طراحی نمای ساختمان با AI

پنج‌شنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
هوش مصنوعی و ساختمان
این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومیت هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد
خلاقیت بی پایان هوش مصنوعی، این نوید را می دهد که بزودی طراحی نمای ساختمان با AI همه چیز را تغییر می دهد.
تبلیغات

همیشه خلاقیت معماران نقش اصلی و کلیدی جذابیت شهر های بزرگ بوده است. بیشترین چیزی که در شهر دیده می شود، ساختمان با نما های متفاوت است. به همین دلیل اگر ساختمان های جذاب تری داشته باشیم، شهر جذاب تری نیز خواهیم داشت.

حالا با ورود هوش مصنوعی به حوزه معماری ورق جدیدی رو شده که باید منتظر تاثیرات گسترده آن باشیم.

خلاقیت بی پایان این ابزار این نوید را می دهد که بزودی طراحی نمای ساختمان با AI همه چیز را تغییر می دهد.

چطور در طراحی نما از خلاقیت AI استفاده کنیم؟

اولین قدم در طراحی نما رسیدن به یک ایده است. شاید یکی از بخش های زمان بر در این پروسه طولانی همین مسئله باشد. شما نیاز به ایده ای دارید که با ماهیت ساختمان همخوانی داشته باشد. از طرفی هر روز قانع کردن کارفرما ها نیز سخت تر می شود و آن ها به دنبال ایده های خاص تر می گردند.

از نظر خیلی ها مهمترین کمکی که AI می تواند به یک معمار داشته باشد کمک به پیدا کردن ایده مناسب است. طوفان فکری برای رسیدن به یک ایده مناسب بسیار با اهمیت است و این دقیقا جایی است که هوش مصنوعی در آن استاد است.

برای مثال فکر کنید کارفرما یک کافه می خواهد که نمای آن ترکیبی از نمای آجری، نمای کرتین وال و المان های ایرانی باشد. شاید این ترکیب ها خیلی بی ربط به هم باشند و در ذهن معمار ایده خاصی وجود نداشته باشد. اما همین ترکیب را از هوش مصنوعی خواستیم تا اجرا کند و تصویر پایین خروجی آن است. خلاصه هر جا که به بن بست فکری خوردید می توانید روی AI حساب باز کنید.

هوش مصنوعی و ساختمان

برای مثال بعدی بیایید یک پروژه فرضی را انجام دهیم. پروژه فرضی ما طراحی نمای یک ساختمان مرتبط با موسیقی است. ما در CHAT GPT که از موتور DALL E بهره می برد دستوراتی برای اجرای نما ارائه دادیم.

در تصویر اول پرامپت این بود: " یه ساختمون مدرن برای یک استدیو ضبط صدا خلق کن، سعی کن از المان های اکوستیک در نمای ساختمان استفاده کنی." همان طور که در تصویر زیر می بینید ساختمان اول سمت راست با این دستور خلق شده است.

مسئله اصلی این است که شما از تصاویر خلق شده بتوانید ایده بگیرید. این خلق تصاویر دقیقا مانند طوفان فکری است. شاید خیلی از آن ها دارای ایراد هایی باشند یا اصلا قابل اجرا نباشند اما مهم این است که یک جرقه را در ذهن شما روشن کنند.

ایده بعدی این بود که چطور می شود نمای ساختمانی طراحی کرد که در آن یک گیتار الکتریک وجود داشته باشد. اگر به این موضوع فکر کنید ارتباط این دو به هم کمی سخت به نظر می رسد اما چیزی که AI برای ما خلق کرد جالب بود. تصویر میانی با پرامپت" یک ساختمان خلق کن که با الهام از گیتار الکتریک ساخته شده باشه" خلق شده.

در نهایت برای خلق تصویر سمت چپ نیز از چت جی پی تی خواسته شده تا ساختمانی با الهام از میکروفون خلق کند.

هوش مصنوعی و ساختمان

حالا شما می توانید بار ها یک دستور را به هوش مصنوعی بدهید تا نمای جدیدی طراحی کند و شما از آن ها برای طرح نهایی ایده بگیرید.

معرفی هوش های مصنوعی برای طراحی نما

سرعت به وجود آمدن هوش های مصنوعی بسیار بالا است اما در این بخش به معرفی بهترین ها می پردازیم.

Midjourney

هوش مصنوعی Midjourney یکی از ابزار های بسیار قدرتمند برای تولید تصاویر است. این ابزار به شما امکانات ویژه ای می دهد تا بتوانید در معماری از آن استفاده کنید. آموزش های بسیار متعددی در یوتیوب وجود دارد که در این باره می توانید ببینید.

برخی از قابلیت های این هوش مصنوعی برای طراحی نما:

خلق ایده های نو: این هوش مصنوعی مانندDALL E با توجه به دستوری که به آن می دهید یک تصویر خلق می کند. در بسیاری از موارد این تصاویر دارای ایده های نو هستند که در چهارچوب فکری معمار نبوده است.

بهینه سازی تصاویر خلق شده: یکی از بهترین امکانات Midjourney برای معماران امکان بهینه سازی تصاویر بر اساس داده های جدید است. بسیاری از هوش های مصنوعی مانند DALL E نمی توانند روی تصاویر که قبل تر تولید شده ادیت هایی انجام دهند و هر بار یک تصویر جدید برای شما خلق می کنند.

بنابر این شما در Midjourney می توانید متریال استفاده شده در یک نما را تغییر دهید بی آنکه طراحی اصلی تغییری کند.

سرعت بالای خلق تصاویر: سرعت بالای Midjourney این امکان را به شما می دهد که به سرعت ایده های مختلف را بر روی تصاویر پیاده کنید تا به ایده اصلی نزدیک شوید. همچنین برای گرفتن پروژه و قرارداد می توانید ایده اولیه را به سرعت خلق کنید و آن را با کارفرما به اشتراک بگذارید.

Adobe Firefly

هوش مصنوعی ادوبی نیز می تواند در معماری داخلی و خارجی بسیار کمک کننده باشد. شما می توانید یک تصویر مرجع را در نظر بگیرید و به این هوش مصنوعی کلید واژه هایی بدهید که تصویر مرجع را بر اساس کلید واژه ها تغییر دهد.

Adobe Firefly در هر رندر چهار تصویر متفاوت را به شما می دهد که هر بار می توانید تصویری که بیشتر به نظر شما نزدیک بود را انتخاب کنید و بقیه کار را با آن ادامه دهید.

maket.ai

این هوش مصنوعی یکی از کاربردی ترین AI ها برای معماران است. maket.ai مخصوص معماری طراحی شده و یک ابزار تخصصی است. در این ابزار شما می توانید متراژ زمین را وارد کنید و تعداد اتاق خواب ها را مشخص کنید تا این ابزار پلان های متفاوتی را به شما ارائه کند.

همچنین می توانید متراژ هر بخش را مانند اتاق ها، حمام ها و .. را مشخص کنید و یا دست این دستیار هوشمند را باز بگذارید.

در نهایت می توانید رندر های داخلی و نمای ساختمان را بر اساس پلان انتخاب شده داشته باشید. نکته جالب اینجاست که امکان تغییر رندر ها بر اساس سلیقه و دستورات شما وجود دارد. شما می توانید متریال و یا هر چیز دیگری را در رندر نهایی تغییر دهید تا به سبک دلخواه خود برسید.

یکی از قابلیت های خوب این ابزار حذف و جایگزینی المان ها است. شاید شما در یک رندر از یک پنجره یا یک المان ناراضی باشید. با قابلیت های پیچیده این ابزار می توانید آن المان را به سادگی حذف کنید و المان دیگری را جایگزین کنید.

بنابر این در طراحی نما با این ai دست شما بسیار باز خواهد بود و می توانید طرح های بسیار متفاوتی را خلق کنید و در هر دستور به طرح دلخواه نزدیک تر شوید.

getimg.ai

هوش مصنوعی getimg نیز یک ابزار خلق تصویر است. این ابزار دو بخش جذاب برای طراحی نما و طراحی داخلی در اختیار معماران قرار می دهد.

ابزار اول تبدیل اسکچ یا همان طراحی دستی و خام به رندر نهایی است. شما می توانید اسکچ یک نمای ساختمان را به getimg بدهید و این ابزار طرح دستی را به تصویر نهایی تبدیل کند. همچنین قابلیت ادیت و پرامپت نویسی در این ابزار وجود دارد تا طرح نهایی به آنچه در ذهن داشتید نزدیک تر شود.

امکان بعدی این ابزار در بازسازی ها می تواند کمک دست بسیاری از معماران باشد. شما می توانید تصویر نمای فعلی ساختمان را به getimg بدهید و از آن طراحی جدیدی برای آن نما بخواهید. در حقیقت این AI می تواند بیشمار طرح و نمای جدید برای ساختمان فعلی ارائه دهد.

mnml.ai

Mnml نیز مانند getimg است و تمامی امکانات آن را داراست. یعنی هم اسکچ را به طرح تبدیل می کند و در ریدیزاین نما می تواند عملکرد بسیار عالی داشته باشد. همچنین خلق تصاویر از ایده و دستورات شما امکان دیگر این ابزار است.

سخن آخر

در این مقاله بیشتر بر روی یافتن ایده در طراحی نما به وسیله AI تمرکز کردیم . به همین دلیل ابزار های معرفی شده بیشتر در این زمینه می توانند به شما کمک کنند. در حالی که هوش های مصنوعی بسیاری مانند Autodesk Forma ، ArkDesign.ai ، ARCHITEChTURES ، Spacemaker ، Luma.ai ، BricsCAD BIM ، Arko.ai برای معماری طراحی شده اند و معماران بسیاری از آن ها استفاده می کنند. در صورتی که می خواهید هزینه اشتراک یک هوش مصنوعی را پرداخت کنید بهتر است تمام ابزار ها را بررسی کنید و بدانید کدام یک مناسب شماست. همچنین قبل از پرداخت حق اشتراک سعی کنید در یوتیوب ویدئو های مرتبط با آن ابزار را ببینید و از عملکرد آن مطلع شوید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات