خرید پاورمیکسر از آوازک

چهارشنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵
مطالعه 11 دقیقه
این روزها از اجرای زنده گرفته تا ضبط‌ استودیویی، همگی به یک میکسر نیاز دارند. از طریق میکسر، افراد می‌توانند سیگنال‌های مختلف سازهای موسیقی را به روشی که می‌خواهند، دریافت و پخش کنند.
تبلیغات

سایر تجهیزات صوتی، میکسر در انواع مختلفی از جمله پاور میکسر و میکسر صدای بدون پاور تولید می‌شود؛ بنابراین برای اینکه بودجه خود را به بهترین شکل مصرف کرده و بهترین مدل را تهیه کنید، این سؤال برایتان پیش می‌آید که تفاوت پاور میکسر با میکسر صدای معمولی چیست و کدام برای شما کاربردی است؟

در ادامه مطلب همراه ما باشید تا پاسخ این سؤال‌ها را با شما به اشتراک بگذاریم. همچنین شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02191016050 تماس بگیرید و سؤالات خود را از کارشناسان فروشگاه آوازک بپرسید. متخصصان ما تجربه‌ی فوق‌العاده‌ای در حوزه فروش و نصب تجهیزات صوتی دارند و شما را به‌صورت رایگان راهنمایی می‌کنند.

میکسر صدا چیست؟

میکسر، سیگنال‌های مختلف صدا را دریافت کرده و به‌اصطلاح آن‌ها را باهم مخلوط یا میکس می‌کند. این سیگنال‌ها می‌توانند از ورودی‌های مختلفی مانند میکروفون، صدای ساز و موسیقی ضبط‌شده، تشکیل شوند. سپس میکسر باید سیگنال‌های آنالوگ یا دیجیتال را بسته به نوع آن‌ها کنترل کند. پس از اصلاح، سیگنال‌ها کنار هم قرار می‌گیرند و صدای خروجی را تولید می‌کنند. سیگنال‌ها را می‌توان با استفاده از سیستمِ تقویت صدا منتقل کرد و به تقویت آن‌ها پرداخت. یک میکسر می‌تواند سیگنال‌های بی‌شماری را برای یک یا چندین خروجی ترکیب کند.

البته جالب است بدانید که میکسرها غیر از ترکیب سیگنال‌ها، کارهای دیگری نیز انجام می‌دهند، مثلاً آن‌ها قدرت لازم برای میکروفون‌های کندانسور را فراهم می‌کنند؛ بنابراین می‌توان موقعیت صوت را در زمینه صدای استریو تغییر داد. در نتیجه، مهندسان صدا می‌توانند سیگنال‌ها را تقویت کنند و این موضوع مزایای زیادی برای تقویت سیستم صوتی عمومی دارد. از جمله کاربردهای کنسول‌های میکس صدا می‌توان به ضبط در استودیو، سیستم‌های تقویت صدا، تلویزیون، سیستم‌های صوت عمومی و میکس صدای فیلم سینمایی اشاره کرد.

پاور میکسر چیست؟

حال که با وظیفه اصلی میکسر آشنا شدید، نوبت به معرفی پاور میکسر می‌رسد. پاور میکسرها یک آمپلی‌ فایر داخلی دارند، یعنی هم از یک میکسر صدا و هم از یک تقویت‌کننده تشکیل می‌شوند؛ بنابراین می‌توانید با استفاده از میکسر که مستقیما به بلندگوها متصل است، صدا را پخش کنید و به آمپلی‌ فایر نیازی ندارید. از این‌رو بیشتر دی‌جی‌ها این مدل را مناسب‌تر می‌دانند، زیرا آن‌ها می‌توانند میکسر و آمپلی‌ فایر، افکت‌ها و کابل‌ها را در یک واحد مناسب جمع کنند؛ بنابراین، تنظیم کل سیستم آسان‌تر می‌شود.

کاربرد پاور میکسر

همان‌طور که عنوان شد، پاور میکسرها صداهای مختلف را دریافت کرده و آن‌ها را ترکیب و پردازش می‌کنند. ولی علاوه بر این، آن‌ها می‌توانند صدا را پیش از انتقال به بلندگوها نیز تقویت کنند؛ بنابراین در اجراهای زنده و حتی در هنگام ضبط استودیویی به آمپلی‌ فایر هیچ نیازی نیست و پاور میکسر به‌تنهایی می‌تواند سیگنال‌های صوتی را تا حد استانداردی بهبود ببخشد.

افکت‌گذاری یکی دیگر از مزایای پاور میکسر است که در کنسرت‌ها و سخنرانی‌ها، تأثیر زیادی روی صدا می‌گذارند. پاور میکسرها حتی برای تغییر تن صدا به کار گرفته می‌شوند و اتفاقاً این کار را با کیفیت بسیار خوبی انجام می‌دهند. همچنین برای دسته‌بندی آن‌ها، از خطوط تنظیم صوت یا بررسی تعداد کانال‌ها استفاده می‌شود.

البته شاید این سؤال برای شما پیش بیاید که این روزها می‌توان با نصب چند برنامه، صداها را میکس کرد و افکت‌گذاری کرد، پس آیا به پاور میکسر نیاز است؟ طبق نظر بسیاری از صدابرداران حرفه‌ای، شما برای دستیابی به بهترین کیفیت و صدایی خاص، حتما باید انواع پاور میکسرها را تهیه کنید. علاوه بر این میکسرها و پاور میکسرها ویژگی‌های خیلی زیادی دارند که تنها با نصب یک برنامه نمی‌توانید جای آن‌ها را پر کنید.

این روزها پاور میکسرهای باکیفیتی عرضه می‌شوند و شما می‌توانید آن‌ها را از برندهای به نام دنیا خریداری کنید. در فروشگاه آوازک طیف مختلفی از این تجهیزات به فروش می‌رسند و امکان مقایسه‌ی آن‌ها برایتان فراهم شده است. کافی است وارد سایت avazac.com شوید و در بخش محصولات، جزئیات مربوط به برندهای مختلف پاورمیکسرها و میکسرها را بخوانید.  

آوازک

تفاوت پاور میکسر و میکسر صدا معمولی

قبل از اینکه بخواهیم به‌طور دقیق‌تری به تفاوت این دو بپردازیم، ابتدا باید این را بدانید که پاور میکسرها یکپارچه‌اند و تمامی تجهیزات آن برای کار با یکدیگر هماهنگ شده‌اند، درحالی‌که میکسرهای بدون پاور از این ویژگی برخوردار نیستند.

برای برخی افراد، داشتن آمپلی‌ فایر داخلی یک مزیت مهم محسوب می‌شود، زیرا دیگر مجبور نیستند که تجهیزات بیشتری را با خود حمل کنند. برای باند اکتیو کوچک و همچنین ساختمان‌هایی با فضای محدود، پاور میکسرها واقعا مفید هستند.

در مقابل میکسرهای معمولی در اکثر موارد با محدودیتی رو‌به‌رو نیستند، زیرا درجه سفارشی‌سازی بالایی را ارائه می‌دهند. در مقایسه با پاور میکسرها، میکسرهای بدون پاور می‌توانند تنظیمات بیشتری داشته باشند. حال با این پیش‌زمینه به بررسی تفاوت‌های آن‌ها می‌پردازیم و هر مورد را به‌طور جزئی‌تری برای شما توضیح می‌دهیم.

قیمت

با فرض اینکه کیفیت این دو یکسان است، پاور میکسرها به دلیل داشتن آمپلی‌ فایر، قیمت بیشتری نسبت به میکسر ساده دارند. بااین‌حال که میکسر ساده نیز به آمپ جداگانه‌ای نیاز دارد که هزینه را افزایش می‌دهد؛ اما در بیشتر مواقع خرید یک پاور میکسر، خیلی مقرون به‌صرفه‌تر از خرید میکسر به همراه آمپلی‌ فایر است.

به همین دلیل این روزها افراد ترجیح می‌دهند که پاور میکسر را تهیه کنند تا در تنظیم کردن توان دستگاه با منبع تغذیه خارجی نیز مشکلی به وجود نیاید. در ضمن، شما می‌توانید با هر بودجه‌ای به طیف وسیعی از پاور میکسرها دسترسی داشته باشید که با وجود داشتن آمپلی‌ فایر داخلی، با قیمت ارزان‌تری هم عرضه می‌شوند.

اندازه

یکی دیگر از تفاوت‌های پاورمیکسر و میکسر صدای معمولی، اندازه و قابلیت حمل است. میکسرهای صدا تقریبا از پاور میکسرها سبک‌ترند. پاور میکسرها غالبا برای اجرای زنده طراحی می‌شوند، جایی که بحث قابلیت حمل مطرح است. این منجر به این می‌شود که بسیاری از پاورمیکسرها با وجود وزن اضافی، به‌طور قابل توجهی کوچک‌تر و جمع و جورتر ساخته شوند.

در بعضی موارد، اختلاف اندازه آن‌قدر چشمگیر است که وزن میکسرهای صدا در نهایت از پاور میکسرها بیشتر می‌شود. در واقع اجزای واقعی میکسر وزن کمتری دارند، اما وزن اضافه‌شده به خاطر پوشش و کنترل‌های بزرگ‌تر، می‌تواند بیشتر باشد. پس شما باید اجزای میکسر را نیز در نظر بگیرید. بسته به انتخاب میکسر، میزان کلی تنظیمات صدا بسیار متفاوت است.

راه‌اندازی راحت

در بیشتر موارد، تنظیم پاور میکسرها فقط چند لحظه طول می‌کشد؛ زیرا تمام کنترل‌های صدا روی صفحه میکسر قرار دارند و می‌توانید خیلی راحت به کنترل‌ها دسترسی پیدا کنید. از طرف دیگر، برای راه‌اندازی میکسرهای بدون پاور، ممکن است به زمان و تلاش زیادتری نیاز داشته باشند؛ زیرا علاوه بر تنظیم میکسر، باید آمپلی را هم به‌صورت جداگانه تنظیم کنید.

عملکردهای خاصی بین میکسر و آمپ وجود دارند و باید از طرز کار آن‌ها و روش تطبیق توان دستگاه‌ها، اطلاع داشته باشید. برخی از عملکردهای کنترل ممکن است بین میکسر و آمپ تقسیم شده باشند که باعث می‌شود استفاده از آن خیلی ساده نباشد. در نتیجه، از نظر راحتی، پاور میکسرها بهترند و به‌طور کلی از ماندگاری بالاتری نسبت به نمونه‌های مشابه خود برخوردار هستند.

تطبیق‌پذیری

در بین تفاوت‌های گفته‌شده، نوبت به تطبیق‌پذیری می‌رسد و در واقع در این مورد، میکسر صدای بدون پاور برنده است؛ زیرا شما می‌توانید بدون مشکل خاصی میکسرهای ساده را در تنظیمات صوتی مختلف به کار ببرید. هر زمانی که برای کنسرت‌های بزرگ به برق بیشتری احتیاج داشتید، به‌سادگی می‌توانید آمپلی فایرهای اضافی و باند اکتیو دیگری را اضافه کنید. به‌علاوه، اگر یکی از قطعات خراب شود، در بازیابی عملکرد سیستم مشکلی پیش نمی‌آید. تطبیق‌پذیری و انعطاف‌پذیری بالا یکی از مزایای قابل توجه میکسرهای بدون پاور است. 

راه‌های تشخیص پاور میکسر از میکسر بدون پاور

اولین و ساده‌ترین راه این است که نوشته‌های روی دستگاه را بخوانید، معمولا روی دستگاه یا جعبه‌ی پاور میکسر کلمه‌ای «powered mixer» نوشته شده است و برای میکسر بدون پاور، کلمه «Mixer» یا «Unpowered Mixer» را می‌توانید مشاهده کنید. یکی دیگر از راه‌های تشخیص، وزن دستگاه است. همان‌طور که گفته شد پاور میکسرها قطورتر و سنگین‌ترند.

به‌علاوه توان خروجی هر کدام هم نوشته شده تا شما انتخاب بهتری داشته باشید. البته این عدد هم نشان‌دهنده نوع میکسر است، معمولا توان بالاتر نشانه‌ی پاور میکسر است. مثلاً اگر روی دستگاه عدد ۷۰۰×۲ نوشته شده باشد، یعنی دستگاه شما می‌تواند در دو خروجی توان ۷۰۰ وات را ایجاد کند.

بااین‌حال، این موضوع به مدل پاور میکسر هم بستگی دارد و بهتر است که برخی ویژگی‌های دیگر را هم چک کنید. خروجی دستگاه نیز یکی دیگر از راه‌های تشخیص است، به این ترتیب که دستگاه‌هایی با خروجی بیشتر معمولا از نوع پاور میکسر هستند. خروجی‌ها معمولا در پشت دستگاه قرار دارند و می‌توانید مقاومت و وات خروجی آن را هم مشاهده کنید.

پاور میکسرها برای انواع باند پسیو و باند اکتیو به کار برده می‌شوند. همان‌طور که می‌دانید، باندهای پسیو دارای آمپلی فایر داخلی نیستند و باید به فکر یک تقویت‌کننده برای آن‌ها باشید. ولی در داخل باند اکتیو یک آمپلی فایر داخلی قرار دارد و به تقویت‌کننده‌ی‌ دیگری نیاز نیست. هر کدام از این باندها مزایا و معایب خودشان را دارند، ولی برای هر دو می‌توانید از پاور میکسر استفاده کنید تا از فشار آمدن به آن‌ها نیز جلوگیری شود.

آوازک

انواع پاور میکسر

پاور میکسر پیجینگ

ظاهر این پاور میکسر شبیه به یک DVD پلیر است و به‌طور هم‌زمان کار ترکیب صدا و تغذیه بلندگو را انجام می‌دهد. از طرفی آن‌ها می‌توانند به کمک آمپلی فایرها آمده و سیگنال‌ها را تقویت کنند. پاور میکسر پیجینگ از میکروفن‌ها پشتیبانی می‌کند و در بهبود صدای آن‌ها مؤثر است. با استفاده از این مدل می‌توانید به زون‌بندی ساختمان بپردازید و صدا را در هر بخشی از ساختمان، آن‌طور که می‌خواهید کنترل کنید. از دیگر مزایای آن‌ها می‌توان به پخش موسیقی از طریق USB و DVD اشاره کرد.

پاور میکسر صندوقی

این مدل از پاور میکسر اکثرا در مجالسی مثل عزاداری، مساجد و نمازخانه‌ها کاربرد دارد. در این مکان‌ها شما به توان بیشتری نیاز دارید و به همین دلیل باید پاورمیکسر صندوقی را به کار ببرید تا بتواند توان مورد نیاز شما را فراهم کند؛ زیرا مدل پیجینگ توان محدودتری دارد و در حد اطلاع‌رسانی‌ها خوب عمل می‌کند. به‌علاوه، این‌ها بلوتوث هم دارند و از این‌رو مزایای بیشتری را برایتان به ارمغان می‌آورند.

پاور میکسر تخت

پاور میکسر تخت آخرین مدلی است که نسبت به انواع قبلی ویژگی‌های بیشتری را شامل می‌شود. این‌ها قابلیت اتصال به ۱۰ میکروفون را دارند (ممکن است بیشتر یا کمتر شود و بستگی به کانالش دارد) و بنابراین برای کنسرت‌ها و اجراهای زنده بسیار مناسب‌اند. همچنین با خرید این پاور میکسر می‌توانید صدای خروجی را ضبط کرده و آن را در یک فلش مموری ضبط کنید. به‌علاوه این پاور میکسر با استفاده از فیش‌های خروجی به رکوردر وصل می‌شود و کار ضبط را آسان‌تر می‌کند.

اما یکی دیگر از بهترین ویژگی‌های پاور میکسر تخت، قابلیت افکت‌گذاری آن است. افکت به خواننده اجازه می‌دهد که صداهای بهتری را ضبط کند و با استفاده از پیش‌فرض‌های دستگاه، صدای ضبط‌شده خود را بهبود ببخشد. مثلاً امروزه در مجالس مداحی و روضه، سبک عزاداری‌ها تغییر کرده و نوحه‌ها شور و حال جدیدتری دارند؛ بنابراین مداح از این افکت‌ها استفاده می‌کند تا بتواند به‌صورت زنده صدای خود را بهبود داده و شور و حالی خاص را به حاضرین منتقل کند.  

در ضمن در این مدل ولوم کنترل‌های بیشتری قرار داده شده که باعث می‌شود دستگاه با برخی از میکروفون‌ها بهتر کار کند و صدای آن‌ها با توان بیشتری پخش شود. البته این نکته هم باید در نظر بگیرید حتی گاهی پاور میکسرها نیز به یک آمپلی فایر اکسترنال نیاز پیدا می‌کنند. این موضوع به نوع مجلس و تعداد بلندگوهای شما ربط دارد؛ بنابراین اگر اجرای زنده دارید، حتما باید توان آن‌ها را از قبل بررسی کنید تا در هنگام اجرای برنامه به مشکل برنخورید.

پاور میکسر بهتر است یا میکسر معمولی؟

افراد مختلف نیازهای متفاوتی دارند، به همین جهت سخت است که بگوییم کدام مدل را خریداری کنید؛ بنابراین برای اینکه یک خرید معقولانه داشته باشید، باید اولویت شخصی خود را در نظر بگیرید. اگر دستگاهی ساده را می‌پسندید که بدون مشکل زیادی بتوانید آن را تنظیم کنید، پس به سراغ پاور میکسرها بروید. در مقابل اگر توانایی شخصی‌سازی تنظیماتِ صوتی خود را دارید و می‌توانید آن‌ها را مطابق با نیازتان تغییر بدهید، میکسرهای معمولی گزینه‌ی بهتری به‌حساب می‌آیند.

معمولا میکسرهای معمولی را برای استودیوها استفاده می‌کنند و در کنسرت‌های زنده، مدل پاورمیکسر خریداری می‌شود. حتی اگر اندازه میکسرها بزرگ باشد، باز هم برای استودیو ترجیح داده می‌شوند؛ زیرا به جابه‌جایی زیادی نیاز ندارند و مشکلی از بابت اندازه برایتان پیش نمی‌آید. از طرفی اکثر افرادی که در استودیو کار می‌کنند، به‌خوبی از عملکرد میکسرها آگاه‌اند و می‌توانند تنظیمات آن را تغییر دهند. پس نهایتا این شما هستید که با توجه به نیاز و سطح دانش خود، یکی از این دو مدل میکسر صدا را انتخاب می‌کنید.

خرید پاور میکسر و میکسر صدا

در این مطلب سعی کردیم ویژگی‌های پاور میکسر و میکسر را به‌طور مفصل برای شما توضیح دهیم و بگوییم که این دو برای چه کاربرد‌هایی مناسب‌اند. بااین‌حال، امروزه شرکت‌های مختلفی میکسر معمولی و پاور میکسرهایی را تولید می‌کنند که علاوه بر توان متفاوت، کیفیت منحصربه‌فردی هم دارند؛ بنابراین برای جلوگیری از به هدر رفتن بودجه خود، ابتدا باید نوع میکسر مورد نظر را مشخص کنید و سپس آن را از برند معتبری خریداری کنید.

طبیعتا قیمت پاور میکسر با توجه به برند مربوطه متفاوت است و طیف مختلفی از هزینه‌ها را در برمی‌گیرد. البته نباید صرفا به گران یا ارزان بودن آن دقت کنید، حتما ویژگی‌های عنوان‌شده را نیز با مدل‌های مختلف تطبیق بدهید تا با توجه به بودجه‌تان بهترین مدل را تهیه کنید. ما در فروشگاه آوازک شرایطی را فراهم کرده‌ایم تا شما بتوانید تجهیزات مورد نظر خود را به‌صورت نو یا دست دوم خریداری کنید. میکسرها و پاور میکسرهای دست دوم نیز در حد نو باکیفیت‌اند و نیاز شما را رفع می‌کنند.

به‌علاوه، انواع میکروفون بی‌سیم، میکروفون سیمی، میکروفون یقه ای و هدمیک نیز در آوازک به فروش می‌رسند. اگر به دنبال خرید بلندگوهای حرفه ای هستید، به‌راحتی می‌توانید در وب‌سایت ما ویژگی‌های باندهای مختلف را بررسی کنید و مدل مورد نظرتان را خریداری کنید. انواع بلندگوهای اکتیو، پسیو، بلندگوی دیواری، سقفی، اکو همراه و ... در فروشگاه آوازک به فروش می‌رسند و همگی از برندهای معتبر دنیا وارد کشور می‌شوند.

همچنین از بابت کمبود بودجه خود اصلا نگران نباشید، زیرا شما می‌توانید اجناس مورد نیازتان را به‌صورت اقساط تهیه کنید. به‌علاوه متخصصان تیم ما انواع پروژه‌های صوتی، مانند نصب سیستم صوتی در رستوران، مسجد، هتل و بانک را در سرتاسر ایران انجام می‌دهند و می‌توانید برای پروژه‌های تصویری، نورپردازی و امنیتی خود نیز از ما کمک بگیرید. چنانچه تخصص کافی برای انتخاب میکسر مورد نیازتان ندارید، کافی است با شماره 02191016050 تماس بگیرید و از راهنمایی‌های رایگان مشاوران آوازک بهره‌مند شوید. همچنین در سایت avazac.com لیست کاملی از تجهیزات صوتی و مقالات به‌روز دنیا قرار داده شده‌اند و پیشنهاد می‌کنیم حتما آن‌ها مطالعه کنید.  

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات