زوم‌اَپ: محدود کردن اینترنت موبایل به نرم‌افزارهای دلخواه

شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
به کمک این اپلیکیشن‌ها دسترسی به اینتنرت را برای بخش‌ نرم‌افزارهای مورد نظر خود محدود کنید.
تبلیغات

استفاده از اینترنت همراه در کنار تمام مزیت‌هایش، نیازمند هزینه‌هایی است که شاید بعضی اوقات کاربرد آن به صرفه نیست. AFWALL+ و  NoRootFireWall اپلیکیشن هایی هستند که برای حل این مشکل ساخته شده‌اند تا با کمک آن‌ها بتوانید تنها همان‌قدر که به اینترنت نیاز دارید هزینه بپردازید. با زوم‌اپ همراه باشید.

 مهم نیست مشترک ایرانسل باشید یا همراه اول یا حتی رایتل، در هر صورت قیمت بسته‌های اینترنت موضوعی است که همیشه با آن مواجه خواهید بود. برای مثال اگر شما تصمیم خرید بسته‌ی 2 گیگابایتی از اپراتور‌های ایرانسل، همراه اول و رایتل را داشته باشید باید ده تا بیست هزار تومان در ماه برای آن هزینه کنید و از طرفی بسته‌های ارزان قیمت‌تر دارای حجم کمی هستند و نیاز کمتر کسی را برآورده می‌کنند. اما AFWall+ برای گوشی‌های روت شده و دو نرم‌افزار NoRootFireWall و NR DataFireWall برای گوشی‌های روت نشده، اپلیکیشن‌هایی هستند که در حل این مشکل کمک بسیاری به شما می‌کنند.

این اپلیکیشن‌ها به صورت یک فایروال در اندروید عمل می‌کنند که بعد از نصب آن تمامی نرم‌افزارهای گوشی برای استفاده از اینترنت به اجازه‌ی این فایروال‌ها نیاز خواهند داشت. برخلاف باور بسیاری از کاربران که به این موضوع آگاه نیستند، بخش زیادی از حجم بسته‌های اینترنی توسط اپلیکیشن‌هایی که در پس‌زمینه بدون اطلاع ما بروزرسانی می‌شوند مصرف می‌شود.

شما با کمک فایروال می‌توانید اینترنت گوشی خود را تنها به اپلیکیشن‌های مورد نظرتان اختصاص دهید تا از مصرف دیتای اضافه توسط دیگر برنامه‌ها جلوگیری شود. برای مثال شما به هیچ‌وجه برای استفاده از اپلیکیشن وایبر یا واتس‌اپ نیاز به بسته‌ی دو گیگابایتی نخواهید داشت (مگر آنکه روزانه تعداد زیادی عکس و ویدئو ارسال یا دریافت کنید).

با کمک این برنامه‌ها و محدود کردن اینترنت سیم‌کارت تنها به اپلیکیشن‌های ارتباطی مانند وایبر، شاید یک بسته 200 مگابایتی هم برای یک ماه شما کافی باشد و  مجبور به پرداخت هزینه اضافی برای بسته‌ی 2 گیگابایتی نباشید.

AFWall2

AFWALL+ (برای گوشی‌های روت شده)

بعد از نصب و اجرای نرم‌افزار، با لیستی از تمام اپلیکیشن‌ها مواجه خواهید شد. رو‌به‌روی هر نرم‌افزار سه گزینه وجود دارد که مربوط به ارتباط‌های LAN و WIFI و DATA هستند که گزینه‌ی دیتا به اینترنت سیم‌کارت و گزینه wifi به ADSL اختصاص دارد.

تنها کار لازم برای فعال شدن این نرم‌افزار، انتخاب اپلیکیشن‌های مجاز برای استفاده از اینترنت سیم‌کارت (با انتخاب گزینه‌ای که در ردیف اینترنت سیم‌کارت وجود دارد) و سپس فعال کردن فایروال است. برای این منظور از منوی بالای نرم‌افزار گزینه EnableFirewall را انتخاب کنید تا علامت فایروال به رنگ سبز تغییر پیدا کند.

بعد از هر تغییر در لیست نرم‌افزار‌های مجاز از جمله کم یا زیاد کردن تعداد اپلیکیشن‌ها، باید از منوی برنامه گزینه‌ی SAVE را انتخاب کنید.

 

nore2

NOROOT DATA FIREWALL (بدون نیاز به روت)

همانطور که گفته شد برای گوشی‌های روت نشده هم امکان محدود‌سازی اینترنت به اپلیکیشن‌های خاص وجود دارد با این تفاوت که این کار با کمک یک VPN مجازی انجام خواهد شد و خبری از یک فایروال حقیقی نخواهد بود‌. این موضوع خللی در کارایی‌ برنامه ایجاد نمی‌کند با این‌حال تنها نکته‌ی منفی آن این است که با فعال بودن این VPN مجازی، شما قادر به اجرای یک VPN حقیقی نخواهید بود و باید بین اجرای این اپلیکیشن (و مورد‌های مشابه در گوشی‌های روت نشده) و استفاده از یک سرویس VPN، تنها یک مورد را انتخاب کنید.

نحوه‌ی استفاده از این برنامه نیز مانند AFWALL+ است. شما بعد از ورود به نرم‌افزار با لیستی از اپلیکیشن‌های گوشی خود مواجه خواهید شد و می‌توانید برای اتصال آن‌ها به اینترنت دیتا و یا WIFI اجازه‌ی دسترسی صادر کنید.

نکته‌ی قوت این اپلیکیشن نسبت به نرم‌افزارهای مشابه، وجود بخش آنالیز برنامه‌ها است که به شما این امکان را می‌دهد که به مقدار مصرف آن‌ها به طور کامل نظارت کنید و تصمیم بهتری را در رابطه با اینکه کدام نرم‌افزار اجازه‌ی دسترسی به اینترنت داشته باشد را بگیرید.

 

nore1

NOROOT FIREWALL (بدون نیاز به روت)

در این اپلیکیشن هم شما با یک فایروال حقیقی مواجه نخواهید بود و به طور تقریبی با امکاناتی مشابه نرم‌افزار قبل رو‌به‌رو خواهید بود. با این حال دلیل معرفی این اپلیکیشن در کنار NoRoot DATA FireWall، وجود یک ویژگی جالب توجه در تنظیمات این برنامه است.

شما بر خلاف دیگر برنامه ها، در این اپلیکیشن محدود به دو حالت فعال، یا غیر‌فعال نخواهید بود. بلکه حالت سومی هم وجود دارد که به شما این امکان را می‌دهد تا تعیین کنید که نرم افزارهایی که شامل این حالت می‌شوند، هنگامی که نیاز به دسترسی اینترنت داشتند از طریق نوتیفیکیشن ابتدا به شما اطلاع داده، و سپس در صورت اجازه‌ی موقت شما، اتصال خود را با اینترنت برقرار کنند. این ویژگی برای اپلیکیشن‌هایی مانند اینستاگرام یا بازار بسیار مفید خواهد بود. برای مثال اپلیکیشن بازار در صورت وصل بودن به اینترنت، هرچندروز یک بار تعداد برنامه‌های قابل بروزرسانی را به اطلاع شما می‌رساند. شما با قرار دادن این اپلیکیشن در حالت سوم فایروال مجازی، می‌توانید تا همزمان با مسدود کردن مصرف دیتای اضافی توسط بازار، کارکرد آن را برای اعلام بروزرسانی‌ها نیز حفظ کنید.

توجه : با فعال کردن این برنامه‌ها نه تنها اینترنت سیم‌کارت، بلکه اینترنت wifi هم به نظارت این نرم‌افزارها نیاز خواهد داشت. پس لازم است که در ردیف اینترنت WIFI گزینه Any Application یا تمام موارد را پیدا و فعال کنید تا در صورتی که با WIFI به اینترنت متصل شدید دچار هیچ‌گونه محدودیتی نباشید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات