نمای روبه‌روی مانیتور گیمینگ ROG Swift ایسوس

بررسی مانیتور ۳۶۰ هرتز ROG Swift ایسوس؛ نمایش ۷۵۰ میلیون پیکسل در هر ثانیه!

یک‌شنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۰
مطالعه 13 دقیقه
مانیتور ۳۶۰ هرتزی ایسوس یکی از سریع‌ترین پنل‌های IPS جهان را دارد و محصولی خاص با کاربری خاص به‌شمار می‌رود.
تبلیغات

مانیتور گیمینگ ROG Swift ایسوس با نرخ‌نوسازی ۳۶۰ هرتزی، پنل IPS، روشنایی ۵۰۰ نیت، وضوح 1080p، پاسخ‌گویی یک میلی‌ثانیه و پشتیبانی از فناوری‌های G-SYNC انویدیا و FreeSync ای‌ام‌دی، مانیتوری تمام‌عیار برای مقاصد گیمینگ و بازی‌های E-Sports به‌شمار می‌رود.

بدون فوت وقت به‌سراغ بررسی مانیتور جذاب ایسوس می‌رویم؛ اما پیش‌از‌آن بهتر است به قیمت ۲۶ میلیون تومانی ROG Swift هم اشاره‌ای داشته باشیم. در این بازه قیمتی می‌توان مدل‌هایی با پنل بزرگ‌تر در ابعاد ۲۷ و ۳۱ اینچ از برندهایی چون MSI و کولرمستر خریداری کرد که از نرخ‌نوسازی ۱۶۵ هرتز بهره می‌برند.

مانیتور ۳۶۰ هرتز ROG Swift از سوی دفتر ایسوس در ایران برای بررسی در اختیار زومیت قرار گرفته است.

طراحی و مجموعه درگاه مانیتور ROG Swift ایسوس

ایسوس در طراحی مانیتور ۳۶۰ هرتز خود از همان طراحی جسورانه و به‌اصطلاح گیمینگی استفاده می‌کند که پیش‌تر در محصولات دیگر ROG نیز دیده بودیم. مشخصه‌ی اصلی طراحی مانیتور را باید ستون قطور پشتی، دو پایه‌ی بزرگ و یک پایه‌ی کوچک بدانیم. در برخی از مدل‌ها قسمت انتهایی پایه را چراغی LED به‌رنگ قرمز تشکیل می‌دهد که لوگوی ROG را به میز می‌تاباند. در ROG Swift PG259QN از این پایه خبری نیست و درعوض در سمت چپ پنل پشتی دستگاه، لوگوی ROG مزین به نورپردازی RGB قرار دارد که دل هر گیمری را خواهد برد!

لوگوی RGB ایسوس در پشت مانیتور گیمینگ ROG Swift ایسوس

به‌ستون مانیتور، لولایی با امکان چرخش ۹۰ درجه و همچنین تنظیم زوایای عمودی و افقی متصل شده است که با استفاده از آن می‌توان ارتفاع مانیتور را نیز تنظیم کرد. ستون ساختاری فلزی دارد؛ اما روی آن را با لایه‌هایی از پلاستیک به رنگ خاکستری روشن پوشانده‌اند؛ اما پایه‌ها شرایطی متفاوتی دارند و تماما از فلز تشکیل شده‌اند؛ البته به‌جز قسمت‌های نارنجی رنگ که جنسی پلاستیکی دارند.

زاویه‌ی تنظیم هریک‌از لولاها به‌شرح زیر است:

  • تنظیم ارتفاع از صفر تا ۱۲۰ میلی‌متر
  • چرخش ۹۰ درجه‌ای درجهت عقربه‌های ساعت
  • تغییر زاویه‌ی افقی از ۲۵- تا ۲۵+ درجه
  • تغییر زاویه‌ی عمودی از ۵- تا ۲۰+ درجه
استفاده عمودی از مانیتور گیمینگ ROG Swift ایسوس
تنظیم ارتفاع مانیتور گیمینگ ROG Swift ایسوس

خوشبختانه در قسمت ستون، حفره‌ای کوچک برای مدیریت کابل‌ها نیز قرار داده شده است که البته کمکی به پنهان‌شدن کابل‌ها نمی‌کند؛ اما همچنان گزینه‌ای مطلوب برای جلوگیری از شلوغ شدن میزکار به‌شمار می‌رود.

لوگوی ROG با نورپردازی RGB در پشت مانیتور گیمینگ ROG Swift ایسوس

نیمی از پنل پشت مانیتور را بافتی مشابه مسیرهای ارتباطی مدار تشکیل می‌دهد و ترکیب آن با لوگوی نورانی ROG، زیبایی منحصربه‌فردی به نمای پشتی دستگاه اعطا کرده است. در سمت مخالف لوگو، ۴ دکمه‌ی کنترلی و یک جوی‌استیک ۵ جهته قرار دارد که همگی برای دسترسی به تنظیمات سریع مانیتور و همچنین مدیریت تنظیمات آن کاربرد دارند.

ابعاد بزرگ پایه و خصوصا ستون آن مناسب پنلی ۲۴ اینچی نیست

مرکز پنل پشتی و درست در قسمت اتصال لولا به بدنه‌ی مانیتور، دایره‌ای شبیه به لوگوی استودیو بازی‌سازی Coalition وجود دارد و خروجی فن‌ها نیز در همین قسمت دیده می‌شوند. صدای فن به‌هیچ وجه آزاردهنده نیست و حتی درصورت فعال کردن حالت OD نیز متوجه چرخش فن‌ها نمی‌شوید.

پوشش کابل‌های مانیتور گیمینگ ROG Swift ایسوس

بنا به‌گفته‌ی ایسوس، سیستم خنک‌کننده‌ی مانیتور ROG Swift تا ۱۲ درصد بهینه‌تر از دیگر مانیتورهای مجهز به فناوری G-Sync عمل می‌کند و هوای خنک پس از ورود از مرکز پنل پشتی و دریافت دما، از اطراف پنل خارج می‌شود.

درگاه‌های ارتباطی مانیتور در قسمت نزدیک به لبه‌ی پایین مانیتور و درست زیر لولای نمایشگر قرار دارند که به‌علت فاصله‌ی کم از حاشیه‌ی پایین دستگاه و همچنین فرورفتگی نسبی، قسمت انتهایی کابل‌ها خم می‌شوند و اتصال کابل‌ها نیز به‌سختی صورت می‌گیرد؛ بااین‌حال باتوجه به اینکه تعویض پورت امری روزمره نیست، از مشکل این بخش چشم‌پوشی می‌کنیم. پورت‌های مانیتور ROG Swift به‌شرح زیر است:

  • جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون
  • دو درگاه USB 3.0
  • یک درگاه USB-B
  • یک درگاه Display Port 1.4
  • یک درگاه HDMI 2.0
محل اتصال پورت‌های مانیتور گیمینگ ROG Swift ایسوس
پورت‌های مانیتور گیمینگ ROG Swift ایسوس

باتوجه به استفاده‌ی دستگاه از درگاه HDMI 2.0، برای استفاده از نرخ‌نوسازی حداکثری باید از درگاه Display Port استفاده کنید؛ چراکه درغیراین‌صورت نرخ‌نوسازی در وضوح 1080p محدود به ۲۴۰ هرتز خواهد بود.

کیفیت تصویر مانیتور ROG Swift ایسوس

مانیتور ایسوس ROG Swift از پنل ۲۴٫۵ اینچ از نوع IPS LCD استفاده کرده است که محتوا را با وضوح 1080p نمایش می‌دهد. خوشبختانه برای افرادی که به‌دنبال فضا و وضوح بیشتری هستند، مدلی با پنل ۲۷ اینچی و وضوح 1440p نیز دردسترس قرار دارد که این مدل نیز از نرخ نوسازی ۳۶۰ هرتزی بهره می‌برد.

زاویه دید مانیتور گیمینگ ROG Swift ایسوس

به‌منظور شخصی‌سازی مانیتور می‌توانید از ۶ پروفایل پیش‌فرض شامل Scenery، Racing، Cinema، RTS، G-Sync و sRGB استفاده کنید. اگر درنظر دارید تا میزان روشنایی به حداکثر برسد گزینه G-Sync Mode دراختیار شماست و با فعال کردن پروفایل Racing Mode نیز رنگ‌ها با بالاترین دقت ممکن نمایش داده می‌شوند.

تست کنتراست مانیتور گیمینگ ROG Swift ایسوس

سریع‌ترین پنل IPS جهان با نرخ نوسازی دیوانه‌وار ۳۶۰ هرتزبرثانیه!

حداکثر میزان روشنایی در ROG Swift به بیش از ۴۴۰ نیت می‌رسد که در پروفایل G-Sync میسر می‌شود. در این حالت کنتراستی برابر با ۲۲۱ دریافت می‌کنید که با درنظر گرفتن ماهیت پنل IPS دستگاه، عددی قابل‌قبول و مناسب ارزیابی می‌شود.

روشنایی مانیتور گیمینگ ROG Swift ایسوس

حالت‌های تصویر / درصد سفیدی الگو

۲ درصد

۱۰ درصد

۲۵ درصد

۵۰ درصد

۹۰ درصد

۱۰۰ درصد

SDR

Scenery

۳۶۳

۳۶۲

۳۶۴

۳۶۴

۳۶۳

۳۶۲

Racing

۱۷۸٫۵

۱۷۹٫۳

۱۸۰٫۲

۱۷۵

۱۷۶

۱۷۶٫۹

Cinema

۳۰۰

۳۰۱

۳۰۲٫۱

۳۰۲٫۱

۳۰۱٫۵

۳۰۲

RTS

۲۹۳٫۷

۲۹۴٫۸

۲۹۵٫۵

۲۹۵٫۲

۲۹۵٫۱

۲۹۴

G-Sync

۴۴۴

۴۴۸

۴۴۴

۴۴۴

۴۴۴

۴۴۴

sRGB

۱۶۸٫۷

۱۶۹٫۲

۱۶۹٫۵

۱۷۰

۱۷۰

۱۷۰

HDR

G-Sync

--

۴۵۴

--

--

--

--

* تمامی اطلاعات ذکرشده در این جدول را زومیت تهیه کرده است.

یکی از مشکلات اصلی مانیتور ایسوس را باید غیبت عمق رنگی DCI-P3 بدانیم. تمامی پروفایل‌های رنگی دستگاه حداقل عمق رنگ sRGB را پوشش می‌دهند که باوجود کفایت، همچنان غلظت رنگ کمتری را درمقایسه با DCI-P3 ارائه می‌کند و کاربر را از تجربه تصاویری جذاب‌تر محروم می‌کند.

تست نشت نور مانیتور گیمینگ ROG Swift ایسوس

در لبه‌های پنل آثاری از نشت نور مشاهده می‌شود که البته شدت آن کمتر از برخی مدل‌های هم‌قیمت در میان مانیتورهای گیمینگ است. از سوی دیگر باید توجه داشت که در استفاده‌های روزمره به‌ندرت متوجه نشت نور خواهید شد و فقط هنگام تماشای تصویری تیره در محیط‌های تاریک، نشت نور به چشمتان خواهد آمد.

عملکرد مانیتور گیمینگ ROG Swift ایسوس در پوشش فضاهای رنگی

حالت تصویر / فضای رنگی

sRGB

DCI-P3

Adobe RGB

پوشش

خطای میانگین

پوشش

خطای میانگین

پوشش

خطای میانگین

Scenery

۹۲٫۸

۵٫۳

۷۱٫۹

--

۷۱٫۸

--

Racing

۹۳

۴

۷۲٫۱

--

۷۱٫۹

--

Cinema

۹۵٫۷

۵٫۴

۷۱٫۹

--

۷۱٫۹

--

RTS

۹۲٫۷

۴٫۷

۷۱٫۹

--

۷۱٫۶

--

G-Sync

۹۲٫۴

۵٫۸

۷۲

--

۷۱٫۶

--

sRGB

۹۲٫۸

۴٫۱

۷۲

--

۷۲

--

* تمامی اطلاعات ذکرشده در این جدول را زومیت تهیه کرده است.

اصلی‌ترین ویژگی محصول تایوانی‌ها که سبب تمایز آن با دیگر مدل‌های موجود در این بازه قیمتی می‌شود، سرعت پاسخ‌گویی بالای پنل IPS آن است؛ درواقع به‌گفته‌ی ایسوس با سریع‌ترین پنل IPS جهان طرف هستیم که حجم پیکسل‌هایی که درواحد ثانیه نمایش می‌دهد به بیش‌از ۷۴۰ میلیون پیکسل می‌رسد!

نرخ‌نوسازی تصویر مانیتور گیمینگ ROG Swift ایسوس

حجم پیکسل‌هایی که در ثانیه پردازش می‌شود آنقدر بالاست که برای مشاهده‌ی بهترین نتیجه درزمان اجرای بازی محبوب خود، حداقل باید سیستمی با گرافیک RTX 3070 و پردازنده‌های نسل دوازدهمی اینتل یا Ryzen 7000 داشته باشید.

ویژگی OverDrive به کاهش Motion Blur کمک زیادی می‌کند

طبق ادعای ایسوس به‌روزرسانی پیکسل‌ها در کسری از ثانیه انجام می‌شود و مانیتور تنها به یک میلی‌ثانیه زمان احتیاج دارد؛ اما در بررسی‌های انجام شده این عدد بین ۱٫۵ تا ۲ میلی‌ثانیه است که فاصله‌ای ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی با عدد اعلام‌شده از سوی ایسوس دارد.

با بالا رفتن سرعت به‌روزرسانی هر پیکسل، مشکلی با نام Mution Blur پدید می‌آید. در این شرایط با تغییر سریع زاویه‌ی دوربین در بازی‌ها یا در صحنه‌های سریع یک ویدیو، دنباله‌ای تار و محو در کنار پیکسل‌ها پدید می‌آید و درنتیجه از وضوح محتوا کاسته می‌شود.

صفحه تنظیمات مانیتور گیمینگ ROG Swift ایسوس

شرکت‌های تولیدکننده معمولا برای حل مشکل موشن‌بلر از فناوری ویژه‌ای با نام OverDrive استفاده می‌کنند که با تزریق بیشتر ولتاژ به پیکسل‌ها، آن‌ها را به به‌روزرسانی سریع‌تر مجبور می‌کند و این تغییر سبب بالاتر رفتن وضوح پیکسل‌ها در حرکات سریع خواهد شد.

تایوانی‌ها برای رفع موشن‌بلر از نسل دوم فناوری Ultra Low Motion Blur یا به‌اختصار ULMB 2 استفاده می‌کنند که تاثیر ویژه‌ای در کاهش تاری ناشی از حرکت دارد.

قابلیت های گیمینگ مانیتور ROG Swift ایسوس

پرواضح است که برچسب ROG به معنی «جامعه‌ی گیمرها» با‌خود ویژگی‌های منحصربه‌فردی را به‌دنبال دارد و ROG Swift نیز از این قاعده مستثنی نیست. مانیتور ایسوس باتوجه به نرخ‌نوسازی دیوانه‌وارش، برای جلوگیری از پارگی تصویر علاوه‌بر فناوری VRR از فناوری‌های G-Sync انویدیا و Free Sync ای‌ام‌دی نیز استفاده می‌کند؛ بدین معنی که نرخ‌نوسازی مانیتور با نرخ‌فریم بازی‌ها هماهنگ خواهد شد تا مانع از بروز پارگی تصویر یا Screen Tearing شود.

پایه‌های مانیتور گیمینگ ROG Swift ایسوس

باتکیه بر فناوری G-Sync و درصورت وجود گرافیک سازگار (GTX 900 به‌بالا)، مانیتور ROG Swift می‌تواند با قرار دادن فناوری Nvidia Reflex درکنار دو عنصر دیگر، تأخیر میان ماوس و نمایشگر را که با نام Input Lag شناخته می‌شود، به‌میزان قابل‌توجهی کاهش دهد.

مانیتوری ساخته شده برای سرعت، دقت، هیجان در بازی‌های E-Sports

برای کاهش تأخیر ورودی، SDK انویدیا با کمک نرم‌افزار و سخت‌افزار، تمامی گلوگاه‌های موجود سرراه پردازش فریم‌ها را حذف می‌کند و پس از پردازش هر فریم توسط CPU، سریعا آن را برای پردازش و سپس نمایش، تحویل GPU می‌دهد. درچنین شرایطی فریم‌ها بدون قرارگیری در صف، پردازش و نمایش داده می‌شوند.

برای استفاده از فناوری Reflex، انویدیا باید علاوه‌بر SDK مربوطه، از Reflex Latency Analyzer نیز استفاده کنید که باتوجه به نامش، برای بررسی میزان Input Lag و بهبود آن کاربرد دارد. برای بهره‌مندی از این ویژگی باید مانیتور را بااستفاده از درگاه USB-B به کامپیوتر خود متصل کنید.

گیمینگ با مانیتور گیمینگ ROG Swift ایسوس

از بازی‌هایی که از فناوری Reflex انویدیا پشتیبانی می‌کنند باید به Apex Legends، بتلفیلد ۲۰۴۲، Valorant, هاگوارتس لِگسی و Counter-Strike 2 اشاره کنیم. پرواضح‌است که تمامی بازی‌های یادشده در سبک شوتر شخص اول آنلاین یا ESports هستند و اصلی‌ترین Reflex نیز در همین دو سبک نمود پیدا می‌کند.

از دیگر ویژگی‌های جذاب مانیتور ROG Swift باید به پشتیبانی از Aura Sync ایسوس اشاره کنیم که با استفاده از آن می‌توان نورپردازی RGB قطعات مختلف کیس را با مانیتور، کیبورد و ماوس هماهنگ کرد.

در منوی تنظیمات مانیتور، زیرمنویی تحت عنوان GamePlus وجود دارد و شامل ویژگی‌هایی چون StopWatch، تایمر، شمارنده FPS و CrossHair می‌شود. افزون‌براین کاربرانی که از دو یا چند مانیتور استفاده می‌کنند، می‌توانند با استفاده از ویژگی Display Alignment، ارتفاع نمایشگرها را تنظیم و خروجی تصاویر را یکپارچه‌تر کنند.

لوگوی روی استند مانیتور گیمینگ ROG Swift ایسوس

به‌عنوان توضیحی کوتاه، StopWatch برای نمایش ثانیه‌شمار، تایمر برای نمایش شمارش معکوس، FPS Counter برای مشاهده نرخ‌فریم روی صفحه کاربرد دارند. از CrossHair نیز برای تغییر نشانگر اسلحه استفاده می‌شود. درنظر داشته باشید که برخلاف دیگر مدل‌ها، در این مدل از ویژگی Sniper خبری نیست؛ ویژگی جذابی که زوم چندبرابری را روی نشانگر اسلحه اعمال می‌کرد.

مانیتور ۳۶۰ هرتزی ROG Swift را باید محصولی خاص برای افرادی خاص بدانیم؛ منظورمان آبان‌ماهی‌های خاص نیست؛ بلکه به کاربری‌های محدود مانیتور اشاره می‌کنیم. درحقیقت نرخ‌نوسازی ۳۶۰ هرتز جز در اجرای بازی‌های E-Sport مانند Overwatch یا CS-GO، کاربرد چندانی ندارد و تنها باری اضافی به پردازنده مرکزی و گرافیکی اضافه می‌کند.

ازسوی دیگر در بازی‌های تک‌نفره یا آفلاینی چون Red Dead Redemption یا Call of Duty، نیاز به نرخ‌نوسازی بالاتر از ۱۲۰ هرتز و با کمی اغماض، ۱۴۴ هرتز نداریم و عموما فاکتور وضوح تصویر و ارائه جزئیات بیشتر، اهمیت بالاتری پیدا می‌کنند.

امکان چرخش مانیتور گیمینگ ROG Swift ایسوس

حتی اگر هدفمان تنها و تنها اجرای بازی‌های FPS آنلاین و رقابتی باشد، باز هم باوجود پینگ بالای اینترنت ایران، تفاوتی میان ۳۶۰ هرتز و ۱۲۰ هرتز احساس نخواهید کرد. ازاین‌رو نمی‌توانیم مانیتور ROG Swift را محصولی برای تمامی گیمرها بدانیم و پیشنهاد می‌کنیم اگر به‌بازی به‌عنوان یک سرگرمی نگاه می‌کنید، به‌سراغ مدل‌هایی با وضوح بیشتر و حداکثر نرخ‌نوسازی ۱۲۰ هرتز بروید و تنها درصورتی به‌سراغ مدل‌هایی چون ROG Swift بیایید که این سرگرمی تبدیل به حرفه و شغل شود.

دستیابی به نرخ‌فریم بالاتر در بازی‌ها قدرت سخت‌افزاری بالاتری را طلب می‌کند

درانتها باید اشاره کنیم که امکان دستیابی به نرخ‌فریمی برابر با نرخ‌نوسازی نمایشگر در بازی‌های گرافیکی، به‌علت محدودیت‌های سخت‌افزاری امکان‌پذیر نیست؛ چراکه حتی با وجود کارت گرافیک قدرتمندی چون RTX 4090 نیز در بازی Call of Duty: Vanguard با وضوح 1080p و تنظیمات گرافیکی Ultra، به‌نرخی بالاتر از ۱۸۰ تا ۲۰۰ فریم‌برثانیه دست نخواهید یافت. درچنین شرایطی تنها با کاهش کیفیت گرافیکی به Low، نرخ ۳۶۰ تا ۴۰۰ فریم‌برثانیه حاصل می‌شود.

بدین‌ترتیب، همچنان مانیتور ایسوس به قشری خاص با نیازمندی‌هایی خاص و برای کاربری‌های خاص تعلق دارد و استفاده از آن برای کارهای روزمره یا برای مقاصد سرگرمی موضوعیت چندانی ندارد.

نمای پشتی مانیتور گیمینگ ROG Swift ایسوس

قیمت مانیتور ROG Swift درزمان نگارش بررسی برابر با ۲۶ میلیون تومان است و در این بازه‌ی قیمتی می‌توان به‌سراغ مدل‌های دیگری رفت که از پنل بزرگ‌تر با نرخ‌نوسازی کارآمدتر بهره می‌برند. برای نمونه باید به مدل GM32-FQ کولرمستر اشاره کنیم که علاوه‌بر ابعاد ۳۱٫۵ اینچی پنل و وضوح ۱۴۴۰ × ۲۵۶۰ پیکسل، از فناوری‌های G-Sync و Free Sync نیز پشتیبانی می‌کند. پنل ۱۶۵ هرتزی این مدل همچنین تا ۹۵ درصد از فضای رنگی DCI-P3 را پوشش می‌دهد که ویژگی قابل‌توجهی چه برای مقاصد گیمینگ و سرگرمی و چه طراحی به‌شمار می‌رود.

در سوی دیگر مانیتور Optix AG321CQR از MSI باوجود ویژگی‌های چشمگیری چون پنل ۳۱٫۵ اینچی با خمیدگی 1500R و نرخ‌نوسازی ۱۶۵ هرتز، رقیبی جدی برای مانیتور ایسوس تلقی می‌شود. افزون‌براین باید وضوح تصویر ۱۴۴۰ × ۲۵۶۰ پیکسل و نورپردازی RGB را نیز یکی دیگر از برتری‌های این مدل بدانیم.

نقاط قوت

  • سریع‌ترین پنل IPS جهان
  • نرخ‌نوسازی ۳۶۰ هرتز
  • روشنایی بالاتر از ۴۰۰ نیت
  • لولای ۴-جهته
  • پایه‌های فلزی و باکیفیت
  • پشتیبانی از ULMB انویدیا
  • پشتیبانی از G-Sync و Free Sync

نقاط ضعف

  • نبود پشتیبانی از فضای رنگی DCI-P3
  • محدود بودن کاربرهای دستگاه
  • ابعاد ۲۴٫۵ اینچی
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات