جذب کاربر بیشتر: انتشار اپلیکیشن در چند استور

سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
با فراگیر شدن استفاده از گوشی‌های هوشمند در کشورمان، بنگاه‌های اقتصادی بیشتری به سمت استفاده از این بستر برای توسعه کسب‌وکار خود در حرکت هستند.
تبلیغات

با توجه به این که در کشورمان از گوشی‌های هوشمند با سیستم عامل اندروید و iOS استقبال بیشتری شده است، معمولا اپلیکیشن‌ها حداکثر برای این دو سیستم عامل توسعه می‌یابند.

برخلاف IOS که تنها یک استور برای انتشار اپلیکیشن بر پایه آن وجود دارد، در اندروید این امکان وجود دارد که کاربران از استورهای مختلفی به غیر از گوگل پلی، اپلیکیشن‌های مورد نظر خود را دانلود و نصب کنند. از همین رو استورهای اندرویدی مختلفی در کشورمان وجود دارد. بزرگ‌ترین سؤال پیش روی بازاریابان و توسعه‌دهندگان اپ این است که آیا لازم است اپلیکیشن خود را در چند استور اندرویدی منتشر کنند یا خیر.

در این مقاله سعی خواهیم کرد عوامل مهمی که باید قبل از انتشار اپلیکیشن در استورهای مختلف در نظر گرفته شود همراه با مهم‌ترین فواید این تصمیم استراتژیک بررسی کنیم.

بررسی چالش‌ها

آماده‌سازی نسخه برای هر استور: انتشار اپلیکیشن در هر استور نیازمند آماده‌سازی نسخه خاص آن استور است. استفاده از API-های جدید، اینتنت‌های متفاوت و تغییراتی دیگر، اصلی‌ترین اقداماتی است که باید در نسخه خاص هر استور انجام داد. آماده‌سازی نسخه برای یک استور اندرویدی دیگر بسیار کم هزینه‌تر و ساده‌تر از آماده‌سازی برای یک پلتفرم دیگر، مانند ویندوز و یا iOS، است. اکثر استورهای اندرویدی کشورمان مانند مایکت و کافه‌بازار مستنداتی برای توسعه نسخه خاص خود فراهم کرده‌اند. علاوه بر این مایکت مستنداتی جهت آماده‌سازی هم‌زمان چند نسخه در یک پروژه توسعه آماده کرده است.

ساخت حساب توسعه دهندگی جدید: ساخت حساب توسعه‌دهندگی جدید در کافه‌بازار سالانه ۴۰ هزار تومان هزینه دارد؛ اما در دیگر استورهای اندرویدی ایرانی رایگان است.

مانیتورینگ و پاسخ به فیدبک کاربران: امتیاز اپلیکیشن در استور و نظرهای آن، مهم‌ترین مرجع کاربران برای دانلود کردن یک برنامه است. لازم نیست همه نظرات کاربران پاسخ داده شوند. اما صحبت کردن با کاربران، اهمیت دادن به نظرات‌شان و اعلام ویژگی‌های نسخه‌های بعدی می‌تواند کمک کند. هر چه تعداد استورها بیشتر شود، کار مانیتور کردن و پاسخ به آن‌ها سخت‌تر می‌شود. در این بین شبکه اجتماعی مای‌نت در مایکت می‌تواند به راحت‌تر پاسخ دادن به نظرات کمک کند.

حمایت یک استور در صورت انحصار: مدتی است که کافه‌بازار به طور غیررسمی به توسعه‌دهندگان اعلام کرده است که تنها اپ‌هایی بنر می‌گیرند که به طور انحصاری در کافه‌بازار منتشر می‌شوند. در مدت اخیر مشاهده شده است که این حمایت اپ‌های انحصاری تنها برای بازی‌ها بوده است و روی حمایت از برنامه‌های کاربردی تاثیری نداشته است.

 نکته مهم دیگر این است که در سال‌های گذشته صفحه اول استورها بسیار جذاب بوده است و به اپ‌ها کمک می‌کرده است تا بتوانند دانلود اولیه ارگانیک زیادی جذب کنند. اما در دو سال اخیر قدرت صفحه اول استورها کم‌تر شده است و مارکتینگ در خارج استورها به یکی از برنامه‌های اصلی برای جذب کاربر تبدیل شده است.

فواید انتشار در چند استور

بیشتر دیده شدن اپ: با توجه به اپلیکیشن‌های فراوانی که در کافه‌بازار منتشر شده است، با وجود بازاریابی قوی باز هم امکان دیده‌شدن اپ‌ها در استور یک رقابت دشوار است. از این رو استورهای دیگری که اپلیکیشن‌های فارسی کم‌تری دارند می‌توانند مکان مناسبی باشند تا فرصت دیده شدن را به اپلیکیشن‌ها بدهند.

به طور مثال مایکت، اپ‌های کم‌تری از کافه‌بازار دارد و انتشار یک برنامه کاربردی خوب و یا بازی خوب می‌تواند به پیدا شدن آن توسط کاربرانش و گرفتن جایگاه‌های بهتر از صفحه اول کمک کند.

دسترسی به کاربران جدید: هر استور کاربران خود را دارد و با انتشار اپ در هر استور دسترسی به کاربران جدید ایجاد می‌شود. مطمئنا سهم هر استور از کل کاربران متفاوت است. با این وجود از آن جا که هزینه آماده‌سازی نسخه برای هر استور اندرویدی اندک است، با افزایش امکان پیدا شدن اپ، فرصت افزایش تعداد کاربر ایجاد می‌شود.

فرصت برای افزایش درآمد: با افزایش تعداد کاربران، درآمد نیز افزایش خواهد یافت. تحقیقات DeveloperEconomics نشان داده است که با انتشار در استورهای مختلف، درآمد افزایش می‌یابد.

 نتیجه‌گیری

در شرایط امروز صنعت اپ ایران، با توجه به بالا رفتن هزینه جذب کاربر، انتشار اپ در چند استور اندرویدی فرصتی است برای جذب کاربر و افزایش درآمد. موارد موفق اخیر در بین اپ‌های ایرانی مانند کوییز آف کینگز و دنده دو نیز نشان می‌دهند که برای بهره‌مندی هر چه بیشتر از این صنعت، مهم است تا در استورهای مهم اندرویدی برنامه را منتشر کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات