تعویض پلاک و خلافی خودرو با همراه مکانیک

چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰
مطالعه 10 دقیقه
در این مقاله قصد داریم با کمک مجله همراه مکانیک، به دو موضوع مهم و پردغدغه در زمان معامله خودرو یعنی خلافی خودرو و تعویض پلاک بپردازیم و اطلاعاتی را در مورد هرکدام از آن‌ها به شما بدهیم.
تبلیغات

در بخش اول به خلافی خودرو و راه‌های استعلام خلافی می‌پردازیم. در بخش دوم نیز به تعویض پلاک؛ مراحل، مدارک و هزینه‌های آن و معرفی مختصر مراکز تعویض پلاک تهران می‌پردازیم. در انتها نیز بعضی سؤالات متداول که ممکن است برای مخاطبان پیش آمده باشد را با شما در میان می‌گذاریم. با ما همراه باشید.

خلافی خودرو

استعلام خلافی خودرو یکی از دغدغه‌های بیشتر رانندگان است. جالب است بدانید که ۴ نوع جریمه خودرو وجود دارد که عبارت‌اند از تسلیمی، الصاقی، دوربینی و دوبرگی. اگر برای اولین بار قصد گرفتن جریمه ماشین خود را دارید این سؤال برایتان ایجاد می‌شود که چگونه از آن مطلع شویم؟ یا اینکه چه راهکارهایی برای کم کردن آن وجود دارد؟ آیا برای استعلام آن نرم‌افزاری وجود دارد؟ نگران نباشید، در رابطه با تمامی سؤالات شما را راهنمایی خواهیم کرد.

همراه مکانیک

روش‌های استعلام خلافی خودرو

استعلام ریز خلافی خودرو برای افرادی که وسیله نقلیه دارند امر مهمی است. با توجه به مشغله زیاد، افراد به دریافت ریز خلافی خودرو از طریق اینترنت بدون مراجعه به مراکز راهور یا پلیس ۱۰+ رو آورده‌اند. استعلام ریز خلافی خودرو با شماره پلاک، کد ملی، vin و از طریق پیامک امکان‌پذیر است. بدین صورت شما به‌راحتی می‌توانید ریز خلافی خودرو خود را ببینید و آن را پرداخت کنید.

برای استعلام جریمه، سؤالات متعددی برای افراد ایجاد می‌شود؛ برای استعلام تخلفات رانندگی روش‌های مختلفی وجود دارد؛ در ادامه ۶ روش اصلی را توضیح خواهیم داد:

۱. مراجعه به پلیس ۱۰+

دفاتر پلیس ۱۰+ مرجع حضوری استعلام خلافی محسوب می‌شوند. هزینه دریافت برگه جریمه (سال ۱۳۹۹) ۸۱۵۰ تومان به‌همراه ۴۷۵۰ تومان تعرفه رسیدگی غیرحضوری اجرائیات است. بابت هر ردیف قابل اعتراض هم مبلغ ۳۷۵ تومان دریافت می‌شود. درصورتی‌که پرینت لیست جریمه‌ها بیش از ۳ برگ باشد، برای هر برگ هم مبلغ ۵۵۰ تومان دریافت خواهد شد. 

۲. استعلام خلافی خودرو با پلاک

پلیس راهور ناجا استعلام ریز خلافی خودرو با شماره پلاک را امکان‌پذیر کرده‌است. پلیس راهور ناجا این امکان را برای مالکین خودرو فراهم کرده است تا با استفاده از تلفن به اطلاعات جریمه ماشین دسترسی داشته باشند؛ بنابراین برای استعلام جریمه به‌صورت تلفنی، کافی است با شماره ۸۸۲۸۸۸۸۸ از تلفن‌های ثابت تهران یا ۰۲۱۸۸۲۸۸۸۸۸ از تلفن همراه یا شهرهای خارج از استان تهران تماس بگیرید. این شماره تلفن گویا است و امکانات زیر را در اختیار شما قرار می‌دهد:

  • شماره‌گیری عدد ۱:  استعلام تخلفات رانندگی با دادن شماره پلاک به اپراتور
  • شماره‌گیری عدد ۲: استعلام صدور گواهی‌نامه و استعلام صدور کارت خودرو

ناگفته نماند که با این روش، فقط می‌توانید از جریمه خودرو باخبر شوید و امکان پرداخت آن را ندارید.

۳. پرداخت خلافی خودرو آنلاین در سایت راهور

بهترین راه مراجعه به سایت راهور است. سامانه مربوطه یا همان سایت پلیس راهور ناجا اصلی‌ترین و معتبرترین مرجع دریافت جریمه ماشین محسوب می‌شود. برای دریافت جریمه پرداخت ‌نشده خودرو کافی است به آدرسrahvar120.ir  مراجعه کنید. کافی است مطابق راهنمای تصویری عمل کرده و برای دریافت خلافی خودرو، شماره بارکد کارت خودرو خود را وارد کنید.

۴. استعلام با اپلیکیشن‌های موبایل

یکی از ساده‌ترین روش‌های استعلام خلافی خودرو استفاده از برنامه‌های موبایل است. هم‌زمان با افزایش روزافزون استفاده از تلفن‌همراه در بین شهروندان، مجموعه‌های زیادی اقدام به تولید نرم‌افزارهای موبایلی جریمه خودرو کرده‌اند که با امکانات کاربردی توانسته‌اند خدمات خوبی را به کاربران ارائه دهد. این برنامه‌های اندرویدی علاوه‌بر نمایش ریز خلافی خودرو و جریمه خودرو امکان پرداخت با استفاده از کدهای دستوری USSD را فراهم کرده‌اند که حتی بدون داشتن شناسه قبض و شناسه پرداخت جریمه رانندگی خودرو را پرداخت و به صفر کردن جریمه کمک می‌کنند.

۵. استعلام پیامکی خلافی خودرو با کد VIN

برای این منظور، برخلاف روش آنلاین که باید از کد ۸ رقمی‌ استفاده می‌شد، کافی است کد ۱۷ رقمی‌ VIN درج‌شده در پشت کارت خودرو را به شماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ پیامک کنید.

پس از آن پیامکی برای شما ارسال می‌شود که در صورت تأیید درخواست، باید عدد ۹ را ارسال کنید. هزینه دریافت این پیامک، ۳۵۰ تومان خواهد بود. در صورت ارسال عدد ۹ مبلغ کل خلافی، تعداد جریمه‌ها و تاریخ آخرین به‌روزرسانی برای شما ارسال می‌شود. ضمن آن‌که خبری از شناسه قبض و شناسه پرداخت هم نیست.

۶. استعلام جریمه خودرو با استفاده از کد USSD

در این روش، کافی است کد #۱۱۰* را شماره‌گیری کنید و با ورود به سامانه پلیس ۱۱۰ درخواست استعلام جریمه را با وارد کردن Vin بدهید. دقت کنید که این روش عملا تفاوت چندانی با روش پیامکی ندارد و نتیجه استعلام با همان مبلغ ۳۵۰ تومان از طریق پیامک برای شما ارسال می‌شود.

سؤالات متداول خلافی خودرو

آیا امکان پرداخت خلافی به صورت قسطی وجود دارد؟

بله. می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت راهور یا راهنمایی و رانندگی، خلافی خودرو را اقساطی کنید.

چگونه ثابت کنیم که خلافی ثبت شده به خودرو ما تعلق ندارد؟

باید به حوزه شکایات راهنمایی و رانندگی بروید و نسبت به خلافی خودروی خود اعتراض بزنید تا به آن رسیدگی کنند.

آیا اعتراض به خلافی موجب کاهش آن می‌شود؟

اگر اعتراض وارد باشد، خلافی خودرو را کم می‌کنند.

پرداخت خلافی خودرو توقیفی چگونه است؟

به‌صورت حضوری به مراکز پلیس ۱۰+ مراجعه کنید.

اگر به هر دلیلی قبض خلافی ۲ برابر پرداخت شود چه باید کرد؟

به واحدهای اجرائیات پلیس راهور در سراسر کشور مراجعه کنید و درخواست استرداد پرداختی اشتباه دهید.

همراه مکانیک

تعویض پلاک خودرو

تعویض پلاک خودرو؛ معمولا آخرین مرحله خرید و فروش خودرو است که دو طرف معامله با آن سرو کار دارند. اگر برای اولین بار قصد فک پلاک داشته باشید، ممکن است سواالات زیادی ذهن شما را درگیر کند که قصد داریم در این مقاله به تمام آن‌ها پاسخ دهیم. در این مقاله مدارک لازم برای تعویض پلاک، هزینه و مراحل تعویض پلاک ماشین شرح داده شده است که امیدواریم برایتان مفید باشد.

تعویض پلاک؛ یکی از مهم‌ترین مراحل نقل و انتقال خودرو است که خریدارن و فروشندگان را درگیر می‌کند. یکی از اهداف اصلی تغییر پلاک خودرو، دسترسی سریع به هویت و نشانی مالک وسیله نقلیه است. بدین منظور طرفین معامله باید مستندات و مدارک تعویض پلاک خودرو را آماده کنند و با مراجعه به مراکز مربوطه اقدامات لازم را انجام دهند.

مراحل تعویض پلاک

پس از تنظیم قرارداد خصوصی میان فروشنده و خریدار، اولین مرحله برای معامله خودرو این است که طرفین (خریدار و فروشنده) قبل از مراجعه به دفتر اسناد رسمی به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنند و با تحویل مدارک و مستندات، اقدام به فک پلاک قبلی خودرو و نصب پلاک جدید برای صاحب جدید خودرو کنند.

مدارک تعویض پلاک

مدارک مورد نیاز برای تعویض پلاک خودرو در این بخش از مقاله مورد بررسی قرار خواهد گرفت. مراکز فک پلاک برای شروع فرایند، خواستار مدارک و مستنداتی از خریدار و فروشنده خودرو هستند. دقت کنید که قبل از مراجعه به مراکز مربوطه برای انتقال خودرو از شخصی به شخص دیگر مدارک زیر را حتما همراه داشته باشید، زیرا در غیر اینصورت در انجام کار با تأخیر مواجه خواهید شد.

هزینه تعویض پلاک خودرو

متاسفانه دیده شده که در برخی از مراکز مربوطه در انتهای کار مبلغی به صورت نقدی از خریداران خودرو دریافت می‌کنند که دریافت این مبلغ جنبه قانونی ندارد. اما در ادامه با هم ببینیم هزینه تعویض پلاک در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ چقدر بوده و چقدر افزایش یافته است؟

هزینه تعویض پلاک در سال ۱۳۹۹

هزینه تعویض پلاک در سال ۱۳۹۹، با ۱۶۰ هزار تومان افزایش نسبت به سال ۱۳۹۸، ۲۶۰ هزار تومان بوده که با استفاده از دستگاه کارتخوان پرداخت می‌شده است.

هزینه تعویض پلاک در ۱۴۰۰

در سال ۱۴۰۰، خودروها به دو دسته کمتر و بالاتر از ۲۰۰ میلیون تومان تقسیم شدند و برای هر کدام از این دو دسته، هزینه جداگانه‌ای تعیین شده است. خودروهای کمتر از ۲۰۰ میلیون تومان برای تعویض پلاک باید ۲۰۰ هزار تومان بپردازند اما اگر قیمت خودرو موردنظر بالاتر از ۲۰۰ میلیون تومان باشد، مالک آن باید ۳۰۰ هزار تومان بپردازد.

سؤالات متداول تعویض پلاک خودرو

در این بخش بدلیل حجم بالا سؤالات کاربران، به سؤالات متداول پاسخ خواهیم داد. درصورتی‌که سؤال دیگری داشتید، از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در کمترین زمان به شما پاسخ دهیم.

مدت زمان صدور کارت خودرو بعد از تعویض پلاک چقدر است؟

از زمانی که شماره پلاک شما تعیین و فرایند مربوط به تعویض تمام می‌شود شما می‌توانید از طریق سامانه رهگیری مرسولات پستی، استعلام پلاک خودرو خود را انجام دهید. دقت داشته باشید از آنجایی که این سازمان خدمات مختلفی بجز کارت خودرو دارد ابتدا نوع جستجو را روی کارت خودرو قرار دهید سپس پلاک خود را وارد کنید.

نوبت‌ دهی اینترنتی تعویض پلاک به چه صورتی است؟

تعویض پلاک اینترنتی در تمامی مراکز فک پلاک تهران از شهریور ۱۳۹۹، به منظور حفظ سلامت مراجعین در راستای ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی اجرایی شده است. از این رو برای دریافت نوبت دهی تعویض پلاک با مراجعه به سامانه مربوطه و ثبت نام فک پلاک اینترنتی، اقدام به رزرو نوبت کنید. توجه داشته باشید در صورت حضور در این مراکز فاصله گذاری اجتماعی را رعایت فرمایید تا از ازدحام افراد جلوگیری شود. با ورود به سامانه تعویض پلاک خودرو در سایت راهور می‌توانید نوبت دهی تعویض پلاک اینترنتی را انجام دهید.

تعویض پلاک شهرستان در تهران به چه صورت است؟

زمانی که شما می‌خواهید فک پلاک در شهر دیگر مثل تهران انجام دهید، سه حالت به وجود می‌آید:

  • حالت اول زمانی است که شما نقل مکان کرده‌اید و در تهران ساکن شده‌اید که با ارائه مدارک به پلیس ۱۰+ و تغییر محل سکونت می‌توانید به یکی از شعب تعویض در تهران رفته و پلاک قبلی را فک و پلاک تهران دریافت کنید.
  • حالت دوم زمانی است که شما به دلیل شغل خود، دو منزل در تهران و شهرستان و دو خودرو دارید که در این حالت بدون فک پلاک قبلی می‌توانید پلاک جدید بر اساس محل احراز شده دریافت کنید.
  • حالت سوم حالتی است که شما مدام در رفت‌و‌آمد هستید که در این صورت شما نمی‌توانید پلاک خود را تغییر دهید.

آیا برای تعویض پلاک معاینه فنی لازم است؟

بله، برگه معاینه فنی یکی از مدارک مورد نیاز است.

آیا می‌دانید در تهران چند تعویض پلاک داریم؟

مراکز تعویض پلاک در تهران، ۸ مرکز هستند که در همراه مکانیک مفصلا به ارائه توضیحات و مشخصات مربوط به هرکدام از آن‌ها پرداخته‌ایم. مراکز تعویض پلاک؛ از جمله مراکزی هستند که فروشندگان و خریداران خودرو برای تکمیل فرایند نقل و انتقال به آن مراجعه می‌کنند. نوبت دهی این مراکز که عبارت‌اند از میثم، اتحاد، چیتگر، خاوران، الغدیر و باقر شهر، از شهریور ۱۳۹۹ به دلیل شیوع بیماری کرونا به صورت اینترنتی انجام می‌شود. از این رو توسعه می‌شود قبل از حضور در این مراکز نوبت اینترنتی دریافت کنید.

تعویض پلاک میثم

تعویض پلاک میثم، یکی دیگر از مراکز تعویض پلاک تهران است که در غرب قرار دارد، مرکز شماره گذاری خودرو میثم را با نام تعویض پلاک ورداورد نیز می‌شناسند. نوبت دهی اینترنتی از شهریور ماه به دلیل شرایط کرونایی، به دستور پلیس راهور  در این مرکز اجرایی شده است. از این رو قبل از مراجعه به شماره گذاری میثم حتما وارد سامانه نوبت دهی اینترنتی شوید و نوبت اخذ کنید.

تعویض پلاک اتحاد

تعویض پلاک اتحاد؛ تنها مرکز تعویض پلاک شرق تهران است که در تهرانپارس، حکیمیه، خیابان اتحاد، اتحاد ۵ غربی واقع شده است. از شهریور ۱۳۹۹ به دلیل شیوع بیماری کرونا، سامانه نوبت‌ دهی این مرکز فقط به صورت اینترنتی فعالیت می‌کند؛ زیرا این مرکز یکی از شلوغ‌ترین مراکز تعویض پلاک تهران است.

تعویض پلاک خاوران

نوبت ‌دهی تعویض پلاک خاوران نیز همانند سایر مراکز شماره‌گذاری تهران فقط به‌صورت اینترنتی انجام می‌شود و بنا به دستور پلیس راهور، این مراکز از پذیرش مراجعین حضوری فک پلاک معذور هستند. ازاین‌رو، تمامی مالکین انواع وسایل نقلیه باید حتما پیش از مراجعه برای فک پلاک، نسبت به تعیین وقت اقدام نمایند. ثبت‌نام در این سامانه محدودیت خاصی ندارد و رایگان است.

تعویض پلاک چیتگر

تعویض پلاک چیتگر؛ از نظر موقعیتی در غرب تهران، کیلومتر ۱۲ بزرگراه شهید لشگری قرار گرفته است. نوبت‌دهی این مرکز نیز مانند دیگر مراکز فک پلاک از شهریور ۱۳۹۹ به‌دلیل بیماری کرونا به صورت اینترنتی انجام می‌شود. بنابراین برای تسریع در فرایند مربوطه، فروشنده و خریدار با مدارک مورد نیاز در نوبت تعیین شده در این مرکز حضور داشته باشند.

  • تعویض پلاک الغدیر

تعویض پلاک الغدیر؛ در یافت آباد خیابان شهید حسینی واقع شده است. نوبت دهی فک پلاک یافت آباد به دلیل شیوع بیماری کرونا از شهریور ۱۳۹۹ به صورت کاملا اینترنتی انجام می‌شود. اما تغییری در ساعت کاری این مرکز ایجاد نشده است و مانند گذشته تمامی روزهای هفته را خدمت‌رسانی می‌کند.

اگر مالک قبلی خودرو فوت کند، برای تعویض پلاک چه کاری باید انجام دهیم؟

 در این حالت ابتدا باید انحصار وراثت صورت بگیرد و تعویض پلاک ماشین بعد از این فرایند قابل انجام است.

شرایط دریافت نمایندگی تعویض پلاک خودرو چیست؟

  • دارا بودن مدرک کارشناسی.
  • عدم اشتغال در هیچ ارگانی چه دولتی و چه غیر دولتی.
  • حداقل ۲۵ و حداکثر ۶۰ سال سن.

انتقال پلاک از پدر به فرزند چگونه انجام می‌شود؟

پلاک فقط برای شخص دارنده سند خودرو صادر می‌شود و شما نمی‌توانید پلاک خود را به فرزندتان منتقل کنید مگر اینکه ابتدا خودرو به نام فرزند زده شود و سپس ضمن فک پلاک قبلی پلاک جدیدی صادر شود.

برگرفته از مجله همراه مکانیک (hamrah-mechanic.com/mag/)

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات