دیجی‌کالا بزرگ‌ترین مرکز پردازش سفارش در خاورمیانه را راه‌اندازی کرد

دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۵
مطالعه 7 دقیقه
دیجی کالا، بزرگ‌ترین خرده‌فروشی آنلاین ایران در نشستی خبری از مرکز جدید پردازش سفارش‌های خود رونمایی کرد.
تبلیغات

دیجی کالا که سال‌ها است لقب بزرگ‌ترین خرده فروشی آنلاین کشور را در اختیار دارد، امروز اولین نشست خبری خود را برگزار کرد و در آن ضمن ارائه‌ی تاریخچه‌ی این شرکت، شروع به‌کار بزرگ‌ترین مرکز پردازش سفارش در خاورمیانه را اطلاع‌رسانی کرد. 

برادران محمدی دیجی کالا

برادران محمدی که مؤسس و مدیرعامل دیجی‌کالا هستند، در سال ۱۳۸۵ فعالیت دیجی‌کالا را با سرمایه‌ی صفر شروع کردند و موفق شدند این فروشگاه اینترنتی را به بزرگ‌ترین و ارزشمندترین کسب‌وکار اینترنتی ایران تبدیل کنند. در ابتدای کار دیجی‌کالا تنها ۷ کارمند داشت؛ اما در حال حاضر بیش از ۲۵۰۰ نفر در این خرده‌فروشی آنلاین مشغول به کار هستند. 

نشست خبری دیجی کالا

دیجی‌کالا که زمانی صرفا در زمینه‌ی فروش کالاهای دیجیتال فعالیت می‌کرد، در سال ۱۳۹۳ و پس از یک سال تحقیق و بررسی تصمیم به اضافه کردن شاخه‌ی محصولات غیر دیجیتال کرد تا به گفته‌ی برادران محمدی، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های آن‌ها با بازخوردهای شدید کاربران رقم بخورد. اما این تصمیم استراتژیک در نهایت نه‌تنها مورد قبول کاربران قرار گرفت؛ بلکه بستر سرعت بخشیدن به کسب‌وکار دیجی‌کالا را رقم زد. 

دیجی‌کالا همچنین در راستای گسترش کسب‌وکار خود در سرویس فروش کتاب فیدیبو سرمایه‌گذاری کرد و همچنین در سال ۹۵ فروشگاه مد و فشن دیجی‌استایل را راه‌اندازی کرد. 

دیجی کالا

دیجی‌کالا پس از ۱۰ سال از آغاز فعالیت خود، موفق به راه‌اندازی بزرگ‌ترین مرکز پردازش سفارش (Fulfillment Center) در خاورمیانه شد که ظرفیت ثبت سفارش این شرکت را به ۳۰۰ هزار کالا در روز افزایش داده است. پیش از این توان ثبت سفارش روزانه‌ی دیجی‌کالا بین ۲۰ تا ۳۰ هزار کالا در روز بود.

بنا به ادعای مدیران عامل دیجی‌کالا، این خرده‌فروشی آنلاین در حال حاضر حدود ۹۰ درصد از سهم بازار فروش آنلاین کالاهای فیزیکی کشور را در اختیار دارد و بیش از ۱.۷ میلیون بازدیدکننده‌ی روزانه دارد. این میزان بازدید، دیجی‌کالا را حتی بالاتر از بزرگ‌ترین خرده‌فروشی آنلاین خاورمیانه یعنی Souq قرار می‌دهد. در حال حاضر از نظر حجم فروش، خرده‌فروشی سوق در رتبه‌ی اول منطقه و دیجی‌کالا در رتبه‌ی دوم قرار داد. 

فروشگاه‌های اینترنتی به کاربران امکان خرید کالاهای مورد نیاز بدون نیاز به خارج شدن از محل کار یا منزل خود می‌دهند و همین عامل باعث صرفه‌جویی در وقت، ترافیک و هزینه می‌شود. خدمات دیجی‌کالا در سال ۱۳۹۵ منجر به صرفه‌جویی در حدود ۶۰۰ میلیون دقیقه وقت (بیش از ۱۱۰۰ سال) شده است. همچنین این خدمات، کاربران را از انجام حدود ۴۲ میلیون کیلومتر سفر درون شهری، بی‌نیاز کرده است.

جالب است بدانید که تاکنون بالغ بر ۳۰۰ هزار نوع کالا در سایت دیجی‌کالا ثبت شده است که از این میان بیش از ۱۵۰ هزار نوع کالا در حال حاضر در سایت موجود است و بیش از ۵۰ هزار نوع از آن، مربوط به برندهای تولید داخل است.

علاوه بر راه‌اندازی مرکز پردازش سفارش جدید دیجی‌کالا که قدرت این شرکت در گسترش کسب‌وکار خود را افزایش می‌دهد، دیجی‌کالا به‌زودی پلتفرم مرکز فروشندگان (Marketplace) را راه‌اندازی می‌کند. دیجی‌کالا پس از آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم و اطمینان از ارائه‌ی خدمات باکیفیت به مشتریان، با راه‌اندازی پلتفرم مارکت‌پلیس و به اشتراک گذاشتن امکانات خود، فرصت عرضه‌ی مستقیم کالا را برای تولیدکنندگان و فروشندگان نیز فراهم می‌کند.

در پلتفرم مارکت‌پلیس، تولیدکنندگان و فروشندگان قادر خواهند بود با قرار دادن کالاهای خود در سایت دیجی‌کالا و با استفاده از امکانات این شرکت، کالای خود را بدون واسطه به دست مصرف‌کنندگان برسانند. حتی در این حالت نیز دیجی‌کالا، کالاهای فروشندگان را انبار می‌کند و از طریق مرکز پردازش سفارشات خود آن‌ها را جمع‌آوری، بسته‌بندی و در نهایت به دست مشتری می‌رساند. 

اخیرا به‌دنبال کاهش تعداد بازه‌های انتخابی برای تحویل کالا، برخی از مشتریان دیجی‌کالا ابراز ناراحتی کردند. در همین راستا مدیران عامل دیجی‌کالا در نشست خبری دیروز خود اعلام کردند که تعداد بازه‌های تحویل کالا را به‌زودی به همان ۴ بازه افزایش خواهند داد و علاوه‌ بر آن، این شرکت در تلاش است تا سرویس تحویل فوق‌ سریعِ ۲ تا ۳ ساعته را در آینده راه‌اندازی کند. همچنین دیجی‌کالا قصد دارد در آینده‌ی نزدیک بازار هدف خود را از ایران به کشورهای منطقه گسترش دهد و به یک خرده فروشی بین‌المللی تبدیل شود.

اما مدیران دیجی‌کالا مهم‌ترین مانع بر سر سرعت بخشیدن به رشد این خرده‌فروشی آنلاین را کالای قاچاق می‌دانند و چشم امید به تلاش‌های دولت برای مبارزه با قاچاق کالا دوخته‌اند. آن‌‌ها امیدوارند طرح‌هایی همچون رجیستری بتواند به آن‌ها کمک کند کسب‌وکارشان تحت تأثیر فروشگاه‌های عرضه‌کننده‌ی کالاهای غیر قانونی قرار نگیرد.  

مدیران عامل دیجی‌کالا برای درک بهتر این موضوع چنین مثالی را مطرح کردند: «تصور کنید ما برای گوشی ۴ میلیونی، هزینه‌‌های قانونی ۱۵ درصدی پرداخت می‌کنیم تا کالای قانونی را در اختیار مشتری قرار دهیم. این هزینه باعث می‌شود قیمت ما ۶۰۰ هزار تومان بالاتر از آیفون قاچاق شود. به همین دلیل ما مجبور هستیم چنین کالاهایی را با حاشیه‌ی سود بسیار کم و در برخی شرایط بدون حاشیه‌ی سود به‌فروش برسانیم.»

دیجی کالا -  Fulfillment Center
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات