خرید و سفارش ساخت برد مدار چاپی

پنج‌شنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومیت هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد
در این مطلب در رابطه با راهنمای خرید و تولید برد مدار چاپی (PCB) اطلاعات جامعی در اختیار شما قرار خواهیم داد.
تبلیغات

در دنیای امروزی جایگاه و کاربردهای برد الکترونیکی به طوری گسترده شده که نه تنها تمام مشاغل دنیا را در بر گرفته است، بلکه در هر ثانیه از زندگی روزمره ما تاثیرگذار است. ما در این مطلب اطلاعات تکمیلی در رابطه با راهنمای خرید و تولید برد مدار چاپی (PCB) اطلاعات جامعی در اختیار شما قرار خواهیم داد، تا اگر قصد سفارش این محصول برای هر کاربرد بزرگ و کوچکی دارید کاملا از مراحل و روش های ساخت برد مطلع شوید.

فرآیند ساخت PCB چیست؟

امکان ندارد بدون دانستن روابط و مراحل بین شماتیک یا ایده‌ای که در ذهن دارید و ایجاد آن، مستقیماً به ساختن برد بپردازید، قبل از تعریف ساخت PCB، ممکن است تعریف چند اصطلاح دیگر و روابط متقابل آنها مفید باشد.

توسعه PCB: توسعه PCB را می توان به عنوان فرآیند انتقال طراحی برد مدار از طراحی به تولید تعریف کرد. این معمولاً شامل سه مرحله است: طراحی، ساخت و آزمایش. برای همه طرح‌ها به جز ساده‌ترین طرح‌ها، این فرآیند با هدف رسیدن به طراحی با بالاترین کیفیت در زمان توسعه اختصاص داده شده تکراری است.

تولید مدار چاپی PCB: ساخت PCB ساخت طراحی برد شما است. این یک فرآیند دو مرحله ای است که با ساخت برد شروع می شود و با مونتاژ برد مدار چاپی (PCBA) خاتمه می یابد.

تست PCB: تست PCB، که گاهی اوقات به عنوان بازآوری از آن یاد می شود، مرحله سوم توسعه PCB است. پس از ساخت انجام می شود. آزمایش در طول توسعه برای ارزیابی توانایی هیئت مدیره در انجام عملکرد عملیاتی مورد نظر خود انجام می شود. در طول این مرحله، هر گونه خطا یا مناطقی که طراحی باید برای بهبود عملکرد اصلاح شود، شناسایی می شود و چرخه دیگری برای گنجاندن تغییرات طراحی آغاز می شود.

مونتاژ PCB: مونتاژ PCB یا PCBA دومین مرحله یا مرحله تولید PCB است که در آن قطعات الکترونیکی برد از طریق فرآیند لحیم کاری روی برد لخت نصب می شوند.

فرآیند ساخت PCB

ساخت PCB فرآیند یا روشی است که طراحی برد مدار را بر اساس مشخصات ارائه شده در بسته طراحی به ساختار فیزیکی تبدیل می کند. این تجلی فیزیکی از طریق اقدامات یا تکنیک‌های زیر حاصل می شود:

• تصویربرداری از چیدمان دلخواه بر روی لمینت های روکش مسی

• حکاکی یا برداشتن مس اضافی از لایه های داخلی برای آشکار شدن آثار و پدها

• ایجاد انباشته لایه PCB با لمینیت(گرم کردن و فشار دادن) مواد تخته در دماهای بالا

• سوراخ‌هایی برای نصب سوراخ‌ها، از طریق پین‌های سوراخ و دریچه‌ها

• حکاکی یا برداشتن مس اضافی از لایه(های) سطحی برای آشکار شدن آثار و پدها

• آبکاری سوراخ های پین و از طریق سوراخ

• افزودن پوشش محافظ به پوشش سطح یا لحیم کاری

• مرجع چاپ سیلک و نشانگرهای قطبیت، لوگوها یا سایر علائم روی سطح

• در صورت تمایل، ممکن است یک روکش به مناطق مسی سطح اضافه شود

اکنون ببینیم که این اطلاعات برای توسعه PCB چه معنایی دارد.

آیا درک فرآیند ساخت PCB مهم است؟

این سؤال را می توان و احتمالاً باید پرسید: «آیا درک فرآیند ساخت PCB مهم است؟» از این گذشته، ساخت PCB یک فعالیت طراحی نیست، یک فعالیت برون سپاری است که توسط یک سازنده قراردادی (CM) انجام می شود. اگرچه درست است که ساخت یک کار طراحی نیست، اما با رعایت دقیق مشخصاتی که به CM خود ارائه می دهید انجام می شود.

در بیشتر موارد، CM شما از قصد طراحی یا اهداف عملکرد شما اطلاعی ندارد. بنابراین، آن‌ها نمی‌دانند که آیا شما انتخاب خوبی برای مواد، چیدمان، از طریق مکان‌ها و انواع، پارامترهای ردیابی یا سایر فاکتورهای بردی که در طول ساخت تنظیم می‌شوند و ممکن است بر قابلیت ساخت، نرخ بازده تولید یا عملکرد PCB شما پس از استقرار تأثیر بگذارند یا خیر، داشته‌اید. لیست شده در زیر:

قابلیت ساخت: قابلیت ساخت تابلوهای شما به تعدادی از انتخاب های طراحی بستگی دارد. اینها شامل اطمینان از وجود فاصله کافی بین عناصر سطح و لبه تخته و ماده انتخاب شده دارای ضریب انبساط حرارتی (CTE) کافی برای مقاومت در برابر PCBA است، به ویژه برای لحیم کاری بدون سرب. هر یک از اینها می تواند منجر به عدم توانایی ساخت تابلوی شما بدون طراحی مجدد شود. علاوه بر این، اگر تصمیم دارید طرح های خود را پانل کنید، این نیز نیاز به تفکر قبلی دارد.

نرخ بازده: هیئت مدیره شما می تواند با موفقیت ساخته شود، در حالی که مشکلات ساخت وجود دارد. به عنوان مثال، تعیین پارامترهایی که مرزهای تحمل تجهیزات CM شما را افزایش می دهد، می تواند تعداد بردهای غیرقابل استفاده بیش از حد قابل قبول را ایجاد کند.

قابلیت اطمینان: بسته به کاربرد مورد نظر برد شما طبق IPC-6011 طبقه بندی می شود. برای PCB های صلب، سه سطح طبقه بندی وجود دارد که پارامترهای خاصی را تعیین می کند که ساخت برد شما باید برای دستیابی به سطح مشخصی از قابلیت اطمینان عملکرد مطابقت داشته باشد. ساخت برد شما برای مطابقت با طبقه بندی پایین تر از آنچه برنامه شما نیاز دارد، احتمالاً منجر به عملکرد ناسازگار یا خرابی زودرس برد می شود.

مثال‌های فهرست‌شده در بالا جامع نیستند، اما نشان‌دهنده انواع مشکلاتی هستند که ممکن است در صورت عدم تصمیم‌گیری در مورد مشخصات ساخت مناسب در طول طراحی، با آن مواجه شوید.

بنابراین، پاسخ مثبت است! مهم است که فرآیند ساخت PCB را درک کنید، زیرا انتخاب های طراحی شما برای این مرحله می تواند در سراسر توسعه، تولید و حتی بهره برداری PCB بازتاب پیدا کند. بهترین دفاع شما در برابر انواع مشکلاتی که می تواند ناشی از عدم گنجاندن دانش فرآیند ساخت PCB در تصمیمات طراحی شما باشد، استفاده از قوانین و دستورالعمل های طراحی برای ساخت (DFM) است که بر اساس قابلیت های CM شما است.

وب سایت فنی مهندسی ایران کامپو

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات