چهلمین سالگرد تولید دیزل ژنراتور در ایران: گامی بزرگ در مسیر خودکفایی

شنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
ماه نیرو
این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومیت هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد
تاریخچه مختصری از چگونگی ورود دیزل ژنراتور به ایران و شروع تولید ژنراتور و انواع دیزل ژنراتور های موجود در بازار را در ادامه با هم مرور میکنیم.
تبلیغات

انتقال تکنولوژی ساخت ژنراتور از آلمان

با آغاز جنگ بین ایران و عراق و کمبود نیروی الکتریکی، نیاز به تولید انرژی الکتریکی توسط دیزل ژنراتور ها برای کمک به نیروگاه ها بیشتر حس شد. در این زمان امکانات و زیر ساخت مناسبی برای تولید ژنراتور های یزرگ که بتوان بواسطه آنها انرژی لازم را تولید کرد وجود نداشت. به همین دلیل مجبور به وارد کردن دیزل ژنراتور های انگلیسی و آلمانی از کشور های مبدا بودیم.

اما در دهه 70 شمسی، با انتقال تکنولوژی ساخت ژنراتور از آلمان توسط شرکت صنعتی ماه نیرو به ایران، گامی بزرگ در مسیر خودکفایی کشور برداشته شد. این اتفاق، آغازگر تولید دیزل ژنراتور در ایران بود و زمینه را برای توسعه این صنعت در کشور فراهم کرد.

خط تولید 0 تا 100 ژنراتور براشلس

امروزه، ایران به ‌عنوان تولیدکننده پیشرو در صنعت ژنراتور درایران و منطقه شناخته می‌شود. شرکت‌ ایرانی ماه نیرو با اتکا به دانش و تخصص داخلی، قادر به تولید انواع ژنراتور، از جمله ژنراتورهای براشلس میباشد. خط تولید 0 تا 100 ژنراتور براشلس، نشان‌دهنده توانمندی بالای صنعت ژنراتور ایران در تولید محصولات باکیفیت و مطابق با استانداردهای جهانی است. ژنراتور های تولیدی در این شرکت همگی از نوع سه فاز هستند و توان آنها از 10 کاوا تا 1250 کاوا میباشد که پاسخگوی نیاز همه مشتریان میباشد.

تکنولوژی AVK آلمان در ایران

یکی از مهم‌ترین دستاوردهای صنعت ژنراتور ایران، تکنولوژی AVK آلمان است. این تکنولوژی، امکان تولید ژنراتورهای با راندمان بالا و آلایندگی پایین را فراهم کرده است. استفاده از این تکنولوژی، گامی مهم در جهت حفظ محیط زیست و ارتقای کیفیت دیزل ژنراتور ایرانی است.

همچنین ژنراتور های AVK در منطقه خاورمیانه را شرکت ماه نیرو تولید میکند و این ژنراتور ها از لحاظ کیفیت آلیاژ ها و ساخت هیچ تفاوتی با نمونه اصلی نداشته و کمترین خرابی را در بین ژنراتور های تولید داخل دارا میباشد. با دلایل ذکر شده میتوان گفت که اگر به دنبال خرید دیزل ژنراتور هستید و میخواهید از تولید داخل حمایت کنید،‌میتوانید پس از انتخاب مورد نظر خود،‌یکی از ژنراتور های ماه نیرو را با توجه به نیاز خود انتخاب کنید.

تأمین بیش از 50 درصد دیزل ژنراتور های داخلی

صنعت ژنراتور های AVK تولید شده توسط ماه نیرو، بیش از 50 درصد از نیاز داخلی را ، نقش مهمی در تأمین برق کشور ایفا می‌کند. این صنعت، با تولید دیزل ژنراتورهای باکیفیت و قیمت مناسب، نیازهای مختلف کشور را در بخش‌های مختلف، از جمله صنعت نفت و گاز و پتروشیمی، کشاورزی، و مصارف خانگی، برآورده می‌کند.

ماه نیرو

موتور های دیزل کوپل شده با ژنراتور های AVK تولیدی ماه نیرو هیچ تفاوتی با کوپل های ژنراتور های خارجی نداشته و به جرات میتوان گفت که تنها ایراد ژنراتور های ایرانی ظاهر قدیمی آنها در مقایسه با محصولاتی همچون استمفورد و لروی سامر میباشد. اما از لحاظ فنی هیچ گونه نقطه ضعفی در مقایسه با این محصولات ندارد و حتی بالاتر نیز میباشد و دلیل این امر کیفیت سیم پیچ ژنراتور های ایرانی به دلیل استفاده از مس با کیفیت ایرانی در آنها میباشد.

نماینده ژنراتور های AVK

شرکت‌ ماه نیرو، علاوه بر تولید ژنراتور، به‌عنوان نماینده ژنراتورهای AVK آلمان نیز در کشور فعالیت می‌کند. این شرکت‌، با ارائه خدمات پس از فروش مناسب، به مشتریان خود اطمینان خاطر می‌دهند که از بهترین محصولات و خدمات بهره‌مند می‌شوند.

همچنین در صورت بروز خرابی در ژنراتور های تولیدی این شرکت، همه خدمات تعمیر و تعویض قطعات ژنراتور های AVK توسط این شرکت انجام میشود و دردسر هایی همچون عدم تامین قطعات برای این ژنراتور وجود نخواهد داشت.

کارآفرین و استخدام نیروی کارهای جوان

تولید ژنراتور در ایران به عنوان یک صنعت پیشرفته یک دستاورد مهم میباشد که توسط شرکت ماه نیرو برای اولین بار تحقق یافت. این شرکت همواره سعی داشته با تکیه به دانش جوانان این مرز و بوم و استفاده از تخصص آنها اقدام به تولید و افزایش کیفیت محصولات تولیدی خود داشته باشد و این امر همواره از مهم ترین هدف های این شرکت میباشد.

از جمله دستاورد های این شرکت که در راستا استفاده از تخصص جوانان بوده،‌ تولید ژنراتور هواپیما بصورت کاملا بومی و با قیمت بسیار پایین بوده است. اما به دلیل عدم همکاری ارگان های مربوطه این محصول به جایگاه واقعی خود نرسید و تلاش های جوانان این شرکت بدون نتیجه باقی ماند.

چشم‌انداز آینده صنعت ژنراتور در ایران

صنعت ژنراتور ایران، با وجود پیشرفت‌های چشمگیر در سال‌های اخیر، هنوز با چالش‌هایی روبرو است. یکی از مهم‌ترین چالش‌های این صنعت، کمبود برخی مواد اولیه وارداتی و وابستگی به ارز است. برای رفع این چالش، نیاز به سرمایه‌گذاری در معادن و صنایع بالادستی است تا مواد اولیه مورد نیاز صنعت ژنراتور در داخل کشور به طور کامل تولید شود.

چالش دیگر این صنعت، رقابت با محصولات خارجی است. برای رقابت با محصولات خارجی، نیاز به ارتقای کیفیت محصولات ایرانی و کاهش قیمت تمام‌شده آنها است. این امر، با افزایش بهره‌وری و استفاده از تکنولوژی‌های جدید امکان‌پذیر است و مهمترین کمک در این زمینه آسان کردن راه های ورود تجهیزات و ماشین آلات ساخت مواد اولیه برای صنعت ساخت دیزل ژنراتور میباشد.

با وجود این چالش‌ها، چشم‌انداز آینده صنعت ژنراتور در ایران روشن است. با توجه به رشد تقاضا برای تولید برق مداوم در صنعت کشور و مشکلات موجود در صنعت برق کشور و مخصوصا در فصول گرم سال و کمبود انرژی، انتظار می‌رود که این صنعت در سال‌های آینده با رشد و توسعه بیشتری روبرو شود.

ماه نیرو

راهکارهای توسعه صنعت ژنراتور در ایران:

سرمایه‌گذاری در معادن و صنایع بالادستی برای تولید مواد اولیه در داخل کشور که موجب پایین آمدن بهای تمام شده میشود

ارتقای کیفیت محصولات ایرانی و کاهش قیمت تمام‌شده آنها

استفاده از تکنولوژی‌های جدید و افزایش بهره‌وری بواسطه ماشین آلات روز این صنعت

حمایت از شرکت‌های ایرانی در صادرات محصولات خود

توسعه و آموزش نیروی انسانی متخصص

با اتکا به این راهکارها، صنعت ژنراتور ایران می‌تواند به ‌عنوان یک صنعت پیشرو در ایران و منطقه شناخته شود و نقش مهمی در تامین برق کشور و توسعه اقتصادی کشور ایفا کند.

شرکت ماه نیرو تنوع زیادی در دیزل ژنراتور ها ارائه می دهد و از جمله این تنوع میتوان به دیزل ژنراتور ها با موتور های متنوعی از جمله ولوو، کامینز،‌ پرکینز، موتور سازان و ایدم در کنار ژنراتور های AVK، استمفورد، لروی سامر و مکالته اشاره نمود که از توان 10 کاوا تا 2 مگاوات قابل تهیه میباشند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات