباه به سمت فروشگاه آیتیونز و خرید ناخواسته (تلقینی) هدایت شود، اما در نسخه جدید سیستم عامل کارکرد آن اصلاح شده و با یک بار لمس عمل نمی‌کند، چرا که خصوصا در زمان جا به جایی میان بخش‌های مختلف برنامه‌ پخش موسیقی، مثلا "Now Playing" و "Artist"، کاربر به اشتباه می‌افتاد. اکنون دو بار لمس برای فعال سازی آن مورد نیاز است.

 لغزنده‌های تنظیم روشنایی صفحه و حجم صدا در Control Center:

aa-volume-and-brightness-bounce

دفعه بعد که با این لغزنده‌ها رو به رو می‌شوید، به عملکرد جالب آن‌ها دقت کنید. اگر دسته‌ی لغزنده را گرفته، به سمتی کشیده و رها کنید، می‌بینید که حرکت آن متناسب با نیروی شما، تا لحظاتی کوتاهی پس از برداشتن انگشتتان ادامه می‌یابد. همچنین اگر این کار را با سرعت انجام دهید، دسته لغزنده به انتهای مسیر خورده و به عقب بر‌می‌گردد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات