مناسبتها و تاریخهای خاص در تقویم برای بازاریابان در تمام دنیا معنای دیگری دارند؛ چراکه میتوانند از این مناسبتها بهعنوان فرصتی ویژه استفاده کنند تا ازطریق طراحی کمپینهای تبلیغاتی خلاقانه، کاربران جدید جذب کنند و درنهایت، فروش محصولات و خدمات خود را افزایش دهند. بلکفرایدی و سایبرماندی و کریسمس، ازجمله مناسبتهای خارجی هستند که کسبوکارهای جهان از آن برای ایجاد کمپینهای تبلیغاتی خاص استفاده میکنند.
شب یلدا یکی از مهمترین و زیباترین مناسبتهای ایرانی است. در سالهای اخیر، شاهد توجه اغلب فروشگاههای آنلاین به این مناسبت و ایجاد کمپینهای تبلیغاتی در بازه زمانی یلدا بودهایم؛ بهطوریکه میتوان شب یلدا را روز خرید اینترنتی ایرانیان بهشمار آورد. استقبال کسبوکارها برای ایجاد کمپین تبلیغاتی یلدا هرسال بیشتر از قبل میشود و همین موضوع، اهمیت این مطلب را مشخص میکند.
اجرای کمپینهای تبلیغات آنلاین نیازمند برنامهریزی دقیق و شبکهی تبلیغاتی قدرتمند است. مدیااد پلتفرم تبلیغات آنلاین در فضای وبسایتهای معتبر ایرانی است که تأکیدش روی تبلیغات همسان است. مدیااد هم بهمناسبت یلدا کمپینی بهنام یلدااد راهاندازی کرده و هدیهای برای صاحبان کسبوکار در نظر گرفته است. کسبوکارهایی که از ۲۵ آذر تا ۵ دی، پنل خود در شبکهی تبلیغاتی مدیااد را شارژ کنند، 10 درصد شارژ رایگان دریافت میکنند. برای دریافت اطلاعات بیشتر دربارهی پیشنهاد ویژهی مدیااد، کمپین یلدااد را مطالعه کنید.
بهمنظور افزایش فروش در یلدا، به استراتژی بازاریابی مناسب و کمپین تبلیغاتی جذابی نیاز دارید. بههمیندلیل در این مطلب، قصد داریم پاسخ این پرسش را بدهیم که چگونه میتوان بهترین نتیجه را از کمپین تبلیغاتی یلدا بهدست آورد و نکات لازم برای اجرای کمپین تبلیغات دیجیتال در یلدا را بیان کنیم.
پنج گام ایجاد کمپین تبلیغاتی یلدا
۱. تعیین اهداف واقعبینانه برای کمپین تبلیغاتی یلدا
هیچگاه نمیتوان هدف مشخصی را به تمامی کسبوکارها نسبت داد. هر کسبوکاری اهداف خاصی از اجرای کمپین تبلیغاتی در نظر دارد. کمپینهای تبلیغاتی که به تقلید از دیگران و تنها با ارائهی تخفیف اجرا میشود، معمولا بینتیجه هستند؛ چراکه متوجه نمیشوید با اجرای کمپین، به هدف خود رسیدهاید یا خیر. گام اول اجرای کمپین تبلیغاتی موفق، مشخصکردن هدفی واقعبینانه است. همانقدر که تقلید از سایر کسبوکارها بهضرر شما است، انتظارات غیرواقعی و اهداف بلندپروازانه در بازهی زمانی کوتاه نیز به ضرر کسبوکار شما است. بهطور کلی، اهداف کمپینهای تبلیغاتی به دستههای زیر تقسیم میشود:
- افزایش آگاهی از برند: کمپینهای تبلیغاتی یلدا بعضا با هدف بیشتر دیدهشدن نام برند کسبوکارها اجرا میشوند. برگزاری مسابقات جایزهدار و استفاده از گیمیفیکیشن، ازجمله راههای خلاقانهای است که کسبوکارها میتوانند برای ارتباط با کاربران جدید استفاده کنند. هرچه این روشها خلاقانهتر و جذابتر باشد، بیشتر با استقبال مردم مواجه و وایرال میشود.
- جذب لید (سرنخ): لید یعنی مخاطبی که به هر طریقی با کسبوکار شما ارتباط برقرار کرده است و نقش بسیار مهمی در دیجیتال مارکتینگ ایفا میکنند؛ چراکه ازطریق پرورش لید میتوان لید را به مشتری وفادار تبدیل کرد. جذب لید جزو اولین مراحل بازاریابی است. برخی از کمپینهای تبلیغاتی یلدا با هدف جذب لید ایجاد میشوند. اجرای درست کمپین در یلدا میتواند تعداد زیادی ایمیل یا شمارهتلفن برای شما بهارمغان آورد که با استراتژی بازاریابی صحیح میتوانند به مشتریان بالفعل تبدیل شوند.
- افزایش فروش: بهجرئت میتوان گفت مهمترین هدف کمپینهای تبلیغاتی که در شب یلدا برگزار میشود، افزایش میزان فروش است. ارائهی کد تخفیف و پیشنهادهای ویژه بهشکل خلاقانه و با رعایت زمینهی شب یلدا و استفاده از اِلِمانهای یلدا برای کمپینهای تبلیغاتی با هدف فروش بیشتر بسیار کاربردی است.
- بازگشت مشتریان قدیمی: درصورتیکه قبلا لیدهایی جذب کردهاید؛ ولی آنها هنوز فعالیتی انجام ندادهاند یا مدت زیادی از خرید آنها میگذرد، کمپین یلدا فرصت مناسبی است تا با استفاده از راههای خلاقانه، آنها را به فعالیت تشویق کنید تا مجددا از شما خرید کنند. چنین کمپینهایی باعث بازگشت مشتریان قدیمی به کسبوکارتان میشود.
۲. تعیین مخاطبان هدف در کمپین تبلیغاتی یلدا
پس از مشخصشدن هدف شما از ایجاد کمپین، میتوانید مخاطبان هدفتان را هم مشخص کنید. مانند هر کمپین تبلیغاتی دیگر، قبل از طراحی آن باید دقت کنید با چه مخاطبانی و چه سلیقههایی روبهرو هستید تا بتوانید بهترین محتوای تبلیغاتی و پیشنهادها را به آنها ارائه دهید. بهعلاوه، هدفی که برای کمپین تبلیغاتی یلدا انتخاب کردهاید، کمک میکند متوجه شوید مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند. بهعنوان مثال، اگر هدف شما تشویق کاربران غیرفعال است، باید آنها را در بهترین زمان و مناسبترین رسانهای که در آن فعالیت دارند، هدف قرار دهید.
۳. انتخاب رسانههای نمایشدهنده تبلیغ در کمپین تبلیغاتی یلدا
کسبوکارها به رسانههای مختلفی برای برقراری ارتباط با مشتریان دسترسی دارند؛ اما باید تبلیغات یلدا را در تمام آنها نمایش دهند؟ خیر، انتخاب رسانهی مناسب به عوامل مختلفی بستگی دارد. پس از مشخصکردن مخاطبان هدف، باید بررسی کنید در کدام رسانهها بیشتر حضور دارند و فعالیت میکنند تا کمپین تبلیغاتی خود را در آن رسانهها اجرا کنید. همچنین، باید بررسی کنید رسیدن به هدف یا اهداف کمپین تبلیغاتی یلدا ازطریق کدام رسانهها سادهتر است.
۴. تعیین پیام اصلی کمپین تبلیغاتی یلدا
محتوای تبلیغاتی را میتوان یکی از موثرترین پارامترها در میزان اثربخشی تبلیغ بهشمار آورد. پیام کمپین شما باید بهدرستی به مخاطب منتقل شود تا اهداف تعیینشده برای کمپین حاصل شود. تمامی اِلِمانهای تبلیغ شامل گرافیک و رنگبندی و عنوان محتوای تبلیغاتی در انتقال پیام و درنهایت، تشویق مخاطب به تعامل با آن تبلیغ نقش دارند. شب یلدا بهدلیل داشتن اِلِمانهای زیاد مانند انار، آجیل، هندوانه و... میتواند ایدههای خوبی دراختیار طراحان و گرافیستها قرار دهد. توجه کنید پیام کمپین تبلیغاتی یلدا باید ساده و شفاف و خلاقانه باشد.
۵. اجرا و بهینهسازی کمپین تبلیغاتی یلدا
پس از انجام گامهای گفتهشده، باید کمپین را به بهترین صورت اجرا کنید و سپس، شاخصها و بازخوردهای مهم را اندازهگیری و درنهایت، بهینهسازی کنید تا شاهد نتایج اثربخش کمپینتان باشید. مزیت اصلی کمپینهای تبلیغات دیجیتال سرعت و سادگی سنجش بخشهای مختلف کمپین است. در این مرحله، باید بودجهای که برای کمپین تبلیغاتی یلدا خود در نظر گرفتهاید، بهخوبی مدیریت کنید.
چه نکاتی در کمپین تبلیغاتی یلدا رعایت کنیم؟
در کمپین تبلیغاتی یلدا، بودجه بیشتری درمقایسهبا روزهای عادی در نظر بگیرید
کسانی که کمپینهای دیجیتال اجرا کردهاند، میدانند در بازههای زمانی اوج تبلیغات که کسبوکارهای زیادی به بازاریابی مشغول هستند، رقابت در شبکههای تبلیغاتی برای برندهشدن بیشتر میشود. همانطورکه میدانید، کمپینهای تبلیغات دیجیتال براساس سیستم مزایدهای کار میکنند. در چنین سیستمی، برای اینکه تبلیغ شما به مخاطب هدفتان نمایش داده شود، باید با سایر تبلیغدهندگانی رقابت کنید که قصد تبلیغ دارند. هرچه تعداد تبلیغدهندگان بیشتر شود، رقابت سنگینتر میشود؛ بنابراین، کسانی برنده میشوند که حاضرند بهازای هر اقدام کاربر، هزینه بیشتری بپردازند. بنابراین، فرض کنید اگر در روزهای عادی برای کمپین خود، بید ۳۰۰ تومان بهازای هر کلیک پرداخت میکردید، در بازه زمانی یلدا بهدلیل رقابت بیشتر، شاید لازم باشد بید 800 تومان بهازای هر کلیک در نظر بگیرید تا تبلیغات شما بتواند بهاندازهی کافی به مخاطبان نمایش داده شود. جنبهی مثبت کمپین تبلیغاتی یلدا این است که اگر هزینهی بیشتری میکنید، نتیجهی بهتری هم میگیرید؛ چراکه کاربران آنلاین در بازهی زمانی یلدا آمادگی خرید بیشتری دارند و کاربران بیشتری به مشتری تبدیل میشوند.
به مخاطب احترام بگذارید
متأسفانه برخی از فروشگاههای آنلاین در این مناسبتها استراتژی اشتباهی برای کمپینهای تبلیغاتی خود در پیش میگیرند که نهتنها باعث رشد آنها نمیشود؛ بلکه از اعتبار برندشان هم نزد مخاطبان و مشتریان کم میکند. برای مثال، تخفیفهای جزئی با شرایط خاص و افزایش قیمت کالاها و سپس تخفیف روی آنها و ارائهی تخفیف روی تمام کالاها و پیشنهادهایی از این قبیل شاید باعث افزایش فروش شود؛ اما بهدلیل هزینههایی که برای اطلاعرسانی و کمپینها شده است، باعث کاهش سود آن برند میشود. بهعلاوه، چنین استراتژی اشتباهی به مخاطب حس فریبخوردگی میدهد و درنهایت، به اعتبار برند آسیب جدی میزند. بنابراین، همهچیز را فدای فروش بیشتر نکنید و به مخاطب احترام بگذارید.
پیشنهادی بدهید که چشمپوشی از آن غیرممکن باشد
در کمپین تبلیغاتی یلدا، باید تخفیفها و هدیهها و پیشنهادهایی ارائه دهید که مخاطب نتواند از آنها چشمپوشی کند. ارائهی تخفیفهای یکسان روی تمامی محصولات یا خدمات باعث میشود این اتفاق ویژه خیلی به چشم مخاطب جلوه نکند و او را به خرید تشویق نکند. بنابراین، سعی کنید بهجای تخفیف یکسان همهی محصولات و خدمات، برخی از محبوبترین یا مرتبطترین کالاها یا خدمات با شب یلدا را با تخفیفها و هدیههای متنوع و خلاقانه ارائه دهید. همچنین، میتوانید با استفاده از گیمیفیکیشن، خلاقیت بیشتری بهخرج دهید. دراینصورت، حتی اگر مخاطب در بازهی زمانی یلدا از شما خرید نکند، برند شما در ذهنش میماند و بهاحتمال زیاد به بازگشت وی به برند شما منجر شود.
فضای شب یلدا را در کمپین خود تداعی کنید
باید سعی کنید ارتباطی بین شب یلدا و اِلِمانهایش با کسبوکار و محصولات خود پیدا کنید. این ارتباط میتواند ازطریق تخفیف روی محصولات و خدمات مرتبط با شب یلدا باشد یا سعی کنید فضای یلدا در محتواهای تبلیغاتیتان تداعی پیدا کند یا هدایایی که در مسابقات ویژهی خود میدهید، بهنوعی به شب یلدا مرتبط باشد.
دربارهی کمپین تبلیغاتی یلدا زودتر اطلاعرسانی کنید
اگر تمامی نکات لازم برای کمپین موفق را هم رعایت کنید؛ اما کسی از آن خبردار نشود، کمپین یلدای شما با شکست مواجه میشود. اطلاعرسانی بهموقع دربارهی کمپین یلدا باعث میشود افراد بیشتری مطلع شوند و در کمپین مشارکت کنند. اطلاعرسانی باید چندین روز و حتی یک تا دو هفته قبل از شب یلدا انجام شود. بدینصورت مطمئن میشوید مخاطبان کمپینتان را بهاندازهی کافی دیدهاند. این اطلاعرسانی از راههای مختلف انجام و بخش مهمی از اجرای کمپین تبلیغاتی را اجرا میشود. رسانههای اجتماعیتان، تبلیغ در کانالها و صفحات پربازدید، تبلیغات آفلاین، تبلیغات نیتیو در فضای وبسایتها، تبلیغات درون اپ، رپورتاژ آگهی و... ازجمله شیوههای اطلاعرسانی است که میتوانید استفاده کنید. بهجرئت میتوان گفت سادهترین و سریعترین راه اطلاعرسانی کمپین تبلیغاتی یلدا، استفاده از شبکههای تبلیغاتی است.
همانطورکه گفتیم، مدیااد هم بهعنوان شبکهای تبلیغاتی امسال بهمناسبت شب یلدا کمپینی با عنوان «یلدااد» اجرا میکند که فرصت بسیار خوبی برای صاحبان کسبوکار محسوب میشود تا از تخفیف ویژهی آن استفاده کنند و کسبوکار خود را ازطریق تبلیغ در فضای وبسایتهای معتبر ایرانی رشد دهند. برای اطلاعات بیشتر دربارهی «کمپین یلدااد» اینجا کلیک کنید.
نظرات