راه‌اندازی فروشگاه آنلاین با ژاکت و معرفی فروشگاه‌ساز ووکامرس

یک‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
سایت ژاکت امکان راه‌اندازی آسان فروشگاه اینترنتی مبتنی‌بر ووکامرس را برای کارآفرینان فراهم می‌سازد.
تبلیغات

فروش آنلاین یکی از رویکردهای پردرآمد کارآفرینانی است که به‌دنبال راه‌اندازی تجارت دیجیتالی هستند. امروزه با استفاده از امکانات سایت ژاکت، فروشگاه اینترنتی به‌سادگی راه‌اندازی می‌شود. ژاکت به‌عنوان مرجع وردپرس فارسی، مجموعه‌ای از بهترین قالب‌های فروشگاهی حرفه‌ای و پریمیوم را ارائه می‌دهد و به افراد برای راه‌اندازی ساده‌ی فروشگاه اینترنتی بر بستر فروشگاه‌ساز ووکامرس کمک می‌کند. به‌طورکلی با استفاده از فروشگاه‌ سازها، می‌توانید در چند ساعت برای کسب‌وکار آنلاینتان وب‌سایت فروشگاهی با تمام امکانات موردنیاز راه‌اندازی کنید.

احتمالا تا‌به‌حال واژه‌ی فروشگاه‌ساز را شنیده‌اید! می‌دانید فروشگاه‌ساز چیست و پاسخ‌گوی کدام نیازهای کاربران اینترنتی است؟ در مطلب پیش ‌رو، ژاکت انواع فروشگاه‌سازها را بررسی و تفاوت استفاده از فروشگاه‌ساز با طراحی سایت فروشگاهی را بیان می‌کند. در بلاگ سایت zhaket تعریف فروشگاه‌ساز چنین آمده است:

فروشگاه‌ساز پلتفرم آماده‌ای است که بستری برای ساخت فروشگاه اینترنتی دراختیار کاربران قرار می‌دهد. این بستر شامل دموهای آماده‌ای است تا کاربر بتواند از بین آن‌ها ظاهر یا اصطلاحا تمی متناسب با سلیقه یا نیازش انتخاب کند. برخی فروشگاه‌سازها نیز به کاربران امکان می‌دهند تا با کشیدن و رهاکردن آیتم‌ها، ظاهر دلخواهشان را طراحی کنند. فروشگاه‌سازها حداقل امکانات لازم برای مدیریت فروشگاه اینترنتی را دراختیار قرار می‌دهند؛ ازجمله سیستم انبارداری و مدیریت موجودی محصولات، قابلیت استفاده از درگاه‌های پرداخت مختلف، امکاناتی برای حراج محصولات و فروش‌های ویژه و... .

در طراحی سایت فروشگاهی همه‌چیز سفارشی‌سازی‌شدنی است، هر طرح دلخواهی برای ظاهر سایت می‌توان پیاده کرد و هر ویژگی و امکاناتی بدان افزود. در دنیای طراحی سایت، عوامل محدود‌کننده هزینه و زمان هستند. به‌عبارت‌دیگر، اینکه شما از افزودن طرح یا ویژگی خاصی صرف‌نظر کنید، دلیلش بیشتر به محدودیت زمانی یا هزینه‌ای بازمی‌گردد؛ چراکه در راه‌اندازی سایت اختصاصی محدودیتی دیگری نخواهید داشت. باوجوداین در فروشگاه‌ ساز، تقریبا همه‌چیز برای ساخت فروشگاه آنلاین آماده است و صرفا با عناصر آماده سروکار دارید و به‌لطف چنین عناصر آماده‌ای، از محدودیت‌های زمانی و هزینه‌ای نیز خبری نیست. تنها مشکل اینجا است که اگر برای نیازی عنصر آماده وجود نداشت، عملا راه‌حل دیگری ندارید و به‌‌بیان‌بهتر، در فروشگاه‌سازها صرفا باید به داشته‌ها اکتفا کرد. خوشبختانه در بین تمامی فروشگاه‌سازها، ووکامرس ازلحاظ توسعه‌پذیری و توجیه اقتصادی چنین مشکلی را برطرف می‌سازد.

هزینه‌ی راه‌اندازی سایت با فروشگاه‌سازها نیز متفاوت است. برخی ماهانه هزینه دریافت می‌کنند و برخی به‌ازای هر سفارش ثبت‌شده در فروشگاهتان درصد می‌گیرند، برخی فقط هزینه‌ی اولیه برای راه‌اندازی دارند و برخی نیز مانند فروشگاه‌ساز ووکامرس رایگان هستند. دلایلی وجود دارد که طبق آن ادعا می‌کنیم ووکامرس بهترین فروشگاه‌ساز جهان است. در مقاله‌ی آموزشی فروشگاه‌ساز سایت ژاکت، ووکامرس چنین تعریف می‌شود:

ووکامرس افزونه‌ی فروشگاه‌ساز رایگان برای وردپرس است که قابلیت تجارت الکترونیک را به وب‌سایت وردپرس شما اضافه می‌کند تا بتوانید فروشگاه آنلاین داشته باشید. با نصب ووکامرس، وب‌سایت وردپرسی شما تنها با چند کلیک به وب‌سایت فروشگاهی تجارت الکترونیکی کاملا کاربردی تبدیل می‌شود. درواقع، ووکامرس کمک می‌کند محصولات و خدمات خود را از سایت وردپرس خود بفروشید.

تاریخچه‌ی ووکامرس به حدود دَه سال قبل بر‌می‌گردد. برخی از فروشگاه‌ساز‌های معروف عبارت‌اند از: شاپیفای، پرستاشاپ، ووکامرس، wix.com ،zhaket و... . به‌طورکلی، هر کارفرما یا شخصی که قصد دارد سایت فروشگاهی طراحی کند، از فروشگاه‌ساز خود چنین انتظاراتی دارد:

  • راحتی در استفاده
  • تنوع دمو
  • امکانات پیشرفته مانند انبارداری
  • انعطاف‌پذیری
  • امکانات فروشگاهی
  • پشتیبانی و راهنمای استفاده
  • امنیت
  • چند‌زبانه‌بودن
  • سئو فریندلی بودن
  • توسعه‌پذیری

تنها فروشگاه‌سازی که در تمام این ویژگی‌ها بر بقیه برتری دارد، فروشگاه‌ساز ووکامرس است؛ به‌همین‌دلیل، در این رقابت گرم سهم ۴۰ درصدی در بین فروشگاه‌های اینترنتی را از بین مخاطبان ساخت فروشگاه اینترنتی ازآنِ خود کرده است. برای استفاده از فروشگاه‌ساز ووکامرس، به قالب‌های حرفه‌ای فروشگاهی نیاز دارید که در ایران، سایت ژاکت (zhaket) به‌عنوان مرجع وردپرس فارسی پاسخ‌گوی این نیاز است.

همان‌طورکه در نمودار زیر مشاهده می‌کنید، ووکامرس یک‌تنه سهم حداکثری از بازار فروشگاه‌های اینترنتی را کسب کرده است.  در ایران، آمار دقیقی وجود ندارد؛ ولی آنچه از شواهد مشخص است، سهم ووکامرس در ایران بیشتر از میانگین جهانی آن، یعنی ۴۰ درصد است.

فروشگاه ساز ژاکت

این آمار وقتی جذاب‌تر می‌شود که میزان محبوبیت و اقبال کاربران در استفاده از فروشگاه‌ساز ووکامرس روزبه‌روز در حال افزایش است. در نمودار زیر، این سیر افزایشی را از سال ۲۰۱۱ (زمان تولد ووکامرس) تا امسال مشاهده می‌کنید.

فروشگاه ساز ژاکت

فروشگاه‌ساز ووکامرس رایگان است؛ یعنی بدون نیاز به پرداخت هزینه می‌توانید از آن استفاده کنید و آن را متناسب با نیازتان توسعه دهید. باوجوداین، درصورت تمایل به ساخت فروشگاه اینترنتی حرفه‌ای، می‌توانید از توسعه‌هایی استفاده کنید که دیگران با عنوان قالب فروشگاهی یا افزونه انجام داده‌اند‌. این آیتم‌ها هم نسخه‌ی رایگان دارند و هم پولی. البته هزینه‌ای که برای خرید قالب فروشگاهی یا افزونه‌ی ووکامرسی پرداخت می‌کنید، در‌مقابل خدماتی که می‌گیرید، بسیار ناچیز و کاملا به‌صرفه است. این آیتم ها در سایت‌هایی نظیر ژاکت ارائه می‌شوند؛ مثلا صرفا می‌توانید در سایت ژاکت با پرداخت ۲۰۰ هزار تومان قالب فروشگاهی مشابه دیجی کالا بخرید و در فروشگاه‌ساز ووکامرس خود استفاده کنید. این امکان در هیچ‌یک از فروشگاه‌ساز‌های دیگر وجود ندارد. همچنین، آموزش‌های مورد‌نیاز در این مسیر به‌رایگان در فضای اینترنت موجود هستند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

مراحل طراحی سایت فروشگاهی با فروشگاه‌ساز ووکامرس

درادامه، به مراحل کلی  راه‌اندازی فروشگاه آنلاین اشاره می‌کنیم. در‌صورت نیاز به اطلاعات و راهنمایی بیشتر، پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ی آموزش ساخت فروشگاه اینترنتی در بلاگ ژاکت را مطالعه کنید.

۱. خرید هاست برای فروشگاه آنلاین

در ابتدا، هاست و دامنه باید تهیه کنید. بدین‌منظور، می‌توانید از سایت‌هایی نظیر نت‌افراز و اسنپ‌سرور استفاده کنید. اگر ارائه‌دهنده‌ی میزبانی با کیفیت پایین انتخاب کنید، فروشگاه آنلاینتان ممکن است خراب و راحت‌تر هک شود و با سرعت کمتری بارگیری شود یا بر تعداد فروشتان تأثیر بگذارد. هنگامی‌که هاست خود را تهیه کردید، می‌توانید به مرحله بعدی بروید.

۲. انتخاب دامنه برای فروشگاه اینترنتی

گام بعدی در ایجاد فروشگاه آنلاین انتخاب نام دامنه برای فروشگاه اینترنتی است. این نامی است که آدرس وب‌سایت فروشگاه شما با آن شناخته می‌شود. نام دامنه‌ی شما باید منحصر‌به‌فرد و مرتبط و کوتاه باشد و به‌راحتی به‌خاطر سپرده شود. وقتی دامنه‌ی خود را انتخاب کردید، باید آن را ثبت کنید و هزینه آن را بپردازید و سالانه تمدیدش کنید.

۳. نصب فروشگاه‌ساز ووکامرس

در مرحله‌ی بعدی، وقت آن است که با ووکامرس کار را شروع کنید. قبل از شروع ایجاد فروشگاه آنلاین، وردپرس و ووکامرس را باید نصب کنید.

۴. انتخاب قالب فروشگاهی

هنگام شروع کار متوجه می‌شوید ووکامرس قالبی پیش‌فرض را به‌طور خودکار بارگیری کرده است. اگر می‌خواهید حرفه‌ای باشید، باید آن را تغییر دهید و قالب پولی تهیه کنید. در سایت ژاکت، هزاران قالب فروشگاهی حرفه‌ای برای انتخاب وجود دارد که متناسب با سلیقه و نیازتان می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

۵. سفارشی‌سازی فروشگاه

در این مرحله، قالب و سایت خود را باید سفارشی‌سازی و رنگ‌های دلخواهتان را جایگزین کنید و فهرست‌بندی‌ها را تغییر دهید و لوگو خود را جایگزین کنید.

۶. افزودن محصولات به فروشگاه

فروشگاه آنلاین به محصولات نیاز دارد و اکنون زمان افزودن آن‌ها است. به برگه‌ی محصولات در داشبورد ووکامرس بروید و روی افزودن جدید کلیک کنید. در اینجا عنوان و توضیحات محصول، دسته‌بندی محصول، تصاویر مرتبط با آن و قیمت فروش آن را باید وارد کنید.

به این گام‌ها می‌توان مراحل دیگری از‌جمله گام‌های امنیتی‌ و گام‌های سئویی را نیز اضافه کرد که توضیحات کامل آن در منبع ذکر‌شده، یعنی مقاله آموزش ساخت فروشگاه اینترنتی در لینک www.zhaket.com/blog/build-store-on-wordpress/ کاملا شرح داده شده است.

همان‌طورکه مشاهده کردید، ساخت فروشگاه اینترنتی با استفاده از قالب‌های فروشگاهی بسیار ساده و به‌صرفه است و همه این‌ها را مدیون فروشگاه‌ساز ووکامرس هستیم. پس اگر قصد دارید سایت فروشگاهی راه‌اندازی کنید، معطل نکنید و نصب ووکامرس را شروع کنید. هرچه دیرتر مغازه‌ی آنلاینتان را راه‌اندازی کنید، سهم کمتری از تجارت آنلاین در این حوزه خواهید داشت. فراموش نکنید برای تهیه‌ی بهترین قالب‌های فروشگاهی یکی از گزینه‌های شما سایت ژاکت، مرجع وردپرس ایران است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات