فرمول یک اتریش؛ اولین قهرمانی ورشتاپن در فصل ۲۰۱۸

دوشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
جایزه بزرگ اتریش ۲۰۱۸ با اولین قهرمانی فصل ۲۰۱۸ مکس ورشتاپن، کنار رفتن هر دو خودروی مرسدس‌بنز و بازگشت سباستین فتل به صدر جدول امتیازات قهرمانی، به‌پایان رسید.
تبلیغات

گرن‌پری اتریش ۲۰۱۸ یکی از دراماتیک‌ترین مسابقات اخیر بود. تیم مرسدس‌بنز که با پول پوزیشن مسابقه را استارت زده بود، در پایان با صفر امتیاز پیست ردبول اتریش را به‌سوی سیلورستون ترک کرد. از سویی دیگر، راننده‌های تیم فراری به جایگاه‌‌های ارزشمند دوم و سوم راه یافتند و مکس ورشتاپن در حضور طرفداران بی‌شمار هم‌وطن خود، اولین قهرمانی در سال ۲۰۱۸ را جشن گرفت.

فرمول یک / Formula 1

استارت گرن‌پری اتریش ۲۰۱۸ با قرار گرفتن کیمی رایکونن بین دو خودروی مرسدس‌بنز آغاز شد اما در اولین پیچ‌های پیست ردبول، رایکونن با چرخ‌های قفل شده روبرو شد. در پایان دور اول از ۷۱ دور گرن‌پری اتریش، دو راننده‌ی مرسدس‌بنز پیشتاز بودند، رایکونن در جایگاه چهارم، بین خودروهای ردبول قرار گرفت و سباستین فتل در جایگاه هشتم پس از دو خودروی هاس (HAAS) رانندگی می‌کرد.

تیم مرسدس تا پایان مسابقه، شرایط ابتدایی را ادامه نداد؛ والتری بوتاس که پس از ارتقای فنی و آیرودینامیک خودرو، در دور زمان‌گیری نمایش فوق‌العاده‌ای داشت، در نهایت با مشکل گیربکس روبرو شد و از گرن‌پری اتریش ۲۰۱۸ بدون امتیاز کنار رفت. لوئیس همیلتون هم، مدتی پیشتاز مسابقه بود اما با نقص در سیستم سوخت‌رسانی، پیست اتریش را ترک کرد.

فرمول یک / Formula 1

بوتاس در دور ۱۴ گرن‌پری اتریش ۲۰۱۸ بود که در پیچ چهارم پیست با کمبود فشار هیدرولیک مواجه شد. با توقف بوتاس، خودروی ایمنی مجازی فعال شد و تمام خودروهایی که در جایگاه امتیاز بودند، به‌جز همیلتون توقف کردند. این اشتباه استراتژی برای مرسدس گران تمام شد و جیمز ولز، استرتژیست ارشد تیم مرسدس‌بنز شخصاً از طریق رادیو از راننده‌ی بریتانیایی عذرخواهی کرد. ورشتاپن پس از پیت‌استاپ با اختلاف ۱۳ ثانیه در جایگاه دوم قرار گرفت، اما همیلتون پیشتاز که در هنگام فعال شدن خودروی ایمنی مجازی توقف نداشت، سرانجام به پیت‌استاپ رفت تا ورشتاپن در جایگاه اول رانندگی کند. همیلتون که در جایگاه چهارم قرار داشت در پیچ سوم پیست قربانی حرکت تهاجمی راننده‌ی فراری و یکی از زیباترین صحنه‌های گرن‌پری اتریش ۲۰۱۸ شد. فتل با جسارت همیلتون را به‌خارج از پیچ سوم هدایت کرد تا با عریض شدن مسیر راننده‌ی بریتانیایی، فتل علاوه بر جایگاه سوم به صدر جدول امتیازات قهرمانی فصل ۲۰۱۸ بازگردد.

فرمول یک / Formula 1

همیلتون که پس از پیت‌استاپ دنیل ریکیاردو در جایگاه چهارم قرار گرفته بود، به‌دنبال فتل و کسب امتیاز بیشتر پیش رفت. اما در نهایت با مشکل فشار سوخت‌رسانی مواجه شد و دور ۶۴ گرن‌پری اتریش ۲۰۱۸، پایان کار او شد. همیلتون پس از ۳۳ مسابقه پیاپی، سرانجام اولین گرن‌پری ناتمام خود را پس از جایزه بزرگ مالزی ۲۰۱۶ تجربه کرد. با کنار رفتن همیلتون، ریکیاردو می‌توانست به رایکونن فشار بیارود ولی راننده‌ی ردبول پیش از این در دور ۵۴ به‌دلیل مشکل گیربکس با گرن‌پری اتریش خداحافظی کرده بود. مسابقه با ورشتاپن در جایگاه اول و رایکونن و فتل در جایگاه‌های دوم و سوم به پایان رسید. در جایگاه‌های چهارم و پنجم، دو راننده‌ی تیم آمریکایی هاس؛ رومن گروژان و کوین مگنوسن قرار گرفتند تا بهترین نتیجه‌ی این تیم در تاریخ فرمول یک رقم بخورد.

فرمول یک / Formula 1

پس از چهار خودرو با پیشرانه‌های فراری، در جایگاه ۶ و ۷ استبان اکن و سرجیو پرز از تیم فورس ایندیا گرن‌پری اتریش ۲۰۱۸ را به‌پایان رساندند. این دو راننده‌ی فرانسوی و مکزیکی پس از اتفاقات طول مسابقه از جایگاه ۱۱ و ۱۶ خود را به امتیاز رساندند. فرناندو آلونسو قهرمان لمانز ۲۰۱۸ و راننده‌ی تیم مک‌لارن که به‌دلیل تعویض باله‌ی جلو از پیت‌لین استارت زده بود، در پایان به جایگاه هشتم و جلوتر از چارلز لکلرک جوان از تیم سائوبر قرار گرفت. مارکوس اریکسون دیگر راننده‌ی سائوبر به جایگاه دهم رسید تا پیِر گزلی، کارلوس ساینز، لنس استرول، سرگی سیروتکین و استافل وندورن بدون امتیاز گرن‌پری اتریش ۲۰۱۸ به‌پایان برسانند. در کنار راننده‌های مرسدس‌بنز و دنیل ریکیاردو، نیکو هالکنبرگ و برندون هارتلی از تیم‌های رنو و تورو روسو نیز نتوانستند ۷۱ دور جایزه بزرگ اتریش را کامل طی کنند.

ّF1 standing

در جدول رده‌بندی فصل، سباستین فتل با یک امتیاز اختلاف نسبت به همیلتون، صدرنشین است. رایکونن، ریکیاردو و وشتاپن هم با امتیازات نزدیک ۱۰۱، ۹۶ و ۹۱، رده‌های سوم، چهارم و پنجم هستند. دور بعدی مسابقات فرمول یک فصل ۲۰۱۸، گرن‌پری بریتانیا است که هفته‌ی آینده ۱۷ تیر ماه در پیست سیلورستون برگزار می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات