با مدیر مارکتینگ در روزهای سخت کرونا به کسب‌وکارها خود کمک کنید

دوشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
وب‌سایت مدیر مارکتینگ با هدف ارائه‌ی آموزش‌های کاربردی و باکیفیت درزمینه‌ی بازاریابی، برندینگ، فروش و تبلیغات راه‌اندازی شده است.
تبلیغات

ویروس کرونا که از اواخر فصل پاییز در کشورهای مختلف و از اواخر زمستان در ایران شیوع پیدا کرد، کسب‌وکارهای بسیاری را تحت‌تأثیر خود قرار داد. در پی رشد شیوع این ویروس مرگ‌بار، چه‌بسیار کسب‌وکارهایی که با مشکلات بسیاری درزمینه‌ی نگه‌داشت مشتریان و حتی کارکنان خود مواجه شدند و بسیاری از کسب‌وکارها نیز توان مقابله با این وضعیت را نداشتند و ورشکست شدند.

دراین‌میان، کسب‌وکارهایی هم هستند که با اتخاذ استراتژی درست در این وضعیت بحرانی، توانستند مشتریان خود را حفظ و به حیات خود ادامه دهند. حتما می‌گویید کسب‌وکارهای حوزه‌ی مواد شوینده و بهداشتی در این اوضاع‌واحوال موفق عمل کرده‌اند و بنا به افزایش تقاضا در بازار، بدون نیاز به استراتژی بحران با افزایش فروش مواجه شده‌اند؛ اما حقیقت این است که با اتخاذ راهکار درست و استفاده از ابزار مناسب مدیر مارکتینگ، سایر کسب‌وکارها در حوزه‌های مختلف نیز می‌توانند مشتریان و فروش خود را حفظ کنند.

یکی از ابزارهای کارامد در این زمینه دیجیتال مارکتینگ است. دیجیتال مارکتینگ شاخه‌ای از حوزه‌ی بازاریابی است که با استفاده از ابزارهای تبلیغاتی دیجیتال به معرفی برند و محصول به مشتریان بالقوه و بالفعل کمک می‌کند. این راهکار مدرن با تولید و به‌اشتراک‌گذاری محتوای متنی، تصویری، ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات دیجیتال در قالب بنرهای تبلیغاتی در وب‌سایت‌های مطرح و... به معرفی برند و محصول کسب‌وکارها کمک می‌کند.

خدمت دیگر دیجیتال مارکتینگ به برندها در حوزه‌ی سئو و بهبود رتبه‌ی وب‌سایت‌ها در موتور جست‌وجوی گوگل است که این امکان با قراردادن بک‌لینک در وب‌سایت‌های مطرح فراهم می‌شود. همان‌طورکه می‌دانید، سئو به برندها کمک می‌کند مشتریان و مخاطبان آن‌ها را سریع و راحت‌تر در گوگل بیابند؛ اما چگونه می‌توان از این ابزار مدرن و محبوب و کارامد در دوران کرونا استفاده کرد؟ برای استفاده‌ی درست از این ابزار باید نکاتی را مدنظر قرار دهید که درادامه به آن اشاره می‌کنیم. پس با ما همراه باشید.

استراتژی بحران تدوین کنید

هر کسب‌وکاری علاوه‌بر استراتزی کلی بازاریابی، از استراتژی دیجیتال مارکتینگ یا استراتژی بازاریابی اینترنتی نیز بهره می‌برد؛ اما آنچه مسلم است، این استراتژی هنگام وقوع بحران‌هایی مانند بحران اقتصادی، شیوع بیماری تأثیرگذار بر کسب‌وکار و... تغییر می‌کند. حتی تغییر استراتژی رقیب می‌تواند زمینه‌ساز تغییر استراتژی بازاریابی و فروش برند باشد. پس اولین کار در دوران بحران، ایجاد تغییر در استراتژی بازاریابی دیجیتال برند یا حتی تدوین استراتژی جدید است.

در نظر داشته باشید استراتژی جدید باید منطبق بر اهداف کلی استراتژی بازاریابی و فروش با اعمال تغییرات مشخص باشد. به‌عنوان مثال، در زمان وقوع بحران کرونا، برخی از کسب‌وکارها استراتژی خود را از افزایش فروش به حفظ و نگه‌داشت مشتریان فعلی یا ایجاد وفاداری مشتریان تغییر داده یا اگر سابق بر این با ارائه‌ی پروموشن یا هدیه نمونه‌ی محصول به مشتری درصدد جذب مشتری بوده‌اند، در زمان بحران روی کاهش قیمت یا ارائه‌ی خدمات پشتیبانی ۲۴ ساعته متمرکز شده‌اند. استراتژی بحران با لحاظ‌کردن خطوط قرمز و دستورالعمل‌‌های استراتژی کلی بازاریابی و توجه‌کردن به اهداف جدید تدوین می‌شود.

با جامعه همسو شوید

ازآنجاکه شبکه‌های اجتماعی امروزه نقش پررنگی در ایجاد و راه‌اندازی کمپین‌های مختلف دارند، یکی از راهکارهای بهتر دیده‌شدن نزد مخاطبان، حضور پررنگ در شبکه‌های اجتماعی است که بسیاری از کسب‌وکارها این مهم را می‌دانند و در صفحات اجتماعی مختلف صفحه‌ی رسمی دارند. آنچه از نگاه برخی از کسب‌وکارها دور مانده است، همسوشدن با جریان‌ها در شبکه‌های اجتماعی است. می‌گویید چگونه؟ امروزه بسیاری از کمپین و چالش‌ها در شبکه‌های اجتماعی با هشتک خود را معرفی می‌کنند. در دوران بحران کرونا نیز، هشتک‌های مختلفی چون #در_خانه_بمانیم، #قهرمان_سلامت، #کرونا_را_شکست_می_دهیم و... در شبکه‌های اجتماعی روی کار آمد که بسیار هم موفق بودند.

در این وضعیت، بسیاری از کسب‌وکارها به نوعی در این چالش‌ها مشارکت کردند و با جامعه همسو شدند. به‌عنوان مثال، برخی از تولیدکنندگان موادغذایی، عرضه‌کنندگان پوشاک، لوازم آرایشی و بهداشتی و حتی غذا و خوراک حیوانات خانگی با استفاده از هشتک‌ در خانه بمانیم، از مردم دعوت کردند به‌جای خرید حضوری اقلام موردنیاز خود، خرید اینترنتی را جایگزین خرید حضوری کنند و امکانات ویژه‌ای چون ارسال در لحظه، تعویض درصورت پشیمانی خرید، ارسال رایگان و... برای مشتریان خود در نظر گرفتند.

گفتنی است برخی از برندها نیز تخفیف‌هایی برای کادر درمان در نظر گرفتند. به‌عنوان مثال، ۲۰ در صد تخفیف برای کادر درمان حرکت هوشمندانه‌ی برندهایی بود که می‌خواستند خود را در این جریان سهیم کنند. همه‌ی این اقدامات به‌معنای همسویی برند با جامعه و ثبت برند در ذهن مخاطب است؛ البته به‌شرطی که با ارائه‌ی خدمات بی‌کیفیت وجهه برند نزد مخاطب مخدوش نشود.

به روش‌های جدید برای برقراری ارتباط با مشتری و مخاطبان خود فکر کنید

تبلیغات بنری، تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، اینفلوئنسرمارکتینگ، ایمیل مارکتینگ، همه‌و‌همه روش‌هایی هستند که کسب‌وکارها از آن برای معرفی و توسعه‌ی برند خود استفاده می‌کنند؛ اما شاید وقت آن رسیده باشد که در همین دوران بحران، کسب‌وکارها شیوه‌های جدیدتری برای برقراری ارتباط با مخاطبان پیدا کنند. پیشنهاد ما این است که بسته به محصول یا خدمتی که ارائه می‌دهید، روشی جدید برای فروش و نگه‌داشت مشتری پیدا کنید. می‌توانید اتاق فکر برگزار و بهترین روش را انتخاب کنید. البته از آزمون و خطا گریزی نیست و ممکن است راهکار پیشنهادی شما بهترین راهکار نباشد؛ اما کسب تجربه و تلاش برای انجام کاری جدید قطعا لذت‌بخش و باارزش خواهد بود.

خود را برای دوره‌ی تداوم و گذر از بحران استراتژی بنویسید

وظیفه‌ی مدیر مارکتینگ این است که آینده‌نگر باشد و برای هر موقعیتی استراتژی ویژه داشته باشد. قطعا دوران بحران همیشگی نیست و دوران رونق فرامی‌رسد؛ ولی مدیر آگاه می‌داند باید برای بحران بزرگ‌تر به همان اندازه آماده باشد که برای رونق. بیشتر مدیران موفق علاوه‌بر تدوین استراتژی بحران، حتی در دورانی که از بحران در حال عبور هستند، استراتژی تدوام بحران را تدوین می‌کنند و استراتژی پس از بحران را نیز فراموش نمی‌کنند. این استراتژی ممکن است در گذر زمان و به‌درازاکشیدن یا کوتاه‌شدن دوران بحران تغییر کند؛ اما چهارچوب و برنامه‌ی کلی در این استراتژی‌ها مشخص است و برند و کسب‌وکار را در زمان ایجاد تغییرات مثبت یا منفی غافل‌گیر نمی‌کند.

همه‌ی این‌ها را گفتیم که به این نتیجه برسیم: در دوران بحران هم می‌توان با استفاده از ابزارهای مدرنی چون دیجیتال مارکتینگ و با کمک استراتژی درست و تیمی کارکشته و قوی موفق بود؛ به‌شرطی که شتاب‌زده عمل نکنیم و هدف و مخاطب و پیام خود را بشناسیم و به بهترین شیوه‌ی ممکن پیام خود را به مخاطب اعلام کنیم.

یکی از بهترین منابع برای یادگیری بازاریابی، به‌ویژه دیجیتال مارکتینگ در ایران، وب‌سایت مدیر مارکتینگ است. با کمک مقاله‌ها و آموزش‌های این سایت می‌توانید شیوه‌ها و راهکارهای به‌روز برای موفقیت کسب‌وکارتان را بیاموزید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات