نیسان قشقایی کراس اوور محبوب و جان‌سخت بازار از نگاه خودرو ۴۵

سه‌شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
شرکت خودرو ۴۵ این نوید را به مالکان نیسان قشقایی کارکرده یا هرگونه خودرو کراس‌اور ژاپنی و غیرژاپنی می‌دهد که بدون هیچ‌گونه استرسی به‌راحتی می‌توانند خودروی کارکرده خود را به‌فروش برسانند.
تبلیغات

 ایل قشقایی در ایران نمادی از استقامت، سخت‌کوشی و دلاوری به شمار می‌رود؛ درنتیجه شرکت ژاپنی نیسان نیز با استناد به این صفات نیک ایل بزرگ قشقایی، نام محصول کراس‌اور جمع‌وجور و نسبتا ریزنقش خود را قشقایی نهاد. نسل اول نیسان قشقایی که در ژاپن با نام نیسان دوآلیس نیز شناخته می‌شد، از سال ۲۰۰۶ راه بازارهای جهانی را در پیش گرفت. این محصول در قالب مدل‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ به دست مشتریان ایرانی نیز رسید و حتی مدتی توسط شرکت پارس خودرو مونتاژ شد‌. درحال‌حاضر نیز مدل‌های کارکرده این کراس‌اور ژاپنی با گذشت بیش از ۱۰ سال همچنان سرحال و پرنشاط به انجام وظایف خود در رفع نیازهای خانواده‌ها اهتمام می‌ورزند که نشان از کیفیت ساخت مطلوب این خودرو ژاپنی دارد.

همچنین فروش نیسان قشقایی در بازار کشورمان گرچه رونق سایر محصولات کراس‌اور کره‌ای یا چینی را ندارد، اما بااین‌حال، خریدارانی هستند که کیفیت و دوام این محصول را به زرق‌وبرق مدل‌های جدید ترجیح می‌دهند. از همین روی، مالکان خودرو نیسان قشقایی کارکرده جهت فروش خودرو خود احتمالا با مشکلاتی نظیر عدم قیمت‌گذاری مناسب توسط خریداران یا نمایشگاه‌داران یا مشکلاتی در زمینه فروش این‌گونه کراس اوورهای نسبتا کم‌شمار ژاپنی و کلاهبرداری‌هایی که احیانا در این مسیر وجود دارد، مواجه هستند. این دشواری‌ها سبب شده تا فروشندگان نیسان قشقایی دست دوم دل‌نگرانی‌هایی جهت فروش اتومبیل خود داشته باشند‌.

طراحی ظاهری با اصالت و نسبتا زیبا نیسان قشقایی، حتی پس از گذشت ۱۰ سال

دو حالت وجود دارد؛ یا نیسان قشقایی را با محصولات مدرن چینی و کره‌ای موجود در بازار کشور همچون: تیگو ۵، تیگو ۷، هیوندای توسان و غیره مقایسه خواهید کرد و می‌گویید که ظاهر قشقایی در مقایسه با این محصولات تا حدودی کلاسیک و قدیمی جلوه می‌کند یا آنکه نیسان قشقایی را در یک محوطه محصور قرار داده و آن را صرفا از دید خودتان و به دور از سایر حریفان می‌نگرید که در حالت دوم احتمالا هنوز هم جذابیت‌ها و زیبایی‌های کلاسیک به‌کار رفته در زبان طراحی این محصول را تحسین خواهید کرد. هر چند که نمی‌توان نشستن گرد گذر زمان بر چهره این محصول را نادیده گرفت.

چراغ‌های بزرگ به‌علاوه جلو پنجره و سپر جلو با طراحی ساده، سبب ایجاد نمایی مهربان در چهره نیسان قشقایی شده‌اند. حالت کلی بدنه به‌لطف بهره‌مندی از حجم‌پردازی‌ها و خطوط برجسته مختلف تا حدی خوش‌فرم به‌نظر رسیده و در اصطلاح چربی‌های اضافه آن تا حدودی گرفته شده است‌. در نمای عقب نیز سعی شده تا با بهره‌بردن از چراغ‌های دو تکه و فرم‌دهی متعارف به سپر و در صندوق، نمایی متناسب با زبان کلی طراحی بدنه به ناحیه پشت نیسان قشقایی اهدا شود. در مجموع باید گفت که طراحی نیسان قشقایی با گذشت سال‌ها همچنان زیبایی و سادگی خود را حفظ کرده و به‌ویژه در نظر مشتریان ایرانی کماکان مناسب جلوه کند.

کابین با طراحی قدیمی و نه چندان دلپسند

به محض ورود به فضای درون اتاق نیسان قشقایی با داشبوردی نسبتا از مد افتاده و تا حدی آشنا مواجه خواهید شد! چرا که احتمالا داشبورد این خودرو را با نمونه موجود در مشتقات رنو تندر ۹۰ مقایسه خواهید کرد؛ به‌ویژه طراحی دایره‌ای دریچه‌های تهویه و سبک کلی طراحی کنسول میانی می‌تواند شما را به یاد تندر ۹۰ و لوگان بیندازد. غربیلک فرمان به حالت سه شاخه و دو رنگ طراحی شده که در کل چندان جذاب به‌نظر نمی‌رسد؛ بااین‌حال پنل کیلومترشمار پشت فرمان، به‌نوبه خود طراحی به‌روزتر و مناسب‌تری دارد. صندلی‌ها نیز نرمی و راحتی مقبولی را دراختیار سرنشینان قرار می‌دهند.

کیفیت متریال به‌خدمت گرفته شده در ساخت داشبورد، رودری‌ها هم تقریبا مناسب بوده و توانسته رضایت اکثر مشتریان را کسب کند. از سوی دیگر کابین نیسان قشقایی جهت حضور ۴ تا ۵ سرنشین بزرگسال از گنجایش نسبتا کافی بهره می‌برد. صندوق عقب، ۴۵۰ لیتر فضا را جهت جای‌دادن اسباب و وسایل به کاربران پیشکش خواهد کرد.

در یک جمع‌بندی می‌توان بیان داشت که کابین نیسان قشقایی نسل اول با وجود آنکه از طراحی به‌روزی در مقایسه با محصولات امروزی سود نمی‌برد اما همچنان از کیفیت قابل قبولی برخوردار است و نیازهای متعارف مشتریان را تا حد امکان پاسخگو خواهد بود.

تجهیزات رفاهی ایمنی

نیسان قشقایی در قالب دو پکیج SE (تک دیفرانسیل) و LE (دو دیفرانسیل) روانه بازار کشورمان شده که در این بین نمونه LE به‌عنوان نسخه فول آپشن از امکانات زیر بهره‌مند شده است:

کروز کنترل یا سیستم تثبیت سرعت، سامانه کنترل پایداری، ترمز ABS و EBD، ترمز کمکی، حسگر پارک در عقب، حسگر باران، روشن شدن خودکار چراغ‌ها، چراغ مه‌شکن برای بخش جلو، تنظیم خودکار ارتفاع نور چراغ‌ها، سیستم شستشوی کاسه چراغ جلو، فرمان برقی چهار حالته حساس به سرعت با روکش چرمی و دکمه‌های کنترل، نمایشگر و مانیتور ردیف عقب به‌صورت سفارشی، دوربین عقب، سیستم صوتی با ۶ اسپیکر، بلوتوث، ۶ عدد کیسه هوا (ویژه راننده و سرنشین جلو به‌علاوه کیسه‌های پرده‌ای و جانبی)، پشت سری فعال، کمربندهای ایمنی از نوع پیش‌کشنده و محدودکننده، ورود بدون کلید، تهویه دوگانه خودکار، صندلی راننده با تنظیم ۶ جهته دستی، صندلی سرنشین چهار حالته دستی، صندلی عقب از نوع تاشونده دو تکه، گرمکن برای صندلی‌های جلو، روکش صندلی چرمی، برق ۱۲ ولت، آینه‌های بغل تاشونده برقی با گرمکن، شیشه‌بالابر آنتی ترپ.

قدرت موتور متوسط و عملکرد فنی متقاعدکننده

نیسان قشقایی، قوای محرکه خود را مدیون یک پیشرانه ۴ سیلندر دو لیتری تنفس طبیعی است که نیروی آن توسط یک جعبه‌دنده ضریب متغیر پیوسته یا CVT به‌علاوه دو عدد دیفرانسیل به سوی تمامی چرخ‌ها ارسال می‌شود. البته در تیپ اس ای، نیروی موتور تنها به محور جلو انتقال می‌یابد. حداکثر قدرت این موتور برابر با ۱۳۹ اسب‌بخار است و نهایت گشتاور خروجی آن نیز از ۱۹۶ نیوتن‌متر فراتر نمی‌رود. شتاب صفر تا صد نیسان قشقایی چیزی در حدود ۱۱.۳ ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. میانگین مصرف سوخت نیسان قشقایی حدود ۹  تا ۹.۶ لیتر در 100 کیلومتر خواهد بود.

نکات مثبت و منفی نیسان قشقایی

مواردی نظیر سواری نرم، طراحی ظاهری دلنشین، کیفیت مناسب و عایق‌بندی مطلوب کابین و استهلاک کم در زمره نکات مثبت نیسان قشقایی طبقه‌بندی می‌شوند. از سوی دیگر، بازار دست دوم نه چندان پررونق به اندازه رقبا و کمبود امکانات در نسخه پایه نیز به‌عنوان نقاط ضعف قشقایی در نظر گرفته می‌شوند.

بازار خرید و فروش نیسان قشقایی

نیسان قشقایی یک کراس‌اور ژاپنی باکیفیت است که متاسفانه به دلیل عدم تداوم عرضه و همچنین حضور محدود آن در بازار ایران نتوانسته جایگاهی شایسته برای خود در جمع مشتریان ایرانی رقم بزند؛ به همین دلیل درحال‌حاضر وضعیت فروش نیسان قشقایی دست دوم در بازار ایران چندان پررونق نبوده و نمی‌توان آن را به‌عنوان یک کراس‌اور پرفروش در نظر گرفت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات