از عشق به کشتی تا قهرمانی آسیا: داستان زندگی صالح خالقی

سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
صالح خالقی
این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومیت هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد
نام محله منیریه تهران گره خورده به نام بسیاری از قهرمانان و پهلوانان مدال‌آور یا جوانانی که با عشق به قهرمانان و پهلوانان وارد عرصه مسابقات شده‌اند.
تبلیغات

نام محله منیریه تهران گره خورده به نام بسیاری از قهرمانان و پهلوانان مدال‌آور یا جوانانی که با عشق به این قهرمانان و پهلوانان وارد عرصه مسابقات شده‌اند. یکی از کشتی‌گیرانی که در این محله به دنیا آمد و از باشگاه‌های منیریه به تشک‌های بین‌المللی رفت و فراتر از مرزهای ایران نیز درخشید، صالح خالقی است. صالح خالقی کشتی‌گیری که به عنوان یک آزادکار فعالیت خود را شروع کرد و سپس به رشته‌ی فرنگی روی آورد؛ او یکی از کشتی‌گیران جوان ایران است که عناوین قهرمانی‌ متعددی کسب کرده و در محله منیریه تهران چشم به جهان گشوده است.

شروع کشتی صالح خالقی

صالح خالقی در یازدهم آبان ماه 1363 در محله منیریه تهران به دنیا آمد. او همانند بسیاری از کودکان آن دوران از تابستان شش سالگی‌اش وارد باشگاه ورزشی شد و ژیمناستیک را آغاز کرد.. او از سال 69 تا 71 یعنی از سن شش سالگی تا هشت سالگی ورزش ژیمناستیک را به همراه برادرانش در باشگاه سعدیان دنبال کرد و پس از آن از سال 72 به سراغ کشتی رفت. او کشتی را از باشگاه شهید یاسینی آغاز کرد، باشگاهی که به یکی از پایگاه‌های سازنده کشتی پایتخت معروف است و افتخارات بسیاری را برای کشتی کشور به ارمغان آورده.

خاطره صالح خالقی از شروع کشتی و خرید اولین دوبنده کشتی‌اش

صالح خالقی از روزی که برای ثبت نام کشتی به باشگاه شهید یاسینی مراجعه کرد، می‌گوید: خردادماه سال 72 یکسال بعد از اینکه باشگاه ژیمناستیک را کنار گذاشتم به باشگاه شهید یاسینی رفتم و برای ورزش کشتی ثبت نام کردم. خاطرم هست که آن زمان 100 ریال برای ثبت نام پرداخت کردم و بعد به همراه مادر و خاله‌ام برای خرید اولین دوبنده کشتی‌ام به بازار رفتیم و آن روز من اولین دوبنده کشتی‌ام را به قیمت 1500 ریال خریدم و خاطره آن روز برای همیشه در ذهنم حک شد.

الگوی صالح خالقی در کشتی

صالح خالقی ورزش کشتی را از سن کودکی آغاز کرد. شاید کمتر کودکی در این سن ورزش را به صورت حرفه‌ای دنبال کند و الگو و اسطوره‌ای برای خود داشته باشد. صالح خالقی نیز در نه سالگی پا به عرصه این ورزش گذاشت. پدر و مادر او سهم زیادی در تشویق او داشتند و شاید علاقه پدر به ورزش کشتی، زمینه‌ساز ورود او به دنیای ورزش حرفه‌ای شد.

ادامه مسیر حرفه‌ای صالح خالقی

حسین حاج میرزا سید احمد، از پیشکسوتان وزنه‌برداری و دایی صالح خالقی، کسی بود که خالقی را به رویاهایش نزدیک کرد و او را به سوی مسیر حرفه‌ای کشتی هدایت کرد.

اولین حضور صالح خالقی در میادین ورزشی

خرداد سال 1372 بود که صالح خالقی 9 ساله با یک دوبنده آبی رنگ به روی تشک کشتی رفت. صالح خالقی برای اولین بار در وزن 37 کیلوگرم به میدان رفت. در این مسابقه که در رشته کشتی آزاد بین باشگاه‌های شمال‌غرب تهران برگزار می‌شد، صالح خالقی برای اولین بار در مقابل کشتی‌گیری از باشگاه حیدرنیا به رو تشک رفت و توانست در اولین حضورش، حریف را با نتیجه 10 بر هیچ شکست دهد.

ادامه کشتی حرفه‌ای صالح خالقی

صالح خالقی در ابتدا به عنوان یک آزادکار فعالیت خود را شروع کرد اما به صلاحدید مربی خود، تصمیم گرفت ادامه مسیر را به عنوان یک فرنگی‌کار به روی تشک برود. به همین دلیل، به باشگاه هفتم تیر رفت و زیر نظر علی الهیاری تمرین کرد.

صالح خالقی

مسابقات قهرمانی آسیا سال 2001: نفر اول پارک جین سو از کره شمالی، نفر دوم صالح خالقی از ایران، نفر سوم از قزاقستان

ادامه مسیر به عنوان یک فرنگی‌کار

صالح خالقی در سال 1376 در سن سیزده سالگی در وزن 59 کیلوگرم در رشته‌ی فرنگی قهرمان باشگاه‌های تهران شد. او در همان سن سرسختانه ورزش کشتی را ادامه داد و توانست در همان سال‌ قهرمان مسابقات چند جانبه کشور شود.

عناوین و افتخارات صالح خالقی

صالح خالقی در دوران ورزشی خود افتخارات بسیاری کسب کرد که از افتخارات او می‌توان به قهرمانی باشگاه‌های تهران از سال 1376 تا 1380، قهرمان آموزشگاه‌های تهران از سال 1376 تا 1379، قهرمان و نایب قهرمان کشور در سال 1377 و 1378، قهرمان آموزشگاه‌های کشور در سال 1377 و 1378، مقام سوم آموزشگاه‌های کشور در سال 1378، نفر سوم انتخابی تیم ملی در سال 1379، قهرمان انتخابی تیم ملی سال 1380، قهرمان تورنومنت روز جهانی کودک سال 2001 و نایب قهرمان آسیا در سال 2001 نام برد.

او در سال 2001 و در حاشیه مسابقات روز جهانی کودک به عنوان فنی‌ترین کشتی‌گیر نیز شناخته شد.

صالح خالقی
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات